Art. 6. - Asigurarea asistenţei tehnice şi managementului programelor naţionale de sănătate publică se realizează de către unităţile de asistenţă tehnică şi management a programelor naţionale de sănătate publică, numite în continuare U.A.T.M., organizate ca structuri fără personalitate juridică, în cadrul instituţiilor din subordinea Ministerului Sănătăţii, după cum urmează: - Norme Tehnice din 2017 realizare a programelor naţionale de sănătate publică pentru anii 2017 şi 2018
M.Of. 223 bis
Ieşit din vigoare Versiune de la: 7 Februarie 2022
Art. 6
(21)Organizarea şi funcţionarea unităţilor de asistenţă tehnică şi management al programelor naţionale de sănătate publică se realizează în baza planurilor de activităţi şi resurse umane elaborate de fiecare U.A.T.M., conform Regulamentului-cadru cu privire la desfăşurarea activităţilor din cadrul unităţilor de asistenţă tehnică şi management prevăzut în anexa nr. 71 la prezentele norme tehnice.
Planul de activităţi şi resurse umane pentru fiecare U.A.T.M. se aprobă de ministrul sănătăţii la propunerea Agenţiei Naţionale de Programe de Sănătate.
(4)În vederea realizării atribuţiilor de asistenţă tehnică şi management ale programelor/subprogramelor naţionale de sănătate publică, în fiecare din instituţiile prevăzute la art. 6 alin. (1) se constituie, prin act administrativ al conducătorilor acestora, o echipă a U.A.T.M., pe baza propunerilor coordonatorului U.A.T.M. desemnat de către acesta. Echipa U.A.T.M. are în componenţă, în mod obligatoriu, un coordonator U.A.T.M. şi cel puţin 2 categorii de poziţii, respectiv: responsabil tehnic(o)-/medical şi responsabil financiar/economic. Membrii echipei U.A.T.M. ce sunt desemnaţi pentru ocuparea poziţiilor obligatorii trebuie să respecte următoarele cerinţele minime:
a)coordonatorul U.A.T.M.: să fie absolvent cu diplomă al unui program de studii universitare de licenţă (inclusiv studii superioare de lungă sau scurtă durată) în domeniul medical sau economic;
b)responsabil tehnic(o)-/medical: să fie absolvent cu diplomă al unui program de studii universitare de licenţă (inclusiv studii superioare de lungă sau scurtă durată) în unul dintre domeniile: medicină, farmacie, biologie, biochimie, psihologie sau asistenţă socială, după caz;
c)responsabilul financiar/economic: să fie absolvent cu diplomă al unui program de studii universitare de licenţă (inclusiv studii superioare de lungă sau scurtă durată) în domeniul economic.
Componenţa propriu-zisă a fiecărei echipe U.A.T.M. se stabileşte în funcţie de: numărul de programe/subprogram/ intervenţii de sănătate publică pentru care se asigură asistenţa tehnică şi managementul, volumul şi complexitatea activităţilor desfăşurate în cadrul U.A.T.M., numărul de ore estimate a fi desfăşurate efectiv pentru realizarea activităţilor, numărul de persoane necesare şi nivelul pregătirii profesionale solicitat.
Coordonatorul elaborează planul de activităţi şi resurse umane al U.A.T.M., conform prevederilor alin. (21).
(9)Echipa prevăzută la alin. (4) care desfăşoară activităţi în cadrul U.A.T.M. este remunerată cu o sumă pentru activitatea depusă, cu încadrarea în limitele maxime ale unui tarif brut orar după cum urmează: 36 lei/oră pentru coordonatorul UA.T.M. - la nivel naţional, respectiv 32 lei/oră pentru coordonatorul UA.T.M. - la nivel regional, 27 lei/oră pentru personalul cu studii superioare şi 18 lei/oră pentru personalul cu studii medii. Remunerarea echipei se realizează în baza foilor colective de prezenţă care se întocmesc distinct pentru fiecare tip de contracte încheiate între părţile contractante, însoţite de rapoartele lunare de activitate ale personalului care desfăşoară activităţi în cadrul unităţilor de asistenţă tehnică şi management, din care să rezulte: activităţile şi numărul de ore lucrate zilnic pentru realizarea acestora. Documentele se certifică prin semnare şi de către coordonatorul U.A.T.M.
(1)Asigurarea asistenţei tehnice şi managementului programelor naţionale de sănătate publică se realizează de către unităţile de asistenţă tehnică şi management a programelor naţionale de sănătate publică, numite în continuare U.A.T.M., organizate ca structuri fără personalitate juridică, în cadrul instituţiilor din subordinea Ministerului Sănătăţii, după cum urmează:
o)în cadrul Registrului naţional al donatorilor voluntari de celule stem hematopoietice se organizează şi funcţionează U.A.T.M. a Registrului Naţional al Donatorilor Voluntari de Celule Stem Hematopoietice care asigură, la nivel naţional, asistenţă tehnică şi management pentru Programul naţional de transplant de organe, ţesuturi şi celule de origine umană - Subprogramul de transplant de celule stem de la donatori neînrudiţi;
p)în cadrul Institutului Naţional de Endocrinologie «CI Parhon» se organizează şi funcţionează U.A.T.M. a Institutului Naţional de Endocrinologie «CI Parhon» care asigură, la nivel naţional, asistenţă tehnică şi management pentru Programul naţional de evaluare a statusului vitaminei D prin determinarea nivelului seric al 25-OH vitaminei D la persoanele din grupele de risc.
a)în cadrul I.N.S.P. se organizează şi funcţionează U.A.T.M. a I.N.S.P. care asigură, la nivel naţional, asistenţă tehnică şi management pentru:
1.Programul naţional de vaccinare;
2.Programul naţional de supraveghere şi control a bolilor transmisibile prioritare;
3.Programul naţional de supraveghere şi limitare a infecţiilor asociate asistenţei medicale şi a rezistenţei microbiene, precum şi de monitorizare a utilizării antibioticelor;
4.Programul naţional de monitorizare a factorilor determinanţi din mediul de viaţă şi muncă;
5.Programul naţional de depistare precoce activă a cancerului prin screening organizat - Subprogramul de depistare precoce activă a cancerului de col uterin prin efectuarea testării Babeş-Papanicolaou la populaţia feminină eligibilă în regim de screening;
6.Programul naţional de management al registrelor naţionale;
7.Programul naţional de evaluare şi promovare a sănătăţii şi educaţie pentru sănătate - Subprogramul de evaluare şi promovare a sănătăţii şi educaţie pentru sănătate;
b)în cadrul Institutului Naţional de Boli Infecţioase "Prof. dr. Matei Balş" se organizează şi funcţionează U.A.T.M. a Institutului Naţional de Boli Infecţioase "Prof. Dr. Matei Balş" care asigură, la nivel naţional, asistenţă tehnică şi management pentru Programul naţional de prevenire, supraveghere şi control a infecţiei HIV/SIDA;
c)în cadrul Institutului de Pneumoftiziologie "Marius Nasta" se organizează şi funcţionează U.A.T.M. a Institutului de Pneumoftiziologie "Marius Nasta" care asigură, la nivel naţional, asistenţă tehnică şi management pentru:
1.Programul naţional de prevenire, supraveghere şi control a tuberculozei;
2.Programul naţional de evaluare şi promovare a sănătăţii şi educaţie pentru sănătate - Subprogramul de prevenire şi combatere a consumului de tutun;
d)în cadrul Institutului Oncologic "Prof. Dr. I. Chiricuţă" se organizează şi funcţionează U.A.T.M. a Institutului Oncologic "Prof. Dr. I. Chiricuţă" care asigură asistenţă tehnică şi management pentru Programul naţional de depistare precoce activă a cancerului prin screening organizat - Subprogramul de depistare precoce activă a cancerului de col uterin prin efectuarea testării Babeş-Papanicolaou la populaţia feminină eligibilă în regim de screening implementat în regiunea Nord-Vest care grupează judeţele Bihor, Bistriţa-Năsăud, Cluj, Sălaj, Satu Mare şi Maramureş;
e)în cadrul Institutului Regional de Oncologie Iaşi se organizează şi funcţionează U.A.T.M. a Institutului Regional de Oncologie Iaşi care asigură asistenţă tehnică şi management pentru Programul naţional de depistare precoce activă a cancerului prin screening organizat - Subprogramul de depistare precoce activă a cancerului de col uterin prin efectuarea testării Babeş-Papanicolaou la populaţia feminină eligibilă în regim de screening implementat în regiunea Nord-Est care grupează judeţele Bacău, Botoşani, Iaşi, Neamţ, Suceava şi Vaslui;
f)în cadrul Institutului Oncologic "Prof. Dr. Al. Trestioreanu" se organizează şi funcţionează U.A.T.M. a Institutului Oncologic "Prof. Dr. Al. Trestioreanu" care asigură asistenţă tehnică şi management pentru Programul naţional de depistare precoce activă a cancerului prin screening organizat - Subprogramul de depistare precoce activă a cancerului de col uterin prin efectuarea testării Babeş-Papanicolaou la populaţia feminină eligibilă în regim de screening implementat în regiunea Bucureşti-Ilfov care grupează municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov;
g)în cadrul Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă Târgu Mureş se organizează şi funcţionează U.A.T.M. a Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă Târgu Mureş care asigură asistenţă tehnică şi management pentru Programul naţional de depistare precoce activă a cancerului prin screening organizat - Subprogramul de depistare precoce activă a cancerului de col uterin prin efectuarea testării Babeş-Papanicolaou la populaţia feminină eligibilă în regim de screening implementat în regiunea Centru care grupează judeţele Alba, Braşov, Covasna, Harghita, Mureş şi Sibiu;
h)în cadrul Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă Timişoara se organizează şi funcţionează U.A.T.M. a Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă Timişoara care asigură asistenţă tehnică şi management pentru Programul naţional de depistare precoce activă a cancerului prin screening organizat - Subprogramul de depistare precoce activă a cancerului de col uterin prin efectuarea testării Babeş-Papanicolaou la populaţia feminină eligibilă în regim de screening implementat în regiunea Vest care grupează judeţele Arad, Caraş-Severin, Hunedoara şi Timiş;
i)în cadrul Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă Craiova se organizează şi funcţionează U.A.T.M. a Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă Craiova care asigură asistenţă tehnică şi management pentru Programul naţional de depistare precoce activă a cancerului prin screening organizat - Subprogramul de depistare precoce activă a cancerului de col uterin prin efectuarea testării Babeş-Papanicolaou la populaţia feminină eligibilă în regim de screening implementat în regiunea Sud-Vest care grupează judeţele Dolj, Gorj, Mehedinţi, Olt şi Vâlcea;
j)în cadrul Spitalului Clinic de Urgenţă "Sf. Pantelimon" Bucureşti se organizează şi funcţionează U.A.T.M. a Spitalului Clinic de Urgenţă "Sf. Pantelimon" Bucureşti care asigură asistenţă tehnică şi management pentru Programul naţional de depistare precoce activă a cancerului prin screening organizat - Subprogramul de depistare precoce activă a cancerului de col uterin prin efectuarea testării Babeş-Papanicolaou la populaţia feminină eligibilă în regim de screening implementat în regiunea Sud-Est care grupează judeţele Brăila, Buzău, Constanţa, Galaţi, Vrancea şi Tulcea;
k)în cadrul Institutului Naţional pentru Sănătatea Mamei şi Copilului "Alessandrescu-Rusescu" se organizează şi funcţionează U.A.T.M. a Institutului Naţional pentru Sănătatea Mamei şi Copilului "Alessandrescu-Rusescu" care asigură asistenţă tehnică şi management pentru:
1.Programul naţional de depistare precoce activă a cancerului prin screening organizat - Subprogramul de depistare precoce activă a cancerului de col uterin prin efectuarea testării Babeş-Papanicolaou la populaţia feminină eligibilă în regim de screening implementat în regiunea Muntenia - Sud 1 care grupează judeţele Călăraşi, Giurgiu, Ialomiţa şi Prahova;
2.Programul naţional de sănătate a femeii şi copilului;
l)în cadrul Spitalului Universitar de Urgenţă Bucureşti se organizează şi funcţionează U.A.T.M. a Spitalului Universitar de Urgenţă Bucureşti care asigură asistenţă tehnică şi management pentru Programul naţional de depistare precoce activă a cancerului prin screening organizat - Subprogramul de depistare precoce activă a cancerului de col uterin prin efectuarea testării Babeş-Papanicolaou la populaţia feminină eligibilă în regim de screening implementat în pentru regiunea Muntenia - Sud2: grupează judeţele Argeş, Dâmboviţa şi Teleorman;
m)în cadrul Centrului Naţional de Sănătate Mintală şi Luptă Antidrog se organizează şi funcţionează U.A.T.M. a Centrului Naţional de Sănătate Mintală şi Luptă Antidrog care asigură, la nivel naţional, asistenţă tehnică şi management pentru Programul naţional de sănătate mintală şi profilaxie în patologia psihiatrică;
n)în cadrul Agenţiei Naţionale de Transplant se organizează şi funcţionează U.A.T.M. a Agenţiei Naţionale de Transplant care asigură, la nivel naţional, asistenţă tehnică şi management pentru Programul naţional de transplant de organe, ţesuturi şi celule de origine umană:
1.Subprogramul de transplant de organe, ţesuturi şi celule de origine umană;
2.Subprogramul de fertilizare in vitro şi embriotransfer;
o)în cadrul Registrului naţional al donatorilor voluntari de celule stem hematopoietice se organizează şi funcţionează U.A.T.M. a Registrului Naţional al Donatorilor Voluntari de Celule Stem Hematopoietice care asigură, la nivel naţional, asistenţă tehnică şi management pentru Programul naţional de transplant de organe, ţesuturi şi celule de origine umană - Subprogramul de transplant de celule stem de la donatori neînrudiţi;
p)în cadrul Institutului Naţional de Endocrinologie «CI Parhon» se organizează şi funcţionează U.A.T.M. a Institutului Naţional de Endocrinologie «CI Parhon» care asigură, la nivel naţional, asistenţă tehnică şi management pentru Programul naţional de evaluare a statusului vitaminei D prin determinarea nivelului seric al 25-OH vitaminei D la persoanele din grupele de risc.(2)Până la aprobarea înfiinţării structurilor care să asigure asistenţa tehnică şi managementul, în cazul Programului naţional de securitate transfuzională şi Programului naţional de tratament dietetic pentru boli rare, asistenţa tehnică şi managementul acestora se asigură de către A.N.P.S.
(21)Organizarea şi funcţionarea unităţilor de asistenţă tehnică şi management al programelor naţionale de sănătate publică se realizează în baza planurilor de activităţi şi resurse umane elaborate de fiecare U.A.T.M., conform Regulamentului-cadru cu privire la desfăşurarea activităţilor din cadrul unităţilor de asistenţă tehnică şi management prevăzut în anexa nr. 71 la prezentele norme tehnice.
Planul de activităţi şi resurse umane pentru fiecare U.A.T.M. se aprobă de ministrul sănătăţii la propunerea Agenţiei Naţionale de Programe de Sănătate.(3)Pentru realizarea atribuţiilor de asistenţă tehnică şi management ale programelor naţionale de sănătate publică, instituţiile publice în cadrul cărora se înfiinţează structurile prevăzute la alin. (1) pun în aplicare art. 57 alin. (6) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, încheind în acest sens contracte individuale de muncă pe perioadă determinată, contracte de prestări servicii sau contracte de antrepriză, în temeiul Codului civil, după caz.
(4)În vederea realizării atribuţiilor de asistenţă tehnică şi management ale programelor/subprogramelor naţionale de sănătate publică, în fiecare din instituţiile prevăzute la art. 6 alin. (1) se constituie, prin act administrativ al conducătorilor acestora, o echipă a U.A.T.M., pe baza propunerilor coordonatorului U.A.T.M. desemnat de către acesta. Echipa U.A.T.M. are în componenţă, în mod obligatoriu, un coordonator U.A.T.M. şi cel puţin 2 categorii de poziţii, respectiv: responsabil tehnic(o)-/medical şi responsabil financiar/economic. Membrii echipei U.A.T.M. ce sunt desemnaţi pentru ocuparea poziţiilor obligatorii trebuie să respecte următoarele cerinţele minime:
a)coordonatorul U.A.T.M.: să fie absolvent cu diplomă al unui program de studii universitare de licenţă (inclusiv studii superioare de lungă sau scurtă durată) în domeniul medical sau economic;
b)responsabil tehnic(o)-/medical: să fie absolvent cu diplomă al unui program de studii universitare de licenţă (inclusiv studii superioare de lungă sau scurtă durată) în unul dintre domeniile: medicină, farmacie, biologie, biochimie, psihologie sau asistenţă socială, după caz;
c)responsabilul financiar/economic: să fie absolvent cu diplomă al unui program de studii universitare de licenţă (inclusiv studii superioare de lungă sau scurtă durată) în domeniul economic.
Componenţa propriu-zisă a fiecărei echipe U.A.T.M. se stabileşte în funcţie de: numărul de programe/subprogram/ intervenţii de sănătate publică pentru care se asigură asistenţa tehnică şi managementul, volumul şi complexitatea activităţilor desfăşurate în cadrul U.A.T.M., numărul de ore estimate a fi desfăşurate efectiv pentru realizarea activităţilor, numărul de persoane necesare şi nivelul pregătirii profesionale solicitat.
Coordonatorul elaborează planul de activităţi şi resurse umane al U.A.T.M., conform prevederilor alin. (21).(5)În situaţia în care, membrii echipei prevăzute la alin. (4) au calitatea de angajaţi ai instituţiei, activităţile desfăşurate de către aceştia în cadrul U.A.T.M. sunt distincte faţă de cele desfăşurate ca angajaţi ai instituţiei. Prin excepţie, pentru toate situaţiile în care timpul lucrat pentru îndeplinirea obiectivelor şi atribuţiilor specifice ale unităţii de asistenţă tehnică şi management şi remunerat corespunzător se suprapune cu cel aferent funcţiei de bază, date fiind condiţiile şi cauzele de desfăşurare (program de lucru identic cu al unităţilor de specialitate ce implementează programe naţionale de sănătate publică, respectarea termenelor de transmitere a documentelor), orele astfel desfăşurate ce corespund programului de lucru aferent normei de bază vor fi recuperate în cursul aceleiaşi zile sau, în perioada următoare, potrivit planificărilor stabilite.
(6)Cheltuielile privind funcţionarea U.A.T.M. sunt incluse în sumele alocate pentru implementarea programelor naţionale de sănătate publică pe care le gestionează şi sunt aprobate de conducerea unităţii de specialitate, la propunerea coordonatorului fundamentată în raport cu volumul şi complexitatea activităţilor desfăşurate şi cu încadrarea în limita bugetului aprobat pentru derularea programului naţional de sănătate publică;
(7)Cheltuielile prevăzute la alin. (6) sunt următoarele:
e)cheltuieli de deplasare internă pentru vizitele de monitorizare/evaluare sau pentru desfăşurarea activităţii de coordonare a UA.T.M. şi a altor activităţi pentru managementul programelor, după caz: transport, cazare şi diurnă potrivit prevederilor legale în vigoare, taxe de drum;
a)furnituri de birou: creioane, pixuri şi mine, markere, hârtie, dosare, separatoare de dosare, mape, coperţi îndosariere, folii protectoare, folii îndosariere, bibliorafturi, plicuri, etichete, post-it-uri, hârtie pentru xerox şi imprimantă, agrafe, capse, perforator, capsator, decapsator, cuttere, sfoară, scotch, pastă corectoare, calculatoare de birou, foarfece de birou), tonere/cartuşe pentru imprimantă, fax, copiator, multifuncţională, CD-uri şi DVD-uri;
b)cheltuieli pentru editarea şi tipărirea de rapoarte, ghiduri, protocoale, standarde, proceduri sau metodologii, formulare tipizate, suporturi de curs şi materiale informative pentru personalul medical sau pentru beneficiarii programelor, precum şi multiplicarea, legătoria şi diseminarea lor;
c)cheltuieli pentru organizarea instruirii metodologice şi cursurilor de formare profesională de scurtă durată a personalului implicat în asistenţă tehnică şi management sau în implementarea activităţilor programelor naţionale de sănătate publică: transport intern, cazare, închirierea sălii, furnituri de birou şi materiale de curs pentru participanţii la manifestare;
d)cheltuieli pentru timbre, servicii de poştă şi curierat, abonament telefon, fax şi internet;
e)cheltuieli de deplasare internă pentru vizitele de monitorizare/evaluare sau pentru desfăşurarea activităţii de coordonare a UA.T.M. şi a altor activităţi pentru managementul programelor, după caz: transport, cazare şi diurnă potrivit prevederilor legale în vigoare, taxe de drum;f)cheltuieli pentru activitatea de constituire şi întreţinere a bazei de date a programului;
g)cheltuieli de personal şi/sau cheltuieli cu bunuri şi servicii pentru contracte încheiate conform prevederilor art. 52 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
h)cheltuieli pentru organizarea campaniilor de IEC;
(8)La estimarea cheltuielilor prevăzute la alin. (7) lit. g) se au în vedere volumul şi complexitatea activităţilor desfăşurate în cadrul U.A.T.M., numărul de ore estimat a fi lucrat efectiv pentru realizarea activităţilor, numărul de persoane implicate şi nivelul pregătirii profesionale al acestora, cu încadrarea în limita bugetului aprobat pentru derularea programului naţional de sănătate publică.
(9)Echipa prevăzută la alin. (4) care desfăşoară activităţi în cadrul U.A.T.M. este remunerată cu o sumă pentru activitatea depusă, cu încadrarea în limitele maxime ale unui tarif brut orar după cum urmează: 36 lei/oră pentru coordonatorul UA.T.M. - la nivel naţional, respectiv 32 lei/oră pentru coordonatorul UA.T.M. - la nivel regional, 27 lei/oră pentru personalul cu studii superioare şi 18 lei/oră pentru personalul cu studii medii. Remunerarea echipei se realizează în baza foilor colective de prezenţă care se întocmesc distinct pentru fiecare tip de contracte încheiate între părţile contractante, însoţite de rapoartele lunare de activitate ale personalului care desfăşoară activităţi în cadrul unităţilor de asistenţă tehnică şi management, din care să rezulte: activităţile şi numărul de ore lucrate zilnic pentru realizarea acestora. Documentele se certifică prin semnare şi de către coordonatorul U.A.T.M.