Secţiunea 6 - Proiectarea conductei godevilabile şi a staţiilor de lansare/primire a dispozitivelor de tip godevil sau PIG - Norme Tehnice din 2013 pentru proiectarea şi execuţia conductelor de transport al gazelor naturale

M.Of. 171 bis

În vigoare
Versiune de la: 30 Martie 2018
SECŢIUNEA 6:Proiectarea conductei godevilabile şi a staţiilor de lansare/primire a dispozitivelor de tip godevil sau PIG
Art. 68
(1)COTG pentru care se impune a fi godevilabile trebuie proiectate astfel încât să corespundă cerinţelor formulate în art. 45, art. 46 şi art. 47.
(2)Staţiile de lansare/primire a dispozitivelor de tip PIG care se amplasează pe traseul COTG trebuie să corespundă cerinţelor constructive, funcţionale şi de alcătuire prevăzute în art. 46 şi în Anexa 18.
(3)Gările de lansare/primire a dispozitivelor de tip PIG se realizează pe baza unor soluţii constructive de tipul celei din figura A 18.2 prevăzută în Anexa 18 şi trebuie proiectate aplicând procedurile de calcul adecvate recipientelor sub presiune; se recomandă utilizarea unor proceduri de proiectare recunoscute, cum sunt cele din SR EN 13445-3; se recomandă aplicarea principiilor moderne de clasificare a tensiunilor mecanice şi de proiectare prin analiză.
Art. 69
Dacă gările de lansare/primire a dispozitivelor de tip PIG sunt prevăzute cu capace cu dispozitive de închidere şi deschidere rapidă: închideri cu baionetă, dispozitive cu închidere centrală, închideri cu inel, închideri cu jug, dispozitive de închidere cu uşă culisantă, la proiectarea şi utilizarea acestora se vor respecta prevederile, prevăzute în SR EN 13445-5 şi în alte acte normative cu conţinut similar:
a)organele de închidere trebuie să corespundă unor soluţii constructive care împiedică deschiderea nedorită a mecanismului de zăvorâre, proiectat astfel încât ruperea oricărui element al acestuia să nu poată provoca ruperea altor elemente de zăvorâre şi slăbirea strângerii capacului;
b)dispozitivele de închidere rapidă trebuie proiectate astfel încât:
i.funcţionarea lor să nu fie afectată şi să nu devină ineficientă datorită conţinutului de gaze naturale al gării;
ii.să fie protejate împotriva ancrasării şi manipulării de către persoane neautorizate;
iii.să permită verificarea şi intervenţiile de mentenanţă în cursul funcţionarii;
c)dispozitivele de închidere rapidă a capacelor trebuie să fie astfel proiectate şi amplasate încât, atunci când capacul este închis, să se poată stabili prin observare vizuală de la exterior că elementele sale de rezistenţă sunt în stare bună, iar elementele mecanismului de zăvorâre sunt complet cuplate;
d)capacele cu acţionare rapidă, strânse cu mecanisme de zăvorâre cu opritor şi la care slăbirea completă a strângerii este realizată printr-o rotire parţială sau o deplasare a capacului sau a mecanismului de zăvorâre, precum şi toate capacele a căror acţionare nu este manuală, trebuie să fie astfel proiectate încât să fie îndeplinite următoarele condiţii:
i.capacul şi organele lui de închidere şi de fixare să poată fi aduse, în poziţia de lucru corectă, înainte de punerea sub presiune a gării;
ii.să fie împiedicată deschiderea nedorită a capacului în timpul funcţionării sau înainte ca presiunea interioară să fi fost redusă la valoarea celei atmosferice;
e)deschiderea organului de închidere trebuie să fie posibilă numai după închiderea dispozitivului de alimentare şi deschiderea celui de evacuare şi după reducerea presiunii interioare la valoarea presiunii atmosferice; la utilizarea dispozitivelor automate de închidere şi deschidere trebuie să se prevadă un sistem de interblocare a operaţiilor de alimentare şi de evacuare;
f)capacele strânse cu mecanisme sau dispozitive de zăvorâre acţionate manual trebuie să fie astfel proiectate încât deschiderea lor să poată fi efectuată în trepte, realizate constructiv sau cu dispozitive speciale de interblocare, pentru a se verifica lipsa de presiune în gară; acestea trebuie să fie echipate cu dispozitive de avertizare pentru a sesiza operatorul dacă la introducerea presiunii în gară dispozitivul de zăvorâre nu a fost adus în poziţia corectă de lucru sau dacă la acţionarea mecanismului sau dispozitivului de zăvorâre în vederea deschiderii capacului presiunea din gară nu a fost redusă la valoarea celei atmosferice;
g)toate gările care au capace cu dispozitive de închidere rapidă trebuie să fie prevăzute cu manometre cu cadranul vizibil de la locul de muncă al operatorului.