Secţiunea 3 - Subprogramul de sănătate a femeii - Norme Tehnice din 2010 DE REALIZARE A PROGRAMELOR NAŢIONALE DE SĂNĂTATE PENTRU ANII 2011 ŞI 2012
M.Of. 53 bis
În vigoare Versiune de la: 28 Februarie 2013
SECŢIUNEA 3:Subprogramul de sănătate a femeii
Coordonare metodologică: Comisia de obstetrică-ginecologie a Ministerului Sănătăţii.
Coordonare tehnică la nivel naţional: Institutul pentru Ocrotirea Mamei şi Copilului "Prof. dr. Alfred Rusescu" Bucureşti.
Intervenţii pentru sănătatea femeii:
3.1. Creştere a accesului la servicii moderne de planificare familială; |
3.2. Creşterea accesului, calităţii şi eficienţei serviciilor medicale specifice pentru gravidă şi lăuză; |
3.3. Profilaxie şi diagnostic pre- şi postnatal al malformaţiilor şi/sau al unor afecţiuni genetice; |
3.4. Profilaxia sindromului de izoimunizare Rh. |
SUBSECŢIUNEA 1:3.1. Creştere a accesului la servicii moderne de planificare familială
(1)Coordonare tehnică: Spitalul Clinic de Obstetrică-Ginecologie "Prof. Dr. Panait Sârbu" Bucureşti - Centrul de planificare familială.
(2)Activităţi:
a)procurarea şi distribuţia de contraceptive*;
b)tipărirea şi distribuţia de formulare de înregistrare şi raportare a activităţii de planificare familială;
c)monitorizarea desfăşurării intervenţiei, estimarea consumului, a necesarului de contraceptive şi a numărului furnizorilor de servicii, în colaborare cu Biroul pentru România al Fondului ONU pentru Populaţie prin instruirea personalului în utilizarea sistemului informatic InterCON;
d)adaptarea sistemului logistic InterCON pentru a include alte produse distribuite în cadrul Programului naţional de sănătate a femeii şi copilului;
e)elaborarea unei strategii pentru sănătatea reproducerii în colaborare cu Organizaţia Mondială a Sănătăţii şi Biroul pentru România al Fondului ONU pentru Populaţie.
NOTĂ: *Contraceptivele se acordă fără plată prin cabinetele de planificare familială, prin cabinetele medicilor de familie incluşi în program, prin cabinetele de obstetrică-ginecologie din ambulatoriul de specialitate şi spital, precum şi prin secţiile de ginecologie în care se efectuează avorturi la cerere. Categoriile de persoane beneficiare ale acordării gratuite a contraceptivelor sunt şomerele, elevele şi studentele, persoanele care fac parte din familii beneficiare de ajutor social, femeile cu domiciliul stabil în mediul rural, femeile care efectuează un avort, la cerere, într-o unitate sanitară publică, precum şi alte persoane fără venituri, care dau declaraţie pe propria răspundere în acest sens.
Toţi furnizorii de servicii medicale de planificare familială incluşi în program au obligaţia de a justifica consumul de contraceptive către direcţiile de sănătate publică teritoriale.
(3)Indicatori de evaluare:
1.Indicatori fizici:
a)număr de medici de familie implicaţi în furnizarea de servicii de planificare familială: 3.600/an;
b)număr de utilizatori activi de metode moderne de contracepţie: 25.000/an;
2.Indicatori de eficienţă:
a)cost mediu/utilizator activ de metode de contracepţie: 100 lei;
3.Indicatori de rezultat:
a)înregistrarea cel mult a aceluiaşi număr de avorturi la cerere ca în anul precedent;
(4)Unităţi care derulează intervenţia:
a)Spitalul Clinic de Obstetrică-Ginecologie "Prof. Dr. Panait Sârbu" Bucureşti - Centrul de planificare familială;
b)direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti;
c)unităţi sanitare cu paturi, cu secţii de ginecologie, cabinete de planificare familială, cabinete de obstetrică-ginecologie din ambulatoriul de specialitate;
d)cabinete medicale de asistenţă medicală primară.
SUBSECŢIUNEA 2:3.2. Creşterea accesului, calităţii şi eficienţei serviciilor medicale specifice pentru gravidă şi lăuză
(1)Activităţi:
a)tipărirea şi distribuirea Carnetului gravidei şi a fişei-anexă pentru supravegherea medicală a gravidei şi lăuzei, tipărirea şi distribuţia acestora, monitorizarea pe eşantion a utilizării acestor documente medicale;
b)elaborarea unei metodologii privind regionalizarea îngrijirilor perinatale;
c)revizuirea metodologiei naţionale de analiză a deceselor materne conform recomandărilor Fondului ONU pentru Populaţie şi Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, în parteneriat cu reprezentanţele acestor instituţii în România, precum şi Societatea Română de Obstetrică-Ginecologie şi Colegiul Medicilor din România; asigurarea funcţionalităţii secretariatului pentru analiza deceselor materne la Institutul pentru Ocrotirea Mamei şi Copilului "Prof. Dr. Alfred Rusescu" Bucureşti; analiza confidenţială a mortalităţii materne înregistrate în anii precedenţi şi propunerea de măsuri concrete de reducere a acesteia;
d)elaborarea, revizuirea şi tipărirea ghidurilor clinice în specialitatea obstetrică-ginecologie, implementarea lor prin protocoale clinice şi auditarea utilizării lor, în parteneriat cu Biroul pentru România al Fondului ONU pentru Populaţie.
(2)Indicatori de evaluare:
1.Indicatori fizici:
a)număr de carnete şi fişe pentru supravegherea medicală a gravidei şi lăuzei, tipărite în formă actualizată cel puţin 60.000;
b)număr ghiduri clinice realizate/revizuite: 5
c)număr unităţi în care s-au realizat protocoale clinice: 42
d)număr de unităţi în care se efectuează auditarea ghidurilor clinice: 5;
e)număr de ateliere de lucru organizate la nivel naţional pentru analiza confidenţială a mortalităţii materne: 1;
2.Indicatori de eficienţă:
a)cost mediu/carnete şi fişe pentru supravegherea medicală a gravidei şi lăuzei: 2 lei;
b)cost mediu/atelier de lucru organizat la nivel naţional pentru analiza confidenţială a mortalităţii materne: 30.000 lei
3.Indicatori de rezultat:
a)scăderea indicatorului de mortalitate maternă prin risc obstetrical direct la 0,09 decese la 1.000 născuţi vii.
(3)Unităţi care derulează intervenţia:
a)Spitalul Clinic de Obstetrică-Ginecologie Filantropia Bucureşti;
b)Institutul pentru Ocrotirea Mamei şi Copilului "Prof. Dr. Alfred Rusescu" Bucureşti - analiza mortalităţii materne;
c)direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti;
d)cabinete de medicină de familie, unităţi sanitare cu paturi şi cabinete de specialitate obstetrică-ginecologie, alte unităţi sanitare de specialitate, după caz.
SUBSECŢIUNEA 3:3.3. Profilaxie şi diagnostic pre- şi postnatal al malformaţiilor şi/sau al unor afecţiuni genetice
(1)Coordonare tehnică: Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Cluj-Napoca.
(2)Activităţi:
a)efectuarea activităţilor specifice de testare, diagnostic clinic şi de laborator al populaţiei-ţintă;
b)procurarea reactivilor specifici, kit-urilor necesare dozărilor hormonale şi biochimice, materialelor sanitare, consumabilelor şi instrumentarului necesare efectuării activităţilor specifice;
c)decontarea cheltuielilor legate de transportul probelor biologice la centrele specializate;
d)realizarea, implementarea şi managementul Registrului naţional pentru malformaţii congenitale şi anomalii genetice.
(3)Indicatori de evaluare:
1.Indicatori fizici:
a)număr de gravide cu risc malformativ şi genetic testate prin dublu/triplu test: 6.207/an;
b)număr de anomalii depistate prin dublu/triplu test: 166/an;
c)număr de examene citogenetice (analiza FISH) efectuate pe celule fetale: 869/an;
d)număr de copii cu defecte congenitale evaluaţi clinic şi paraclinic: 95 O/an;
e)număr de copii cu defecte congenitale exploraţi genetic: 443/an.
2.Indicatori de eficienţă:
a)cost mediu/gravidă testată pentru risc malformativ prin dublu/triplu test: 150 lei;
b)cost mediu/examen cariotip fetal: 800 lei;
c)cost mediu/gravidă testată citogenetic prin analiza FISH: 700 lei;
d)cost mediu/copil cu defecte congenitale evaluat clinic şi paraclinic: 100 lei;
e)cost mediu/copil cu defecte congenitale explorat genetic: 300 lei.
3.Indicatori de rezultat:
a)funcţionarea centrelor regionale la parametrii corespunzători investigaţiilor pe care le pot efectua.
(4)Unităţi care derulează intervenţia:
a)Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Cluj-Napoca;
b)Institutul pentru Ocrotirea Mamei şi Copilului "Prof. Dr. Alfred Rusescu" Bucureşti;
c)Spitalul Judeţean de Urgenţă Ilfov - Secţia de obstetrică-ginecologie nr. 2 - Compartimentul de Medicină Materno-Fetală;
d)Spitalul Clinic Municipal «Dr. Gavril Curteanu» Oradea;e)Spitalul Clinic de Urgenţă pentru Copii Cluj-Napoca;
f)Spitalul Clinic de Urgenţă pentru Copii "Sfânta Maria" Iaşi;
g)Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Târgu Mureş;
h)Spitalul Clinic Judeţean Mureş;
i)Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Constanţa;
j)Spitalul Clinic de Obstetrică-Ginecologie "Cuza Vodă" Iaşi;
k)Spitalul Clinic Municipal de Urgenţă Timişoara;l)Spitalul Clinic de Obstetrică-Ginecologie "Filantropia" Bucureşti;
n)Spitalul de recuperare cardiovasculară «Dr. Benedek Geza» Covasna.m)[textul din alin. (4), litera M. din partea 1, capitolul III, subcapitolul VI, sectiunea 3, subsectiunea 3 a fost abrogat la 22-iul-2011 de Art. I, punctul 10. din Ordinul 1193/2011]
SUBSECŢIUNEA 4:3.4. Profilaxia sindromului de izoimunizare Rh
(1)Activităţi:
a)asigurarea imunoglobulinei specifice;
b)asigurarea reactivilor pentru determinări specifice;
c)vaccinarea antiD a lăuzelor Rh negative eligibile a femeilor eligibile Rh negative care au avortat, care au avut sarcini ectopice sau care au suferit proceduri invazive efectuate în scop terapeutic şi diagnostic;
d)monitorizarea şi evaluarea desfăşurării subprogramului, stabilirea necesarului de imunoglobulină şi reactivi specifici.
(2)Indicatori de evaluare:
1.Indicatori fizici:
a)număr de beneficiare vaccinate cu imunoglobulină specifică: 2.850/an;
2.Indicatori de eficienţă:
a)cost mediu/vaccinare antiD: 500 lei x 2 doze.
3.Indicatori de rezultat:
a)implementarea subprogramului în toate judeţele şi în municipiul Bucureşti.
(3)Unităţi care derulează intervenţia:
a)Institutul pentru Ocrotirea Mamei şi Copilului «Prof. dr. Alfred Rusescu» Bucureşti;
b)spitale care au în structură secţii/compartimente de obstetrică-ginecologie, aparţinând ministerelor şi instituţiilor cu reţele sanitare proprii care au încheiat contracte pentru derularea acestei intervenţii cu direcţiile de sănătate publică;
c)Spitalul de Recuperare Borşa, Maramureş;
d)Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Cluj-Napoca;
e)Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Craiova;
f)Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Târgu Mureş;
g)Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Timişoara;
h)Spitalul Clinic de Urgenţă «Sf. Pantelimon» Bucureşti;
i)Spitalul Universitar de Urgenţă Bucureşti;
j)Spitalul Clinic de Urgenţă «Sf. Ioan» Bucureşti;
k)Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă «Sf. Pantelimon» Focşani.