Capitolul x - Constatarea desfacerii căsătoriei prin acordul soţilor de către ofiţerul de stare civilă - Norme Metodologice din 2024 de aplicare unitară a dispoziţiilor în materie de stare civilă

M.Of. 269

În vigoare
Versiune de la: 31 Martie 2024
CAPITOLUL X:Constatarea desfacerii căsătoriei prin acordul soţilor de către ofiţerul de stare civilă
SECŢIUNEA 1:Dispoziţii generale
Art. 184
(1)Ofiţerul de stare civilă constată desfacerea căsătoriei, prin divorţ pe cale administrativă, dacă soţii sunt de acord cu divorţul şi dacă împreună nu au copii minori, născuţi din căsătorie, din afara căsătoriei sau adoptaţi.
(2)Procedura divorţului este aceeaşi atât în cazul căsătoriei încheiate în ţară, cât şi în cazul căsătoriei încheiate în străinătate şi înregistrate în registrele de stare civilă române prin transcrierea certificatului/extrasului de căsătorie/extrasului multilingv al actului de căsătorie eliberat de autorităţile străine, dacă ultima locuinţă comună a soţilor a fost în România.
Art. 185
Înregistrarea cererilor privind constatarea desfacerii căsătoriei prin acordul soţilor de către ofiţerul de stare civilă se face în Registrul local de intrare-ieşire definit la art. 16 lit. d).
SECŢIUNEA 2:Înregistrarea cererii de divorţ pe cale administrativă
Art. 186
(1)Cererea de divorţ pe cale administrativă se face în scris, se depune şi se semnează personal de către ambii soţi în faţa ofiţerului de stare civilă de la S.P.C.L.E.P. sau, după caz, de la primăria care are în păstrare actul de căsătorie sau pe raza căruia/căreia se află ultima locuinţă comună a soţilor.
(2)În cererea de divorţ fiecare dintre soţi declară pe propria răspundere că:
a)este de acord cu desfacerea căsătoriei;
b)nu are copii minori, născuţi din căsătorie, din afara căsătoriei sau adoptaţi împreună cu celălalt soţ;
c)nu beneficiază de consiliere judiciară sau tutelă specială;
d)nu a mai solicitat altor autorităţi desfacerea căsătoriei.
(3)În cererea de divorţ soţii declară pe propria răspundere:
a)adresa ultimei locuinţe comune;
b)numele pe care fiecare dintre aceştia urmează să îl poarte după desfacerea căsătoriei.
Art. 187
(1)La depunerea cererii de divorţ, ofiţerul de stare civilă solicită soţilor următoarele documente:
a)certificatele de naştere şi căsătorie ale soţilor, în original, doar în situaţia prevăzută la art. 33 alin. (7);
b)documentele cu care se face dovada identităţii, în original, în cazurile prevăzute la alin. (7) şi (8);
c)dovada achitării taxei pentru îndeplinirea procedurii de divorţ pe cale administrativă.
(2)În cazurile în care soţul/soţia nu poate prezenta certificatul de naştere şi/sau de căsătorie şi actele de stare civilă în baza cărora acestea au fost eliberate nu sunt identificate în S.I.I.E.A.S.C., declară, în scris, motivul neprezentării; ofiţerul de stare civilă extinde verificările în vederea identificării actelor de stare civilă indicate.
(3)În cazul cetăţenilor străini şi al cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene, Spaţiului Economic European şi ai Confederaţiei Elveţiene, certificatele de naştere trebuie să îndeplinească cerinţele de legalizare prevăzute la art. 34.
(4)În cazul persoanelor care nu cunosc limba română, depunerea cererii de divorţ şi declaraţia de stăruinţă se fac în prezenţa unui interpret şi traducător autorizat, iar în cazul persoanelor cu handicap auditiv sau surdocecitate, a unui interpret autorizat al limbajului mimico-gestual ori al limbajului specific persoanelor cu surdocecitate, încheindu-se în acest sens un proces-verbal.
(5)Ofiţerul de stare civilă confruntă datele din documentele prezentate conform alin. (1) şi, după caz, alin. (2), cu datele înscrise în cererea de divorţ.
(6)Valabilitatea documentelor cu care se face dovada identităţii solicitanţilor se verifică de către ofiţerul de stare civilă atât la momentul depunerii cererii, cât şi la data eliberării certificatului de divorţ.
(7)Documentele cu care se face dovada identităţii se solicită în situaţia în care din verificările efectuate în R.N.E.P. persoanele în cauză nu sunt identificate.
(8)Dacă în urma verificărilor efectuate în R.N.E.P. persoanele sunt identificate, însă nu au ataşată fotografia ori aceasta nu corespunde cu fizionomia, se solicită prezentarea în original a documentelor cu care se face dovada identităţii.
Art. 188
Dovada identităţii se face de către soţi cu unul din documentele prevăzute la art. 64 alin. (4)-(7).
Art. 189
Ofiţerul de stare civilă înregistrează cererea de divorţ în Registrul local de intrare-ieşire, definit la art. 16 lit. d), în ziua în care a fost primită, şi acordă soţilor un termen de 30 de zile calendaristice, calculate de la data depunerii cererii, pentru eventuala retragere a acesteia.
SECŢIUNEA 3:Procedura divorţului pe cale administrativă şi eliberarea certificatelor de divorţ
Art. 190
(1)La expirarea termenului prevăzut la art. 189, ofiţerul de stare civilă verifică dacă soţii stăruie să divorţeze şi dacă, în acest sens, consimţământul lor este liber şi neviciat, solicitând soţilor o declaraţie.
(2)În situaţia în care ambii soţi sau numai unul dintre aceştia înţeleg/înţelege să renunţe la divorţ, completează o declaraţie în acest sens.
Art. 191
(1)De la data expirării termenului prevăzut la art. 189, declaraţia de stăruinţă se poate depune de către soţi, împreună, în termen de până la 30 de zile calendaristice, iar în caz contrar dosarul de divorţ se clasează.
(2)Dosarul de divorţ se clasează şi în următoarele cazuri:
a)dacă ambii soţi sau numai unul dintre aceştia înţeleg/înţelege să renunţe la divorţ, potrivit art. 190 alin. (2);
b)dacă, înainte de finalizarea procedurii de divorţ, unul dintre soţi beneficiază de consiliere judiciară sau tutelă specială;
c)dacă, înainte de finalizarea procedurii de divorţ, intervine naşterea unui copil;
d)dacă, înainte de finalizarea procedurii de divorţ, unul dintre soţi a decedat, căsătoria încetând prin deces.
(3)Clasarea dosarului de divorţ în condiţiile alin. (1) sau (2) se face prin întocmirea unui referat.
Art. 192
(1)Dacă sunt întrunite condiţiile prevăzute la art. 186 alin. (2) şi alin. (3) lit. b) şi la art. 190 alin. (1), ofiţerul de stare civilă constată desfacerea căsătoriei prin acordul soţilor, alocă de îndată număr certificatului de divorţ din Registrul unic al certificatelor de divorţ, emite certificatul de divorţ în format fizic, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 16, sau electronic, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 17, şi reţine certificatul de căsătorie emis de autorităţile române în vederea anulării.
(2)Data certificatului de divorţ corespunde celei la care se alocă numărul certificatului de divorţ din Registrul unic al certificatelor de divorţ şi constituie data la care este desfăcută căsătoria.
(3)Evidenţa certificatelor de divorţ eliberate se ţine în Registrul unic al certificatelor de divorţ definit la art. 16 lit. g).
(4)Dacă după eliberarea certificatului de divorţ se constată că aceeaşi căsătorie a fost desfăcută anterior, potrivit legii, ofiţerul de stare civilă sesizează, din oficiu, instanţa competentă în vederea anulării acestuia.
Art. 193
(1)Certificatul de divorţ în format fizic se tipăreşte după cel electronic emis la dosarul de divorţ, în 2 exemplare originale, care se înmânează părţilor pe bază de semnătură în Registrul de evidenţă a certificatelor de divorţ.
(2)La solicitarea foştilor soţi li se pot elibera acestora certificate electronice de divorţ, care se semnează electronic de emitent, se aplică automat sigiliul S.I.I.E.A.S.C. şi se generează un cod de verificare care le confirmă autenticitatea.
Art. 194
Pe certificatul de divorţ nu se înscriu menţiuni cu privire la motivele divorţului sau culpa soţilor.
Art. 195
(1)În caz de pierdere, distrugere sau furt al certificatului de divorţ, ofiţerul de stare civilă eliberează o copie, conformă cu originalul aflat în arhiva electronică, în baza cererii formulate de către unul dintre foştii soţi, personal sau prin împuternicit cu procură specială, şi înregistrate în Registrul local de intrare-ieşire definit la art. 16 lit. d).
(2)Pe copia certificatului de divorţ se înscrie în partea superioară dreaptă menţiunea "Copie conformă cu originalul/ofiţer de stare civilă", se semnează şi se aplică sigiliul stării civile, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 22, respectiv sigiliul generat automat de S.I.I.E.A.S.C., în cazul solicitării certificatului electronic.
(3)În situaţia dosarelor de divorţ constituite înainte de operaţionalizarea S.I.I.E.A.S.C., copia certificatului de divorţ se eliberează în condiţiile alin. (1) şi (2) după originalul aflat în arhiva fizică, de către S.P.C.L.E.P. sau, după caz, primăria unităţii administrativ-teritoriale care are în păstrare dosarul de divorţ; în acest caz certificatul de divorţ nu se eliberează electronic.
SECŢIUNEA 4:Procedura respingerii cererii de divorţ pe cale administrativă
Art. 196
În situaţia în care se constată că nu sunt întrunite condiţiile prevăzute de Legea nr. 287/2009, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru desfacerea căsătoriei prin acordul părţilor, ofiţerul de stare civilă întocmeşte un referat care se aprobă de către primar, prin care propune respingerea cererii de divorţ şi întocmirea unui răspuns către solicitanţi.
SECŢIUNEA 5:Rectificarea certificatului de divorţ
Art. 197
(1)Rectificarea certificatului de divorţ se poate face de către ofiţerul de stare civilă de la unitatea administrativ-teritorială care are în păstrare dosarul de divorţ, din oficiu sau la cererea scrisă a unuia dintre foştii soţi, depusă personal ori prin împuternicit cu procură specială.
(2)Ofiţerul de stare civilă întocmeşte un referat de constatare a erorii, care se aprobă de primarul unităţii administrativ-teritoriale care are în păstrare dosarul de divorţ.
(3)După rectificare, se eliberează certificatul de divorţ corespunzător, iar pe cel greşit completat se înscrie în partea superioară dreaptă menţiunea "ANULAT" şi acesta se restituie solicitantului.
(4)Data eliberării certificatului de divorţ corespunde celei la care acesta se eliberează ca urmare a rectificării.