Secţiunea 2 - Înregistrarea cererii de divorţ pe cale administrativă - Norme Metodologice din 2024 de aplicare unitară a dispoziţiilor în materie de stare civilă
M.Of. 269
În vigoare Versiune de la: 31 Martie 2024
SECŢIUNEA 2:Înregistrarea cererii de divorţ pe cale administrativă
Art. 186
(1)Cererea de divorţ pe cale administrativă se face în scris, se depune şi se semnează personal de către ambii soţi în faţa ofiţerului de stare civilă de la S.P.C.L.E.P. sau, după caz, de la primăria care are în păstrare actul de căsătorie sau pe raza căruia/căreia se află ultima locuinţă comună a soţilor.
(2)În cererea de divorţ fiecare dintre soţi declară pe propria răspundere că:
a)este de acord cu desfacerea căsătoriei;
b)nu are copii minori, născuţi din căsătorie, din afara căsătoriei sau adoptaţi împreună cu celălalt soţ;
c)nu beneficiază de consiliere judiciară sau tutelă specială;
d)nu a mai solicitat altor autorităţi desfacerea căsătoriei.
(3)În cererea de divorţ soţii declară pe propria răspundere:
a)adresa ultimei locuinţe comune;
b)numele pe care fiecare dintre aceştia urmează să îl poarte după desfacerea căsătoriei.
Art. 187
(1)La depunerea cererii de divorţ, ofiţerul de stare civilă solicită soţilor următoarele documente:
a)certificatele de naştere şi căsătorie ale soţilor, în original, doar în situaţia prevăzută la art. 33 alin. (7);
b)documentele cu care se face dovada identităţii, în original, în cazurile prevăzute la alin. (7) şi (8);
c)dovada achitării taxei pentru îndeplinirea procedurii de divorţ pe cale administrativă.
(2)În cazurile în care soţul/soţia nu poate prezenta certificatul de naştere şi/sau de căsătorie şi actele de stare civilă în baza cărora acestea au fost eliberate nu sunt identificate în S.I.I.E.A.S.C., declară, în scris, motivul neprezentării; ofiţerul de stare civilă extinde verificările în vederea identificării actelor de stare civilă indicate.
(3)În cazul cetăţenilor străini şi al cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene, Spaţiului Economic European şi ai Confederaţiei Elveţiene, certificatele de naştere trebuie să îndeplinească cerinţele de legalizare prevăzute la art. 34.
(4)În cazul persoanelor care nu cunosc limba română, depunerea cererii de divorţ şi declaraţia de stăruinţă se fac în prezenţa unui interpret şi traducător autorizat, iar în cazul persoanelor cu handicap auditiv sau surdocecitate, a unui interpret autorizat al limbajului mimico-gestual ori al limbajului specific persoanelor cu surdocecitate, încheindu-se în acest sens un proces-verbal.
(5)Ofiţerul de stare civilă confruntă datele din documentele prezentate conform alin. (1) şi, după caz, alin. (2), cu datele înscrise în cererea de divorţ.
(6)Valabilitatea documentelor cu care se face dovada identităţii solicitanţilor se verifică de către ofiţerul de stare civilă atât la momentul depunerii cererii, cât şi la data eliberării certificatului de divorţ.
(7)Documentele cu care se face dovada identităţii se solicită în situaţia în care din verificările efectuate în R.N.E.P. persoanele în cauză nu sunt identificate.
(8)Dacă în urma verificărilor efectuate în R.N.E.P. persoanele sunt identificate, însă nu au ataşată fotografia ori aceasta nu corespunde cu fizionomia, se solicită prezentarea în original a documentelor cu care se face dovada identităţii.
Art. 188
Dovada identităţii se face de către soţi cu unul din documentele prevăzute la art. 64 alin. (4)-(7).
Art. 189
Ofiţerul de stare civilă înregistrează cererea de divorţ în Registrul local de intrare-ieşire, definit la art. 16 lit. d), în ziua în care a fost primită, şi acordă soţilor un termen de 30 de zile calendaristice, calculate de la data depunerii cererii, pentru eventuala retragere a acesteia.