Secţiunea 4 - Înregistrarea căsătoriei - Norme Metodologice din 2024 de aplicare unitară a dispoziţiilor în materie de stare civilă

M.Of. 269

În vigoare
Versiune de la: 31 Martie 2024
SECŢIUNEA 4:Înregistrarea căsătoriei
Art. 63
(1)Declaraţia de căsătorie se face personal, de către viitorii soţi, un bărbat şi o femeie, în scris, la S.P.C.L.E.P. sau, după caz, la primăria locului de domiciliu ori de reşedinţă al unuia dintre ei şi se publică în ziua în care a fost primită, prin afişare, în extras, la sediul primăriei, pe pagina de internet a acesteia şi pe portalul S.I.I.E.A.S.C., şi după caz, la sediul primăriei unde celălalt soţ are domiciliul sau reşedinţa.
(2)Prin excepţie, căsătoria poate fi încheiată în altă unitate administrativ-teritorială decât cea în a cărei rază teritorială domiciliază sau îşi au reşedinţa viitorii soţi, în baza documentelor justificative, numai cu aprobarea primarului unităţii administrativ-teritoriale unde se încheie căsătoria şi cu obligativitatea înştiinţării primăriei de domiciliu sau de reşedinţă a viitorilor soţi, în vederea publicării declaraţiei de căsătorie.
(3)Prevederile alin. (1) se aplică şi în situaţia căsătoriilor încheiate la misiunile diplomatice şi oficiile consulare de carieră ale României, unde cetăţenii români pot depune declaraţia de căsătorie dacă cel puţin unul dintre viitorii soţi, cetăţean român, are domiciliul sau reşedinţa în statul în care acestea sunt acreditate să exercite funcţii consulare şi dacă legislaţia statelor acreditare nu se opune expres în acest sens sau dacă statele acreditare recunosc aceste căsătorii şi niciunul dintre viitorii soţi nu deţine şi cetăţenia statului în care misiunea diplomatică/oficiul consular de carieră este acreditată/acreditat să exercite funcţii consulare.
(4)În cazul în care unul dintre viitorii soţi nu se află în unitatea administrativ-teritorială unde urmează a se încheia căsătoria, el poate face declaraţia de căsătorie la S.P.C.L.E.P. sau, după caz, la primăria din cadrul unităţii administrativ-teritoriale pe raza căruia/căreia îşi are domiciliul sau reşedinţa, care o va transmite, în termen de 48 de ore, la S.P.C.L.E.P. sau, după caz, la primăria din cadrul unităţii administrativ-teritoriale unde urmează a se încheia căsătoria, cu excepţia căsătoriei încheiate în condiţiile prevăzute la alin. (2).
(5)Declaraţia de căsătorie se poate face în afara sediului S.P.C.L.E.P. sau, după caz, al primăriei, cu aprobarea primarului, dacă unul dintre viitorii soţi se află în imposibilitatea de a se deplasa, din motive temeinice, cum sunt motivele medicale, aflarea în arest preventiv sau executarea unei pedepse privative de libertate/unei măsuri educative privative de libertate, la adresa/locul de deţinere unde/în care acestea se află, cu respectarea prevederilor alin. (1) teza a II-a.
(6)Dacă de la data depunerii declaraţiei de căsătorie au trecut 30 de zile şi căsătoria nu a fost încheiată ori dacă viitorii soţi doresc să modifice declaraţia iniţială la datele privind numele de familie şi/sau regimul matrimonial, aceştia vor face o nouă declaraţie de căsătorie, dispunându-se publicarea acesteia; la depunerea declaraţiei de căsătorie ofiţerul de stare civilă are obligaţia de a informa viitorii soţi că modificarea conţinutului acesteia presupune curgerea unui nou termen pentru publicitate, opoziţie şi oficiere.
(7)După încheierea căsătoriei ori, după caz, la expirarea termenului de 30 de zile de la data depunerii declaraţiei de căsătorie, dacă aceasta nu a fost încheiată, afişul care conţine declaraţia de căsătorie în extras se elimină de la sediul primăriei, respectiv al misiunii diplomatice/oficiului consular de carieră a/al României, de pe pagina de internet a acestora şi de pe portalul S.I.I.E.A.S.C.
Art. 64
(1)Odată cu declaraţia de căsătorie viitorii soţi prezintă următoarele documente:
a)documentul cu care se face dovada identităţii, a domiciliului şi reşedinţei, după caz, în original; în cazul rezidenţilor străini, dovada adresei de domiciliu se face cu document eliberat de I.G.I.;
b)certificatul de naştere, în original, sau, pentru cetăţeanul străin, după caz, extrasul de naştere/extrasul multilingv al actului de naştere, care trebuie să îndeplinească cerinţele de legalizare prevăzute la art. 34;
c)certificatul medical privind starea sănătăţii, aflat în termen de valabilitate, întocmit pe formular-tip, care trebuie să poarte numărul de înregistrare, data certă şi semnătura medicului; certificatele medicale sunt valabile 30 de zile de la data emiterii şi trebuie să cuprindă menţiunea că persoana se poate căsători; certificatele medicale emise de instituţii medicale în străinătate pentru uzul misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare de carieră ale României trebuie să conţină toate datele din formularul-tip şi să fie însoţite de traducerea în limba română legalizată;
d)convenţia matrimonială autentificată de notarul public, după caz;
e)documente, în original, traduse şi legalizate, din care să rezulte desfacerea/încetarea căsătoriei anterioare, dacă este cazul.
(2)Dovada desfacerii căsătoriei anterioare se poate face cu unul dintre următoarele documente:
a)certificatul de naştere sau de căsătorie, cu menţiunea de desfacere a căsătoriei;
b)sentinţa de divorţ rămasă definitivă; pentru divorţul pronunţat în intervalul 8 octombrie 1966-31 iulie 1974, aceasta trebuie să poarte menţiunea că a fost înscrisă în actul de căsătorie în termen de două luni de la rămânerea definitivă a hotărârii;
c)certificatul de divorţ eliberat de ofiţerul de stare civilă sau notarul public român;
d)sentinţa rămasă definitivă sau certificatul de divorţ eliberat(ă) de autorităţile străine privind cetăţeanul/cetăţenii străin/străini, însoţită/însoţit de traducerea legalizată.
(3)Dovada încetării căsătoriei anterioare se face, pentru cetăţeanul străin, cu certificatul de deces al fostului soţ, iar pentru cetăţeanul român, cu certificatul de deces al fostului soţ emis de autorităţile române sau, după caz, cu certificatul de naştere/căsătorie cu menţiunile/menţiunea corespunzătoare.
(4)Dovada identităţii se poate face cu unul dintre următoarele documente:
a)pentru cetăţenii români, act de identitate sau paşaport emis cu menţionarea ţării de domiciliu, aflat în termen de valabilitate;
b)pentru cetăţenii Uniunii Europene, Spaţiului Economic European şi Confederaţiei Elveţiene - documentul de identitate sau paşaportul emis de statul aparţinător, aflat în termen de valabilitate;
c)pentru apatrizi - paşaport emis în baza Convenţiei privind statutul apatrizilor din anul 1954, însoţit de permisul de şedere pe termen lung sau permisul de şedere temporară, după caz.
(5)Cetăţenii străini fac dovada identităţii:
a)în România - cu paşaportul emis de statul ai cărui cetăţeni sunt, în care să fie aplicată viza de intrare pe teritoriul României; viza trebuie să fie valabilă atât la data depunerii declaraţiei de căsătorie, cât şi la data oficierii căsătoriei;
b)în străinătate - cu actul de identitate sau paşaportul emis de statul ai cărui cetăţeni sunt; din documentele prezentate trebuie să rezulte că deţin, atât la data depunerii declaraţiei, cât şi la data oficierii căsătoriei, un drept de şedere legală în statul în care se solicită înregistrarea căsătoriei.
(6)Cetăţenii străini cărora li s-a acordat o formă de protecţie internaţională în România fac dovada identităţii cu următoarele documente:
a)document de călătorie emis în baza Convenţiei de la Geneva din 1951;
b)documentul de călătorie pentru străinii care au obţinut protecţie subsidiară.
(7)Cetăţenii străini solicitanţi de azil în România fac dovada identităţii cu paşaport emis de statul ai cărui cetăţeni sunt, însoţit de documentul temporar de identitate.
(8)În cazul în care beneficiarii protecţiei internaţionale în România nu pot prezenta certificatul de naştere prevăzut la alin. (1) lit. b), aceştia depun o declaraţie autentică dată pe propria răspundere din care să rezulte datele lor de stare civilă. În cuprinsul declaraţiei se menţionează faptul că este utilizată exclusiv în scopul încheierii/înregistrării căsătoriei. Notarul public identifică declarantul în baza documentelor care fac dovada identităţii, valabile pentru încheierea căsătoriei pe teritoriul României, prevăzute de prezentul articol.
(9)Documentele cu care se face dovada identităţii trebuie să fie valabile atât la data depunerii declaraţiei de căsătorie, cât şi la data oficierii căsătoriei.
(10)Următoarele categorii de documente de identitate ale cetăţenilor străini nu sunt valabile pentru încheierea căsătoriei pe teritoriul României:
a)documentul temporar de identitate, pentru solicitanţii de azil, care are înscrisă menţiunea "IDENTITATE DECLARATĂ";
b)documentul care face dovada statutului de tolerat;
c)decizia de returnare.
(11)În situaţia în care viitorii soţi sunt cetăţeni străini/apatrizi, ofiţerul de stare civilă efectuează verificări după cum urmează:
a)la structurile teritoriale ale I.G.I., în cazul cetăţenilor străini/apatrizilor care au un drept de şedere temporară sau un drept de şedere pe termen lung pe teritoriul României, în vederea verificării valabilităţii perioadei lor de şedere pe teritoriul României;
b)la centrele regionale de proceduri şi cazare a solicitanţilor de azil, în cazul solicitanţilor de azil şi beneficiarilor de protecţie internaţională, în vederea verificării autenticităţii documentelor emise de I.G.I. şi confirmării datelor de stare civilă declarate.
(12)În situaţia în care beneficiarul protecţiei internaţionale în România nu prezintă paşaportul, certificatul de naştere sau actul de identitate eliberat de statul al cărui cetăţean este, la rubrica menţiuni din actul şi certificatul de căsătorie se înscrie menţiunea "Identitatea soţilor/soţiei/soţului este declarată".
(13)Documentele prezentate de cetăţenii străini, eliberate de statele ai căror cetăţeni sunt, vor fi legalizate conform prevederilor art. 34.
Art. 65
Ofiţerul de stare civilă este obligat să confrunte datele înscrise în declaraţia de căsătorie cu cele înscrise în documentele prezentate, iar semnarea declaraţiei se face în prezenţa sa.
Art. 66
Dosarul actului de căsătorie cuprinde, după caz, următoarele documente:
a)aprobarea primarului unităţii administrativ-teritoriale unde urmează să se încheie căsătoria pentru încheierea căsătoriei în afara sediului primăriei, la cererea persoanelor interesate, inclusiv a celor prevăzute la art. 63 alin. (5), cu documente justificative în susţinerea cererii, care se păstrează la dosarul de căsătorie;
b)aprobarea primarului pentru încheierea căsătoriei între persoane care nu au domiciliul sau reşedinţa pe raza de competenţă a unităţii administrativ-teritoriale în baza documentelor justificative depuse de solicitant, care fac parte din dosarul de căsătorie;
c)încuviinţarea primarului, a comandantului navei ori a şefului misiunii diplomatice sau al oficiului consular de carieră a/al României competent(e), pentru încheierea căsătoriei înainte de împlinirea termenului de 10 zile de la data înregistrării declaraţiei de căsătorie, pentru motive temeinice, la cererea unuia dintre viitorii soţi; încuviinţarea primarului pentru încheierea căsătoriei înainte de împlinirea termenului de 10 zile nu poate fi dată în situaţia prevăzută la lit. b);
d)încuviinţarea instanţei de tutelă de la domiciliul celui care cere încuviinţarea, în cazul existenţei unor impedimente rezultate din condiţiile de rudenie firească sau adopţie, prevăzute de art. 274 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 287/2009, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
e)avizul medical, dovada încuviinţării părinţilor, tutorelui sau, după caz, a reprezentantului legal şi autorizarea instanţei de tutelă în a cărei circumscripţie minorul îşi are domiciliul, pentru încheierea căsătoriei, în cazul existenţei unor impedimente rezultate din condiţiile de vârstă, prevăzute de art. 272 alin. (2) din Legea nr. 287/2009, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
f)dovada înştiinţării tutorelui sub a cărui ocrotire se află despre formularea declaraţiei de căsătorie, atunci când viitorul soţ beneficiază de consiliere judiciară sau tutelă specială;
g)documentul eliberat ori autentificat de misiunile diplomatice sau oficiile consulare acreditate în România, în cazul căsătoriei unui cetăţean străin cu un cetăţean român, din care să rezulte că primul îndeplineşte condiţiile de fond cerute de legea sa naţională şi nu există impedimente pentru încheierea căsătoriei în România, în conformitate cu prevederile art. 31 din Legea nr. 119/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu art. 2.586 din Legea nr. 287/2009, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
h)documente eliberate de autorităţile competente ale statului de cetăţenie, din care să rezulte că cetăţeanul străin îndeplineşte condiţiile de fond cerute de legea sa naţională şi nu există impedimente pentru încheierea căsătoriei, datate recent - maximum 3 luni de la emitere, ori care au prevăzut, în conţinut, termenul de valabilitate, pentru cetăţenii statelor cu care România a încheiat tratate, convenţii sau acorduri de asistenţă juridică în materie civilă ori de dreptul familiei, pentru cetăţenii statelor care nu au misiune diplomatică sau oficiu consular acreditat în România, precum şi pentru cetăţenii străini care încheie căsătoria la misiunea diplomatică sau oficiul consular de carieră a/al României, prin excepţie de la prevederile lit. g);
i)documente eliberate de către autorităţile locale competente în conţinutul cărora se regăseşte termenul de valabilitate, iar în lipsa acestuia, termenul este de maximum 3 luni de la emitere, în cazul cetăţenilor statelor pentru care D.G.E.P. a primit notificări din partea M.A.E. ori a misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare acreditate în România că nu eliberează dovada prevăzută la lit. g);
j)declaraţia dată pe propria răspundere, autentificată de un notar public, din care să rezulte că viitorul soţ, cetăţean străin, apatrid sau beneficiar al unei forme de protecţie internaţională în România, nu este căsătorit şi îndeplineşte condiţiile de fond cerute de legea sa naţională pentru încheierea căsătoriei în România; pentru apatrizi, legea naţională este legea statului în care îşi au domiciliul sau, după caz, reşedinţa;
k)procesul-verbal, încheiat împreună cu interpretul şi traducătorul autorizat sau, după caz, interpretul autorizat al limbajului mimico-gestual ori al limbajului specific persoanelor cu surdocecitate, în cazul depunerii declaraţiei de căsătorie şi încheierii căsătoriei între persoane care nu cunosc limba română sau între persoane cu handicap auditiv sau surdocecitate, precum şi în situaţia în care martorul nu cunoaşte limba în care se oficiază căsătoria;
l)raportul de anchetă socială realizat de S.P.A.S., dacă unul dintre părinţi se află în imposibilitatea de a-şi manifesta voinţa cu privire la căsătoria copilului minor.
Art. 67
(1)În situaţia încheierii căsătoriei în cazul existenţei unor impedimente rezultate din condiţiile de vârstă, minorul care doreşte să se căsătorească face o cerere la instanţa de tutelă de la locul de domiciliu în vederea obţinerii autorizării prevăzute la art. 272 alin. (2) din Legea nr. 287/2009, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Avizul medical nu înlătură prezentarea certificatelor medicale privind starea sănătăţii prevăzute de art. 25 alin. (3) din Legea nr. 119/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 68
(1)Încuviinţarea căsătoriei minorilor de către părinţi, tutore ori, după caz, de către reprezentantul legal se face printr-o declaraţie dată la S.P.C.L.E.P. sau primăria competent/competentă odată cu declaraţia de căsătorie; dacă părinţii, tutorele ori, după caz, reprezentantul legal locuiesc/locuieşte în altă localitate decât cea în care se încheie căsătoria, încuviinţarea se dă la S.P.C.L.E.P. sau, după caz, la primăria din localitatea de domiciliu sau de reşedinţă a acestora, care o înaintează în termen de 48 de ore la S.P.C.L.E.P. sau, după caz, la primăria competent/competentă pentru încheierea căsătoriei; din declaraţie trebuie să rezulte că părinţii, tutorele sau, după caz, reprezentantul legal sunt/este de acord cu încheierea căsătoriei de către copilul său/lor minor, care a împlinit vârsta de 16 ani.
(2)În situaţia în care numai unul dintre părinţi încuviinţează căsătoria minorului, iar celălalt refuză, instanţa de tutelă decide ţinând seama de interesul superior al copilului.
(3)În cazul în care părinţii sunt divorţaţi, pentru încheierea căsătoriei este necesar consimţământul ambilor părinţi, dacă nu sunt decăzuţi din drepturile părinteşti.
(4)Dacă unul dintre părinţi se află în imposibilitatea de a-şi manifesta voinţa, fapt stabilit printr-un raport de anchetă socială, încuviinţarea celuilalt părinte este suficientă.
Art. 69
Când viitorii soţi, cetăţeni străini, au locul naşterii în România, iar din confruntarea datelor înscrise în certificatul de naştere şi documentul de legitimare rezultă că au intervenit modificări în statutul civil sau cu privire la nume, se procedează mai întâi la înscrierea, pe marginea actului de naştere, a menţiunilor referitoare la modificările intervenite, după care se primeşte declaraţia de căsătorie.
Art. 70
(1)Odată cu depunerea declaraţiei, viitorii soţi declară, în faţa ofiţerului de stare civilă, numele de familie pe care s-au învoit să îl poarte în căsătorie, potrivit dispoziţiilor art. 282 din Legea nr. 287/2009, republicată cu modificările şi completările ulterioare, cu aplicarea, după caz, a dispoziţiilor art. 2.589 din Legea nr. 287/2009, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Dacă înţelegerea referitoare la numele de familie a intervenit după depunerea declaraţiei, se procedează conform art. 63 alin. (6).
Art. 71
(1)Căsătoria se încheie după expirarea termenului de 10 zile, respectiv începând cu a 11-a zi de la depunerea declaraţiei de căsătorie, dar nu mai târziu de a 30-a zi de la data când a fost făcută declaraţia de căsătorie.
(2)În cazul prevăzut de art. 63 alin. (4), termenul de 10 zile se socoteşte de la data când s-a primit declaraţia la S.P.C.L.E.P. sau, după caz, la primăria unde urmează a se încheia căsătoria.
(3)Căsătoria se poate încheia înaintea expirării termenului de 10 zile, pentru motive temeinice, numai cu aprobarea primarului, în România, sau a şefului misiunii diplomatice sau oficiului consular de carieră în cazul căsătoriilor încheiate la misiunile diplomatice şi oficiile consulare de carieră ale României competente; documentele justificative se arhivează la dosarul de căsătorie.
Art. 72
(1)Oficierea căsătoriei se face la sediul S.P.C.L.E.P. sau, după caz, al primăriei competente ori la un alt sediu destinat acestui scop stabilit prin dispoziţia primarului.
(2)Căsătoria se poate încheia în afara sediului S.P.C.L.E.P. sau, după caz, al primăriei competente, în locuri cum ar fi grădinile publice, parcurile, muzeele şi alte locuri în aer liber, la cererea viitorilor soţi, cu aprobarea primarului.
(3)Oficierea căsătoriei se face în limba română de către ofiţerul de stare civilă având o ţinută vestimentară adecvată caracterului solemn al acestui act.
(4)Persoanele care aparţin minorităţilor naţionale pot solicita, prin cerere scrisă, celebrarea căsătoriei în limba lor maternă, cu condiţia ca cel care oficiază căsătoria să cunoască această limbă, încheindu-se în acest sens un proces-verbal.
(5)La oficierea căsătoriei, ofiţerul de stare civilă este obligat să poarte eşarfa, în culorile drapelului naţional român, aşezată pe umărul stâng, cu banda albastră în sus.
Art. 73
(1)După luarea consimţământului viitorilor soţi, liber şi deplin exprimat, în faţa a 2 martori, ofiţerul de stare civilă îi declară căsătoriţi, citeşte dispoziţiile art. 258 alin. (1)-(3), art. 308 şi art. 309 alin. (1) din Legea nr. 287/2009, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, privind drepturile şi obligaţiile soţilor şi întocmeşte, de îndată, actul de căsătorie.
(2)Actul de căsătorie se semnează de către soţi, cu numele de familie pe care s-au învoit să-l poarte în timpul căsătoriei, de către ofiţerul de stare civilă şi de către martori.
(3)În rubrica "Văzând că publicaţia cerută de lege s-a efectuat în termen şi că nu s-a făcut opoziţie la această căsătorie, în temeiul consimţământului exprimat personal de fiecare dintre viitorii soţi, noi ........................................, ofiţer de stare civilă, am încheiat prezentul act de căsătorie", se înscriu numele de familie şi prenumele celui care a oficiat căsătoria.
Art. 74
(1)Ofiţerul de stare civilă nu poate încheia căsătoria dacă constată că nu sunt îndeplinite cerinţele legii.
(2)Refuzul privind încheierea căsătoriei se consemnează într-un proces-verbal motivat, întocmit în două exemplare, dintre care unul se înmânează fizic sau se transmite electronic persoanelor care intenţionau să se căsătorească, iar celălalt exemplar, electronic, se ataşează la dosarul de căsătorie.
(3)Dacă se formulează opoziţie cu privire la căsătoria persoanei care beneficiază de consiliere judiciară sau tutelă specială, ofiţerul de stare civilă sesizează de îndată instanţa de tutelă, care va hotărî cu privire la temeinicia opoziţiei.
Art. 75
După încheierea căsătoriei ofiţerul de stare civilă operează în actul de căsătorie menţiunea despre regimul matrimonial ales potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 20.