Capitolul i - Stoparea şi recuperarea ajutoarelor de stat dispuse de Fondul de Garantare a Creditului Rural IFN - S.A. ca urmare a monitorizării ajutoarelor de stat - Norme Metodologice din 2022 pentru aplicarea de către Fondul de Garantare a Creditului Rural IFN - S.A. a procedurilor privind monitorizarea şi stoparea/recuperarea ajutorului de stat
M.Of. 953
În vigoare Versiune de la: 6 Martie 2025
CAPITOLUL I:Stoparea şi recuperarea ajutoarelor de stat dispuse de Fondul de Garantare a Creditului Rural IFN - S.A. ca urmare a monitorizării ajutoarelor de stat
Art. 1
(1)Prezentele norme metodologice se aplică schemelor de ajutor de stat asociate Subprogramului de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie, din domeniul agriculturii, pescuitului, acvaculturii şi sectorului alimentar AGRO IMM INVEST, aprobat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie - IMM INVEST ROMÂNIA, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 209/2018, cu modificările şi completările ulterioare, Programului RURAL INVEST, aprobat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2022 pentru aprobarea şi finanţarea unor programe de garantare în domenii prioritare pentru economia românească, aprobată cu modificări prin Legea nr. 152/2023, componentelor AGRO IMM INVEST şi RURAL INVEST ale schemei de ajutor de stat IMM INVEST PLUS, aprobată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2022 privind aprobarea schemei de ajutor de stat IMM INVEST PLUS şi a componentelor acesteia - IMM INVEST ROMÂNIA, AGRO IMM INVEST, IMM PROD, GARANT CONSTRUCT, INNOVATION şi RURAL INVEST, cu modificările şi completările ulterioare, şi componentei RURAL PLUS a schemei de ajutor de stat IMM PLUS, aprobată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 18/2024 privind aprobarea schemei de ajutor de stat IMM PLUS, cu modificările ulterioare, pentru care Fondul de Garantare a Creditului Rural IFN - S.A., denumit în continuare FGCR, are calitatea de administrator.
(6)Procesul de monitorizare prin eşantion a utilizării creditelor garantate în cadrul schemelor de ajutor de stat administrate de către FGCR se derulează pe perioada în care se pot efectua plăţile ajutoarelor de stat sub formă de grant, respectiv pe perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a schemelor de ajutor de stat şi data finală a plăţilor prevăzută prin schemele de ajutor de stat.
(1)Prezentele norme metodologice se aplică schemelor de ajutor de stat asociate Subprogramului de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie, din domeniul agriculturii, pescuitului, acvaculturii şi sectorului alimentar AGRO IMM INVEST, aprobat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie - IMM INVEST ROMÂNIA, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 209/2018, cu modificările şi completările ulterioare, Programului RURAL INVEST, aprobat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2022 pentru aprobarea şi finanţarea unor programe de garantare în domenii prioritare pentru economia românească, aprobată cu modificări prin Legea nr. 152/2023, componentelor AGRO IMM INVEST şi RURAL INVEST ale schemei de ajutor de stat IMM INVEST PLUS, aprobată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2022 privind aprobarea schemei de ajutor de stat IMM INVEST PLUS şi a componentelor acesteia - IMM INVEST ROMÂNIA, AGRO IMM INVEST, IMM PROD, GARANT CONSTRUCT, INNOVATION şi RURAL INVEST, cu modificările şi completările ulterioare, şi componentei RURAL PLUS a schemei de ajutor de stat IMM PLUS, aprobată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 18/2024 privind aprobarea schemei de ajutor de stat IMM PLUS, cu modificările ulterioare, pentru care Fondul de Garantare a Creditului Rural IFN - S.A., denumit în continuare FGCR, are calitatea de administrator.(2)FGCR are obligaţia monitorizării schemelor de ajutor de stat pe care le administrează.
(3)Procesul de monitorizare prevăzut la alin. (2) se realizează prin solicitări de informaţii de la instituţiile finanţatoare. În cadrul procesului de monitorizare FGCR poate controla la faţa locului beneficiarii schemelor de ajutor de stat.
(4)Procesul de monitorizare a ajutoarelor de stat vizează verificarea următoarelor aspecte:
a)îndeplinirea condiţiilor prevăzute în legislaţia europeană în domeniul ajutorului de stat;
b)îndeplinirea condiţiilor prevăzute în deciziile de autorizare a schemelor de ajutor de stat;
c)îndeplinirea condiţiilor prevăzute în actele normative prin care se instituie scheme de ajutor de stat;
d)îndeplinirea condiţiilor prevăzute în contractele de garantare şi acordurile de finanţare încheiate.
(5)Procedura de monitorizare a utilizării creditelor garantate în cadrul schemelor de ajutor de stat administrate de către FGCR este prevăzută în anexa nr. 1.
(6)Procesul de monitorizare prin eşantion a utilizării creditelor garantate în cadrul schemelor de ajutor de stat administrate de către FGCR se derulează pe perioada în care se pot efectua plăţile ajutoarelor de stat sub formă de grant, respectiv pe perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a schemelor de ajutor de stat şi data finală a plăţilor prevăzută prin schemele de ajutor de stat.Art. 2
(1)În situaţia în care FGCR constată în urma procesului de monitorizare că nu sunt respectate condiţiile de acordare a ajutoarelor de stat sau alte condiţii de încetare a contractului de garantare, emite o decizie în conformitate cu art. 25 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, care, în funcţie de situaţia constatată, poate fi de:
a)stopare a acordării de ajutoare de stat în cazul în care se înregistrează condiţii de încetare a contractului de garantare, altele decât cele prevăzute de reglementările privind ajutorul de stat;
b)recuperare a ajutorului de stat pentru cazul în care se constată o încălcare a condiţiilor prevăzute de reglementările privind ajutorul de stat.
(2)Deciziile prevăzute la alin. (1) au caracter de titlu executoriu, în conformitate cu prevederile art. 25 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)Modelele deciziei de stopare şi deciziei de recuperare sunt prevăzute în anexele nr. 2 şi 3.
Art. 21
(1)În situaţia în care FGCR este notificată sau constată că un beneficiar a intrat în procedura insolvenţei, FGCR va declanşa procedura de recuperare a ajutorului de stat acordat.
(2)În aplicarea alin. (1), FGCR, în termen de 5 zile lucrătoare de la data notificării/constatării că beneficiarul a intrat în procedura insolvenţei, comunică la Ministerul Finanţelor - Direcţia generală juridică valoarea soldului garanţiei şi cuantumul ajutorului de stat sub formă de grant posibil de recuperat.
(3)Ministerul Finanţelor mandatează direcţiile generale regionale ale finanţelor publice sau, după caz, Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili să solicite înscrierea la masa credală a valorii soldului garanţiei şi a valorii cuantumului ajutorului de stat sub formă de grant posibil de recuperat ca o creanţă sub condiţie, anterior termenului-limită pentru înregistrarea cererii de admitere a creanţelor asupra averii debitorului, după caz.
(4)După data notificării/constatării că beneficiarul a intrat în procedura insolvenţei, FGCR solicită instituţiei de credit transmiterea, în copie, a documentelor justificative (facturi, contracte comerciale, alte documente de achiziţie, instrumente de plată etc.) însoţite de extrase de cont de credit sau documente echivalente, după caz, şi extrase de cont curente în care să fie evidenţiate utilizările şi plăţile efectuate din creditele de investiţii/creditele/liniile de credit pentru capital de lucru acordate în baza schemelor de ajutor de stat administrate. Documentele justificative şi extrasele de cont vor avea în vedere toate tragerile/utilizările/plăţile efectuate din credit. În cazul liniilor de credit se vor prezenta documente justificative care să justifice utilizarea creditului până la limita primei utilizări integrale a plafonului maxim aprobat.
(5)În termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data transmiterii solicitării, instituţiile de credit au obligaţia de a transmite FGCR documentele prevăzute la alin. (4). Facturile aferente operaţiunilor care intră sub incidenţa Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcţionarea şi implementarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura şi factura electronică în România, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărţii de identitate a vehiculului şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piaţă, punerii la dispoziţie pe piaţă, înmatriculării sau înregistrării în România, precum şi supravegherea pieţei pentru acestea, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 139/2022, cu modificările şi completările ulterioare, se transmit sub formă de documente obţinute prin conversia informaţiilor din factura electronică care permite citirea şi listarea, însoţite de numărul de identificare utilizat ca referinţă în cadrul proceselor şi operaţiunilor specifice sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura. În cazul facturilor transmise care nu sunt obţinute prin conversia informaţiilor din factura electronică, beneficiarul va prezenta o declaraţie pe propria răspundere, sub sancţiune penală, semnată de reprezentantul legal, prin care acesta certifică faptul că tranzacţiile respective nu intră în categoria tranzacţiilor pentru care este obligatorie emiterea facturii prin sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura.
(6)În cazul schemelor de ajutor de stat în care ajutorul de stat sub formă de grant include şi o componentă nerambursabilă, instituţia de credit transmite, pentru beneficiarul intrat în procedura insolvenţei, şi documentele justificative însoţite de extrase de cont din care să rezulte faptul că utilizarea componentei nerambursabile s-a realizat în conformitate cu prevederile schemei de ajutor de stat în temeiul căreia s-a acordat, în situaţia în care beneficiarul a încasat componenta nerambursabilă, respectiv în conformitate cu prevederile art. 13 alin. (3) din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 282/2020 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie - IMM INVEST ROMÂNIA, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 4 alin. (7) din anexa nr. 2 la Ordinul ministrului finanţelor şi al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 933/79/2022 pentru aprobarea Schemei de ajutor de stat asociate Programului RURAL INVEST, a Procedurii de implementare a Programului şi a Convenţiei de garantare şi plată a granturilor, cu modificările şi completările ulterioare.
(7)În termen de maximum 20 de zile lucrătoare de la data primirii documentelor prevăzute la alin. (4) şi (6), după caz, FGCR, în situaţia în care consideră necesar, poate solicita instituţiei de credit transmiterea de alte documente şi/sau clarificări necesare definitivării analizei şi monitorizării FGCR cu privire la utilizarea creditelor garantate.
(8)Instituţia de credit are obligaţia de a transmite FGCR documentele suplimentare şi/sau clarificările prevăzute la alin. (7) în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data solicitării.
(9)În termen de maximum 15 zile lucrătoare de la data primirii tuturor documentelor potrivit alin. (8), FGCR finalizează procedura de monitorizare a creditelor garantate în cadrul schemelor de ajutor de stat pentru beneficiarul intrat în procedura insolvenţei.
(10)În situaţia în care în urma procesului de monitorizare prevăzut la alin. (4)-(9) se constată că nu sunt respectate condiţiile de acordare a ajutoarelor de stat, FGCR emite o decizie în conformitate cu art. 2 şi informează Ministerul Finanţelor - Direcţia generală juridică cu privire la rezultatul monitorizării. În cazul emiterii unei decizii de recuperare a ajutorului de stat, FGCR transmite Ministerului Finanţelor - Direcţia generală juridică o copie conformă cu originalul, în vederea înscrierii la masa credală a sumelor stabilite prin decizie, ca sume certe, lichide şi exigibile.
(11)În situaţia în care în urma procesului de monitorizare prevăzut la alin. (4)-(9) se constată că sunt respectate condiţiile de acordare a ajutoarelor de stat, FGCR comunică Ministerului Finanţelor - Direcţia generală juridică finalizarea monitorizării.Art. 3
(1)Împotriva deciziilor prevăzute la art. 2 alin. (1) şi art. 21 alin. (10) se poate formula contestaţie în conformitate cu prevederile art. 7 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(1)Împotriva deciziilor prevăzute la art. 2 alin. (1) şi art. 21 alin. (10) se poate formula contestaţie în conformitate cu prevederile art. 7 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.(2)Plângerea prealabilă se formulează în scris şi va cuprinde:
a)datele de identificare ale contestatarului;
b)obiectul plângerii;
c)motivele de fapt şi de drept;
d)dovezile pe care se întemeiază;
e)semnătura contestatorului, reprezentantului legal sau a împuternicitului, după caz. Dovada calităţii de împuternicit al contestatarului, persoană fizică sau juridică, se face potrivit legii.
(3)Contestatarul poate depune în dovedirea plângerii formulate orice acte pe care le consideră necesare în susţinerea cauzei. Obiectul plângerii prealabile îl constituie numai sumele şi măsurile stabilite şi înscrise de către FGCR în decizie.
(4)Soluţionarea plângerii prealabile formulate împotriva deciziilor prevăzute la alin. (1) se face de către Serviciul de soluţionare a plângerilor prealabile şi a contestaţiilor din cadrul Ministerului Finanţelor.
(5)Plângerea prealabilă formulată împotriva deciziei de stopare/recuperare a ajutorului de stat se depune la FGCR. În termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data înregistrării plângerii la FGCR, acesta transmite plângerea prealabilă la Ministerul Finanţelor - Serviciul de soluţionare a plângerilor prealabile şi a contestaţiilor, însoţită de documentele care au stat la baza emiterii deciziei, decizia de stopare/recuperare a ajutorului de stat, în copie, precum şi punctul de vedere cu privire la plângerea prealabilă formulată.
(6)Introducerea plângerii prealabile nu suspendă executarea actului atacat. Aceste dispoziţii nu aduc atingere dreptului contestatarului de a cere suspendarea executării actului atacat, în temeiul Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 4
(1)Deciziile prevăzute la art. 2 alin. (1) şi art. 21 alin. (10) se comunică de către FGCR beneficiarului prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, în termen de 3 zile lucrătoare de la data emiterii acestora.
(1)Deciziile prevăzute la art. 2 alin. (1) şi art. 21 alin. (10) se comunică de către FGCR beneficiarului prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, în termen de 3 zile lucrătoare de la data emiterii acestora.(2)În cazul în care comunicarea deciziei potrivit alin. (1) nu a fost posibilă, aceasta se poate realiza prin publicitate, respectiv prin afişarea pe pagina de internet a FGCR a unui anunţ în care se menţionează că a fost emisă decizia de stopare/recuperare a ajutorului de stat pe numele beneficiarului.
(3)Anunţul prevăzut la alin. (2) se menţine afişat cel puţin 60 de zile calendaristice de la data publicării acestuia şi conţine următoarele elemente: denumirea debitorului, adresa sediului social, codul unic de înregistrare/codul de identificare fiscală al beneficiarului, numărul şi data emiterii deciziei de stopare/recuperare a ajutorului de stat.
(4)În cazul în care decizia de stopare/recuperare a ajutorului de stat se comunică prin publicitate, aceasta se consideră comunicată în termen de 15 zile calendaristice de la data afişării anunţului.