Art. 21. - Art. 2 1 - Norme Metodologice din 2022 pentru aplicarea de către Fondul de Garantare a Creditului Rural IFN - S.A. a procedurilor privind monitorizarea şi stoparea/recuperarea ajutorului de stat
M.Of. 953
În vigoare Versiune de la: 6 Martie 2025
Art. 21
(1)În situaţia în care FGCR este notificată sau constată că un beneficiar a intrat în procedura insolvenţei, FGCR va declanşa procedura de recuperare a ajutorului de stat acordat.
(2)În aplicarea alin. (1), FGCR, în termen de 5 zile lucrătoare de la data notificării/constatării că beneficiarul a intrat în procedura insolvenţei, comunică la Ministerul Finanţelor - Direcţia generală juridică valoarea soldului garanţiei şi cuantumul ajutorului de stat sub formă de grant posibil de recuperat.
(3)Ministerul Finanţelor mandatează direcţiile generale regionale ale finanţelor publice sau, după caz, Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili să solicite înscrierea la masa credală a valorii soldului garanţiei şi a valorii cuantumului ajutorului de stat sub formă de grant posibil de recuperat ca o creanţă sub condiţie, anterior termenului-limită pentru înregistrarea cererii de admitere a creanţelor asupra averii debitorului, după caz.
(4)După data notificării/constatării că beneficiarul a intrat în procedura insolvenţei, FGCR solicită instituţiei de credit transmiterea, în copie, a documentelor justificative (facturi, contracte comerciale, alte documente de achiziţie, instrumente de plată etc.) însoţite de extrase de cont de credit sau documente echivalente, după caz, şi extrase de cont curente în care să fie evidenţiate utilizările şi plăţile efectuate din creditele de investiţii/creditele/liniile de credit pentru capital de lucru acordate în baza schemelor de ajutor de stat administrate. Documentele justificative şi extrasele de cont vor avea în vedere toate tragerile/utilizările/plăţile efectuate din credit. În cazul liniilor de credit se vor prezenta documente justificative care să justifice utilizarea creditului până la limita primei utilizări integrale a plafonului maxim aprobat.
(5)În termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data transmiterii solicitării, instituţiile de credit au obligaţia de a transmite FGCR documentele prevăzute la alin. (4). Facturile aferente operaţiunilor care intră sub incidenţa Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcţionarea şi implementarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura şi factura electronică în România, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărţii de identitate a vehiculului şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piaţă, punerii la dispoziţie pe piaţă, înmatriculării sau înregistrării în România, precum şi supravegherea pieţei pentru acestea, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 139/2022, cu modificările şi completările ulterioare, se transmit sub formă de documente obţinute prin conversia informaţiilor din factura electronică care permite citirea şi listarea, însoţite de numărul de identificare utilizat ca referinţă în cadrul proceselor şi operaţiunilor specifice sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura. În cazul facturilor transmise care nu sunt obţinute prin conversia informaţiilor din factura electronică, beneficiarul va prezenta o declaraţie pe propria răspundere, sub sancţiune penală, semnată de reprezentantul legal, prin care acesta certifică faptul că tranzacţiile respective nu intră în categoria tranzacţiilor pentru care este obligatorie emiterea facturii prin sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura.
(6)În cazul schemelor de ajutor de stat în care ajutorul de stat sub formă de grant include şi o componentă nerambursabilă, instituţia de credit transmite, pentru beneficiarul intrat în procedura insolvenţei, şi documentele justificative însoţite de extrase de cont din care să rezulte faptul că utilizarea componentei nerambursabile s-a realizat în conformitate cu prevederile schemei de ajutor de stat în temeiul căreia s-a acordat, în situaţia în care beneficiarul a încasat componenta nerambursabilă, respectiv în conformitate cu prevederile art. 13 alin. (3) din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 282/2020 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie - IMM INVEST ROMÂNIA, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 4 alin. (7) din anexa nr. 2 la Ordinul ministrului finanţelor şi al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 933/79/2022 pentru aprobarea Schemei de ajutor de stat asociate Programului RURAL INVEST, a Procedurii de implementare a Programului şi a Convenţiei de garantare şi plată a granturilor, cu modificările şi completările ulterioare.
(7)În termen de maximum 20 de zile lucrătoare de la data primirii documentelor prevăzute la alin. (4) şi (6), după caz, FGCR, în situaţia în care consideră necesar, poate solicita instituţiei de credit transmiterea de alte documente şi/sau clarificări necesare definitivării analizei şi monitorizării FGCR cu privire la utilizarea creditelor garantate.
(8)Instituţia de credit are obligaţia de a transmite FGCR documentele suplimentare şi/sau clarificările prevăzute la alin. (7) în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data solicitării.
(9)În termen de maximum 15 zile lucrătoare de la data primirii tuturor documentelor potrivit alin. (8), FGCR finalizează procedura de monitorizare a creditelor garantate în cadrul schemelor de ajutor de stat pentru beneficiarul intrat în procedura insolvenţei.
(10)În situaţia în care în urma procesului de monitorizare prevăzut la alin. (4)-(9) se constată că nu sunt respectate condiţiile de acordare a ajutoarelor de stat, FGCR emite o decizie în conformitate cu art. 2 şi informează Ministerul Finanţelor - Direcţia generală juridică cu privire la rezultatul monitorizării. În cazul emiterii unei decizii de recuperare a ajutorului de stat, FGCR transmite Ministerului Finanţelor - Direcţia generală juridică o copie conformă cu originalul, în vederea înscrierii la masa credală a sumelor stabilite prin decizie, ca sume certe, lichide şi exigibile.
(11)În situaţia în care în urma procesului de monitorizare prevăzut la alin. (4)-(9) se constată că sunt respectate condiţiile de acordare a ajutoarelor de stat, FGCR comunică Ministerului Finanţelor - Direcţia generală juridică finalizarea monitorizării.