Capitolul v - Procedura de stabilire, ajustare sau modificare a tarifelor pentru activităţile specifice serviciului de salubrizare - Norme Metodologice din 2022 de stabilire, ajustare sau modificare a tarifelor pentru activităţile de salubrizare, precum şi de calculare a tarifelor/taxelor distincte pentru gestionarea deşeurilor şi a taxelor de salubrizare

M.Of. 984 bis

În vigoare
Versiune de la: 26 Iunie 2025
CAPITOLUL V:Procedura de stabilire, ajustare sau modificare a tarifelor pentru activităţile specifice serviciului de salubrizare
SECŢIUNEA 1:Stabilirea tarifelor pentru activităţile specifice serviciului de salubrizare
Art. 29
(1)Stabilirea nivelului tarifului/tarifelor se fundamentează de către operatori, pe structura elementelor de cheltuieli prevăzută în fişa de fundamentare dedicată activităţii/prestaţiei de salubrizare, din anexele nr. 1a) - 1j) la prezentele norme metodologice.
(2)Tarifele pentru activităţile specifice serviciului de salubrizare se stabilesc:
a)în cazul gestiunii directe, la nivelul aprobat de către autoritatea deliberativă a unităţii/subdiviziunii administrativ teritoriale sau, după caz, de către adunarea generală a asociaţiei de dezvoltare intercomunitară, pe baza fişei de fundamentare întocmită de către operator, prevăzută în anexa nr. 1 la prezentele normele metodologice;
b)în cazul gestiunii delegate, la nivelul tarifelor ofertate/negociate în cadrul procedurilor de atribuire a contractelor de delegare a gestiunii activităţii/activităţilor specifice serviciului de salubrizare, organizate, după caz, potrivit prevederilor Legii nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi Legii nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii, cu modificările şi completările ulterioare, pe baza fişei de fundamentare întocmită de către operatorul desemnat câştigător al procedurii de atribuire, prevăzută în anexa nr. 1 la prezentele normele metodologice.
(3)În situaţia de la alin. (2) lit. b), oferta este considerată neconformă de către autorităţile contractante dacă tarifele ofertate nu sunt însoţite de fişele de fundamentare pe elemente de cheltuieli.
(4)Tarifele prevăzute la alin. (2) lit. b) se includ în contractul de delegare la nivelul din oferta financiară acceptată, fără a mai fi supuse aprobării autorităţilor deliberative ale unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale sau, după caz, adunării generale a asociaţiei de dezvoltare intercomunitară.
(5)Fundamentarea cheltuielilor aferente fiecărei prestaţii/activităţi în parte se face pe baza consumurilor normate de carburanţi, aditivi, lubrifianţi, piese de schimb, materii prime şi materiale consumabile, echipamente de lucru şi de protecţia muncii, utilităţi, calculate la preţurile acestora în vigoare, a cheltuielilor de natură salarială, precum şi a celorlalte elemente de cheltuieli necesare prestării activităţii respective, în raport cu legislaţia în vigoare şi corelat cu principiul eficienţei economice.
(51)În cazul în care operatorul are încheiate mai multe contracte de delegare şi prestează activitatea/activităţile de salubrizare în mai multe unităţi administrativ-teritoriale şi/sau alte servicii din diferite domenii de activitate, cheltuielile generale de administraţie, care cuprind, în principal, cheltuielile materiale legate de administrarea societăţii, salariile personalului din sectorul administrativ şi de conducere, precum şi contribuţiile asiguratorii obligatorii aferente acestor salarii, se repartizează la nivelul fiecărui contract de delegare, proporţional cu cota-parte din cheltuielile generale de administraţie, calculată ca raport între valoarea fiecărui contract şi valoarea tuturor contractelor, ori pe baza altor elemente relevante, precum cantitatea/suprafaţa anuală programată aferentă fiecărui contract, raportată la cantitatea/suprafaţa contractată aferentă tuturor contractelor de delegare. Pentru aceste cheltuieli se precizează, în memoriul tehnico-economic justificativ, cheia de repartizare a acestora pe fiecare contract de delegare în parte.
(52)În situaţia în care operatorul desfăşoară mai multe activităţi/prestaţii de salubrizare în cadrul contractului de delegare, cheltuielile generale de administraţie sau, după caz, cota-parte din cheltuielile generale de administraţie, calculată conform prevederilor de la alin. (51), precum şi, dacă este cazul, cheltuielile indirecte aferente sucursalei/punctului de lucru se repartizează pe fiecare activitate/prestaţie proporţional cu ponderea cantităţii/suprafeţei programate aferente activităţii/prestaţiei respective în total cantitate/suprafaţă contractată ori proporţional cu alte elemente relevante, precum ponderea valorii activităţii/prestaţiei respective în valoarea totală a contractului de delegare. Pentru aceste cheltuieli se precizează, în memoriul tehnico-economic justificativ, cheia de repartizare a acestora pe fiecare activitate/prestaţie în parte.

(53)Cota corespunzătoare cheltuielilor generale de administraţie, precum şi cota de cheltuieli indirecte se repartizează pe fiecare element de cheltuieli al tarifului activităţii/prestaţiei, proporţional cu ponderea acestui element în total cheltuieli. Cheltuielile cu salariile personalului indirect se evidenţiază separat, pe categorii de personal, şi se includ cheltuielile de natură salarială. Pentru aceste cheltuieli se precizează, în memoriul tehnico-economic justificativ, cheia de repartizare a acestora pe fiecare activitate/prestaţie în parte.

(6)La stabilirea tarifelor pentru activităţile specifice serviciului de salubrizare se au în vedere următoarele criterii:
a)cheltuielile cu carburanţii, aditivii, lubrifianţii se stabilesc în funcţie de tipul autospecialelor, utilajelor, mijloacelor de transport şi a echipamentelor specifice utilizate în activitate, la preţul de achiziţie în vigoare;
b)cheltuielile cu utilităţile se stabilesc în funcţie de consumurile anuale programate pentru prestarea activităţii de salubrizare şi includ cheltuieli cu energia electrică tehnologică, energia electrică aferentă activităţilor administrative, cheltuieli cu alimentarea cu apă şi canalizarea apelor uzate, cheltuieli cu energia termică etc., la preţul de achiziţie în vigoare;
c)cheltuielile cu piesele de schimb necesare autospecialelor, utilajelor, mijloacelor de transport, instalaţiilor şi/sau echipamentelor se stabilesc pentru fiecare categorie/mijloc fix, la preţul de achiziţie al acestora, având la bază planificarea lucrărilor de întreţinere şi reparaţii corelată cu normativele în vigoare şi/sau cartea tehnică/manualul de operare;
d)cheltuielile cu materiile prime şi materialele consumabile se stabilesc pentru fiecare categorie specifică activităţii, în funcţie de consumurile normate şi de preţul de achiziţie al acestora;
e)cheltuielile cu echipamentele de lucru şi de protecţia muncii se stabilesc ţinând cont de prevederile legale în vigoare, de riscurile asociate fiecărei activităţi desfăşurate şi angajamentele asumate la nivelul organizaţiei, la preţul de achiziţie al acestora în vigoare;
f)cheltuielile cu reparaţiile se vor lua în calcul la nivelul programat anual, potrivit planului de reparaţii întocmit pe baza normativelor tehnice n vigoare şi/sau a documentaţiilor tehnice ale mijloacelor fixe;
g)cheltuielile cu amortizarea se iau în calcul, respectându-se reglementările legale în vigoare;
h)cheltuielile cu redevenţa se stabilesc de către autoritatea administraţiei publice locale potrivit prevederilor legale şi se menţionează în documentaţia de atribuire a activităţii, inclusiv în contractul de delegare sau, după caz, în hotărârea de dare în administrare a activităţii;
i)cheltuielile pentru protecţia mediului se vor lua în calcul la nivelul prevăzut de legislaţia în vigoare;
j)cheltuielile cu determinarea compoziţiei deşeurilor se stabilesc ţinând cont de cheltuielile de prestare în regie proprie şi/sau de preţul de achiziţie al acestor servicii, în corelare cu specificaţiile tehnice în vigoare şi prevederile din documentaţia de atribuire a contractului de delegare;
k)alte cheltuieli cu servicii executate de terţi, care se stabilesc în funcţie de prestaţia specifică serviciului de salubrizare, la preţul de achiziţie al acestora;
l)alte cheltuieli materiale, care se stabilesc în funcţie de prestaţia specifică serviciului de salubrizare, la preţul de achiziţie al acestora în vigoare;
m)cheltuielile de natură salarială cuprind:
(i)cheltuielile cu salariile şi cu alte drepturi asimilate salariilor, stabilite cel puţin la nivelul câştigului salarial mediu brut din sectorul de salubritate publicat de Institutul Naţional de Statistică, în care se includ sporurile acordate ca procent din salariul de bază brut sau în sumă fixă, tichetele de masă, tichetele de creşă, tichetele de vacanţă şi alte drepturi salariale prevăzute în contractul colectiv de muncă, cu respectarea prevederilor legale în vigoare şi a timpilor de muncă şi de odihnă prevăzuţi în Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
(ii)cheltuielile cu contribuţia asiguratorie pentru muncă;
(iii)cheltuielile cu contribuţia la fondul de handicap.

n)cheltuieli cu valorificarea energetică, dacă este cazul, care se stabilesc pe baza tarifului aplicat de către operatorul fabricii de ciment la cantitatea de deşeuri tratate şi/sau de reziduuri incinerată, rezultată din aplicarea indicatorului de performanţă aferent activităţii de salubrizare ori la o cantitate stabilită ca pondere din această cantitate, conform prevederilor din contractul de delegare sau, după caz, din hotărârea de dare în administrare;
o)fondul pentru închiderea şi monitorizarea postînchidere a depozitului de deşeuri, în cazul fundamentării tarifului de depozitare, în conformitate cu prevederile legale;
p)o cotă de profit rezonabil.
(7)Cheltuielile cu redevenţa anuală se calculează şi se includ obligatoriu în structura tarifului în cazul în care unitatea administrativ-teritorială predă operatorului bunuri publice, pe bază de proces- verbal de predare-preluare, anexă la actul de atribuire a serviciului/activităţii.
(8)Nivelul redevenţei se stabileşte de către autorităţile administraţiei publice locale ale unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale sau, după caz, de asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, la valoarea calculată similar amortizării mijloacelor fixe aflate în proprietate publică şi date în administrare/concesionate operatorului odată cu atribuirea activităţii, ţinând cont de gradul de suportabilitate al populaţiei, conform prevederilor art. 29 alin. (11) lit. m) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(9)Cheltuielile cu redevenţa anuală se calculează pentru fiecare activitate de salubrizare care se atribuie şi se includ de către operator în structura tarifului, la nivelul prevăzut în documentaţia de atribuire a contractului de delegare sau, după caz, în hotărârea de dare în administrare.
(10)Cheltuielile cu amortizarea anuală se iau în considerare la nivelul rezultat din fişele mijloacelor fixe şi/sau din planul de amortizare aferent mijloacelor fixe aflate în proprietatea operatorului şi utilizate pentru prestarea activităţii. Operatorii au obligaţia să precizeze, în situaţia în care anumite mijloace fixe sunt utilizate în mai multe activităţi/prestaţii, cheia de repartizare a amortizării în tarifele activităţilor respective.
(11)În cazul activităţilor de salubrizare în care acelaşi personal, direct productiv, este utilizat în mai multe prestaţii de salubrizare şi/sau în mai multe arii de operare aferente unor contracte de delegare diferite, cheltuielile directe cu materialele utilizate în comun, precum şi cheltuielile cu salariile directe se repartizează proporţional cu durata utilizării personalului în fiecare activitate/prestaţie sau, după caz, în fiecare unitate administrativ-teritorială ori proporţional cu alte elemente relevante. Pentru aceste cheltuieli se precizează, în memoriul tehnico-economic justificativ, cheia de repartizare a acestora pe fiecare activitate/prestaţie în parte sau, după caz, pe fiecare contract de delegare.

(12)Cota de profit rezonabil a operatorilor care prestează activităţile specifice serviciului, în gestiune directă, se stabileşte astfel încât să nu depăşească nivelul ratei swap relevante pentru serviciile de interes economic general. publicată pe site-ul Consiliului Concurenţei, corespunzătoare duratei actului de atribuire şi monedei naţionale, la care se adaugă 100 de puncte procentuale (1%), în cazul în care operatorul nu are asumate prin contractul de delegare sau, după caz, prin hotărârea de dare în administrare realizarea de investiţii în sistemul public de salubrizare din fondurile proprii ale acestuia. Pe toată durata actului de atribuire cota de profit rezonabil nu va depăşi rata swap pentru România, plus 1%.
(13)Operatorii care prestează activităţile specifice serviciului în gestiune directă şi realizează investiţii în sistemul public de salubrizare din fondurile proprii ale acestora, au dreptul să solicite o cotă de profit rezonabil mai mare faţă de nivelul prevăzut la alin. (12), ţinând seama de riscul comercial suportat ca urmare a finanţării din fonduri proprii a proiectelor de investiţii asumate prin actul de atribuire al serviciului, prin raportare la rata rentabilităţii investiţiilor pe întreaga durată de valabilitate a actului de atribuire, determinată pe baza unor indicatori economici, precum rata internă de rentabilitate sau rentabilitatea capitalului angajat.
(14)Cota de profit a operatorilor care prestează activităţile specifice serviciului, în gestiune delegată, este la nivelul celei din fişa de fundamentare a tarifului ofertat şi rămâne neschimbată pe toată durata contractului de delegare.
(15)Pentru operatorii care nu sunt plătitori de TVA, la fundamentarea cheltuielilor materiale se vor lua în calcul preţurile de achiziţie ale acestora, inclusiv TVA.
Art. 30
(1)Stabilirea tarifelor pentru activităţile de salubrizare desfăşurate de operatori pe fluxul deşeurilor municipale se face potrivit formulei:
T = V/Q
unde:
- T - tariful stabilit, în lei/tonă, pentru toate activităţile de salubrizare desfăşurate de operatori pe fluxul deşeurilor municipale;
- V - valoarea totală a activităţii/prestaţiei respective;
- Q - cantitatea programată (tone/an).

(2)Cantitatea programată de deşeuri care se ia în calcul la stabilirea nivelului tarifelor de colectare separată şi transport separat al fracţiilor de deşeuri municipale se stabileşte pe baza indicatorului de performanţă pentru colectarea separată a deşeurilor de hârtie, metal, plastic şi sticlă prevăzut în caietul de sarcini al contractului de delegare sau, după caz, în hotărârea de dare în administrare.
(3)Cantitatea programată de deşeuri care se ia în calcul la stabilirea nivelului tarifelor pentru activităţile de salubrizare desfăşurate de operatori pe fluxul deşeurilor municipale, altele decât activităţile/prestaţiile prevăzute la alin. (2), se stabileşte, la nivelul anului în care se face propunerea, pe baza cantităţii programate a fi acceptată la staţiile de transfer, staţiile de sortare, instalaţiile de tratare a deşeurilor sau, după, caz, la depozitul de deşeuri.
Art. 31
Stabilirea tarifelor pentru gestionarea deşeurilor voluminoase, gestionarea deşeurilor din construcţii provenite din reabilitarea şi reamenajarea interioară a locuinţelor, gestionarea deşeurilor abandonate, precum şi pentru încărcatul mecanizat şi transportul zăpezii, se face potrivit formulei:
T = V / Volum, unde:
T - tariful stabilit, în lei/mc,
V - valoarea prestaţiei respective (lei);
Volum - volumul programat (mc).
Art. 32
Stabilirea tarifelor pentru activităţile de salubrizare desfăşurate pe căile publice şi pentru activitatea de dezinsecţie, dezinfecţie şi deratizare, se face potrivit formulei:
T = V / S, unde:
T - tariful stabilit, în lei/mp sau per multiplii ai metrului pătrat,
V - valoarea prestaţiei respective (lei);
S - suprafaţa programată (mp), conform caietului de sarcini.
SECŢIUNEA 2:Ajustarea tarifelor pentru activităţile specifice serviciului de salubrizare
Art. 33
(1)Tarifele pentru activităţile specifice serviciului de salubrizare se ajustează, la cererea operatorilor, cel mult până la nivelul rezultat din aplicarea coeficientului de indexare cu evoluţia indicelui preţurilor de consum total, calculat pentru perioada cuprinsă între luna de referinţă corespunzătoare stabilirii sau, după caz, precedentei aprobări şi luna celui mai recent indice publicat de Institutul Naţional de Statistică la data solicitării, fără a se modifica cantitatea, volumul sau, după caz, suprafaţa programată avută în vedere la fundamentarea anterioară.

(11)Luna de referinţă corespunzătoare stabilirii tarifului/tarifelor este:
a)luna aferentă datei semnării contractului de delegare, în cazul în care contractul se semnează înainte de expirarea duratei iniţiale de valabilitate a ofertei stabilite prin documentaţia de atribuire;
b)luna aferentă datei expirării duratei iniţiale de valabilitate, în cazul în care contractul se semnează după expirarea duratei iniţiale de valabilitate a ofertei, prin luarea în considerare a perioadei de prelungire a duratei de derulare a procedurii de atribuire peste durata iniţială de valabilitate a ofertei, corespunzătoare perioadei cuprinse între luna aferentă datei expirării duratei iniţiale de valabilitate a ofertei şi luna celui mai recent indice publicat de Institutul Naţional de Statistică la data solicitării;
c)luna aferentă datei de dare în administrare a activităţii/activităţilor de salubrizare.
(12)Luna de referinţă corespunzătoare precedentei aprobări este ultima lună până la care operatorul a fundamentat cheltuielile aferente tarifului aprobat anterior, respectiv:
a)ultima lună avută în vedere la calculul evoluţiei indicelui preţurilor de consum, în cazul în care tariful aprobat anterior a făcut obiectul unei proceduri de ajustare;
b)ultima lună avută în vedere la fundamentarea cheltuielilor de către operator, în cazul în care tariful aprobat anterior a făcut obiectul unei proceduri de modificare.

(2)În cazul în care se modifică cantitatea, volumul sau suprafaţa faţă de cea prevăzută în fundamentarea anterioară, aprobarea tarifului/tarifelor face obiectul unei cereri de modificare, indiferent de influenţa primită în costuri.
(3)Ajustarea tarifului se face prin aplicarea coeficientului de indexare cu evoluţia indicelui preţului de consum total (IPC total) la total cheltuieli de exploatare, fără a fi necesară fundamentarea elementelor de cheltuieli.

(4)În hotărârea/decizia de aprobare a ajustării tarifelor se menţionează nivelul tarifelor ajustate, precum şi perioada luată în calcul la determinarea indicelui preţului de consum total, cuprinsă între luna de referinţă care a stat la baza stabilirii sau ajustării/modificării precedente şi luna până la care se calculează ajustarea, faţă de care se va determina nivelul ulterior al parametrului de ajustare.
(5)În situaţia contractelor de delegare a gestiunii aflate în derulare care prevăd alt parametru de ajustare decât indicele preţului de consum total, ajustarea tarifului/tarifelor se face prin aplicarea parametrului de ajustare prevăzut în contract.

Art. 34
(1)Ajustarea tarifelor pentru activităţile de salubrizare desfăşurate de operatori pe fluxul deşeurilor municipale se face potrivit formulei:
T(1) = V(1) / Q(1), unde:
T(1) = tariful ajustat;
Q(1) = cantitatea programată, egală cu Q(0) din fundamentarea anterioară aprobată;
V(1) = valoarea totală ajustată, determinată de influenţele primite în cheltuielile de exploatare de evoluţia parametrului de ajustare IPCtotal, calculată potrivit formulei:
V(1) = CT(1) + CT(1) x r% + CT(1) x d%, unde:
CT(1) = CE(1) + CF(1)
CE(1) = CE(0) x IPCtotal / 100
CE(0) = cheltuielile de exploatare, din fundamentarea anterioară aprobată;
IPCtotal = calculat pe perioada cuprinsă între luna de referinţă aferentă fundamentării anterioare şi luna corespunzătoare celui mai recent IPCtotal publicat de Institutul Naţional de Statistică la data solicitării ajustării;
CE(1) = cheltuielile de exploatare ajustate cu inflaţia;
CF(1) = cheltuielile financiare, la acelaşi nivel cu cheltuielile financiare CF(0) din fundamentarea anterioară avizată/aprobată;
r% = cota de profit stabilită la momentul încheierii contractului de delegare;
d% = cota de dezvoltare.
(2)Pentru activităţile de salubrizare desfăşurate de operatori pe căile publice şi pentru activitatea de dezinsecţie, dezinfecţie şi deratizare formula de ajustare a tarifului prevăzută la alin. (1) se adaptează corespunzător la unităţile de măsură specifice.
Art. 35
(1)La ajustarea tarifului, anumite elemente de cheltuieli pot să depăşească nivelul rezultat din ajustarea cu inflaţia, avându-se în vedere ca toate cheltuielile însumate să nu depăşească nivelul rezultat din ajustarea tarifului cu inflaţia, în caz contrar procedura fiind de modificare a tarifului.
(2)Ajustarea tarifului/tarifelor se face prin aplicarea ratei inflaţiei la cheltuielile de exploatare, fără a se evidenţia în fişa de fundamentare nivelul fiecărui element de cheltuieli, conform fişei de fundamentare dedicate activităţii/prestaţiei de salubrizare, din anexele nr. 2a)-2j) la prezentele norme metodologice.
(3)În cazul în care după aprobarea ajustării tarifului/tarifelor următoarea solicitare de aprobare va avea ca obiect modificarea tarifului/tarifelor, operatorul are obligaţia să completeze şi să evidenţieze în fişa de fundamentare pentru modificarea tarifului, dedicată activităţii/prestaţiei respective, din anexele nr. 3a)-3j) la prezentele norme metodologice, nivelul ajustat al elementelor de cheltuieli care au fost ajustate, avându-se în vedere ca suma tuturor cheltuielilor de exploatare din structura tarifului să nu depăşească nivelul ajustat aprobat.

SECŢIUNEA 3:Modificarea tarifelor pentru activităţile specifice serviciului de salubrizare
Art. 36
(1)Tarifele activităţilor specifice serviciului de salubrizare se modifică în următoarele situaţii:
a)la modificarea majoră a unuia sau a mai multor elemente de cheltuieli, determinată de modificarea preţurilor de achiziţie din piaţă, a condiţiilor de exploatare sau a obligaţiilor de serviciu public, care au o influenţă în creşterea nivelului tarifelor mai mare decât cea rezultată din aplicarea parametrului de ajustare;
b)la modificarea cheltuielilor cu amortizarea/redevenţa, ca urmare a punerii în funcţiune a unor mijloacelor fixe rezultate din investiţiile realizate în sistemul de salubrizare şi numai după înregistrarea acestora în contabilitate;
c)la modificarea structurii tarifului ori a nivelului unor elemente de cheltuieli, ca urmare a modificărilor legislative, inclusiv prin actele administrative emise de autorităţile administraţiei publice locale, care vizează introducerea unor noi elemente de cheltuieli ori eliminarea sau modificarea nivelului anumitor elemente de cheltuieli, precum instituirea sau modificarea de taxe, impozite şi contribuţii obligatorii datorate către bugetul de stat, bugetul local sau altor organisme publice;
d)la modificarea cantităţii, volumului sau, după caz, a suprafeţei programate ca urmare a modificării caietului de sarcini ori a modificării cu mai mult de ± 10% a cantităţii anuale de deşeuri municipale generate şi/sau a cantităţii anuale de deşeuri intrate în staţia de transfer, staţia de sortare, instalaţiile de tratare sau depozitul de deşeuri, după caz, faţă de cantitatea programată din fundamentarea anterioară.

(2)În situaţia de la alin. (1) lit. c), autorităţile deliberative ale unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale sau, după caz, adunarea generală a asociaţiei de dezvoltare intercomunitară adoptă operativ hotărârea de modificare a tarifelor astfel încât tarifele modificate să fie aplicabile începând cu data stabilită în actele emise de autorităţile şi instituţiile publice competente.
(3)Tarifele activităţilor specifice serviciului de salubrizare se modifică, la solicitarea operatorilor, în baza cererilor de aprobare a modificării tarifelor, însoţite de documentele de fundamentare a nivelului fiecărui element de cheltuieli propus a fi modificat peste nivelul rezultat din aplicarea parametrului de ajustare.
(4)Elementele de cheltuieli, altele decât cheltuielile cu amortizarea, cu redevenţa, cu personalul şi cheltuielile financiare, care se modifică până la nivelul rezultat din aplicarea ratei inflaţiei nu necesită prezentarea de documente justificative pentru fundamentarea acestora.
(5)Cheltuielile cu amortizarea, cu redevenţa şi cu personalul se fundamentează de către operatori, după cum urmează:
a)cheltuielile cu amortizarea anuală se iau în considerare la nivelul rezultat din planul de amortizare aferent mijloacelor fixe destinate prestării serviciului de salubrizare. Operatorii au obligaţia să evidenţieze poziţiile din planul de amortizare care s-au luat în calcul la fundamentarea amortizării anuale, inclusiv să precizeze, în situaţia în care anumite mijloace fixe care sunt utilizate în mai multe activităţi, cheia de repartizare a amortizărilor respective între tarifele activităţilor;
b)cheltuielile cu redevenţa anuală se iau în considerare la nivelul stabilit în contractul de delegare sau, după caz, în hotărârea de dare în administrare a serviciului de salubrizare;
c)cheltuielile cu personalul se iau în considerare prin raportare la nivelul cheltuielilor cu salariile, cheltuielilor cu tichetele acordate salariaţilor şi cheltuielilor cu asigurările şi protecţia socială rezultate din ultimul stat de plată, anterior datei solicitării modificării tarifului, precum şi, după caz, pe baza documentelor justificative de aprobare a unor drepturi salariale stabilite prin contractul colectiv de muncă pentru care nu s-au întocmit statele de plată. În situaţia în care survin modificări legislative, precum creşterea salariului minim brut pe ţară garantat în plată, cheltuielile de personal se recunosc în tarif prin luarea în considerare a tuturor drepturilor salariale cuvenite, astfel încât acestea să fie acordate începând cu data stabilită în actele normative care le ordonă.
(6)Cheltuielile financiare se iau în considerare la nivelul cheltuielilor anuale cu dobânzile şi comisioanele aferente creditelor contractate pentru realizarea investiţiilor în sistemul de salubrizare.
Art. 37
(1)Modificarea tarifelor pentru activităţile de salubrizare desfăşurate de operatori pe fluxul deşeurilor municipale se face potrivit formulei:
Pm = Vm / Qm, unde:
Pm = preţul sau tariful modificat;
Vm = valoarea totală a activităţii/prestaţiei respective, determinată pe baza influenţelor primite în costuri de modificarea preţurilor de achiziţie a produselor şi serviciilor faţă de fundamentarea anterioară şi/sau de noile condiţii de prestare a serviciului/activităţii;
Qm = cantitatea programată la nivelul anului în care se face propunerea.
(2)Cantitatea programată de deşeuri Qm care se ia în calcul la modificarea nivelului tarifelor de colectare separată şi transport separat al fracţiilor de deşeuri municipale se calculează pe baza determinărilor de compoziţie a deşeurilor municipale şi a indicatorului de performanţă pentru colectarea separată a deşeurilor de hârtie, metal, plastic şi sticlă prevăzut în contractul de delegare sau, după caz, în hotărârea de dare în administrare, iar pentru celelalte activităţi de salubrizare desfăşurate de operatori pe fluxul deşeurilor municipale se determină pe baza cantităţilor de deşeuri intrate la staţiile de transfer, staţiile de sortare, instalaţiile de tratare a deşeurilor sau, după, caz, la depozitul de deşeuri, în condiţiile concrete de prestare a activităţii.
(3)Pentru activităţile de salubrizare desfăşurate de operatori pe căile publice şi pentru activitatea de dezinsecţie, dezinfecţie şi deratizare formula de modificare a tarifului prevăzută la alin. (1) se adaptează corespunzător la unităţile de măsură specifice.
Art. 38
Modificarea nivelului se fundamentează de către operatori, pe structura elementelor de cheltuieli prevăzută în fişa de fundamentare dedicată activităţii/prestaţiei de salubrizare, din anexele nr. 3a) - 3j) la prezentele norme metodologice.