Secţiunea 3 - Etapele procesului de evaluare - Norme Metodologice din 2021 de aplicare a Legii nr. 273/2004 privind procedura adopţiei

M.Of. 761

În vigoare
Versiune de la: 19 Septembrie 2024
SECŢIUNEA 3:Etapele procesului de evaluare
Art. 8
Procesul de evaluare a adoptatorului/familiei adoptatoare se realizează de echipa de evaluare formată din psiholog şi asistent social, acesta din urmă având de regulă şi calitatea de responsabil de caz al familiei, şi cuprinde următoarele etape:
a)evaluarea socială;
b)evaluarea psihologică;
c)pregătirea pentru asumarea în cunoştinţă de cauză a rolului de părinte.
Art. 9
(1)Evaluarea socială se realizează pe parcursul unui număr de minimum 6 întâlniri, la finalul fiecărei întâlniri întocmindu-se o notă de întâlnire care conţine observaţiile şi concluziile rezultate.
(2)Evaluarea psihologică presupune parcurgerea unui număr de cel puţin 4 întâlniri de evaluare/consiliere, rezultatele evaluării psihologice şi recomandările formulate fiind consemnate în fişele de evaluare psihologică.
(3)Responsabilul de caz al familiei stabileşte de comun acord cu adoptatorul/familia adoptatoare calendarul întâlnirilor prevăzute la alin. (1) şi (2).
(4)În funcţie de particularităţile fiecărui caz, asistentul social sau, după caz, psihologul poate decide motivat cu privire la necesitatea realizării unui număr de întâlniri suplimentare, comunicând această decizie adoptatorului/familiei adoptatoare în vederea actualizării calendarului întâlnirilor.
(5)Întâlnirile realizate cu scopul evaluării sociale şi psihologice se desfăşoară la locuinţa familiei, la sediul direcţiei sau, după caz, al O.P.A., precum şi online. Fiecare membru al echipei de evaluare are obligaţia de a realiza cel puţin una din întâlnirile destinate evaluării la domiciliul persoanei/familiei adoptatoare.
Art. 10
Pregătirea adoptatorului/familiei adoptatoare este realizată, de regulă, de compartimentul de specialitate şi este destinată dezvoltării capacităţii acestuia/acesteia de a răspunde nevoilor unui copil adoptabil şi se desfăşoară pe parcursul a 3 sesiuni individuale sau de grup, cu o durată totală de minimum 12 ore. La finalul fiecărei sesiuni, specialiştii direcţiei sau ai O.P.A. care au realizat pregătirea sunt obligaţi să completeze o fişă de observaţie pentru fiecare adoptator/familie adoptatoare.
Art. 11
(1)Ulterior parcurgerii celor 3 etape ale procesului de evaluare, membrii echipei de evaluare întocmesc raportul final de evaluare a capacităţii de a adopta a adoptatorului/familiei adoptatoare.
(2)Raportul final de evaluare conţine sinteza informaţiilor psihosociale consemnate în notele de întâlniri, în fişele de evaluare psihologică şi în fişele de observaţie, respectiv informaţii referitoare la mediul social al adoptatorului/familiei adoptatoare, motivaţia de a adopta, precum şi abilităţile parentale ale adoptatorului/familiei adoptatoare din perspectiva capacităţii acestuia/acesteia de a răspunde nevoilor şi caracteristicilor copilului adoptabil, care reprezintă criteriile de potrivire iniţială prevăzute la art. 46 alin. (2), concluziile echipei de evaluare privind capacitatea solicitantului de a adopta şi propunerea privind eliberarea/neeliberarea atestatului.
(3)În situaţia în care adoptatorul sau familia adoptatoare aparţinând minorităţilor naţionale a fost evaluată şi pregătită în limba minorităţii naţionale respective, conform prevederilor art. 18 alin. (41) din lege, raportul final de evaluare, precum şi documentele elaborate pe parcursul procedurii de adopţie ulterior elaborării raportului se întocmesc în limba română. Instrumentele şi documente utilizate în cele 3 etape ale procesului de evaluare prevăzute la art. 8 pot fi redactate şi în limba minorităţii căreia îi aparţine adoptatorul/familia adoptatoare.
Art. 12
Pe tot parcursul procesului de evaluare adoptatorul/familia adoptatoare are obligaţia de a informa direcţia sau O.P.A. cu privire la eventualele schimbări intervenite în situaţia sa sociopsihomedicală, anexând, după caz, acte doveditoare.
Art. 13
(1)În situaţia în care pe parcursul procesului de evaluare adoptatorul/familia adoptatoare ia decizia de a renunţa la evaluare, acesta/aceasta formulează în scris o solicitare motivată la direcţie sau, după caz, la O.P.A.
(2)Pe baza solicitării prevăzute la alin. (1) membrii echipei de evaluare întocmesc un raport în care se menţionează stadiul evaluării, motivul solicitării şi propunerea de încetare a procesului de evaluare care este aprobat de directorul direcţiei. Adoptatorul/Familia adoptatoare este informat/informată în scris asupra încetării evaluării. Responsabilul de caz al familiei este obligat să introducă în R.N.A. menţiunea cu privire la acest aspect.
(3)Dacă decizia de a renunţa la continuarea procedurilor de adopţie intervine ulterior eliberării atestatului, adoptatorul/familia adoptatoare formulează în scris la direcţie o cerere motivată pentru retragerea atestatului. Dispoziţia de retragere a atestatului se introduce în R.N.A. de către direcţie, în termen de 5 zile calendaristice de la emitere.
Art. 14
Dacă pe parcursul procesului de evaluare membrii echipei de evaluare constată că cel puţin una dintre declaraţiile prevăzute la lit. b) şi j) din anexa nr. 1 nu corespunde realităţii, precum şi în situaţia în care au apărut impedimente de orice natură care împiedică finalizarea procesului de evaluare, acesta încetează. Prevederile art. 13 alin. (2) se aplică în mod corespunzător.
Art. 15
În situaţia în care solicitantul îşi schimbă domiciliul pe parcursul procesului de evaluare în raza administrativ-teritorială a altei direcţii, direcţia sau, după caz, O.P.A. care a înregistrat cererea de evaluare, însoţită de documente prevăzute la art. 6 alin. (1) şi, după caz, la alin. (2), are obligaţia transmiterii acesteia în original, însoţită de întreaga documentaţie existentă, direcţiei de la noul domiciliu, în termen de 3 zile lucrătoare de la data la care a luat cunoştinţă de schimbarea domiciliului. În acest caz, finalizarea procedurii de evaluare poate fi realizată de către direcţia de la noul domiciliu sau de către un O.P.A. cu care această direcţie a încheiat protocol de colaborare.