Secţiunea 2 - Depunerea cererii de evaluare - Norme Metodologice din 2021 de aplicare a Legii nr. 273/2004 privind procedura adopţiei

M.Of. 761

În vigoare
Versiune de la: 19 Septembrie 2024
SECŢIUNEA 2:Depunerea cererii de evaluare
Art. 5
(1)Persoana sau familia care doreşte să adopte formulează o cerere scrisă adresată direcţiei sau unui O.P.A. de la domiciliul sau, după caz, de la reşedinţa acesteia. Cererea poate fi depusă la sediul direcţiei sau, după caz, al O.P.A. sau poate fi trimisă prin poştă, cu confirmare de primire.
(2)Anterior înregistrării cererii prevăzute la alin. (1), direcţia sau, după caz, O.P.A. verifică parcurgerea procedurii de informare prealabilă; în caz contrar, acestea procedează în mod obligatoriu la realizarea acesteia.
(3)Prevederile alin. (2) nu se aplică în situaţia persoanelor care doresc să adopte copilul alături de care s-au bucurat de viaţă de familie o perioadă de minimum 6 luni.
Art. 6
(1)Cererea de evaluare prevăzută la art. 5 alin. (1) este însoţită de documentele prevăzute în anexa nr. 1.
(2)Documentele prevăzute în anexa nr. 1 lit. f), g) şi j) se solicită şi pentru soţul adoptatorului, în situaţia în care acesta nu se asociază la cererea de adopţie.
Art. 7
(1)După depunerea cererii şi a documentelor prevăzute la art. 6 alin. (1) şi, după caz, la alin. (2), consilierul juridic din cadrul compartimentului de specialitate verifică existenţa sau inexistenţa vreunuia dintre impedimentele legale la adopţie, în conformitate cu dispoziţiile Codului civil şi ale legii. Rezultatul verificării se consemnează într-un referat semnat de către acesta şi se înregistrează la nivelul direcţiei sau, după caz, al O.P.A.
(2)Dacă se constată că nu există niciunul dintre impedimentele de a adopta se iniţiază procesul de evaluare. Pe parcursul evaluării pot fi solicitate orice alte documente şi informaţii considerate relevante.
(3)În situaţia în care cererea este însoţită de toate documentele, acestea sunt întocmite corespunzător şi nu există impedimente la adopţie, direcţia sau O.P.A. transmite solicitantului, cu confirmare de primire, prin poştă, fax sau poştă electronică, o adresă de informare cu privire la iniţierea procesului de evaluare şi la desemnarea responsabilului de caz al familiei. Acesta este obligat să introducă în Registrul naţional pentru adopţii, denumit în continuare R.N.A., informaţiile cu privire la adoptator/familia adoptatoare cuprinse în cererea de evaluare în vederea eliberării atestatului de adoptator/familie adoptatoare.
(4)În situaţia în care direcţia sau O.P.A. constată lipsa unuia sau mai multor documente sau întocmirea necorespunzătoare a acestora, consilierul juridic din cadrul compartimentului de specialitate solicită persoanei sau familiei care doreşte să adopte transmiterea documentelor lipsă sau, după caz, retransmiterea celor care nu sunt complete. Persoana sau familia are obligaţia să transmită documentele solicitate în termen de 10 zile lucrătoare de la primirea solicitării.
(5)În 5 zile de la expirarea termenului prevăzut la alin. (4), în situaţia netransmiterii documentelor ori a identificării unor interdicţii la adopţie, solicitantul este informat în scris cu privire la respingerea cererii de evaluare.