Secţiunea 5 - Derularea procedurilor de atribuire - Norme Metodologice din 2016 de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziţie publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice
M.Of. 423
În vigoare Versiune de la: 24 Mai 2024
SECŢIUNEA 5:Derularea procedurilor de atribuire
SUBSECŢIUNEA 1:Paragraful 1 - Licitaţia deschisă
Art. 58
(1)Autoritatea contractantă aplică procedura de licitaţie deschisă prin mijloace electronice, completând în SEAP anunţul de participare prevăzut la art. 142 din Lege, situaţie în care numai operatorii economici înregistraţi în SEAP pot depune ofertă.
(2)Prin excepţie de la alin. (1) şi în aplicarea art. 208 din Lege, autoritatea contractantă poate, după publicarea anunţului de participare, să nu utilizeze mijloacele electronice pentru derularea procedurii de atribuire atunci când acest lucru nu este posibil din motive tehnice imputabile operatorului SEAP, situaţie în care evaluarea conformităţii ofertelor cu specificaţiile tehnice şi celelalte cerinţe prevăzute în documentele achiziţiei şi aplicarea criteriului de atribuire se realizează anterior verificării îndeplinirii criteriilor de calificare şi selecţie.
Art. 59
(1)În cazul în care autoritatea contractantă solicită îndeplinirea de către ofertanţi a unor criterii de calificare, aceasta are obligaţia de a introduce în SEAP informaţii referitoare la forma şi condiţiile în care se demonstrează îndeplinirea de către operatorii economici a acestor criterii.
(1)În cazul în care autoritatea contractantă solicită îndeplinirea de către ofertanţi a unor criterii de calificare, aceasta are obligaţia de a introduce în SEAP informaţii referitoare la forma şi condiţiile în care se demonstrează îndeplinirea de către operatorii economici a acestor criterii.(2)Autoritatea contractantă nu are dreptul să solicite modificarea, iar operatorul SEAP nu are dreptul să modifice informaţiile de natură să afecteze funcţionarea sistemului informatic şi/sau desfăşurarea procedurii.
(3)În situaţia în care se constată erori sau omisiuni cu privire la informaţiile prevăzute la alin. (2), autoritatea contractantă are obligaţia de a dispune anularea procedurii de atribuire, considerându-se, implicit, că se îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 212 alin. (1) lit. c) din Lege.
Art. 60
(1)Operatorul economic are obligaţia de a transmite oferta numai în format electronic, precum şi de a completa DUAE prin intermediul SEAP până la data şi ora-limită de depunere a ofertelor prevăzute în anunţul de participare.
(4)Oferta va fi semnată cu semnătură electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat, eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat în condiţiile legii şi încărcată în SEAP în secţiunile specifice disponibile în sistemul informatic şi numai de către operatorii economici înregistraţi.
(1)Operatorul economic are obligaţia de a transmite oferta numai în format electronic, precum şi de a completa DUAE prin intermediul SEAP până la data şi ora-limită de depunere a ofertelor prevăzute în anunţul de participare.(2)Valoarea totală a propunerii financiare se criptează în SEAP.
(3)Toate documentele de fundamentare a valorii prevăzute la alin. (2) se depun prin mijloace electronice, fiind încărcate într-o secţiune dedicată a portalului SEAP, iar conţinutul acestora este vizibil comisiei de evaluare după decriptarea propunerii financiare.
(4)Oferta va fi semnată cu semnătură electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat, eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat în condiţiile legii şi încărcată în SEAP în secţiunile specifice disponibile în sistemul informatic şi numai de către operatorii economici înregistraţi.Art. 61
În cazul prevăzut la art. 58 alin. (2), operatorii economici vor depune oferta şi documentele însoţitoare ale acesteia la adresa prevăzută în anunţul de participare până la data şi ora-limită de depunere a ofertelor.
Art. 62
(1)În cazul în care, în scopul verificării conformităţii propunerii tehnice cu cerinţele caietului de sarcini sau în scopul verificării propunerii financiare, autoritatea contractantă solicită prezentarea anumitor clarificări/completări, atât solicitarea, cât şi răspunsul ofertantului se transmit în SEAP în format electronic, semnate cu semnătură electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat, eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat.
(2)În cazul prevăzut la art. 58 alin. (2), autoritatea contractantă transmite solicitarea de clarificări/completări la adresa/numărul de fax/adresa de e-mail menţionate de ofertant.
(3)În situaţia prevăzută la alin. (2), ofertantul va transmite răspunsul său la adresa şi prin modalitatea prevăzute în anunţul de participare.
Art. 63
În cazul în care, din motive tehnice, nu este posibilă transmiterea anumitor documente în format electronic prin intermediul SEAP, documentele respective se transmit autorităţii contractante în forma şi utilizându-se modalitatea de comunicare solicitate de aceasta, cu respectarea prevederilor privind regulile de comunicare şi transmitere a datelor.
Art. 64
(5)Autoritatea contractantă are obligaţia de a transmite un exemplar al procesului-verbal tuturor operatorilor economici participanţi la procedura de atribuire, indiferent dacă aceştia au fost sau nu prezenţi la şedinţa respectivă.
(1)În cazul prevăzut la art. 58 alin. (2), autoritatea contractantă are obligaţia de a deschide ofertele la data, ora şi adresa indicate în anunţul de participare, organizându-se în acest sens o şedinţă de deschidere a ofertelor.
(2)Orice ofertant are dreptul de a participa la şedinţa de deschidere a ofertelor prevăzută la alin. (1).
(3)În cadrul şedinţei de deschidere a ofertelor nu este permisă respingerea vreunei oferte, cu excepţia celor pentru care nu a fost prezentată dovada constituirii garanţiei de participare.
(4)Şedinţa de deschidere se finalizează printr-un proces-verbal semnat de membrii comisiei de evaluare şi de reprezentanţii legali/împuterniciţi ai operatorilor economici prezenţi la şedinţă, în care se consemnează modul de desfăşurare a şedinţei respective, aspectele formale constatate la deschiderea ofertelor, elementele principale ale fiecărei oferte, inclusiv preţul, consemnându-se totodată lista documentelor depuse de fiecare operator economic în parte.
(5)Autoritatea contractantă are obligaţia de a transmite un exemplar al procesului-verbal tuturor operatorilor economici participanţi la procedura de atribuire, indiferent dacă aceştia au fost sau nu prezenţi la şedinţa respectivă.(6)Orice decizie cu privire la calificarea ofertanţilor sau, după caz, cu privire la evaluarea ofertelor se adoptă de către comisia de evaluare în cadrul unor şedinţe ulterioare şedinţei de deschidere a ofertelor.
(7)Oferta depusă după data şi ora-limită de depunere a ofertelor sau la o altă adresă decât cea precizată în anunţul de participare se returnează fără a fi deschisă operatorului economic care a depus-o.
Art. 65 (1)Comisia de evaluare analizează DUAE în conformitate cu prevederile cuprinse în cap. IV secţiunea a 8-a din Lege.
(2)Comisia de evaluare are obligaţia de a analiza şi de a verifica fiecare ofertă atât din punctul de vedere al elementelor tehnice propuse, cât şi din punctul de vedere al aspectelor financiare pe care le implică.
(3)[textul din Art. 65, alin. (3) din capitolul III, sectiunea 5, subsectiunea 1 a fost abrogat la 18-iun-2018 de Art. V, punctul 45. din Hotarirea 419/2018]
(4)[textul din Art. 65, alin. (4) din capitolul III, sectiunea 5, subsectiunea 1 a fost abrogat la 18-iun-2018 de Art. V, punctul 45. din Hotarirea 419/2018]
*) În interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 65, art. 104 alin. (3), art. 133 şi art. 134 alin. (1) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziţie publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 395/2016, cu modificările şi completările ulterioare, raportat la dispoziţiile art. 28 alin. (1) din Legea nr. 101/2016 privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, cu modificările şi completările ulterioare, autoritatea contractantă învestită cu reevaluarea ofertei în urma controlului de legalitate exercitat de Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor şi/sau instanţa de judecată are posibilitatea de a verifica toate elementele tehnice şi aspectele financiare ale ofertei apte a demonstra admisibilitatea ei, dacă din mijloacele de probă administrate nu rezultă verificarea lor anterioară.
Art. 66
(2)În situaţia prevăzută la alin. (1), autoritatea contractantă atribuie contractul de achiziţie publică/acordul-cadru ofertantului clasat pe locul următor, dacă acesta îndeplineşte toate criteriile de calificare prevăzute în anunţul de participare/simplificat/ de concurs.
(1)În situaţia în care în urma demersurilor realizate de autoritatea contractantă în baza art. 196 alin. (2) din Lege ofertantul clasat pe primul loc nu demonstrează în mod corespunzător îndeplinirea integrală a tuturor criteriilor de calificare, autoritatea contractantă solicită ofertantului clasat pe locul următor să depună toate documentele justificative ca dovadă a informaţiilor cuprinse în DUAE, în scopul verificării îndeplinirii criteriilor de calificare.
(2)În situaţia prevăzută la alin. (1), autoritatea contractantă atribuie contractul de achiziţie publică/acordul-cadru ofertantului clasat pe locul următor, dacă acesta îndeplineşte toate criteriile de calificare prevăzute în anunţul de participare/simplificat/ de concurs.(3)Comisia de evaluare are obligaţia elaborării raportului procedurii de atribuire în conformitate cu art. 216 din Lege, care se aprobă de către conducătorul autorităţii contractante.
(4)Raportul procedurii se introduce în SEAP în secţiunile specifice disponibile în sistemul informatic, semnat cu semnătură electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat, eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat.
(5)După aprobarea raportului procedurii de atribuire prevăzut la alin. (3), autoritatea contractantă are obligaţia informării ofertanţilor cu respectarea prevederilor cap. IV secţiunea a 13-a din Lege.
SUBSECŢIUNEA 2:Paragraful 2 - Licitaţia restrânsă
Art. 67
(1)Autoritatea contractantă aplică procedura de licitaţie restrânsă prin mijloace electronice, completând în SEAP anunţul de participare prevăzut la art. 142 din Lege, situaţie în care numai operatorii economici înregistraţi în SEAP pot depune solicitare de participare.
(2)Prin excepţie de la alin. (1), autoritatea contractantă poate, după publicarea anunţului de participare, să nu utilizeze mijloacele electronice pentru derularea procedurii de atribuire atunci când acest lucru nu este posibil din motive tehnice imputabile operatorului SEAP.
Art. 68
(1)În cazul în care autoritatea contractantă solicită îndeplinirea de către candidaţi a unor criterii de calificare, aceasta are obligaţia de a introduce în SEAP informaţii referitoare la forma şi condiţiile în care se demonstrează îndeplinirea de către operatorii economici a acestor criterii.
(1)În cazul în care autoritatea contractantă solicită îndeplinirea de către candidaţi a unor criterii de calificare, aceasta are obligaţia de a introduce în SEAP informaţii referitoare la forma şi condiţiile în care se demonstrează îndeplinirea de către operatorii economici a acestor criterii.(2)Autoritatea contractantă nu are dreptul să solicite modificarea, iar operatorul SEAP nu are dreptul să modifice informaţiile de natură să afecteze funcţionarea sistemului informatic şi/sau desfăşurarea procedurii.
(3)În situaţia în care se constată erori sau omisiuni cu privire la informaţiile prevăzute la alin. (2), autoritatea contractantă are obligaţia de a dispune anularea procedurii de atribuire, considerându-se, implicit, că se îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 212 alin. (1) lit. c) din Lege.
Art. 69
(1)Operatorul economic are obligaţia de a transmite solicitarea de participare numai în format electronic, precum şi de a completa DUAE prin intermediul SEAP până la data şi ora-limită de depunere a acestora, prevăzute în anunţul de participare.
(3)Solicitarea de participare prevăzută la alin. (1) va fi semnată cu semnătură electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat, eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat, şi încărcată în SEAP în secţiunile specifice disponibile în sistemul informatic şi numai de către operatorii economici înregistraţi.
(1)Operatorul economic are obligaţia de a transmite solicitarea de participare numai în format electronic, precum şi de a completa DUAE prin intermediul SEAP până la data şi ora-limită de depunere a acestora, prevăzute în anunţul de participare.(2)În cazul prevăzut la art. 67 alin. (2), operatorii economici vor depune solicitarea de participare, inclusiv DUAE, la adresa şi până la data şi ora-limită de depunere, prevăzute în anunţul de participare.
(3)Solicitarea de participare prevăzută la alin. (1) va fi semnată cu semnătură electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat, eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat, şi încărcată în SEAP în secţiunile specifice disponibile în sistemul informatic şi numai de către operatorii economici înregistraţi.Art. 70
(1)În prima etapă a licitaţiei restrânse, comisia de evaluare stabileşte candidaţii selectaţi, utilizând, dacă consideră necesar, modalitatea de verificare prevăzută la art. 196 alin. (1) din Lege, aplicând în acest scop numai criteriile de selecţie prevăzute în anunţul de participare/simplificat/de concurs şi respectând metodologia de punctare prevăzută în anunţul de participare/simplificat/de concurs.
(1)În prima etapă a licitaţiei restrânse, comisia de evaluare stabileşte candidaţii selectaţi, utilizând, dacă consideră necesar, modalitatea de verificare prevăzută la art. 196 alin. (1) din Lege, aplicând în acest scop numai criteriile de selecţie prevăzute în anunţul de participare/simplificat/de concurs şi respectând metodologia de punctare prevăzută în anunţul de participare/simplificat/de concurs.(2)În procesul de evaluare a solicitărilor de participare, dispoziţiile art. 215 alin. (6) din Lege se aplică în mod corespunzător.
(3)După ce a finalizat selecţia candidaţilor, comisia de evaluare are obligaţia de a elabora un raport intermediar, care se aprobă de către conducătorul autorităţii contractante.
(4)Raportul prevăzut la alin. (3) se introduce în SEAP în secţiunile specifice disponibile în sistemul informatic, semnat cu semnătură electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat, eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat.
Art. 71
După aprobarea raportului intermediar prevăzut la art. 70 alin. (3), autoritatea contractantă are obligaţia de a comunica candidaţilor rezultatul etapei de selecţie.
Art. 72
(4)În cadrul etapei a doua a procedurii de licitaţie restrânsă, ofertantul are obligaţia de a transmite oferta în format electronic, în condiţiile prevăzute la art. 60 alin. (4) şi numai până la data şi ora-limită de depunere a ofertelor prevăzute în invitaţia de participare. Prevederile art. 61 se aplică în mod corespunzător.
(5)În cadrul etapei a doua prevederile art. 62-64, art. 65 alin. (2) şi art. 66 se aplică în mod corespunzător.
(1)Invitaţia de participare la etapa a doua prevăzută la art. 78 alin. (6) din Lege se transmite prin SEAP şi trebuie să cuprindă cel puţin următoarele informaţii:
c)adresa la care se transmit ofertele în situaţia imposibilităţii utilizării mijloacelor electronice din motive tehnice imputabile operatorului SEAP.
a)referinţe privind anunţul de participare publicat;
b)data şi ora-limită stabilite pentru transmiterea ofertelor în SEAP.
c)adresa la care se transmit ofertele în situaţia imposibilităţii utilizării mijloacelor electronice din motive tehnice imputabile operatorului SEAP.(2)Sistemul informatic permite doar candidaţilor selectaţi în etapa anterioară să depună oferte în cadrul etapei a doua a procedurii de licitaţie restrânsă.
(3)În vederea respectării prevederilor art. 78 alin. (9) din Lege, candidaţii selectaţi nu au dreptul de a se asocia în scopul depunerii de ofertă comună, iar autoritatea contractantă nu are dreptul de a accepta o astfel de ofertă.
(4)În cadrul etapei a doua a procedurii de licitaţie restrânsă, ofertantul are obligaţia de a transmite oferta în format electronic, în condiţiile prevăzute la art. 60 alin. (4) şi numai până la data şi ora-limită de depunere a ofertelor prevăzute în invitaţia de participare. Prevederile art. 61 se aplică în mod corespunzător.
(5)În cadrul etapei a doua prevederile art. 62-64, art. 65 alin. (2) şi art. 66 se aplică în mod corespunzător.SUBSECŢIUNEA 3:Paragraful 3 - Negocierea competitivă
Art. 73
Înainte de iniţierea procedurii de negociere competitivă prin publicarea anunţului de participare, autoritatea contractantă are obligaţia să verifice întrunirea condiţiilor prevăzute la art. 70 alin. (1) din Lege şi să justifice încadrarea în una dintre situaţiile respective.
Art. 74
(5)În cadrul etapei a doua a procedurii de negociere competitivă, ofertantul are obligaţia de a transmite oferta iniţială în format electronic, în condiţiile prevăzute la art. 60 alin. (4) şi numai până la data şi ora-limită de depunere a ofertelor prevăzute în invitaţia de participare. Prevederile art. 61 se aplică în mod corespunzător.
(1)Operatorul economic are obligaţia de a transmite solicitarea de participare, inclusiv DUAE, la adresa şi până la data şi ora-limită de depunere a acestora, prevăzute în anunţul de participare.
(2)În cadrul primei etape a procedurii de negociere competitivă, prevederile art. 68-71 se aplică în mod corespunzător.
(3)Invitaţia de participare la etapa a doua prevăzută la art. 82 alin. (6) din Lege trebuie să cuprindă cel puţin următoarele informaţii:
a)referinţe privind anunţul de participare publicat;
b)data şi ora-limită stabilite pentru depunerea ofertelor şi demararea negocierilor;
c)adresa la care se transmit ofertele;
d)adresa la care se derulează negocierile;
e)limba sau limbile în care se vor derula negocierile.
(4)În vederea respectării prevederilor art. 82 alin. (9) din Lege, candidaţii selectaţi nu au dreptul de a se asocia în scopul depunerii de ofertă iniţială comună, iar autoritatea contractantă nu are dreptul de a accepta o astfel de ofertă.
(5)În cadrul etapei a doua a procedurii de negociere competitivă, ofertantul are obligaţia de a transmite oferta iniţială în format electronic, în condiţiile prevăzute la art. 60 alin. (4) şi numai până la data şi ora-limită de depunere a ofertelor prevăzute în invitaţia de participare. Prevederile art. 61 se aplică în mod corespunzător.Art. 75
(3)Scopul negocierilor este de a îmbunătăţi ofertele iniţial depuse de participanţii la negocieri şi de adaptare a acestora la condiţiile concrete în care se va derula contractul de achiziţie publică/acordul-cadru care urmează a fi atribuit. Negocierile pot viza orice elemente de natură financiară, tehnică sau contractuală, cu condiţia să nu se afecteze prevederile art. 85 alin. (2) din Lege, în sensul reducerii la un nivel inferior a cerinţelor minime stabilite explicit de autoritatea contractantă sau schimbării modului în care s-au definit, în cadrul documentaţiei de atribuire, criteriul de atribuire şi/sau factorii de evaluare.
(5)În măsura în care a prevăzut această posibilitate în anunţul de participare, autoritatea contractantă are dreptul de a derula negocierile în runde succesive, cu scopul de a reduce numărul de oferte care urmează să fie negociate.
(1)Autoritatea contractantă are obligaţia de a organiza în cadrul procedurii de negociere competitivă întâlniri cu fiecare ofertant, în cadrul cărora se desfăşoară negocieri cu privire la ofertele iniţiale depuse de aceştia în etapa a doua a procedurii.
(2)Negocierile se pot desfăşura prin intermediul SEAP, printr-o modalitate securizată, accesibilă doar ofertanţilor rămaşi în competiţie, sau prin intermediul unei camere de date puse la dispoziţie de autoritatea contractantă sau de furnizorul de servicii de achiziţie implicat în procedura de atribuire.
(3)Scopul negocierilor este de a îmbunătăţi ofertele iniţial depuse de participanţii la negocieri şi de adaptare a acestora la condiţiile concrete în care se va derula contractul de achiziţie publică/acordul-cadru care urmează a fi atribuit. Negocierile pot viza orice elemente de natură financiară, tehnică sau contractuală, cu condiţia să nu se afecteze prevederile art. 85 alin. (2) din Lege, în sensul reducerii la un nivel inferior a cerinţelor minime stabilite explicit de autoritatea contractantă sau schimbării modului în care s-au definit, în cadrul documentaţiei de atribuire, criteriul de atribuire şi/sau factorii de evaluare.(4)La sfârşitul fiecărei întâlniri de negocieri, comisia de evaluare are obligaţia consemnării aspectelor discutate şi convenite într-un proces-verbal de şedinţă, care se semnează de către toţi participanţii la negocieri.
(5)În măsura în care a prevăzut această posibilitate în anunţul de participare, autoritatea contractantă are dreptul de a derula negocierile în runde succesive, cu scopul de a reduce numărul de oferte care urmează să fie negociate.(6)Negocierile în cadrul etapei a doua a procedurii de atribuire se derulează până în momentul în care fiecare participant la negocieri declară că oferta pe care a prezentat-o nu mai poate fi îmbunătăţită, fapt care se consemnează explicit în procesul-verbal de şedinţă.
(7)În cazul în care, pe parcursul negocierilor, comisia constată că nu se înregistrează îmbunătăţiri substanţiale ale ofertei preliminare faţă de întâlnirile anterioare, aceasta are dreptul de a stabili o întâlnire finală, cu fiecare participant în parte. În cadrul acestei întâlniri fiecare participant are obligaţia de a prezenta elementele finale ale propunerii sale tehnice şi financiare, pentru care urmează să se aplice criteriul de atribuire.
Art. 76
(1)După ce a finalizat etapa a doua, comisia de evaluare are obligaţia de a elabora un raport, care se aprobă de către conducătorul autorităţii contractante.
(2)Raportul prevăzut la alin. (1) se introduce în SEAP în secţiunile specifice disponibile în sistemul informatic, semnat cu semnătură electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat, eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat.
(3)După aprobarea raportului prevăzut la alin. (1), autoritatea contractantă are obligaţia de a comunica ofertanţilor rezultatul procedurii.
SUBSECŢIUNEA 4:Paragraful 4 - Dialogul competitiv
Art. 77
Înainte de iniţierea procedurii de dialog competitiv prin publicarea anunţului de participare, autoritatea contractantă are obligaţia de a verifica întrunirea condiţiilor prevăzute la art. 70 alin. (1) din Lege şi să justifice încadrarea în una dintre situaţiile respective.
Art. 78
(1)Operatorul economic are obligaţia de a transmite solicitarea de participare, inclusiv DUAE, la adresa şi până la data şi ora-limită de depunere a acestora, prevăzute în anunţul de participare.
(2)În cadrul primei etape a procedurii de dialog competitiv, prevederile art. 68-71 se aplică în mod corespunzător.
(3)Invitaţia de participare prevăzută la art. 88 alin. (6) din Lege trebuie să cuprindă cel puţin:
a)referinţe privind anunţul de participare publicat;
b)data şi ora stabilite pentru demararea dialogului;
c)adresa la care se derulează dialogul;
d)limba sau limbile în care se va derula dialogul.
Art. 79
(1)Etapa a doua a procedurii de dialog competitiv constă în organizarea de întâlniri cu fiecare candidat selectat, pe parcursul cărora se derulează un dialog cu scopul identificării soluţiilor/opţiunilor referitoare la aspectele tehnice, financiare, problemele legate de cadrul juridic şi orice alte elemente ale contractului de achiziţie publică/acordului-cadru care urmează să fie atribuit.
(2)La sfârşitul fiecărei întâlniri, comisia de evaluare are obligaţia consemnării problemelor discutate şi aspectelor convenite într-un proces-verbal de şedinţă.
(3)Identificarea soluţiilor/opţiunilor se structurează în funcţie de necesităţile, obiectivele şi constrângerile autorităţii contractante, astfel cum au fost acestea evidenţiate în documentaţia descriptivă.
Art. 80
(1)După finalizarea unei runde succesive de reducere a numărului de soluţii, comisia de evaluare are obligaţia de a elabora unui raport intermediar, care se aprobă de către conducătorul autorităţii contractante.
(2)Raportul prevăzut la alin. (1) se introduce în SEAP în secţiunile specifice disponibile în sistemul informatic, semnat cu semnătură electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat, eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat.
(3)După aprobarea raportului intermediar prevăzut la alin. (1), autoritatea contractantă are obligaţia informării participanţilor la dialog, cu respectarea prevederilor cap. IV secţiunea a 13-a din Lege.
(4)Următoarea rundă de dialog se derulează numai cu participanţii rămaşi în competiţie după finalizarea rundei succesive organizate anterior.
(5)Participanţii rămaşi în competiţie în urma finalizării rundei succesive organizate anterior nu au dreptul ca, în cadrul rundelor următoare sau atunci când depun oferta finală, să modifice angajamentele asumate prin propunerile tehnice şi/sau financiare parţiale pe care le-au prezentat decât în sensul îmbunătăţirii acestora.
Art. 81
Etapa dialogului cu candidaţii selectaţi se poate desfăşura şi prin intermediul SEAP, printr-o modalitate securizată, accesibilă doar candidaţilor selectaţi, sau prin intermediul unei camere de date puse la dispoziţie de autoritatea contractantă sau de furnizorul de servicii de achiziţie implicat în procedura de atribuire.
Art. 82
În cazul în care etapa a doua a procedurii de dialog competitiv nu se poate finaliza prin identificarea unei soluţii viabile, autoritatea contractantă are dreptul de a anula procedura de atribuire, considerându-se implicit îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 212 alin. (1) lit. a) din Lege.
Art. 83
(2)În cadrul etapei a treia a procedurii de dialog competitiv, ofertantul are obligaţia de a transmite oferta finală în format electronic, în condiţiile prevăzute la art. 60 alin. (4) şi numai până la data şi ora-limită de depunere a ofertelor prevăzute în invitaţia de participare. Prevederile art. 61 se aplică în mod corespunzător.
(1)Invitaţia de participare la a treia etapă a procedurii de dialog competitiv, prevăzută la art. 88 alin. (10) din Lege, trebuie să cuprindă cel puţin:
a)referinţe privind anunţul de participare publicat;
b)data şi ora stabilite pentru depunerea ofertelor finale;
c)adresa la care se depun ofertele finale;
d)limba sau limbile în care se vor elabora ofertele.
(2)În cadrul etapei a treia a procedurii de dialog competitiv, ofertantul are obligaţia de a transmite oferta finală în format electronic, în condiţiile prevăzute la art. 60 alin. (4) şi numai până la data şi ora-limită de depunere a ofertelor prevăzute în invitaţia de participare. Prevederile art. 61 se aplică în mod corespunzător.
Art. 84
În cadrul procesului de evaluare a ofertelor finale prevederile art. 62-64, art. 65 alin. (2) şi art. 66 se aplică în mod corespunzător.SUBSECŢIUNEA 5:Paragraful 5 - Parteneriatul pentru inovare
Art. 85
(3)În cadrul etapei a doua a procedurii de parteneriat pentru inovare, prevederile art. 74 alin. (4) şi (5) se aplică în mod corespunzător.
(1)Operatorul economic are obligaţia de a transmite solicitarea de participare, inclusiv DUAE, la adresa şi până la data şi ora-limită de depunere a acestora, prevăzute în anunţul de participare.
(2)În cadrul primei etape a procedurii de parteneriat pentru inovare, prevederile art. 68-71 se aplică în mod corespunzător.
(3)În cadrul etapei a doua a procedurii de parteneriat pentru inovare, prevederile art. 74 alin. (4) şi (5) se aplică în mod corespunzător.(4)După ce a finalizat etapa a doua, comisia de evaluare are obligaţia de a elabora un raport intermediar, care se aprobă de către conducătorul autorităţii contractante.
(5)Raportul prevăzut la alin. (4) se introduce în SEAP în secţiunile specifice disponibile în sistemul informatic, semnat cu semnătură electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat, eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat.
Art. 86
După aprobarea raportului intermediar prevăzut la art. 85 alin. (4), autoritatea contractantă are obligaţia de a comunica ofertanţilor rezultatul etapei a doua.
Art. 87
Invitaţia de participare prevăzută la art. 97 alin. (9) din Lege trebuie să cuprindă cel puţin:
a)referinţe privind anunţul de participare publicat;
b)data şi ora stabilite pentru demararea negocierilor;
c)adresa la care se derulează negocierile;
d)limba sau limbile în care se vor derula negocierile.
Art. 88
(1)Autoritatea contractantă are obligaţia de a organiza, în cadrul etapei a treia a procedurii, întâlniri cu fiecare ofertant în parte, în cadrul cărora se desfăşoară negocieri cu privire la ofertele iniţiale depuse de aceştia în etapa a doua.
(2)Scopul negocierilor este de îmbunătăţire a ofertei iniţiale depuse de participanţii la negocieri şi de adaptare a acesteia la condiţiile concrete în care se va derula contractul de achiziţie publică/acordul-cadru care urmează a fi atribuit.
(3)La sfârşitul fiecărei întâlniri de negociere, comisia de evaluare are obligaţia consemnării aspectelor discutate şi convenite într-un proces-verbal de şedinţă, care se semnează de către toţi participanţii la negocieri.
Art. 89
Etapa a treia a procedurii de atribuire se poate desfăşura şi prin intermediul SEAP, printr-o modalitate securizată, accesibilă doar ofertanţilor rămaşi în competiţie în urma derulării etapei a doua, sau prin intermediul unei camere de date puse la dispoziţie de autoritatea contractantă sau de furnizorul de servicii de achiziţie implicat în procedura de atribuire.
Art. 90
În măsura în care a prevăzut această posibilitate în anunţul de participare, autoritatea contractantă are dreptul de a derula negocierile în runde succesive, cu scopul de a reduce numărul de oferte care urmează să fie negociate.Art. 91
Negocierile în cadrul etapei a treia a procedurii de atribuire se derulează până în momentul în care fiecare participant la negocieri declară că oferta pe care a prezentat-o nu mai poate fi îmbunătăţită, fapt care se consemnează explicit în procesul-verbal de şedinţă.
Art. 92
După evaluarea ofertelor finale, dispoziţiile art. 66 alin. (3)-(5) se aplică în mod corespunzător.
SUBSECŢIUNEA 6:Paragraful 6 - Negocierea fără publicare prealabilă
Art. 93
(1)Înainte de iniţierea procedurii de negociere fără publicare prealabilă, autoritatea contractantă are obligaţia de a verifica întrunirea condiţiilor prevăzute la art. 104 din Lege şi să justifice încadrarea într-una din situaţiile respective.
(2)[textul din Art. 93, alin. (2) din capitolul III, sectiunea 5, subsectiunea 6 a fost abrogat la 19-apr-2023 de Art. II, punctul 32. din Hotarirea 336/2023]
(3)[textul din Art. 93, alin. (3) din capitolul III, sectiunea 5, subsectiunea 6 a fost abrogat la 19-apr-2023 de Art. II, punctul 32. din Hotarirea 336/2023]
(4)[textul din Art. 93, alin. (4) din capitolul III, sectiunea 5, subsectiunea 6 a fost abrogat la 24-mai-2024 de Art. VIII, punctul 2. din Ordonanta urgenta 52/2024]Art. 94
Iniţierea procedurii de negociere fără publicare prealabilă se realizează prin transmiterea unei invitaţii de participare la negocieri, însoţită de documentaţia de atribuire, către unul sau, ori de câte ori este posibil, către mai mulţi operatori economici.
SUBSECŢIUNEA 7:Paragraful 7 - Concursul de soluţii
Art. 95
Autoritatea contractantă iniţiază concursul de soluţii prin publicarea în SEAP a unui anunţ de concurs, însoţit de documentaţia de concurs.
Art. 96
(1)Autoritatea contractantă are obligaţia de a preciza în cadrul documentaţiei de concurs orice informaţie, cerinţă, regulă sau criteriu, necesare pentru a asigura potenţialilor participanţi o informare completă şi corectă cu privire la modul de organizare şi desfăşurare a concursului de soluţii.
(2)Documentaţia de concurs trebuie să cuprindă cel puţin următoarele informaţii:
a)informaţii generale privind autoritatea contractantă;
b)instrucţiuni privind date-limită care trebuie respectate şi formalităţi care trebuie îndeplinite în legătură cu participarea la concurs;
c)criteriile minime de calificare solicitate în legătură cu participarea la concurs, precum şi documentele care urmează să fie prezentate de concurenţi pentru dovedirea îndeplinirii criteriilor respective;
d)ansamblul cerinţelor pe baza cărora concurenţii urmează să elaboreze şi să prezinte proiectele;
e)numărul şi cuantumul premiilor care urmează să fie acordate, în cazul în care concursul este organizat ca o procedură independentă, precum şi modalitatea de acordare a acestora;
f)angajamentul autorităţii contractante de a încheia contractul de achiziţie publică de servicii cu câştigătorul sau cu unul dintre câştigătorii concursului respectiv, în cazul în care concursul este organizat ca parte a unei alte proceduri de atribuire a unui contract de achiziţie publică de servicii;
g)informaţii detaliate şi complete privind criteriul/criteriile aplicat/aplicate pentru stabilirea proiectului/proiectelor câştigător/câştigătoare.
Art. 97
(1)Autoritatea contractantă nu are dreptul de a limita accesul participanţilor la concursul de soluţii:
a)prin referire la teritoriul sau la o parte din teritoriul statului;
b)pe motiv că legislaţia naţională permite doar participarea persoanelor fizice sau persoanelor juridice.
(2)Numărul minim al participanţilor indicat în anunţul de concurs conform dispoziţiilor art. 106 din Lege trebuie să fie suficient pentru a asigura o concurenţă reală şi, în orice situaţie, nu poate fi mai mic de trei.
(3)Atunci când selectează participanţii la concurs autoritatea contractantă are obligaţia de a aplica numai criteriile de selecţie prevăzute în anunţul de concurs.
(4)Autoritatea contractantă are obligaţia de a invita să depună proiecte doar participanţii selectaţi în conformitate cu dispoziţiile alin. (3).
(5)În condiţiile prevederilor Regulamentului CE nr. 2.015/1986, în cazul în care numărul de participanţi care îndeplinesc criteriile de calificare şi selecţie este mai mic decât numărul minim indicat în anunţul de concurs, autoritatea contractantă are dreptul fie de a continua procedura de atribuire numai cu acel participant/acei participanţi care îndeplineşte/îndeplinesc criteriile solicitate, fie de a anula procedura.
Art. 98
(1)Autoritatea contractantă stabileşte perioada minimă cuprinsă între data transmiterii anunţului de concurs şi data-limită de depunere a proiectelor, astfel încât operatorii economici interesaţi să beneficieze de un interval de timp adecvat şi suficient pentru elaborarea proiectelor.
(2)Fără a aduce atingere dispoziţiilor alin. (1), autoritatea contractantă are obligaţia de a transmite spre publicare anunţul de concurs cu cel puţin 30 de zile înainte de data-limită de depunere a proiectelor.
(3)Autoritatea contractantă are dreptul de a reduce cu 5 zile perioada pentru depunerea proiectelor, prevăzută la alin. (2), în cazul în care acceptă depunerea proiectelor prin mijloace electronice de comunicare.
(4)În situaţia în care autoritatea contractantă selectează participanţii care depun proiecte în cadrul unui concurs de soluţii, în conformitate cu art. 107 din Lege, perioada minimă între data transmiterii anunţului de concurs şi data-limită de depunere a documentului de interes, însoţit de documentele care atestă îndeplinirea criteriilor de calificare şi selecţie prevăzute în documentaţia de concurs, este de 30 de zile.
(5)Dispoziţiile alin. (3) sunt aplicabile în mod corespunzător în cazul în care autoritatea contractantă acceptă depunerea documentului de interes, însoţit de documentele care atestă îndeplinirea criteriilor de calificare şi selecţie, prin mijloace electronice de comunicare.
(6)
[textul din Art. 98, alin. (6) din capitolul III, sectiunea 5, subsectiunea 7 a fost abrogat la 18-iun-2018 de Art. V, punctul 57. din Hotarirea 419/2018]
Art. 99
(1)Autoritatea contractantă are obligaţia de a evalua proiectele prezentate în cadrul unui concurs de soluţii în conformitate cu dispoziţiile art. 108 şi 109 din Lege.
(2)În scopul evaluării proiectelor prezentate într-un concurs de soluţii, autoritatea contractantă are obligaţia de a numi un juriu format din cel puţin 3 membri, persoane fizice independente faţă de concurenţi, cu pregătire profesională şi experienţă relevantă în domeniu.
(3)Membrii juriului pot fi numiţi din cadrul autorităţii contractante, dacă este posibil, sau din afara acesteia.
(4)Juriul stabileşte clasamentul proiectelor pe baza criteriilor indicate în anunţul de concurs şi/sau în documentaţia de concurs.
(5)În situaţia în care concursul de soluţii este organizat cu premii sau plăţi acordate participanţilor, autoritatea contractantă acordă participanţilor premii sau plăţi în conformitate cu prevederile documentaţiei de concurs, pe baza clasamentului proiectelor întocmit de juriu, în conformitate cu dispoziţiile alin. (4). Premiile sau plăţile acordate participanţilor se reflectă ca o cheltuială de aceeaşi natură cu achiziţia sau vor fi reflectate în poziţie distinctă în bugetul şi, respectiv, contul de execuţie al autorităţii contractante.
Art. 100
Autoritatea contractantă care a organizat un concurs de soluţii transmite spre publicare în SEAP un anunţ cu privire la rezultatele concursului.
SUBSECŢIUNEA 8:Paragraful 8 - Procedura simplificată
Art. 101
(1)[textul din Art. 101, alin. (1) din capitolul III, sectiunea 5, subsectiunea 8 a fost abrogat la 19-apr-2023 de Art. II, punctul 33. din Hotarirea 336/2023]
(2)[textul din Art. 101, alin. (2) din capitolul III, sectiunea 5, subsectiunea 8 a fost abrogat la 18-iun-2018 de Art. V, punctul 58. din Hotarirea 419/2018]
(3)Procedura simplificată se iniţiază prin publicarea în SEAP a unui anunţ de participare simplificat, însoţit de documentaţia de atribuire aferentă.
(4)Anunţul de participare simplificat conţine următoarele informaţii:
h)adresa la care se transmit ofertele în situaţia imposibilităţii utilizării, pe întreaga perioadă de depunere a ofertelor, a mijloacelor electronice, din motive tehnice imputabile operatorului SEAP;
a)denumirea, adresa, numărul de telefon şi de fax, adresa de e-mail ale autorităţii contractante;
b)tipul de contract şi, dacă este cazul, se precizează dacă urmează să fie încheiat un acord-cadru;
c)denumirea produselor/serviciilor/lucrărilor care urmează să fie furnizate/prestate/executate şi codul/codurile CPV;
d)valoarea estimată;
e)cantitatea de produse care trebuie furnizată, dacă este cazul;
f)sursa de finanţare;
g)termenul-limită de primire a ofertelor;
h)adresa la care se transmit ofertele în situaţia imposibilităţii utilizării, pe întreaga perioadă de depunere a ofertelor, a mijloacelor electronice, din motive tehnice imputabile operatorului SEAP;i)limba sau limbile în care trebuie redactate ofertele;
j)perioada de timp în care ofertantul trebuie să îşi menţină oferta valabilă;
k)criteriul de atribuire a contractului de achiziţie publică/acordului-cadru.
Art. 102
Autoritatea contractantă are obligaţia de a stabili perioada de depunere a ofertelor sau a solicitărilor de participare în funcţie de complexitatea contractului de achiziţie publică/acordului-cadru şi de cerinţele specifice, astfel încât operatorii economici interesaţi să beneficieze de un interval de timp adecvat şi suficient pentru elaborarea ofertelor şi pentru pregătirea documentelor de calificare şi selecţie, dacă sunt solicitate prin documentele achiziţiei.Art. 103
(1)Orice operator economic interesat are dreptul de a solicita clarificări privind documentaţia de atribuire, în termenul stabilit prin anunţul de participare simplificat.
(2)Autoritatea contractantă are obligaţia de a răspunde, în mod clar, complet şi fără ambiguităţi, până la termenul stabilit în anunţul de participare simplificat.
(1)Orice operator economic interesat are dreptul de a solicita clarificări privind documentaţia de atribuire, în termenul stabilit prin anunţul de participare simplificat.
(2)Autoritatea contractantă are obligaţia de a răspunde, în mod clar, complet şi fără ambiguităţi, până la termenul stabilit în anunţul de participare simplificat.(3)Autoritatea contractantă are obligaţia de a publica în SEAP răspunsul la solicitările de clarificări fără a dezvălui identitatea solicitanţilor.
(4)Autoritatea contractantă are dreptul de a prelungi prin publicarea unei anunţ de tip erată în SEAP perioada stabilită conform art. 102 în cazul în care răspunsul la solicitările de clarificări modifică documentaţia de atribuire.
Art. 104
(2)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), autoritatea contractantă nu utilizează mijloacele electronice pentru derularea procedurii de atribuire simplificate atunci când aplică prevederile art. 113 alin. (4) lit. b) din Lege, precum şi atunci când acest lucru nu este posibil din motive tehnice imputabile operatorului SEAP.
(3)Prevederile paragrafelor 1-3 din prezenta secţiune se aplică în mod corespunzător, în funcţie de forma de aplicare a procedurii simplificate.
(1)Autoritatea contractantă aplică procedura simplificată prin mijloace electronice, situaţie în care numai operatorii economici înregistraţi în SEAP pot depune ofertă.
(2)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), autoritatea contractantă nu utilizează mijloacele electronice pentru derularea procedurii de atribuire simplificate atunci când aplică prevederile art. 113 alin. (4) lit. b) din Lege, precum şi atunci când acest lucru nu este posibil din motive tehnice imputabile operatorului SEAP.
(3)Prevederile paragrafelor 1-3 din prezenta secţiune se aplică în mod corespunzător, în funcţie de forma de aplicare a procedurii simplificate.*) În interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 65, art. 104 alin. (3), art. 133 şi art. 134 alin. (1) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziţie publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 395/2016, cu modificările şi completările ulterioare, raportat la dispoziţiile art. 28 alin. (1) din Legea nr. 101/2016 privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, cu modificările şi completările ulterioare, autoritatea contractantă învestită cu reevaluarea ofertei în urma controlului de legalitate exercitat de Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor şi/sau instanţa de judecată are posibilitatea de a verifica toate elementele tehnice şi aspectele financiare ale ofertei apte a demonstra admisibilitatea ei, dacă din mijloacele de probă administrate nu rezultă verificarea lor anterioară.
Art. 105
În urma finalizării procedurii simplificate, autoritatea contractantă are obligaţia de a publica în SEAP un anunţ de atribuire în termen de 15 zile de la data încheierii contractului de achiziţie publică/acordului-cadru, precum şi orice modificare a contractului/acordului-cadru.