Secţiunea 3 - CONTROLUL OFICIAL ÎN UNITĂŢILE ÎNREGISTRATE SANITAR-VETERINAR - Norme Metodologice din 2009 de aplicare a Programului acţiunilor de supraveghere, prevenire şi control al bolilor la animale, al celor transmisibile de la animale la om, protecţia animalelor şi protecţia mediului pentru anul 2009

M.Of. 286 bis

În vigoare
Versiune de la: 30 Aprilie 2009
SECŢIUNEA 3:CONTROLUL OFICIAL ÎN UNITĂŢILE ÎNREGISTRATE SANITAR-VETERINAR

Nr. Crt.

Categoria de produs/activitate

Unitatea

CONDUITA DE CONTROL OFICIAL PRIN INSPECŢIE/VERIFICARE/TESTARE/RECOLTARE DE PROBE

Frecvenţa inspecţiilor/verificărilor/supravegherii/monitorizării

Recoltare de probe pentru examene de laborator

Natura probei

Frecvenţa recoltării probelor pentru examenele prevăzute la Capitolul III, Secţiunea 4 din prezentele norme metodologice

Precizări tehnice*

0

1.

2.

3.

4.

5.

6.

1.

Carne

a) Carmangerie

Trimestrial

Materii prime

Semestrial, pentru fiecare categorie de produse, conform prevederilor Regulamentului Comisiei nr. 2073/2005/CE, cu amendamentele ulterioare

1. Recoltarea de probe se efectuează de către DSVSA în scop bine determinat în cadrul controlului oficial, în vederea verificării siguranţei produsului şi respectiv a conformităţii alimentului cu criteriile de siguranţă prevăzute în Regulamentul Comisiei nr. 2073/2005/CE, cu amendamentele ulterioare, după cum urmează: a) verificarea siguranţei produsului şi, respectiv, a conformităţii alimentului din punct de vedere microbiologic cu criteriile de siguranţă prevăzute în Regulamentul Comisiei nr. 2073/2005/CE, cu amendamentele ulterioare; b) verificarea siguranţei produsului şi respectiv a conformităţii alimentului din punct de vedere microbiologic cu criteriile de siguranţă care nu sunt prevăzute de legislaţia comunitară, dar care sunt cuprinse în legislaţia naţională; c) obţinerea de informaţii privind statusul microbiologic a unor alimente comercializate pe piaţă; d) verificarea sistemului de proceduri şi programe implementate de către operatorii cu activitate în domeniul alimentar în vederea asigurării siguranţei alimentelor (proceduri de bune practici de igienă şi producţie, program HACCP, sistem de trasabilitate, proceduri de retragere/rechemare, evitarea contaminării încrucişate şi/sau a contaminăriii post tratament termic); e) verificarea conformităţii alimentului/ lotului/ loturilor suspicionate; f) dezvoltarea investigaţiilor în cursul anchetelor de toxiinfecţii alimentare, reclamaţiilor, sesizărilor; g) obţinerea de informaţii cu privire la noi hazarde, rezultate în urma evaluării riscului. 2. În cazul în care în urma controlului se suspicionează sau se constată o neconformitate care necesită investigaţii de laborator recoltarea de probe va fi însoţită întotdeauna şi de notă de control, în care autoritatea sanitară veterinară locală va înscrie rezultatul controlului oficial şi va argumenta scopul recoltării. 3. Recoltarea de probe de către autoritatea sanitară veterinară locală se realizează planificat în baza unei strategii stabilite de către DSVSA, care trebuie să urmărească obţinerea de informaţii - date comparabile, necesare autorităţii sanitare veterinare locale, în stabilirea strategiei de recoltare DSVSA trebuie să ţină cont de următoarele principii de: a) recoltare randomizată şi reprezentativă pentru lot; b) recoltare selectivă - când se adresează unor categorii de alimente cu risc înalt (în baza informaţiilor, investigaţiilor şi a experienţei anterioare); c)recoltare în caz de suspiciune - care se bazează, pe o analiză şi o experienţă privind lotul şi circumstanţele recoltării (de exemplu, recoltarea efectuată ca parte a investigaţiei în focarele de TIA, sau în timpul unei inspecţii sau evaluări a programului HACCP în urma cărora se constată deficienţe care afectează siguranţa produsului), în scopul obţinerii de date relevante, al monitorizării şi al supravegherii corespunzătoare a riscului microbiologic pe întreg lanţul alimentar, DSVSA trebuie să ţină cont în elaborarea strategiei de recoltare ca frecvenţa şi procedura de recoltare să se aleagă în funcţie de tipul de microorganism sau toxină şi tipul de aliment implicat (perisabil, stabil).

Produse finite

Semestrial, conform prevederilor Regulamentului Comisiei nr. 2073/2005/CE, cu amendamentele ulterioare

b) Măcelărie

Semestrial

Carne proaspătă

Semestrial, conform prevederilor Regulamentului Comisiei nr. 2073/2005/CE, cu amendamentele ulterioare

c) Centru colectare a vânatului sălbatic***

Semestrial în sezoanele de vânătoare

-

-

d) Centru pentru sacrificarea păsărilor şi/sau lagomorfelor la nivelul fermei

Semestrial

Carcase păsări/lagomorfe

Semestrial, conform prevederilor Regulamentului Comisiei nr. 2073/2005/CE, cu amendamentele ulterioare

2.

Lapte

Centru de prelucrare a laptelui lapte independent sau integrat în cadrul exploataţiei

Trimestrial

Produse finite

Trimestrial pentru fiecare categorie de produse obţinute, conform prevederilor Regulamentului Comisiei nr. 2073/2005/CE, cu amendamentele ulterioare

3.

Peşte şi produse din pescuit

a) Centru de colectare a peştelui

Trimestrial

Peşte şi produse din peşte

Semestrial - pentru fiecare specie

b) Ambarcaţiune comercială de pescuit

Anual

-

-

c) Punct de debarcare

Trimestrial

Peşte

Semestrial - pentru fiecare specie

d) Magazin de desfacere (pescărie)

Anual

Peşte şi produse din peşte

Anual pentru fiecare categorie de produse

e) Centru de colectare a batracienilor, gasteropodelor

Semestrial

Batracieni, gasteropode

Semestrial - pentru fiecare specie

4.

Miere

a) Centru colectare a mierii şi a altor produse apicole

Semestrial

Miere şi produse apicole

Semestrial - pentru fiecare categorie de produse

b) Centre de extracţie a mierii

Anual

Miere

Anual - în perioada iulie-septembrie

c) Magazin de desfacere a mierii

Anual

Miere

Anual - pentru fiecare categorie de miere

5.

Alimentaţie publică şi alte activităţi

a) Restaurant şi alte unităţi în care se prepară şi servesc mâncăruri gătite;

b) Pizzerie;

c) Laborator patiserie;

d) Pensiuni turistice;

e) Unităţi cu vânzare prin internet;

f)Depozit alimentar;

g) Hipermarket;

h) Supermarket;

i) Cantină.

Semestrial

Materii prime şi produse finite Probe de sanitaţie

În caz de reclamaţii, sesizări, suspiciuni sau toxiinfecţii alimentare

Magazin alimentar

Anual

Materii prime, semipreparate şi produse finite Probe de sanitaţie

În caz de reclamaţii, sesizări, suspiciuni sau toxiinfecţii alimentare

6.

Prepararea mâncărurilor la comandă

Catering

Trimestrial

Produse finite

Probe de sanitaţie

Trimestrial - pentru fiecare categorie în parte

7.

Produse primare destinate vânzării directe

a) vânat sălbatic;

b) carne pasăre şi lagomorfe;

c) peşte proaspăt;

d) melci şi moluşte bivalve

e) ouă;

f) miere de albine

g) lapte crud.

-

a) vânat sălbatic; b) carne pasăre şi lagomorfe; c) peşte proaspăt; d) melci şi moluşte bivalve; e) ouă; f) miere de albine; g) lapte crud.

în caz de reclamaţii, suspiciuni sau toxiinfecţii alimentare

* I. În cazul obţinerii unor rezultate de laborator necorespunzătoare, DSVSA au următoarele obligaţii şi vor dispune următoarele măsuri:

A. notificarea prin SRAAF a tuturor punctelor de contact implicate în alertă;

1. declanşarea anchetei în scopul:

a) identificării lotului/loturilor suspecte;

b) identificării unităţii/unităţilor în care a fost produs/au fost produse;

c) identificării reţelei de distribuţie prin stabilirea trasabilităţii produsului/produselor;

d) identificării cauzei/pericolului;

e) evaluării pericolului/riscului;

f) aplicării de măsuri conform prevederilor legislative în vigoare în vederea eliminării cauzei/pericolului/riscului.

2. controlul şi verificarea procedurilor şi programelor implementate de către operatorii cu activitate în domeniul alimentar în baza prevederilor legale;

3. verificarea corectitudinii acţiunilor corective şi a măsurilor întreprinse de către operatorii cu activitate în domeniul alimentar în baza prevederilor legale;

4. supravegherea şi monitorizarea acţiunilor corective şi a măsurilor întreprinse de către operatorii cu activitate în domeniul alimentar în vederea reducerii/eliminării riscurilor determinate de alimentul suspect/incriminat;

5. reţinerea oficială a lotului/loturilor de alimente suspicionate/incriminate până la terminarea anchetei şi sosirea buletinului de analiză;

6. verificarea lotului/loturilor suspicionate prin prelevarea de probe, selectând procedura de recoltare în funcţie de tipul de pericol şi particularităţile alimentului (Aw, pH, temperatură etc.), precum şi de înregistrările operatorilor cu activitate în domeniul alimentar (alte neconformităţi înscrise în timp în registrele unităţii privind produsul suspicionat/incriminat);

7. includerea în planul de recoltare de probe de sanitaţie, mediu, materii prime, produse şi loturi, relevante în funcţie de tipul de hazard şi particularităţile alimentului (Aw, pH, temperatură, etc.);

8. până la depistarea cauzei şi eliminarea pericolului/riscului, în funcţie de analiza de risc, DSVSA pot dispune, după caz, măsura de reducere sau oprire a producerii alimentului incriminat;

9. centralizarea rezultatelor anchetei şi comunicarea acestora prin SRAAF la punctele de contact din ANSVSA.

B. În cazul produselor de origine animală provenite din import din ţări terţe, PEF şi DSVSA vor dispune măsuri în baza prevederilor Ordinul preşedintelui ANSVSA nr. 206/2006:

1. În situaţia în care, în urma controalelor prevăzute în Ordinul preşedintelui ANSVSA nr. 206/2006 se constată că legislaţia comunitară a fost încălcata PIF, DSVSA vor lua următoarele măsuri:

a) notificarea la ANSVSA despre natura produselor utilizate şi transportul în cauză;

b) intensificarea controalelor pentru loturile de produse cu aceeaşi origine (următoarele 10 transporturi din aceeaşi origine trebuie să fie reţinute oficial pentru efectuarea de controale fizice, incluzând recoltarea de probe şi testări de laborator prevăzute în anexa nr. 3 la Norma sanitară veterinară aprobată prin Ordinul preşedintelui ANSVSA nr. 206/2006);

2. În situaţia în care, controalele suplimentare confirmă nerespectarea legislaţiei comunitare, lotul sau părţile din lot trebuie distruse conform art. 17 din Norma sanitară veterinară aprobată prin Ordinul preşedintelui ANSVSA nr. 206/2006.

În cazul în care controalele evidenţiază o depăşire a limitelor maxime de reziduuri, trebuie efectuate controalele prevăzute la art. 20 alin. (1) din Norma sanitară veterinară aprobată prin Ordinul preşedintelui ANSVSA nr. 206/2006.

II. DSVSA se vor asigura că, în caz de obţinere a unor rezultate de laborator necorespunzătoare sau ori de câte ori se constată că există motive suficiente pentru a considera că un aliment implică un risc pentru sănătatea publică, operatorii cu activitate în domeniul alimentar au luat următoarele măsuri:

1. notifică în regim de urgenţă DSVSA, producătorul/importatorul/exportatorul, în funcţie de caz;

2. notifică în regim de urgenţă fermele furnizoare asupra rezultatelor pozitive obţinute în urma examenelor de laborator, în vederea elaborării şi aplicării de către fermieri a unui Plan de măsuri care să conducă la reducerea infecţiei în ferme;

3. informează consumatorii cu privire la produsul suspect/incriminat şi motivul retragerii alimentului de pe piaţă;

4. iniţiază în regim de urgenţă procedura de retragere/rechemare a produsului din reţeaua de distribuţie şi dacă este necesar, vor prelua produsul suspect/incriminat deja furnizat chiar de la consumatorul final şi vor furniza în timp util DSVSA documentaţia centralizată privind retragerea/rechemarea produsului;

5. colaborează cu autorităţile veterinare competente în vederea aplicării de măsuri, pentru evitarea sau reducerea riscurilor determinate de alimentul suspect/încriminat şi furnizează în timp util documentaţia solicitată de către ANSVSA;

6. reevaluează procedurile şi programele de bune practici de igienă şi producţie, HACCP, precum şi mărirea frecvenţei de prelevare a probelor prin programul de autocontrol, până la identificarea şi eliminarea cauzei, şi iniţiază acţiuni şi măsuri corective suplimentare care să preîntâmpine repetarea apariţiei riscului/hazardului pentru alimentul implicat.

** În cazul unor rezultate de laborator necorespunzătoare frecvenţa de prelevare a probelor poate fi mărită până la identificarea şi eliminarea cauzei.

Probele recoltate în condiţiile precizărilor tehnice, menţionate la coloana 6, vor fi însoţite de o notă justificativă cu precizarea motivaţiei recoltării acestora în afara frecvenţei stabilite prin prezentele norme metodologice, după cum urmează:

a) în cazul în care în urma inspecţiei se suspicionează sau se constată o neregulă care necesită investigaţii de laborator, autoritatea sanitar-veterinară competentă va preleva probe pentru efectuarea analizelor de laborator;

b) ori de cate ori se consideră necesar, DSVSA pot dispune creşterea frecvenţei inspecţiilor şi a recoltărilor de probe în vederea eliminării riscului pentru sănătatea publică, sănătatea animalelor sau mediu;

*** Probe recoltate în vederea efectuării examenelor pentru decelarea Trichinella spp., conform prevederilor Regulamentului Comisiei nr. 2075/2005/CE, cu amendamentele ulterioare.