Secţiunea 2 - CONTROLUL OFICIAL ÎN UNITĂŢILE AUTORIZATE SANITAR-VETERINAR - Norme Metodologice din 2009 de aplicare a Programului acţiunilor de supraveghere, prevenire şi control al bolilor la animale, al celor transmisibile de la animale la om, protecţia animalelor şi protecţia mediului pentru anul 2009
M.Of. 286 bis
În vigoareNr. Crt. | CATEGORIA DE PRODUS/ ACTIVITATE | UNITATEA | CONDUITA DE CONTROL OFICIAL PRIN INSPECŢIE/VERIFICARE/TESTARE/SUPRAVEGHERE/MONITORIZARE/RECOLTARE DE PROBE | |||||||
Frecvenţa inspecţiilor/verificărilor/supravegherii/monitorizării | RECOLTARE DE PROBE PENTRU EXAMENE DE LABORATOR | |||||||||
Natura probei | Frecvenţa recoltării probelor pentru examenele de laborator prevăzute la Capitolul III, Secţiunea 4 din prezentele norme metodologice | Precizări tehnice* | ||||||||
0 | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | ||||
1. | Activităţi generale | a) Depozit frigorific | Lunar | Produse depozitate care necesită regim termic | Trimestrial - pentru fiecare categorie de produse | 1. Recoltarea de probe se efectuează de către DSVSA, în scop bine determinat, în cadrul controlului oficial, în vederea verificării siguranţei produsului şi respectiv a conformităţii alimentului cu criteriile de siguranţă prevăzute în Regulamentul Comisiei nr. 2073/2005/CE, cu amendamentele ulterioare, după cum urmează: a) verificarea siguranţei produsului şi respectiv a conformităţii alimentului cu criteriile de siguranţă prevăzute în Regulamentul Comisiei nr. 2073/2005/CE, cu amendamentele ulterioare; b) verificarea siguranţei produsului şi respectiv, a conformităţii alimentului din punct de vedere microbiologic cu criteriile de siguranţă care nu sunt prevăzute de legislaţia comunitară, dar care sunt cuprinse în legislaţia naţională; c) obţinerea de informaţii privind statusul microbiologic al unor alimente comercializate pe piaţă; d) verificarea sistemului de proceduri şi programe implementate de către operatorii cu activitate în domeniul alimentar în vederea asigurării siguranţei alimentelor (proceduri de bune practici de igienă şi producţie, program HACCP, sistem de trasabilitate, proceduri de retragere/rechemare, evitarea contaminării încrucişate şi/sau a contaminării post tratament termic); e) verificarea conformităţii alimentului/lotului/loturilor suspicionate; f) dezvoltarea investigaţiilor în cursul anchetelor de toxiinfecţii alimentare, reclamaţiilor, sesizărilor; g) obţinerea de informaţii cu privire la noi pericole, rezultate în urma evaluării riscului. | ||||
b) Unitate de reambalare | Lunar | Produse alimentare de origine animală | Trimestrial - pentru fiecare categorie de produse reambalate | |||||||
c) Piaţă en-gros | Semestrial | Produse alimentare de origine animală expuse la vânzare | în caz de reclamaţie, sesizare, suspiciune, toxiinfecţii alimentare | |||||||
2. | Carne de ongulate domestice | a) Abator | Permanentă | * Ţesut muscular, organe (ficat, rinichi, splina, ganglioni). | Lunar - pentru fiecare specie | |||||
* Probe de pe suprafaţa carcaselor de bovine, porcine, pentru testarea E. coli şi Salmonella | a) Lunar - conform reglementărilor Uniunii Europene în vigoare b) Conform programelor specifice aplicate suplimentar în cazul unităţilor autorizate pentru export în ţări terţe | |||||||||
b) Unitate de tranşare | Permanentă | Carne tranşată | Trimestrial - pentru fiecare categorie de carne pe specii. | |||||||
Ţesut muscular, organe | Lunar - pentru fiecare specie. | 2. În cazul în care în urma controlului se suspicionează sau se constată o neconformitate care necesită investigaţii de laborator recoltarea de probe va fi însoţită întotdeauna şi de notă de control, în care autoritatea sanitar-veterinară locală va înscrie rezultatul controlului oficial şi va argumenta scopul recoltării; 3. Recoltarea de probe de către autoritatea sanitar-veterinară locală se realizează planificat în baza unei strategii stabilite de către DSVSA şi care trebuie să urmărească obţinerea de informaţii - date comparabile, necesare autorităţii sanitar-veterinare locale; | ||||||||
3. | Carne de pasăre şi de lagomorfe | a) Abator sacrificare pui broiler şi a lagomorfelor | Permanentă | |||||||
Probe de pe suprafaţa carcaselor şi pielea de pe gât pentru testarea E. coli şi Salmonella | a) Lunar - conform reglementarilor Uniunii Europene în vigoare b) Conform programelor specifice aplicate suplimentar în cazul unităţilor autorizate pentru export în ţări terţe | |||||||||
1. cecum pentru testarea Campylobacter spp 2. carcasă întreagă pentru testarea Campylobacter spp şi Salmonella spp | Trimestrial pentru abatoarele cu capacitate proiectată > cu 20.000 pasări sacrificate/zi | |||||||||
b) Unitate de tranşare | Permanentă | Carne tranşată | Trimestrial - pentru fiecare categorie de carne pe specii | |||||||
4. | Carne de vânat de crescătorie | a) Abator | Permanentă | * Ţesut muscular, organe (ficat, rinichi, splina, ganglioni). | Lunar - pentru fiecare specie | În stabilirea strategiei de recoltare, DSVSA trebuie să ţină cont de următoarele principii: a) recoltare randomizată şi reprezentativă pentru lot; b) recoltare selectivă - când se adresează unor categorii de alimente cu risc înalt, în baza informaţiilor, investigaţiilor şi a experienţei anterioare; c)recoltare în caz de suspiciune - care se bazează, pe o analiză şi o experienţă privind lotul şi circumstanţele recoltării (ex. recoltarea efectuată ca o parte a investigaţiei în focarele de toxiinfecţii alimentare (TIA) sau în timpul unei inspecţii sau evaluări a programului HACCP în urma cărora se constată deficienţe care afectează siguranţa produsului); în scopul obţinerii de date relevante, monitorizării şi supravegherii corespunzătoare a riscului microbiologic pe întreg lanţul alimentar, DSVSA trebuie să tină cont în elaborarea strategiei de recoltare că frecvenţa şi procedura de recoltare să se aleagă în funcţie de tipul de microorganism sau toxina şi tipul de aliment implicat (perisabil, stabil). 4. În cazul unor rezultate de laborator necorespunzătoare frecvenţa de prelevare a probelor poate fi mărită până la identificarea şi eliminarea cauzei.** | ||||
* Probe de pe suprafaţa carcaselor pentru testarea E. coli şi Salmonella | a) Lunar - conform reglementarilor Uniunii Europene în vigoare b) Conform programelor specifice aplicate suplimentar în cazul unităţilor autorizate pentru export în ţări terţe | |||||||||
b) Unitate de tranşare carne de vânat de crescătorie | Permanentă | Carne tranşată | Trimestrial - pentru fiecare categorie de carne pe specii | |||||||
Materii prime | Trimestrial - pentru fiecare specie | |||||||||
5. | Carne de vânat sălbatic | a) Unitate care manipulează carne de vânat sălbatic | Permanentă | Produse finite | Trimestrial - pentru fiecare categorie de produse | |||||
b) Unitate de tranşare a cărnii de vânat sălbatic | Permanentă | Carne tranşată | Trimestrial - pentru fiecare categorie de carne pe specii | |||||||
6. | Carne tocată, preparată şi carne separată mecanic | a) Unitate pentru carne tocată | Lunar | Produse finite | Trimestrial - conform prevederilor Regulamentului Comisiei nr. 2073/2005, cu amendamentele ulterioare | |||||
b) Unitate pentru carne preparată | Lunar | Produse finite | Trimestrial - conform prevederilor Regulamentului Comisiei nr. 2073/2005/CE, cu amendamentele ulterioare | |||||||
c) Unitate pentru carne separată mecanic | Lunar | Produse finite | Semestrial - pentru fiecare categorie carne tocată obţinută pe specie | |||||||
7. | Produse din carne | Unitate de procesare | Lunar | Produse finite | Trimestrial - conform prevederilor Regulamentului Comisiei nr. 2073/2005, cu amendamentele ulterioare | |||||
8. | Moluşte bivalve vii | a) Centru de colectare | Semestrial | Moluşte bivalve vii. Apă de contact | Trimestrial | |||||
b) Centru de purificare | Semestrial | Moluşte bivalve vii Apă de contact | Trimestrial | |||||||
9. | Peşte şi produse din pescuit | a) Vas fabrică | Semestrial | Peşte şi produse din pescuit | Semestrial - pentru fiecare specie | |||||
b)Vas congelator | Semestrial | Peşte şi produse din pescuit congelate | Semestrial - pentru fiecare specie | |||||||
c) Unitate pentru produse proaspete din pescuit (cherhana) | Trimestrial | Peşte şi produse din pescuit | Semestrial - pentru fiecare specie | |||||||
Produse proaspete din pescuit | Trimestrial - pentru fiecare categorie de produse din pescuit obţinute | |||||||||
d) Unitate procesare a produselor din pescuit | Lunar | Materii prime | Trimestrial - pentru fiecare categorie | |||||||
Produse finite | Trimestrial - pentru fiecare categorie de produse obţinute | |||||||||
e) Piaţă de licitaţie | Trimestrial | Produse valorificate | Semestrial - pentru fiecare categorie de produse | |||||||
f) Piaţa de desfacere | Trimestrial | Produse valorificate | Semestrial - pentru fiecare categorie de produse | |||||||
10. | Lapte crud şi produse din lapte | a) Exploataţii de animale producătoare de lapte care livrează lapte la unităţile de procesare | Trimestrial | Lapte crud | - Bilunar - număr total de germeni - Lunar - Număr Celule Somatice după cum urmează: 1. Se vor recolta probe de lapte crud de la cel puţin 0, 02% din numărul total de exploataţii care livrează lapte la unităţile de procesare autorizate sanitar-veterinar, în vederea stabilirii criteriilor pentru laptele crud conform prevederilor Regulamentului Parlamentului European şi al Consiliului nr. 853/2004/CE de stabilire a unor norme specifice de igienă care se aplică alimentelor de origine animală, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 139 din 30 aprilie 2004, cu amendamentele ulterioare, astfel: a) Pentru laptele crud de vacă: 1. numărul total de germeni la 30 C < 100.000/ml***; 2. Număr Celule Somatice< ", " 400.000/ml b) Pentru laptele crud provenit de la alte specii: numărul total de germeni la 30 C < 1.500.000/ml*** c) Pentru laptele crud provenit de la alte specii, care este destinat fabricării de produse lactate din lapte crud: numărul total de germeni la 300 C <</u> 500, 000/ml*** 2) În cazul în care se constată că laptele crud livrat de un producător nu îndeplineşte criteriile stabilite de Regulamentul Parlamentului European şi al Consiliului nr. 853/2004/CE, cu amendamentele ulterioare, DSVSA va notifica producătorul de lapte iar acesta are obligaţia de a remedia situaţia în termen de 3 luni de la notificare. 3) În situaţia în care producătorul de lapte nu a remediat criteriile de calitate a laptelui crud după 3 luni de la notificare, DSVSA vor proceda conform instrucţiunilor stabilite de ANSVSA în baza Regulamentului Parlamentului European şi al Consiliului nr. 853/2004/CE, cu amendamentele ulterioare, şi a Regulamentului Parlamentului European şi al Consiliului nr. 854/2004/CE, cu amendamentele ulterioare. | |||||
b) Unitate de procesare a laptelui materie primă | Permanentă | Lapte crud Produse finite | 1. Lunar, se va recolta o probă de lapte crud de vacă imediat înainte de procesare, pentru stabilirea conformităţii cu cerinţele din Regulamentul Parlamentului European şi al Consiliului nr. 853/2004/CE, cu amendamentele ulterioare astfel: a) Pentru laptele crud de vacă destinat obţinerii de produse lactate: numărul total de germeni la 30°C < 300.000/ml; b) Pentru laptele de vacă procesat destinat obţinerii de produse lactate: numărul total de germeni la 30°C < 100.000/ml 2. Lunar, se va recolta o probă de lapte crud în vederea efectuării analizelor pentru Listeria Monocytogenes, punct crioscopic, aciditate titrabila şi densitate.3. Trimestrial pentru fiecare categorie de produse finite obţinute. 4. Lunar, se va recolta o probă de lapte pasteurizat, în vederea determinării activităţii fosfatazei alcaline. | |||||||
c) Unitate de procesare a produselor lactate | Permanentă | Produse finite | Trimestrial pentru fiecare categorie de produse finite obţinute. | |||||||
11. | Ouă şi produse din ouă | a) Centru de ambalare ouă | Trimestrial | Ouă | Trimestrial | |||||
b) Unitate pentru producerea ouălor lichide | Lunar | Ouă | Trimestrial | |||||||
Produse finite | Trimestrial - pentru fiecare categorie de produse obţinute | |||||||||
c) Unitate procesare a ouălor | Lunar | Ouă | Trimestrial | |||||||
Produse finite | Trimestrial - pentru fiecare categorie de produse obţinute | |||||||||
12. | Pulpe de broască şi melci | Unitate de procesare | Trimestrial | Materii prime Produse finite | Trimestrial | |||||
13. | Grăsimi animale, untură, jumări | a) Centru de colectare grăsimilor animale | Trimestrial | Materii prime | Semestrial | |||||
b) Unitate de procesare a grăsimilor animale | Trimestrial | Produse finite | Semestrial | |||||||
14. | Gelatina | a) Centru de colectare a materiilor prime pentru gelatină | Semestrial | Materii prime | Semestrial | |||||
b) Unitate de procesare a gelatinei | Semestrial | Produse finite | Semestrial | |||||||
15. | Colagen | a) Centru de colectare a materiilor prime pentru colagen | Semestrial | Materii prime | Semestrial | |||||
b) Unitate de procesare a colagenului | Semestrial | Produse finite | Semestrial | |||||||
16. | Alte activităţi | a) Unitate de procesare a mierii de albine şi/sau a altor produse apicole | Semestrial | Materii prime | Semestrial | |||||
Produse finite | Semestrial | |||||||||
b) Mijloc de transport | Anual şi ori de cate ori este necesar | De pe suprafeţele interioare şi echipamentele de răcire | În caz de reclamaţie, sesizare, suspiciune, toxiinfecţii alimentare. | |||||||
* I. În cazul obţinerii unor rezultate de laborator necorespunzătoare, DSVSA au următoarele obligaţii şi vor dispune următoarele măsuri: A. notifică prin SRAAF toate punctele de contact implicate în alertă; 1. declanşarea anchetei în scopul: a) identificării lotului/loturilor suspecte; b) identificării unităţii/unităţilor în care a fost produs/produse; c) identificării reţelei de distribuţie prin stabilirea trasabilităţii produsului/produselor; d) identificării cauzei/pericolului; e) evaluării pericolelor/riscului; f) aplicării de măsuri conform prevederilor legislative în vigoare în vederea eliminării cauzei/pericolului/riscului. 2. controlul şi verificarea procedurilor şi programelor implementate de către operatorii cu activitate în domeniul alimentar în baza prevederilor legale; 3. verificarea corectitudinii acţiunilor corective şi măsurilor întreprinse de către operatorii cu activitate în domeniul alimentar în baza prevederilor legale; 4. supravegherea şi monitorizarea acţiunilor corective şi a măsurilor întreprinse de către operatorii cu activitate în domeniul alimentar în vederea reducerii/eliminării riscurilor determinate de alimentul suspect/incriminat; 5. reţinerea oficială a lotului/loturilor de alimente suspicionate/incriminate până la terminarea anchetei şi sosirea buletinelor de analiză; 6. verificarea lotului/loturilor suspicionate prin prelevarea de probe, selectând procedura de recoltare în funcţie de tipul de hazard şi particularităţile alimentului (Aw, pH, temperatura etc.), precum şi de înregistrările operatorilor cu activitate în domeniul alimentar (alte neconformităţi înregistrate în timp în registrele unităţii privind produsul suspicionat/incriminat); 7. includerea în planul de recoltare de probe de sanitaţie, mediu, materii prime, produse şi loturi, relevante în funcţie de tipul de risc şi particularităţile alimentului (Aw, pH, temperatura etc.); 8. până la depistarea cauzei şi eliminarea pericolelor/riscului, în funcţie de analiza de risc, DSVSA pot dispune, după caz, măsura de reducere sau oprire a producerii alimentului incriminat; 9. centralizarea rezultatelor anchetei şi comunicarea acestora prin SRAAF la punctele de contact din ANSVSA. B. În cazul produselor de origine animală provenite din import din ţări terţe, PEF şi DSVSA vor dispune măsuri în baza prevederilor Ordinului preşedintelui ANSVSA nr. 206/2006 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare care stabileşte principiile ce reglementează organizarea controalelor veterinare privind produsele ce intră în Comunitatea Europeană din ţări terţe, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 752 din 4 septembrie 2006: 1. În situaţia în care, urmare a controalelor prevăzute în Ordinului preşedintelui ANSVSA nr. 206/2006, se constată că legislaţia comunitară a fost încălcată, PEF şi DSVSA vor lua următoarele măsuri: a) notificarea ANSVSA despre natura produselor utilizate şi transportul în cauză; b) intensificarea controalelor pentru loturile de produse cu aceeaşi origine (următoarele 10 transporturi care au aceeaşi origine trebuie să fie reţinute oficial pentru efectuarea de controale fizice, incluzând recoltarea de probe şi testări de laborator prevăzute în anexa nr. 3 la Norma sanitară veterinară aprobată prin Ordinul preşedintelui ANSVSA nr. 206/2006); 2. În situaţia în care controalele suplimentare confirmă nerespectarea legislaţiei comunitare, lotul sau părţile din lot trebuie distruse conform art. 17 din Norma sanitară veterinară aprobată prin Ordinul preşedintelui ANSVSA nr. 206/2006; În cazul în care, controalele evidenţiază o depăşire a limitelor maxime de reziduuri, trebuie efectuate controalele prevăzute la art. 20 alin. (1) din Norma sanitară veterinară aprobată prin Ordinul preşedintelui ANSVSA nr. 206/2006; II. DSVSA se vor asigura că, în caz de obţinere de rezultate de laborator necorespunzătoare sau ori de câte ori se constată că există motive suficiente pentru a considera că un aliment implică un risc pentru sănătatea publică, operatorii cu activitate în domeniul alimentar au luat următoarele măsuri: 1. notifică în regim de urgenţă DSVSA, producătorul/ importatorul/exportatorul, în funcţie de caz; 2. notifică în regim de urgentă fermele furnizoare asupra rezultatelor pozitive obţinute în urma examenelor de laborator, în vederea elaborării şi aplicării de către fermieri a unui Plan de măsuri care să conducă la reducerea infecţiei în ferme; 3. informează consumatorii cu privire la produsul suspect/incriminat şi motivul retragerii alimentului de pe piaţă; 4. iniţiază în regim de urgenţă, procedura de retragere/rechemare a produsului din reţeaua de distribuţie şi dacă este necesar, vor prelua produsul suspect/incriminat deja furnizat chiar de la consumatorul final şi vor furniza în timp util DSVSA documentaţia centralizată privind retragerea/rechemarea; 5. colaborează cu autorităţile sanitar-veterinare competente în vederea aplicării de măsuri, pentru evitarea sau reducerea riscurilor determinate de alimentul suspect/incriminat şi furnizează în timp util documentaţia solicitată de către ANSVSA; 6. reevaluează procedurile şi programele de bune practici de igienă şi producţie, HACCP, precum şi mărirea frecvenţei de prelevare a probelor prin programul de autocontrol, până la identificarea şi eliminarea cauzei, şi iniţiază acţiuni şi măsuri corective suplimentare care să preîntâmpine repetarea apariţiei riscului/pericolului pentru alimentul implicat. ** Probele recoltate în condiţiile precizărilor tehnice (menţionate la coloana 6) vor fi însoţite de o notă justificativă cu precizarea motivaţiei recoltării acestora în afara frecvenţei stabilite prin prezentele Norme metodologice, după cum urmează: 1. În cazul în care în urma inspecţiei se suspicionează sau se constată o neregulă care necesită investigaţii de laborator, autoritatea sanitar-veterinară locală va preleva probe pentru efectuarea analizelor de laborator; 2. ori de câte ori se consideră necesar, DSVSA pot dispune creşterea frecvenţei inspecţiilor şi a recoltărilor de probe în vederea eliminării riscului pentru sănătatea publică, sănătatea animalelor sau mediu. *** media geometrică calculată pe o perioadă de 2 luni, cu prelevarea a 2 probe/lună; **** media geometrică calculată pe o perioadă de 3 luni, cu prelevarea unei singure probe/lună. | ||||||||||