Secţiunea vii - DISPONIBILITATEA ŞI CALITATEA COMBUSTIBILULUI LICHID (Regula 18 din Anexa VI la MARPOL ) - Norme Metodologice din 2007 de punere în aplicare a prevederilor anexei VI ''Reguli privind prevenirea poluării atmosferei de către nave'' la Convenţia internaţională din 1973 pentru prevenirea poluării de către nave, aşa cum a fost modificată prin Protocolul din 1978 referitor la aceasta (MARPOL 73/78)
M.Of. 696
În vigoare Versiune de la: 8 Decembrie 2014
SECŢIUNEA VII:DISPONIBILITATEA ŞI CALITATEA COMBUSTIBILULUI LICHID (Regula 18 din Anexa VI la MARPOL)
Art. 42
(1)Prin combustibil lichid în accepţiunea regulii 18 din Anexa VI la MARPOL se înţelege orice combustibil lichid utilizat la bordul navelor maritime care fac obiectul acestei anexe, care este utilizat fie pentru propulsia navei, fie pentru alte operaţiuni în legătură cu exploatarea navei.
(2)După data de 1 iulie 2010, în porturile şi terminalele amplasate pe teritoriul României se pot comercializa pentru uzul navelor care fac obiectul Anexei VI la MARPOL numai combustibili lichizi care respectă cerinţele privind calitatea, cuprinse în paragraful (3) al regulii 18 din Anexa VI la MARPOL
(3)ANR trebuie să ţină evidenţa furnizorilor de combustibili lichizi pentru navele maritime în baza autorizaţiilor de desfăşurare a activităţii de buncheraj al navelor şi să condiţioneze emiterea şi, respectiv, menţinerea acestor autorizaţii, de disponibilitatea furnizorilor de a asigura astfel de combustibili lichizi în permanenţă. ANR va informa IMO asupra disponibilităţii în porturile şi terminalele amplasate pe teritoriul României a combustibililor lichizi care respectă cerinţele cuprinse în Anexa VI la MARPOL.
Art. 43
(1)Navele maritime care arborează pavilionul român au obligaţia să folosească numai combustibili lichizi care îndeplinesc standardele cuprinse în Anexa VI la MARPOL. Totuşi, dacă în portul sau terminalul în care ar trebui să cumpere combustibil lichid conform, acesta nu este disponibil, atunci navele au dreptul să nu se abată de la planul lor de voiaj şi nici să întârzie în mod nejustificat voiajul pentru a se conforma cerinţelor. În acest caz se vor consemna în jurnalul de hidrocarburi eforturile făcute în scopul respectării cerinţelor referitoare la combustibilul lichid. De asemenea, se vor păstra la bordul navei documentele din care rezultă că în respectivul port nu se putea cumpăra combustibil conform.
(2)Navele maritime care arborează pavilionul român, care sunt supuse controalelor în porturile şi terminalele altor părţi la Anexa VI la MARPOL, în cazul în care utilizează la bord combustibili lichizi care nu corespund standardelor cuprinse în Anexa VI la MARPOL au obligaţia să:
a)prezinte autorităţii competente a respectivei părţi înregistrările făcute privind acţiunile întreprinse în scopul respectării cerinţelor; şi să
b)furnizeze dovezi privind încercarea de a cumpăra combustibil lichid conform, luând în considerare planul său de voiaj şi că, deoarece acest combustibil lichid nu a fost disponibil în locul planificat, a încercat să găsească alte surse de combustibil lichid conform şi că, în ciuda tuturor eforturilor făcute pentru procurarea combustibilului lichid conform, nu a avut de unde să îl cumpere; şi să
c)notifice ANR, precum şi autoritatea competentă a statului portului relevant al destinaţiei sale atunci când nu poate cumpăra combustibilul lichid conform.
Art. 44
(1)ANR are obligaţia, prin personalul abilitat din cadrul căpităniilor portuare sau prin personalul de specialitate al serviciului PSC, să controleze dacă navele care arborează pavilioanele altor state utilizează la bord combustibili lichizi care respectă cerinţele cuprinse în Anexa VI la MARPOL. În cazul în care ANR constată că nava nu utilizează combustibili lichizi conformi, atunci este abilitată să ceară respectivei nave să:
a)prezinte o înregistrare a acţiunilor întreprinse în scopul de a respecta cerinţele;
şi să
b)furnizeze dovezi că a încercat să cumpere combustibil lichid conform, luând în considerare planul său de voiaj şi că, dacă acest combustibil lichid nu era disponibil în locul planificat, a încercat să găsească alte surse de combustibil lichid conform şi că, în ciuda tuturor eforturilor făcute pentru procurarea combustibilului lichid conform, nu a avut de unde să îl cumpere.
(2)ANR nu trebuie să ceară navei controlate să se abată de la voiajul planificat sau să întârzie în mod nejustificat voiajul în scopul de a se conforma cerinţelor referitoare la combustibilul lichid cuprinse în Anexa VI la MARPOL.
(3)În cazul în care nava controlată a prezentat înregistrarea acţiunilor întreprinse în scopul de a respecta cerinţele şi a furnizat dovezile că a încercat să cumpere combustibil lichid conform, dar nu a avut de unde, ANR trebuie să ia în considerare toate circumstanţele relevante şi dovezile prezentate pentru a determina acţiunile potrivite care trebuie luate, inclusiv aceea de a nu lua nicio măsură împotriva respectivei nave. În acest caz, ANR are obligaţia să notifice IMO asupra faptului că respectiva navă nu a putut cumpăra combustibil lichid conform, acesta nefiind disponibil în portul de buncherare.
(4)În cazul în care nava nu poate furniza dovezile că a încercat să cumpere combustibil lichid conform, ANR va aplica sancţiunea corespunzătoare prevăzută în HG nr. 876/2007 pentru nerespectarea prevederilor convenţiilor internaţionale şi va informa operativ autoritatea pentru protecţia mediului pentru a se constata dacă respectiva navă a comis vreo infracţiune prevăzută de legislaţia referitoare la mediu.
Art. 45
(1)Cerinţele paragrafului (3) al regulii 18 din Anexa VI la MARPOL nu sunt aplicabile cărbunelui în forma sa solidă şi nici combustibilului nuclear, dacă aceşti combustibili sunt utilizaţi la propulsia navelor.
(2)De asemenea, paragrafele (5), (6) şi subparagrafele (7.1), (7.2), (8.1), (8.2), (9.2), (9.3) şi (9.4) ale regulii 18 din Anexa VI la MARPOL nu se aplică combustibililor gazoşi, precum: gaz natural lichefiat, gaz natural comprimat sau gaz petrolier lichefiat, dar conţinutul de sulf al acestor combustibili gazoşi, livraţi unei nave cu scopul exclusiv de combustie la bordul acelei nave, trebuie să fie atestat de către furnizor, iar documentul care menţionează acest fapt trebuie să fi păstrat la bordul navei. ANR are obligaţia să controleze existenţa documentului la bordul navelor care arborează pavilionul român, precum şi la bordul navelor care nu arborează pavilionul român, dar care se află în porturile româneşti.
Art. 46
(1)Navele care arborează pavilionul român şi care se supun inspecţiilor şi certificării potrivit prevederilor regulilor 5 şi 6 din Anexa VI la MARPOL trebuie să aibă la bord Nota de livrare a buncherului, indiferent de locul în care a fost achiziţionat combustibilul lichid. Nota de livrare a buncherului trebuie să conţină cel puţin datele prevăzute în Apendicele V al Anexei VI la MARPOL.
(2)În cazul în care buncherarea are loc într-un stat care nu este parte la Anexa VI la MARPOL, navele maritime care arborează pavilionul român au obligaţia să solicite Nota de livrare a buncherului şi eşantionul reprezentativ de combustibil corespunzător în conformitate cu paragrafele (3) şi (5) ale regulii 18 din Anexa VI la MARPOL.
(3)Nota de livrare a buncherului trebuie păstrată la bord, într-un loc imediat accesibil, pe o perioadă de 3 ani de la data livrării combustibilului lichid. Aceasta poate fi solicitată la control de autorităţile competente ale statului portului în care se află nava.
(4)Atunci când se află în porturi ale unui stat parte la Anexa VI la MARPOL, navele maritime care arborează pavilionul român au obligaţia să permită autorităţilor competente ale statului portului să efectueze inspecţia Notelor de livrare a buncherului şi, dacă se solicită, să permită acestora să facă o copie a fiecărei note de livrare. Comandantul navei sau persoana responsabilă de la bordul navei are obligaţia să certifice conformitatea copiei/copiilor efectuate, dacă acest fapt este solicitat de către inspectorii autorităţii competente. Comandantul navei poate solicita ca inspecţia Notelor de livrare a buncherului şi luarea copiilor certificate să se desfăşoare fără a determina întârzierea pe nedrept a navei.
Art. 47
(1)Nota de livrare a buncherului trebuie să fie însoţită de un eşantion reprezentativ de combustibil lichid, livrat cu respectarea instrucţiunilor adoptate de IMO prin Rezoluţia MEPC. 182(59).
(1)Nota de livrare a buncherului trebuie să fie însoţită de un eşantion reprezentativ de combustibil lichid, livrat cu respectarea instrucţiunilor adoptate de IMO prin Rezoluţia MEPC. 182(59).(2)Eşantionul trebuie să fie sigilat şi semnat, la terminarea acestor operaţiuni, de către reprezentantul furnizorului şi de către comandantul navei sau ofiţerul responsabil cu operaţiunea de buncherare. Eşantionul se păstrează la bordul navei până ce combustibilul lichid buncherat este în mare parte consumat, dar nu mai puţin de 12 luni de la data livrării.
Art. 48
(1)ANR, prin inspectorii PSC, poate inspecta orice navă, care arborează alt pavilion decât cel român şi care este supusă inspecţiilor şi certificării potrivit prevederilor regulilor 5 şi 6 din Anexa VI la MARPOL, atunci când aceasta se află în unul dintre porturile şi terminalele din România, pentru a determina dacă respectiva navă posedă la bord nota de livrare a buncherului, dacă aceasta corespunde prevederilor din Apendicele V al Anexei VI la MARPOL şi dacă combustibilul lichid corespunde caracteristicilor prevăzute în paragraful (3) al regulii 18, precum şi cerinţelor cuprinse în regula 14 din Anexa VI la MARPOL.
(2)Inspectorii PSC pot face o copie după fiecare notă de livrare a buncherului şi au dreptul să solicite certificarea de conformitate a copiilor de către comandantul navei sau de către persoana responsabilă.
(3)Inspectorii PSC trebuie să efectueze inspecţia notelor de livrare a buncherului şi luarea copiilor certificate ale acestora, astfel încât să nu determine întârzierea pe nedrept a navei.
(4)Inspectorii PSC pot verifica conţinutul fiecărei note de livrare a buncherului şi prin consultarea furnizorului din portul de buncherare.
(5)ANR nu va acorda un tratament mai favorabil navelor care arborează pavilionul unui stat care nu este parte la Anexa VI la MARPOL atunci când aceste nave intenţionează să intre în porturile şi terminalele din larg din România. ANR poate refuza intrarea în porturile şi terminalele din larg din România unei astfel de nave, dacă aceasta nu prezintă nota de livrare a buncherului emisă în conformitate cu prevederile din Apendicele V al Anexei VI la MARPOL.
(6)ANR poate efectua inspecţiile şi celelalte activităţi prevăzute la alin. (1) - (4) şi asupra navelor care arborează pavilionul român prin inspectorii săi care au astfel de atribuţii de serviciu.
(7)În cazul în care ANR va considera necesar să solicite ca eşantionul reprezentativ, aflat la bordul unei nave inspectate, să fie analizat, această analiză trebuie efectuată în conformitate cu procedura de verificare stabilită în Apendicele VI la Anexa VI la MARPOL. În cazul în care se determină că combustibilul lichid nu îndeplineşte cerinţele stabilite în Anexa VI la MARPOL, ANR va aplica sancţiunea prevăzută în HG nr. 876/2007 pentru nerespectarea convenţiei internaţionale şi va informa autoritatea competentă pentru protecţia mediului pentru constatarea, după caz, a unei eventuale infracţiuni.
Art. 49
(1)ANR trebuie să ţină evidenţa furnizorilor de combustibili lichizi pentru navele maritime în baza autorizaţiilor de desfăşurare a activităţii de buncheraj al navelor.
(2)Printre criteriile de autorizare şi condiţiile de funcţionare a furnizorilor de combustibili lichizi pentru navele maritime ANR trebuie să includă următoarele:
a)furnizorul să întocmească nota de livrare a buncherului pe care să o predea însoţită de eşantionul corespunzător navei aprovizionate cu combustibil lichid, prin care să certifice că respectivul combustibil respectă cerinţele din regulile 14 şi 18 din Anexa VI la MARPOL;
b)furnizorul să reţină câte o copie a fiecărei note de livrare a buncherului pe o perioadă de cel puţin trei ani, pe care să o prezinte, dacă i se solicită, pentru inspectare şi verificare inspectorilor PSC din România sau din statele parte la Anexa VI la MARPOL în care sunt inspectate navele maritime care au aprovizionat combustibil de la respectivul furnizor;
c)suspendarea autorizaţiei de funcţionare dacă se dovedeşte că respectivul furnizor a livrat combustibil lichid care nu corespunde cu datele din nota de livrare a buncherului sau dacă nu păstrează sau nu prezintă nota de livrare a buncherului aşa cum se prevede la lit. b) şi retragerea autorizaţiei în cazuri de repetare a acestor neconcordanţe.
(3)ANR trebuie să informeze Administraţia statului al cărei pavilion îl arborează nava la bordul căreia se constată că este utilizat un combustibil lichid care nu respectă cerinţele cuprinse în regulile 14 şi 18 din Anexa VI la MARPOL.
(4)ANR trebuie să informeze IMO asupra tuturor cazurilor descoperite în care furnizorii de combustibil lichid nu au reuşit să respecte cerinţele specificate în regulile 14 şi 18 din Anexa VI la MARPOL.
Art. 50
(1)În cadrul activităţilor de control al statului portului inspectorii PSC din cadrul ANR trebuie să constate dacă la bordul navei controlate există nota de livrare a buncherului şi eşantionul de combustibil lichid aferent. În cazul în care se constată că la bordul navei controlate combustibilul lichid este necorespunzător, ANR are obligaţia să informeze autoritatea competentă din statul sub a cărui jurisdicţie a fost eliberată nota de livrare a buncherului, fie că acesta este sau nu este parte la Anexa VI la MARPOL.
Informarea trebuie să cuprindă toate informaţiile pertinente referitoare la combustibilul lichid constatat ca fiind necorespunzător.
(2)În cazul în care ANR primeşte din partea autorităţilor competente pentru activităţile de control al statului portului din statele parte la Anexa VI la MARPOL informări referitoare la combustibili lichizi livraţi din România consideraţi ca fiind necorespunzători, atunci ANR va atenţiona furnizorul şi va solicita în scris acestuia să ia măsurile de remediere necesare pentru aducerea respectivului combustibil în parametrii corespunzători. ANR poate solicita furnizorului respectiv să facă dovada aplicării măsurii de remediere. ANR poate suspenda sau retrage autorizaţia furnizorului de combustibil lichid în cazul în care acesta nu aplică măsuri de remediere, repetă furnizarea de combustibil lichid necorespunzător sau nu poate face dovada aplicării măsurilor de remediere.
Art. 51
Pentru fiecare navă cu un tonaj brut mai mare sau egal cu 400, aflată în serviciu regulat cu escale frecvente şi regulate în porturile româneşti, ANR poate decide, după ce s-a consultat cu autorităţile competente ale statelor implicate, că respectarea cerinţelor din paragraful (6) al regulii 18 din Anexa VI la MARPOL poate fi demonstrată de o altă manieră, care oferă acelaşi nivel de încredere în privinţa respectării regulilor 14 şi 18 din Anexa VI la MARPOL.