Capitolul ix - Dispozitive medicale destinate corectării şi recuperării deficienţelor organice sau funcţionale ori corectării unor deficienţe fizice - Norme Metodologice din 1999 de aplicare a Contractului-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului asigurarilor sociale de sanatate pe anul 1999, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 312/1999

M.Of. 436

În vigoare
Versiune de la: 7 Septembrie 1999
CAPITOLUL IX:Dispozitive medicale destinate corectării şi recuperării deficienţelor organice sau funcţionale ori corectării unor deficienţe fizice
I.Procedura de înregistrare a cererilor şi acordarea dispozitivelor medicale
1.Dispozitivele medicale, în înţelesul Legii nr.145/1997 privind asigurările sociale de sănătate, sunt: materiale sanitare, proteze, orteze, dispozitive de mers şi autoservire destinate corectării şi recuperării deficienţelor organice sau funcţionale ori corectării unor deficienţe fizice.
2.Asiguraţii au dreptul la procurarea dispozitivelor medicale, cu sau fără contribuţie personală, pe baza prescripţiei medicale eliberate de medici de specialitate acreditaţi în cabinete medicale autorizate şi/sau acreditate.
3.Dispozitivele medicale se acordă pe baza cererii scrise întocmite de asigurat, de reprezentantul legal al acestuia sau de orice persoană împuternicită în acest sens, înregistrată la casa de asigurări de sănătate în raza căreia îşi are domiciliul sau reşedinţa persoana îndreptăţită.
4.Cererea va fi însoţită de actul care atestă calitatea de asigurat (în original şi în copie) şi prescripţia medicală pentru dispozitivul medical, din care să reiasă că deficienţa organică, funcţională sau fizică nu a apărut în urma unei boli profesionale ori a unui accident de muncă.
5.La cererea de acordare a dispozitivelor medicale destinate corectării auzului se anexează şi audiograma eliberată de clinica de specialitate sau de serviciile specializate autorizate de Ministerul Sănătaţii.
6.Aprobarea acordarii dispozitivelor medicale se face prin decizie a directorului general al casei de asigurări de sănătate.
7.Răspunsul la cererea privind procurarea dispozitivelor medicale se comunică asiguraţilor în termen de cel mult 3 zile de la data înregistrării cererii.
8.Un exemplar al deciziei privind aprobarea procurării dispozitivelor medicale, cererea şi actele doveditoare se arhivează la emitent.
II.Procedura de procurare a dispozitivelor medicale şi stabilirea contribuţiei
9.Casa Naţională de Asigurări de Sănătate şi Colegiul Medicilor din România elaborează anual Lista cuprinzând dispozitivele medicale decontate, integral sau cu contribuţie personală din partea asiguratului, de casele de asigurări de sănătate, la preţul de referinţă stabilit de către Casa Natională de Asigurări de Sănătate cu consultarea Colegiului Medicilor din România, prin ordin al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate.
Lista cuprinzând dispozitivele medicale decontate, integral sau cu contribuţie personală din partea asiguratului, de către casele de asigurări de sănătate, este cuprinsă în anexa nr. 8.
În conformitate cu această listă, medicii de specialitate vor specifica tipul dispozitivului medical în prescripţia medicală. Aceasta se va elibera în două exemplare (pentru casa de asigurări de sănătate şi pentru furnizor).
10.Comanda pentru procurarea dispozitivului medical se emite de beneficiar, care se adresează unuia dintre furnizorii avizaţi de Ministerul Sănătăţii şi acreditaţi de casele de asigurări de sănătate.
11.Diferenţa dintre preţul de vânzare cu amănuntul al dispozitivului medical şi preţul de referinţă se suportă de către beneficiar şi se achită direct furnizorului. Dacă preţul de vânzare cu amănuntul a dispozitivului medical este sub preţul de referinţă, acesta este decontat integral de către casele de asigurări de sănătate.
12.Modul de furnizare al dispozitivelor medicale se stabileşte prin contracte directe încheiate între casele de asigurări de sănătate şi furnizori.
III.Categoriile de dispozitive medicale, termenul de garanţie, repararea şi înlocuirea acestora
13.Lista cuprinzând dispozitivele medicale cuprinde atât termenele de înlocuire ale acestora, cât şi menţiunea dacă dispozitivele medicale sunt reparabile.
14.Termenul de garanţie este prevăzut în instrucţiunile de folosire şi întreţinere conform normelor de fabricaţie pentru fiecare produs. În cadrul acestui termen asiguraţii pot reclama executarea necorespunzătoare, calitatea sau deteriorarea dispozitivului medical, dacă aceasta nu s-a produs din vina utilizatorului.
Repararea sau înlocuirea dispozitivului respectiv cu altul corespunzător, în cadrul termenului de garanţie, se asigură şi se suportă de furnizor.
15.Repararea dispozitivului medical după expirarea termenului de garanţie se asigură de către furnizor.
16.Repararea dispozitivelor medicale după expirarea termenului de garanţie se aprobă pe baza următoarelor acte:
- cererea persoanei îndreptăţite;
- carnetul de asigurat sau alte acte care atestă calitatea de asigurat.
În cazul reparării dispozitivelor medicale, casele de asigurări de sănătate decontează până la 50% din preţul de referinţă al acestora, o singură dată între termenele de acordare a unui nou dispozitiv.
17.Pentru copiii şi tinerii în vârstă de până la 18 ani, precum şi pentru cei care sunt elevi sau studenţi în instituţiile de învăţământ prevăzute de lege, fără a depăşi vârsta de 26 ani, dispozitivele medicale vor fi înlocuite sau reînnoite ori de câte ori va fi necesar având în vedere procesul de dezvoltare somatică a acestora.
IV.Gestionarea fondului aferent rambursării cheltuielilor medicale
18.Fondul aferent cheltuielilor cu dispozitivele medicale destinate corectării şi recuperării deficienţelor organice sau funcţionale ori corectării unor deficienţe fizice reprezintă o cotă distinctă din Fondul de asigurări sociale de sănătate aferent cheltuielilor materiale şi prestărilor de servicii cu caracter medical.
19.Decontarea la furnizor a dispozitivelor medicale se face de casele de asigurări de sănătate, pe baza documentelor de plată emise de furnizorii cu care au încheiat contracte de furnizare de dispozitive medicale, după confirmarea primirii de către asigurat a dispozitivului medical.
Documentul de plată emis de furnizor este însoţit de confirmarea primirii dispozitivului medical, sub semnătura beneficiarului, cu specificarea domiciliului, a actului de identitate şi a carnetului de asigurat (alte acte care atestă calitatea de asigurat) sau a documentelor ce confirmă expedierea şi primirea la domiciliu.
În cazul protezărilor (protezare ORL, proteze pentru membrul superior şi inferior) se va ataşa un document prin care eficacitatea actului de protezare va fi validată de acelaşi medic de specialitate care a eliberat prescripţia medicală.
În cazul depăşirii fondului lunar alocat decontării cheltuielilor cu dispozitivele medicale destinate corectării şi recuperării deficienţelor organice sau funcţionale ori corectării unor deficienţe fizice, se constituie liste de aşteptare de către casele de asigurări de sănătate.
V.Obligaţiile furnizorilor şi ale beneficiarilor de dispozitive medicale
20.Furnizorii dispozitivelor medicale au următoarele obligaţii:
- să livreze numai dispozitive medicale autorizate de Ministerul Sănătăţii;
- să confecţioneze dispozitivul medical la parametrii tehnico-medicali corespunzători deficienţei pentru care a fost recomandat;
- să livreze la termen dispozitivul medical comandat şi să asigure primirea acestuia de către beneficiar;
- să execute orice modificare necesară dispozitivului medical în cazul în care nu au fost respectate specificaţiile din prescripţia medicului de specialitate;
- să verifice la livrare adaptabilitatea şi buna funcţionare a dispozitivului medical şi să predea beneficiarului certificatul de garanţie şi instrucţiunile de folosire şi întreţinere, cu specificarea termenului de garanţie.
21.Beneficiarii dispozitivelor medicale au următoarele obligaţii:
- să respecte instrucţiunile de folosire şi întreţinere ale dispozitivelor medicale;
- să nu modifice caracteristicile funcţionale ale dispozitivelor medicale;
- să păstreze numărul şi data ştanţate pe dispozitiv sau alt marcaj de identificare, după caz;
- să ridice dispozitivul medical solicitat la data stabilită de furnizor;
- să anunţe furnizorul cu cel puţin 7 zile înainte, dacă din motive bine întemeiate nu se poate prezenta la data stabilită pentru ridicarea dispozitivului medical;
- să nu înstrăineze dispozitivele medicale achiziţionate.
VI.Acreditarea furnizorilor de dispozitive medicale
22.Acreditarea furnizorilor de dispozitive medicale se face pentru o perioadă de un an pe bază de cerere-tip de acreditare, potrivit modelului prezentat în anexa nr. 9, de către casele de asigurări de sănătate în raza cărora îşi au sediul.
23.Criteriile de acreditare a furnizorilor de dispozitive medicale, care pot să producă, să depoziteze şi să comercializeze dispozitive medicale sunt:
- avizul Ministerului Sănătăţii ca furnizor de dispozitive medicale;
- dispozitivele medicale trebuie să fie autorizate de Ministerul Sănătăţii, cu respectarea condiţiilor de depozitare şi garanţie stabilite de producător.
24.Pe baza criteriilor de mai sus casele de asigurări de sănătate analizează şi iau o decizie, în termen de 30 zile lucrătoare de la înregistrarea cererii de acreditare, care se poate încadra în următoarele situaţii:
- eliberarea acreditării pe termen de un an;
- respingerea cererii de acreditare a furnizorului printr-un proces-verbal în care vor fi consemnate cauzele concrete ale respingerii acreditării.
25.Casele de asigurări de sănătate vor emite acreditarea, conform modelului prezentat în anexa nr. 10, pe baza documentelor obligatorii solicitate. Actul de acreditare se va elibera în trei exemplare (pentru Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, furnizor şi emitent). Pe baza acestora Casa Naţională de Asigurări de Sănătate va întocmi lista cuprinzând furnizorii acreditaţi pentru întreaga ţară.
26.Cererea pentru reînnoirea acreditării, însoţită de documentele necesare, se depune cu cel puţin 30 de zile înainte de expirarea termenului pentru care a fost eliberată acreditarea.
27.Schimbarea siglei şi adresei furnizorului, orice modificare de spaţiu, declaraţii false, reclamaţii justificate din partea beneficiarilor şi nerespectarea recomandărilor specificate de casele de asigurări de sănătate anulează acreditarea şi impune reluarea procedurii de acreditare.