Capitolul v - Organizarea şi funcţionarea comisiilor - Norme Metodologice din 1998 pentru aplicarea Legii nr. 9/1998 privind acordarea de compensatii cetatenilor romani pentru bunurile trecute in proprietatea statului bulgar in urma aplicarii Tratatului dintre Romania si Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940
M.Of. 458
În vigoare Versiune de la: 24 Ianuarie 2014
CAPITOLUL V:Organizarea şi funcţionarea comisiilor
Art. 33
(1)În judeţe şi în municipiul Bucureşti se constituie, în cadrul prefecturilor, comisii pentru aplicarea Legii nr. 9/1998, în componenţa prevăzută la art. 6 din lege, având sediul la prefecturile judeţelor şi la Prefectura Municipiului Bucureşti, sub preşedinţia prefecţilor respectivi.
(2)Comisia desemnează un secretar dintre membrii săi, care organizează înregistrarea cererilor, întocmirea dosarelor şi pregăteşte lucrările comisiei.
(3)Componenţa nominală a comisiei se aprobă de către prefect.
(4)În cazuri justificate, precum şi pentru nerespectarea obligaţiilor ce le revin, membrii comisiilor pot fi înlocuiţi, potrivit procedurii prevăzute la art. 6 alin. (1) din Legea nr. 9/1998.
Art. 34
Comisiile judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, au următoarele atribuţii principale:
a)primesc cererile celor îndreptăţiţi să solicite compensaţii, le înregistrează într-un registru special deschis, formând un dosar pentru fiecare cauză;
b)verifică dacă actele depuse sunt cele stabilite de Legea nr. 9/1998 şi dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 4 alin. (2) şi (3) şi la art. 5 din lege;
c)întocmesc un dosar special, potrivit prevederilor lit. a), pentru fiecare cerere şi numerotează actele primite, respectiv paginile dosarului;
d)pentru aplicarea dispoziţiilor art. 4 alin. (2) din prezentele norme metodologice, solicită depunătorilor să menţioneze în declaraţia pe propria răspundere dacă bunurile pretinse le aparţin în totalitate sau dacă există şi alţi coproprietari sau moştenitori ai acestora;
e)verifică actele depuse şi în baza acestora rezolvă cererile de acordare a compensaţiilor;
f)pot convoca petiţionarii sau alte persoane, în vederea lămuririi unor situaţii;
g)consemnează rezultatul evaluării într-un proces-verbal semnat de membrii acestora. Eventualele obiecţii se consemnează în notă separată, ambele acte trimiţându-se comisiei centrale;
h)trimit, în termen, spre validare comisiei centrale hotărârile privind propunerile de acordare a compensaţiilor, împreună cu dosarul, sub semnătura preşedintelui comisiei.
Cererile cetăţenilor români cu domiciliul în străinătate se depun la Comisia municipiului Bucureşti.
Art. 341
Pentru evaluarea terenurilor, construcţiilor şi recoltelor neculese de porumb, bumbac şi floarea-soarelui, precum şi a plantaţiilor de pomi fructiferi altoiţi şi/sau pepiniere de pomi fructiferi altoiţi, comisiile judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti desemnează una sau mai multe comisii tehnice de specialitate, după caz, formate din 3 membri specialişti în expertizări de construcţii şi evaluatori funciari, desemnaţi din cadrul instituţiilor publice, al serviciilor publice descentralizate sau al consiliilor locale.Art. 35
(1)Serviciul pentru aplicarea Legii nr. 9/1998 funcţionează în cadrul Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică.
(2)Serviciul pentru aplicarea Legii nr. 9/1998 este coordonat de un vicepreşedinte al Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor, cu rang de subsecretar de stat, numit prin decizie a primului-ministru, care organizează, conduce şi răspunde de activitatea acestui serviciu, denumit în continuare vicepreşedinte,
(3)În exercitarea atribuţiilor ce îi revin, vicepreşedintele emite decizii şi ordine.
(4)Vicepreşedintele are următoarele atribuţii principale:
a)organizează, conduce şi răspunde, potrivit legii, de întreaga activitate a acestui serviciu;
b)dispune prin decizie plata despăgubirilor, iar prin decizie motivată, invalidarea hotărârilor de acordare a despăgubirilor sau rectificarea acestora;
c)dispune prin decizie motivată admiterea sau respingerea contestaţiilor împotriva hotărârilor comisiilor judeţene şi a municipiului Bucureşti.
(1)Serviciul pentru aplicarea Legii nr. 9/1998 funcţionează în cadrul Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică.
(2)Serviciul pentru aplicarea Legii nr. 9/1998 este coordonat de un vicepreşedinte al Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor, cu rang de subsecretar de stat, numit prin decizie a primului-ministru, care organizează, conduce şi răspunde de activitatea acestui serviciu, denumit în continuare vicepreşedinte,
(3)În exercitarea atribuţiilor ce îi revin, vicepreşedintele emite decizii şi ordine.
(4)Vicepreşedintele are următoarele atribuţii principale:
a)organizează, conduce şi răspunde, potrivit legii, de întreaga activitate a acestui serviciu;
b)dispune prin decizie plata despăgubirilor, iar prin decizie motivată, invalidarea hotărârilor de acordare a despăgubirilor sau rectificarea acestora;
c)dispune prin decizie motivată admiterea sau respingerea contestaţiilor împotriva hotărârilor comisiilor judeţene şi a municipiului Bucureşti.
Art. 351
(1)Serviciul pentru aplicarea Legii nr. 9/1998 are următoarele atribuţii principale:
a)primeşte hotărârile transmise de comisiile judeţene şi a municipiului Bucureşti şi le înregistrează într-un registru special deschis;
b)analizează hotărârile primite de la comisiile judeţene şi a municipiului Bucureşti şi, în cazul hotărârilor care întrunesc condiţiile cerute de lege, propune vicepreşedintelui plata despăgubirilor acordate în conformitate cu Legea nr. 9/1998, iar în cazul hotărârilor care nu întrunesc condiţiile cerute de lege, propune invalidarea sau rectificarea acestora;
c)analizează contestaţiile primite de la solicitanţi împotriva hotărârilor comisiilor judeţene şi a municipiului Bucureşti şi propune vicepreşedintelui admiterea sau respingerea contestaţiilor prin decizie motivată;
d)poate solicita noi acte şi reiaţii în vederea emiterii deciziei de plată sau de invalidare, precum şi în vederea soluţionării contestaţiilor;
e)comunică celor îndreptăţiţi deciziile de invalidare a hotărârilor împreună cu întreaga documentaţie care a stat la baza emiterii lor.
(2)Serviciul de aplicare a Legii nr. 9/1998 verifică condiţiile prevăzute de lege referitoare la:
a)calitatea de beneficiar al Legii nr. 9/1998;
b)calitatea de moştenitor a solicitantului;
c)existenţa documentelor întocmite şi verificate de Comisia mixtă româno-bulgară, emise de Arhivele Naţionale şi Arhivele Ministerului Afacerilor Externe, care atestă situaţia bunurilor pentru care se solicită compensaţii.
(3)În cazul neîndeplinirii condiţiilor prevăzute la alin. (1), Serviciul pentru aplicarea Legii nr. 9/1998 propune invalidarea prin decizie a hotărârii şi transmiterea ei către comisia judeţeană sau a municipiului Bucureşti.
(4)Dacă se constată erori la calculul despăgubirilor, omiterea unuia sau a mai multor moştenitori, apariţia de moştenitori ca urmare a decesului beneficiarului ori depăşirea plafonului maxim al despăgubirilor prevăzut de art. 25, Serviciul pentru aplicarea Legii nr. 9/1998 propune rectificarea hotărârii şi emiterea deciziei de plată.
Art. 352
(1)Propunerile de invalidare, precum şi propunerile de plată, cu ori fără rectificarea hotărârii comisiei judeţene sau a municipiului Bucureşti, se transmit vicepreşedintelui însoţite de avizul consultativ al Asociaţiei Române a Victimelor Represiunilor Staliniste - Secţia Cadrilater.
(2)Asociaţia prevăzută la alin. (1) desemnează 2 reprezentanţi care îşi desfăşoară activitatea la sediul Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor.
(3)Avizul Asociaţiei Române a Victimelor Represiunilor Staliniste - Secţia Cadrilater este acordat în termen de 24 de ore de la consultarea dosarului şi a propunerii de plată sau invalidare, neacordarea în termen echivalând cu avizul favorabil.
(4)Avizul consultativ nefavorabil se motivează.
(5)Pe baza propunerii Serviciului pentru aplicarea Legii nr. 9/1998, vicepreşedintele dispune, prin decizie, plata despăgubirilor, iar prin decizie motivată, invalidarea hotărârii sau rectificarea acesteia.
(6)Deciziile se comunică petenţilor şi comisiilor judeţene sau a municipiului Bucureşti şi pot fi atacate în termen de 30 de zile la secţia de contencios administrativ a tribunalului în raza căruia domiciliază petentul.
(7)Prin decizie de plată i se solicită beneficiarului ca, după expirarea termenului de 30 de zile, să comunice Serviciului pentru aplicarea Legii nr. 9/1998 numărul de cont şi banca la care doreşte să i se efectueze plata.
(8)În cazul în care există mai mulţi beneficiari sau moştenitori, aceştia transmit, în original, procura notarială prin care împuternicesc pe unul dintre ei să primească plata, împreună cu numărul de cont al acestuia, certificatul de moştenitor sau orice alt act prin care beneficiarii îşi partajează de comun acord cuantumul despăgubirilor, împreună cu numărul de cont al fiecărui moştenitor.
(9)Comunicarea datelor prevăzute la alin. (8) înainte de împlinirea termenului de 30 de zile are semnificaţia renunţării la dreptul de a formula contestaţie.Art. 36
Lucrările comisiilor se consemnează în procese-verbale în care se menţionează eventualele voturi împotrivă, cu motivările respective.
Art. 37
Prefecţii judeţelor şi al municipiului Bucureşti vor sprijini şi vor stabili măsuri corespunzătoare în vederea asigurării condiţiilor de desfăşurare a activităţii comisiilor constituite.