Titlul v - Procedura de tratare a obligaţiilor de mediu - Norme Metodologice din 1997 privind procedurile de privatizare si conditiile de organizare si desfasurare a vanzarilor de actiuni, de parti sociale si de active

M.Of. 213

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 28 August 1997
TITLUL V:Procedura de tratare a obligaţiilor de mediu
CAPITOLUL I:Criteriile de declanşare a procedurii de tratare a obligaţiilor de mediu în cazul vânzării de acţiuni, de părţi sociale sau de active
Art. 113
Procedura de tratare a obligaţiilor de mediu se declanşează în situaţiile în care:
a)se oferă la vânzare, prin acelaşi contract, un pachet de acţiuni sau părţi sociale reprezentând mai mult de jumătate din totalul drepturilor de vot în adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor unei societăţi comerciale;
b)se oferă la vânzare un activ care face parte sau a făcut parte dintr-o societate comercială care desfăşoară sau a desfăşurat, conform legislaţiei de mediu, o activitate cu impact negativ asupra mediului.
Art. 114
Răspunderea pentru declanşarea procedurii de mediu revine:
a)Fondului Proprietăţii de Stat, în situaţia prevăzută la art. 113 lit. a);
b)societăţii comerciale prin consiliul de administraţie sau managerul acesteia, după caz, în situaţia prevăzută la art. 113 lit. b).
Art. 115
În situaţiile în care transferul drepturilor de proprietate asupra unui pachet de acţiuni sau asupra părţilor sociale creează în sarcina cumpărătorului obligaţii de conformare cu cerinţele pentru protecţia mediului, Fondul Proprietăţii de Stat are obligaţia de a include, atât în documentele de ofertă, cât şi în contractul de vânzare-cumpărare, obiectivele de mediu minim acceptate, stabilite prin aplicarea procedurii din prezentul titlu. Aceeaşi obligaţie revine şi societăţii comerciale care vinde active, în situaţia prevăzută la art. 113 lit. b) din prezentele norme metodologice.
CAPITOLUL II:Condiţii de întocmire a bilanţului de mediu
Art. 116
În sensul prezentelor norme metodologice, în contractele de vânzare-cumpărare având ca obiect acţiuni, părţi sociale sau un activ pot fi incluse obligaţii de tip A şi/sau obligaţii de tib B.
Art. 117
În termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice, Ministerul Apelor, Pădurilor şi Protecţiei Mediului şi Agenţia Naţională pentru Privatizare vor emite norme privind conţinutul obiectivelor de mediu minim acceptate şi clasificarea activităţilor cu impact negativ asupra mediului.
Art. 118
(1)La declanşarea procedurii de mediu, consiliul de administraţie sau, după caz, managerul societăţii comerciale care se privatizează sau care vinde un activ are obligaţia să întocmească un bilanţ de mediu Nivel 0, în termen de cel mult 2 zile lucrătoare de la data publicării anunţului conform art. 4 alin. (1) din prezentele norme metodologice şi să-l predea autorităţii de mediu competente, în termen de 24 de ore de la întocmire.
(2)În situaţia în care societatea comercială care se privatizează are sucursale în mai multe judeţe, consiliul de administraţie sau, după caz, managerul va transmite bilanţul de mediu Nivel 0 autorităţii de mediu competente din judeţul în care sucursala îşi are sediul.
Art. 119
Autoritatea de mediu competentă are obligaţia de a evalua şi de a completa secţiunile corespunzătoare bilanţului de mediu Nivel 0, de a stabili obiectivele de mediu minim acceptate, în termen de 2 zile lucrătoare de la primirea acestuia, şi de a-l returna vânzătorului, în termen de 24 de ore de la completarea lui.
Art. 120
Dacă vânzătorul consideră că bilanţul de mediu Nivel 0, verificat şi completat de către autoritatea de mediu competentă, nu este suficient de detaliat pentru clarificarea obiectivelor de mediu minim acceptate, procedura trebuie să continue cu executarea unui bilanţ de mediu Nivel I sau Nivel II.
Art. 121
O copie de pe raportul la bilanţurile de mediu Nivel I sau Nivel II se transmite, în termen de 24 de ore de la întocmire, la autoritatea de mediu competentă.
Art. 122
În termen de cel mult 15 zile de la primirea bilanţului de mediu şi în baza informaţiilor proprii, autoritatea de mediu competentă stabileşte obiectivele de mediu minim acceptate şi le transmite Fondului Proprietăţii de Stat în 24 de ore de la stabilirea acestora.
Art. 123
Bilanţurile de mediu Nivel I sau Nivel II vor fi executate de către experţi atestaţi de autoritatea centrală pentru protecţia mediului. În cazul în care un bilanţ de mediu Nivel I sau Nivel II este întocmit de persoane juridice, acesta trebuie să fie semnat şi de o persoană fizică atestată ca expert de mediu.
Art. 124
Expertul atestat care elaborează un bilanţ de mediu Nivel I sau Nivel II la o societate comercială care se privatizează sau la un activ care se vinde nu poate avea calitatea de administrator sau cenzor la societatea comercială respectivă, ori să deţină mai mult de 5% din acţiunile sau părţile sociale ale acestei societăţi comerciale. De asemenea, el nu poate să aibă legături contractuale cu cumpărătorul, să-i reprezinte interesele ori să fie administrator sau cenzor al acestuia.
Art. 125
Autoritatea de mediu competentă poate încasa tarife pentru serviciile prestate vănzătorului în baza prevederilor prezentelor norme metodologice. Cuantumul tarifelor se stabileşte prin hotărâre a Guvernului, la propunerea autorităţii centrale pentru protecţia mediului.
Art. 126
(1)Fondul Proprietăţii de Stat va dispune ca, în conformitate cu prevederile Legii contabilităţii nr. 82/1991, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 265 din 27 decembrie 1991, cu modificările ulterioare, societatea comercială să indice pe fişa de bilanţ contabil acele pasive legate de mediu privind activul sau societatea comercială, după caz, identificate în afara bilanţului contabil, în cazul în care nu au fost asigurate în bilanţ rezerve corespunzătoare pentru aceste pasive.
(2)În anexa nr. 30 la prezentele norme metodologice este prezentată o listă a răspunderilor potenţiale legate de mediu identificabile în afara bilanţului contabil.
Art. 127
Pentru situaţiile în care se declanşează procedura prevăzută în prezentul titlu, în documentele de ofertă se vor include bilanţul de mediu Nivel 0 şi obiectivele de mediu minim acceptate, după caz. De asemenea, se pot include raportul la bilanţul de mediu Nivel I sau Nivel II, obligaţiile tip B constatate şi pasivele legate de mediu, identificate în afara bilanţului contabil.
CAPITOLUL III:Prevederi contractuale speciale
Art. 128
Categoriile de obligaţii de mediu tip B care pot fi incluse de către Fondul Proprietăţii de Stat în contractul de vânzare-cumpărare sunt prezentate în anexa nr. 31 la prezentele norme metodologice. Aceste categorii de obligaţii cuprind măsuri ce trebuie luate de cumpărător, după caz, şi nu pot face obiectul unui contract separat.
Art. 129
Orice contract în care sunt incluse categoriile de obligaţii de mediu tip B, altele decât cele din anexa nr. 31 la prezentele norme metodologice, este considerat ca o încălcare a procedurii de tratare a obligaţiilor de mediu potrivit art. 68 alin. 1 lit. d) din Legea nr. 58/1991, modificat şi completat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 15/1997.
Art. 130
Pentru îndeplinirea garanţiilor contractuale, Fondul Proprietăţii de Stat împreună cu cumpărătorul pot conveni constituirea unui depozit denumit cont pentru garanţii de mediu, purtător de dobândă, la o societate bancară stabilită de Fondul Proprietăţii de Stat şi care participă în sistemul de asigurare a depunerilor bancare. Acest cont poate fi constituit pentru:
a)obiectivele de mediu minim acceptate;
b)obligaţiile de mediu tip B.
Art. 131
Instrucţiunile de utilizare a fondurilor din contul pentru garanţii de mediu se stabilesc în contractul de vânzare-cumpărare şi vor include:
a)moneda contului;
b)partea/părţile contractuale care pot aproba efectuarea plăţilor din contul pentru garanţii de mediu;
c)destinatarul fondurilor contului pentru garanţii de mediu rămase necheltuite la expirarea obligaţiilor contractuale.
Art. 132
(1)Sumele cuvenite cumpărătorului din contul pentru garanţii de mediu din prezentele norme metodologice se restituie societăţii comerciale pentru îndeplinirea garanţiilor contractuale prevăzute la art. 130. Cererea de restituire se întocmeşte de cumpărător sau de reprezentantul autorizat al acestuia şi se depune la Fondul Proprietăţii de Stat. Anexat la cerere se depune confirmarea rezultatelor obţinute după executarea activităţilor acoperite de categoriile de obligaţii de mediu tip B.
(2)La plata restituirilor prevăzute la alin. (1) se vor respecta principiile contabile corespunzătoare, astfel încât să se evite deducerea, de două ori, a aceloraşi costuri în bilanţurile contabile.
Art. 133
După încheierea contractului de vânzare-cumpărare, care include obligaţii de mediu tip B, cumpărătorul este obligat să prezinte Fondului Proprietăţii de Stat, la sfârşitul fiecărui an, orice informaţii privind cauzele care ar putea, în viitor, să conducă la utilizarea contului reglementat la art. 130 din prezentele norme metodologice. Aceste informaţii vor include o descriere a contaminării, natura şi estimarea dimensiunii acesteia.
Art. 134
Categoriile de obligaţii de mediu tip B nu pot fi transferate de cumpărător altei persoane juridice fără consimţământul Fondului Proprietăţii de Stat.
Art. 135
Fondul depus în contul prevăzut la art. 130 din prezentele norme metodologice nu poate fi folosit de cumpărător dacă riscul acoperit de acest fond a fost produs, în mod intenţionat, de către cumpărător sau de către societatea comercială, după vânzare.
Art. 136
Cumpărătorul este responsabil pentru daunele produse Fondului Proprietăţii de Stat prin acte ce împiedică îndeplinirea drepturilor prevăzute la art. 130-132 din prezentele norme metodologice.
Art. 137
În cazurile prevăzute de categoriile de obligaţii de mediu tip B, la momentul apariţiei riscului, cumpărătorul este obligat să ia măsuri pentru încadrarea pierderilor în limita sumei pentru care au fost contractate categoriile respective.
Art. 138
La data depunerii cererii de despăgubire, cumpărătorul trebuie să fie acţionar al societăţii comerciale sau proprietar al activului care a făcut obiectul vânzării. Categoriile de obligaţii de mediu tip B nu vor fi folosite pentru amplasamente care se aflau în proprietatea societăţii comerciale sau activului la data vânzării şi care au fost vândute înainte de depunerea cererii de despăgubire.
Art. 139
În cazul în care, ca rezultat al includerii unor categorii de obligaţii de mediu tip B, se utilizează un cont pentru garanţii de mediu conform art. 130 din prezentele norme metodologice, cumpărătorul şi Fondul Proprietăţii de Stat sunt îndreptăţiţi să se informeze reciproc asupra tuturor faptelor care au impact în ceea ce priveşte mărimea sumelor utilizate din acest cont.
Art. 140
Fondul Proprietăţii de Stat nu poate fi acţionat în judecată de către părţile vătămate care au plângeri împotriva societăţii comerciale sau a activului care a făcut obiectul vânzării.
Art. 141
La orice conflict ce poate apărea în timpul executării postcontractuale a categoriilor de obligaţii de mediu de tip B, Fondul Proprietăţii de Stat şi cumpărătorul sunt obligaţi, în cazul în care nu ajung la un acord, să supună litigiul spre soluţionare instanţei judecătoreşti competente.
Art. 142
Părţile contractuale au dreptul de a se informa în legătură cu plăţile efectuate din fondurile contului pentru garanţii de mediu.
CAPITOLUL IV:Dispoziţii comune procedurii de tratare a obligaţiilor de mediu
Art. 143
Vânzătorul va anexa contractului de vânzare-cumpărare o declaraţie a cumpărătorului, din care să reiasă că acesta a primit de la vânzător informaţii privind situaţia prezentă a societăţii comerciale din punct de vedere al protecţiei mediului, că a avut acces total la documente şi a verificat personal societatea comercială, după caz, pentru a desfăşura investigaţiile pe care le-a considerat necesare în vederea evaluării consecinţelor legale legate de protecţia mediului.
Art. 144
În contractele de vânzare-cumpărare care conţin obiective de mediu minim acceptate, vânzătorul va include penalităţi de întârziere în cazul în care nu se realizează la termen cerinţele stabilite în aceste obiective.
Art. 145
Fondul Proprietăţii de Stat şi cumpărătorul pot conveni, prin contractul de vânzare-cumpărare, ca o parte din activele societăţii comerciale ale cărei acţiuni sau părţi sociale au fost vândute, să fie transferate altei societăţi comerciale, cu scopul ca aceasta din urmă să fie total răspunzătoare de remedierea problemelor de mediu ale părţii respective. În acest caz, contractul va conţine o clauză cu privire la persoana care suportă costurile respectivei remedieri. Aceleaşi prevederi se aplică şi la vânzarea de active cu impact asupra mediului.
Art. 146
În cazul în care terenul aferent societăţii comerciale care se privatizează sau activului care se vinde nu este inclus în oferta de vânzare, contractul de vânzare-cumpărare va stipula persoana căreia îi revine răspunderea cu privire la obligaţiile de mediu legate de acest teren.
Art. 147
Aplicarea prevederilor cap. I şi II din Titlul V - Procedura de tratare a obligaţiilor de mediu - nu este obligatorie pentru societăţile comerciale în cazul cărora Fondul Proprietăţii de Stat a întocmit documentele de ofertă până la intrarea în vigoare a prezentelor norme metodologice sau pentru care s-a publicat anunţul privind vânzarea de active.