Capitolul 3 - 3. Amplasare şi acces - Normativ din 2023 pentru proiectarea parcajelor - Indicativ NP 24-2022
M.Of. 110 bis
În vigoare Versiune de la: 10 Martie 2023
CAPITOLUL 3:3. Amplasare şi acces
SUBCAPITOLUL 1:3.1. Amplasare
(1)Construcţiile pentru parcare se amplasează în zone de interes public. Se urmăreşte asigurarea unui flux de exploatare cât mai constant.
(2)Construcţiile pentru parcare se amplasează astfel încât să se asigure în mod optim accesul funcţional şi accesul mijloacelor de intervenţie în situaţii deosebite.
(3)Distanţa de amplasare a unei parcări faţă de o zonă de interes public se consideră optimă dacă aceasta nu depăşeşte 500 m.
(4)Numărul minim al locurilor de parcare în clădiri care au altă funcţiune principală decât cea de parcare se face în conformitate cu prevederile documentaţiilor de urbanism şi ale Regulamentului General de Urbanism.
(5)Numărul locurilor de parcare din clădirile care au în principal această funcţiune se stabileşte prin proiect în funcţie de condiţiile specifice de amplasament şi de cerinţele investitorului.
(6)În cazul clădirilor care au în principal funcţiunea de parcare, realizate cu faţade deschise în zone cu vânturi dominante, se evită amplasarea acestora la distanţă mai mică de 15 m faţă de clădiri de producţie şi 30 m de clădiri civile, măsurată faţă de faţada opusă direcţiei vântului. Alternativ, se iau măsuri de protecţie a construcţiilor învecinate la vânt (de exemplu, prin utilizarea de ecrane, faţade oarbe sau blindate etc.).
(7)În cazul clădirilor care au în principal funcţiunea de parcare, realizate cu faţade deschise, se recomandă utilizarea de sisteme de protecţie pentru prevenirea pătrunderii şi aglomerării zăpezii în interiorul construcţiei (de exemplu, utilizarea de plase sau parazăpezi).
(8)Nu se recomandă amplasarea clădirilor pentru parcare supraterane deschise cu capacitatea peste 100 autoturisme la mai puţin de 100 m de spitale, şcoli, creşe şi grădiniţe, cămine de bătrâni, teatre, lăcaşuri de cult.
SUBCAPITOLUL 2:3.2. Acces
(1)Drumurile carosabile şi accesele pietonale destinate accesului în parcare se realizează în acord cu reglementările tehnice în construcţii specifice şi prevederile suplimentare date în acest paragraf.
(2)Drumurile carosabile pentru acces în parcaj se racordează la reţeaua stradală publică.
(3)Parcajele au asigurat un drum carosabil pentru accesul autospecialelor de intervenţie ale salvării şi poliţiei în clădire.
(4)Accesul carosabil în construcţiile destinate parcării se rezolvă în funcţie de categoria străzilor adiacente, conform reglementărilor tehnice specifice, astfel:
a)pentru străzi de categoria I şi II - prin bretele de accelerare şi decelerare, folosite şi ca stocaj temporar pentru acces, cu lăţimi şi lungimi dimensionate corespunzător necesarului de timp de acces în funcţie de mărimea parcajului, numărului de puncte de control, timpul de staţionare pentru plată, frecvenţa utilizării şi funcţionării în orele de vârf;
b)pentru străzi de categoria III-IV - prin accese directe sau indirecte, în funcţie de frecvenţa utilizării acceselor în parcaj - se pot amenaja bretele de alimentare corespunzătoare asigurării timpului de aşteptare necesar pentru acces.
(5)Aleile interioare de circulaţie din incintele în care se amplasează parcaje, sunt conformate şi dimensionate pentru a prelua traficul curent şi pentru a fi utilizate de mijloacele de intervenţie.
(6)Pentru asigurarea funcţionalităţii urbane, semnalizarea parcajului se face de la distanţe determinate în coroborare cu viteza de deplasare pe traseele localităţii şi pe căile adiacente folosite ca acces printr-un bun reperaj, prin panouri de semnalizare care cuprind indicaţii de acces, dotare şi condiţii de staţionare.
(7)Accesele pietonale ale parcajului se amplasează, alcătuiesc şi dimensionează astfel încât să asigure siguranţa pietonilor în raport cu circulaţiile pentru autoturisme şi corelate cu circulaţiile interioare pietonale.