Subcapitolul 3 - 1.3. Definiţii - Normativ din 2022 privind cerinţe de calitate specifice construcţiilor pentru grădiniţe de copii - Indicativ NP011-2022 - Septembrie 2022
M.Of. 950 bis
În vigoare Versiune de la: 29 Octombrie 2022
SUBCAPITOLUL 3:1.3. Definiţii
(1)Definiţiile termenilor principali, specifici construcţiilor pentru grădiniţe, utilizaţi în această reglementare tehnică sunt:
Amplasament: localizarea în teritoriu a unei activităţi, prin precizarea unei porţiuni de teren care urmează a fi organizat spaţial, corespunzător unei anumite funcţionalităţi.
Cabinet medical: unitate funcţională special amenajată şi dotată, conform cerinţelor medicale, în care se desfăşoară activităţi pentru asigurarea asistenţei medicale şi de medicină dentară acordată copiilor pe toată perioada în care se află la grădiniţă.
Grupă (de copii): unitate didactică de bază a grădiniţei compusă din copii de aceeaşi vârstă (sau foarte apropiată), omogenă, din punct de vedere al abilităţilor.
Grădiniţă: ansamblu de clădiri, grădini, terenuri de joacă şi de sport, spaţii verzi şi alte construcţii, situate în aceeaşi incintă, în care copiii preşcolari desfăşoară activităţi de învăţământ, de joacă sau socializare, activităţi artistice şi culturale şi, după caz, alimentaţie şi odihnă, în condiţii de siguranţă, sub supravegherea personalului didactic.
Construcţii pentru grădiniţe: construcţii aflate în incinta grădiniţei.
Clădire: construcţie supraterană şi, după caz, subterană, alcătuită din unul sau mai multe tronsoane, având încăperi care servesc la adăpostirea oamenilor, materialelor etc.
Clădire existentă: clădire la care s-a efectuat recepţia la terminarea lucrărilor, inclusiv clădirea aflată în exploatare înainte de data intrării în vigoare a Hotărârii Guvernului nr. 273/1994 pentru aprobarea Regulamentului privind recepţia construcţiilor, cu modificările şi completările ulterioare.
Clădire al cărei consum de energie este aproape egal cu zero - clădire cu o performanţă energetică foarte ridicată, la care necesarul de energie pentru asigurarea performanţei energetice este aproape egal cu zero sau este foarte scăzut şi este acoperit într-un procent semnificativ cu energie din surse regenerabile, stabilit conform prevederilor Legii nr. 372/2005 privind performanţa energetică a clădirilor, republicată.
Consolidare: refacerea sau înnoirea oricărei componente structurale a unei clădiri cu scopul îmbunătăţirii comportării structurii la diferite tipuri de acţiuni.
Debarcare auto: aducerea copiilor la grădiniţă cu mijloace de transport de tipul autoturismelor, mini-autobuzelor sau cu alte mijloace de transport motorizate, coborârea lor în condiţii de siguranţă în proximitatea grădiniţei sau în incinta grădiniţei, după care vehiculul părăseşte locul respectiv, eliberând locul pentru ca alte vehicule să aducă alţi copii.
Filtru: încăpere special amenajată şi poziţionată între accesul în clădire şi sălile de grupă, pentru evaluarea stării de sănătate şi trierea copiilor în scopul combaterii epidemiilor.
Garderobă: încăpere sau spaţiu special amenajat, unde copiii îşi lasă îmbrăcămintea de iarnă sau hainele de ploaie.
Îmbarcare auto: venirea autovehiculului în proximitatea sau în incinta şcolii, staţionarea pe perioadă scurtă de timp fără ca şoferul să părăsească vehiculul, preluarea elevului sau elevilor în condiţii de siguranţă şi eliberarea locului, astfel încât alte vehicule să poată prelua alţi elevi.
Mobilier şcolar: categorie a bazei materiale constituită din ansamblul de piese de mobilă corespunzător activităţii ce se desfăşoară în fiecare funcţiune de învăţământ (sală de clasă, sală de mese etc.).
Refuncţionalizare: schimbări la nivelul planimetriei corpurilor de clădire existente şi a facilitaţilor interioare şi exterioare care nu implică lucrări de consolidare, intervenţie la nivelul structurii de rezistenţă a clădirii sau construire de elemente structurale majore, fără a schimba funcţiunea principală a ansamblului de clădiri.
Renovare majoră: lucrările proiectate şi efectuate la anvelopa clădirii şi/sau la sistemele tehnice ale acesteia, ale căror costuri depăşesc 25% din valoarea de impozitare a clădirii, exclusiv valoarea terenului pe care este situată clădirea.
Reparaţie: refacerea sau înnoirea oricărei componente degradate a unei clădiri cu scopul de a obţine caracteristici similare celor anterioare degradării.
Reparaţie capitală: refacerea sau înnoirea tuturor componentelor esenţiale degradate ale unei clădiri pentru a se asigura un nivel al funcţiunii similar celui anterior degradării.
Sală de grupă: încăpere în grădiniţă în care se desfăşoară activitatea de educaţie şi instruire a copiilor; cuprinde mobilier adecvat taliei copiilor (inclusiv, mese şi scaune). În cadrul acestei încăperi se amenajează o zonă în care se păstrează pe etajere şi în dulapuri jucăriile şi restul materialului didactic.
Sală de sport: clădire separată sau parte dintr-o clădire care cuprinde o sală de sport şi anexe specifice (vestiare, grupuri sanitare, depozit de materiale sportive), special proiectate şi realizate pentru desfăşurarea activităţii de educaţie fizică şi sport a copiilor.
Tablă (şcolară, de scris): piesă de mobilier fixată pe perete sau aşezată pe un suport destinată scrierii.
Teren de sport: suprafaţă de teren special amenajată şi dotată pentru practicarea unui sport sau a unor jocuri sportive de către copii.
Utilizatorii grădiniţelor: copiii, educatorii, personalul didactic auxiliar şi personalul nedidactic, care participă, organizează şi desfăşoară procesul de educaţie şi joacă.
Zonă de educaţie exterioară: suprafaţă de teren în jurul grădiniţei destinată mişcării în aer liber a preşcolarilor în cursul desfăşurării activităţii educative curente.