Secţiunea 1 - 4.4.1. Calitatea aerului interior - Normativ din 2022 privind cerinţe de calitate specifice construcţiilor pentru grădiniţe de copii - Indicativ NP011-2022 - Septembrie 2022

M.Of. 950 bis

În vigoare
Versiune de la: 29 Octombrie 2022
SECŢIUNEA 1:4.4.1. Calitatea aerului interior
SUBSECŢIUNEA 0:
(1)În toate sălile în care se desfăşoară procesul didactic se va asigura un debit de aer proaspăt exterior conform cerinţelor normativului I5 pentru respectarea categoriei de calitate a aerului IDA 1.
(2)Se prevăd instalaţii ventilare mecanică, cu recuperare de energie, a căror dimensionare se corelează cu clasa de calitate a aerului exterior ODA conform normativului I5, pentru a se obţine o calitate a aerului introdus SUP 1, conform normativului I5.
(3)Se recomandă utilizarea unei instalaţii cu debit de aer variabil, care funcţionează controlat în funcţie de diferenţa de concentraţie de CO2 dintre aerul interior sălii de clasă şi aerul exterior. Astfel, în sălile de clasă se admite o diferenţa maximă de concentraţii de CO2 de 400 de ppm.
(4)Se recomandă utilizarea de materiale de construcţii şi obiecte de mobilier care nu conţin sau nu emit formaldehidă sau alţi compuşi organici volatili.
(5)Radonul provenit din materialele de construcţii şi din pământ (R200 şi/sau R220) nu trebuie să depăşească concentraţia de 200 Bq/m3 în medie pe an.
(6)Determinarea concentraţiei de radon în aerul din interiorul grădiniţelor se va realiza conform prevederilor Ordinului preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţii Nucleare nr. 185/2019 privind aprobarea Metodologiei pentru determinarea concentraţiei de radon în aerul din interiorul clădirilor şi de la locurile de muncă şi de la locurile de muncă, în vederea proiectării şi implementării unor lucrări şi soluţii de remediere.
SUBSECŢIUNEA 1:4.4.1.1. Ventilarea spaţiilor
(1)Toate spaţiile ocupate din cadrul unităţii de învăţământ sunt ventilate mecanic, local sau centralizat.
(2)Toate sistemele de ventilare vor fi prevăzute cu recuperatoare de căldură care realizează schimbul de căldură între aerul evacuat şi cel introdus.
(3)Aerul introdus se filtrează tratează cu filtre de eficacitate ePM în corelaţie cu clasa de calitate a aerului exterior ODA pentru a se obţine o calitate a aerului introdus SUP1, conform normativului I5.
(4)Nu se recomandă amplasarea agregatelor de ventilare la interiorul sălilor de grupă.
(5)Dacă agregatele de ventilare sunt amplasate direct în sala de clasă, atunci proiectul este însoţit de un memoriu justificativ de impact acustic.
(6)Conductele de aer folosite în spaţiile comune se execută din materiale incombustibile şi respectă prevederile normativului I5.
(7)Pentru distribuţia aerului în interiorul sălilor ocupate de preşcolari se utilizează sistemul de ventilare prin amestec sau prin deplasare, cu guri de aer specifice fiecărui sistem de ventilare ales. Pot fi utilizate de asemenea conductele de aer textile cu distribuţie uniformă a aerului.
(8)Se recomandă favorizarea unei scheme de distribuţie a aerului proaspăt prin deplasare pentru menţinerea eficienţei ventilării în zona de ocupaţie. În acest caz, se recomandă verificarea suplimentară a schemei de distribuţie cu ajutorul unor calcule de modelare de tip Computational Fluid Dynamics.
(9)Gurile de aer sunt realizate astfel încât viteza aerului în zona ocupată să nu depăşească limitele indicate pentru vitezele medii ale mişcării aerului din încăperi în zona de ocupaţie, categoriei de ambianţă I (corelată cu categoria de calitate a aerului IDA 1), indicele PMV asociat şi temperaturile operative de referinţă din normativul I5.
(10)Se recomandă respectarea valorilor numărului minim de schimburi orare în funcţie de destinaţia încăperii, conform prevederilor din Tabelul 4.5. Numărul de schimburi orare este definit ca raportul dintre debitul total de aer tratat introdus în încăpere şi volumul de aer al încăperii, N = D/V [h-1], unde D este debitul total de aer introdus în încăpere în m3/h şi V este volumul aerului din încăpere în m3.
Tabelul 4.5 Numărul minim recomandat de schimburi orare de aer

Destinaţia încăperii

N

[h-1]

D/m2

[m3/(h m2)]

Săli de grupă

6-8

Spaţii de administrare a procesului didactic

4-8

Coridoare

-

Săli multifuncţionale

8-10

Vestiare

8-10

Dormitoare

6-8

Cantine

8-12

Bucătării

5-8

Cabinet medical şi izolator

8-10

Spălătorie, spaţii de depozitare*

3

Grupuri sanitare*

8

Depozite de alimente*

3

_______

* Valori de proiectare pentru debitul de aer extras