Secţiunea 2 - Documente comerciale necesare pe teritoriul naţional - Norma sanitara veterinara din 2019 privind procedura de înregistrare/autorizare sanitar-veterinară a unităţilor din domeniul subproduselor de origine animală şi produselor derivate care nu sunt destinate consumului uman

M.Of. 690 bis

În vigoare
Versiune de la: 4 Noiembrie 2025
SECŢIUNEA 2:Documente comerciale necesare pe teritoriul naţional
Art. 37
(1)Documentul de mişcare pentru subproduse de origine animală/produse derivate care nu sunt destinate consumului uman este completat după cum urmează:
a)secţiunea 1, de către expeditor;
b)secţiunea a 2-a, de către transportator;
c)secţiunea a 3-a, de către destinatar/primitor.
(2)Documentul prevăzut la alin. (1) este completat în 4 exemplare - un original, 2 copii şi matcă, distribuite după cum urmează:
a)exemplarul I - "Originalul - exemplarul primitorului" rămâne la destinatar după ce acesta completează secţiunea a 3-a pe toate cele trei copii ale documentului de mişcare pentru subproduse de origine animală/produse derivate care nu sunt destinate consumului uman (exemplar I, II, III);
b)exemplarul II - "Copia transportatorului" rămâne la transportator;
c)exemplarul III-"Copia primitorului pentru a fi retransmisă expeditorului" este transmisă expeditorului prin grija destinatarului.
(3)Matca se păstrează la expeditor după ce sunt completate secţiunile 1 şi 2 pe toate cele 4 exemplare ale documentului de mişcare pentru subproduse de origine animală/produse derivate care nu sunt destinate consumului uman.
(4)Documentul prevăzut la alin. (1) trebuie păstrat minimum 2 ani la fiecare punct de lucru.
(5)În cazul crescătorilor individuali de animale şi al persoanelor fizice care deţin animale care nu sunt destinate activităţilor comerciale, documentul prevăzut la alin. (1), matca şi exemplarul III se arhivează de către consiliul local de pe a cărui rază teritorială sunt expediate subprodusele de origine animală care nu sunt destinate consumului uman.
Art. 38
(1)Documentul prevăzut la art. 37 alin. (1) este tipărit în topuri autocopiative, respectiv un original, 2 copii şi matcă, înseriate în sistem unic, de către unităţile de neutralizare utilizând modelul prevăzut în anexa nr. 33.
(2)Operatorii unităţilor de neutralizare solicită în scris direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, numerele necesare pentru înscrierea în regim unic a documentelor prevăzute la alin. (1), pentru fiecare punct de lucru în parte.
(3)Direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti transmite operatorilor unităţilor de neutralizare, în scris, numerele alocate, în termen de maximum 15 zile de la data primirii solicitării.
(4)Direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti alocă seriile de numere în baza unor indicative alfanumerice unice pentru fiecare tip de unitate în parte, conform prevederilor art. 45 alin. (4).
(5)Prevederile alin. (2) nu se aplică următoarelor categorii de unităţi:
a)unităţilor de procesare care sunt situate pe acelaşi amplasament cu o unitate generatoare de subproduse de origine animală care nu sunt destinate consumului uman, aceste unităţi având obligaţia de a solicita documentul prevăzut la alin. (1) pentru transportul produselor procesate către diferiţi destinatari, conform prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1069/2009;
b)unităţilor de neutralizare care sunt situate pe acelaşi amplasament cu o unitate generatoare de subproduse de origine animală care nu sunt destinate consumului uman;
c)unităţile producătoare de hrană pentru animale de companie care folosesc numai proteine animale prelucrate pentru producţia de hrană destinată animalelor de companie.
(6)Unităţile de procesare care sunt situate pe acelaşi amplasament cu o unitate de abatorizare şi care au obţinut derogarea prevăzută la cap. I secţiunea 1 pct. 1 lit. (a) din anexa IV la Regulamentul (UE) nr. 142/2011 au obligaţia aplicării prevederilor alin. (1) şi (2).
(7)Transportatorii independenţi de subproduse de origine animală şi produse derivate care nu sunt destinate consumului uman nu au dreptul de a solicita documente de mişcare pentru acestea de la Direcţiile sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti.
(8)Transportatorii independenţi de subproduse de origine animală şi produse derivate care nu sunt destinate consumului uman care au încheiat, în condiţiile legii, un contract de servicii pentru transportul acestora cu o unitate de neutralizare autorizată sanitar-veterinar, efectuează transportul în baza documentului de mişcare pentru subproduse de origine animală/produse derivate care nu sunt destinate consumului uman, emis de către unitatea de neutralizare.
(9)Unitatea de neutralizare prevăzută la alin. (8) are obligaţia notificării anuale şi ori de câte ori este necesar a listei actualizate a transportatorilor independenţi cu care a încheiat contract de servicii direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti pe a cărei rază teritorială îşi desfăşoară activitatea.

(10)Documentele de mişcare pentru subproduse de origine animală/produse derivate care nu sunt destinate consumului uman deţinute de unităţile de neutralizare şi seriile de numere alocate de către Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, în baza Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 80/2005 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor privind stabilirea documentelor şi evidentelor veterinare necesare în cadrul activităţii de neutralizare a deşeurilor de origine animală, cu modificările şi completările ulterioare, pot fi utilizate până la epuizare, dar nu mai târziu de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei norme sanitar-veterinare.
Art. 39
(1)Vehiculele sau containerele care transportă subproduse de origine animală şi produse derivate care nu sunt destinate consumului uman trebuie să fie însoţite la încărcare de o declaraţie de curăţare şi dezinfectare a vehiculului/containerului, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 34.
(2)Declaraţia de curăţare şi dezinfectare a vehiculului/containerului este completată de către responsabilul unităţii care a realizat curăţarea şi dezinfecţia vehiculului/containerului, originalul însoţeşte vehiculul sau containerul la încărcare, iar copia este reţinută de emitent.
(3)Declaraţia în original însoţeşte vehiculul/containerul încărcat cu subprodusele de origine animală/produsele derivate care nu sunt destinate consumului uman până la descărcarea acestuia, documentul fiind păstrat de către destinatarul/primitorul încărcăturii împreună cu certificatul sanitar-veterinar pentru subproduse de origine animală/produse derivate care nu sunt destinate consumului uman şi cu documentul de mişcare pentru subproduse de origine animală/produse derivate care nu sunt destinate consumului uman, timp de minimum 2 ani.
Art. 40
(1)Declaraţia de curăţare şi dezinfectare a vehiculului/containerului este tipărită şi înseriată în sistem unic, în topuri cuprinzând originalul şi copia, de către fiecare unitate autorizată în condiţiile legii, pentru activitatea de curăţare şi dezinfecţie.
(2)Unităţile prevăzute la alin. (1) solicită în scris direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, pe a cărei rază teritorială funcţionează unitatea sau punctul de lucru autorizat pentru activitatea de curăţare şi dezinfecţie, numerele necesare pentru înscrierea în regim unic a declaraţiilor de curăţare şi dezinfectare a vehiculului/containerului prevăzute la alin. (1).
(3)Direcţiile sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectv a municipiului Bucureşti comunică, în scris, numerele alocate.