Subcapitolul 6 - F. Stabilirea şi plata pensiilor - Norma din 2024 de aplicare a Legii nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii
M.Of. 171
În vigoare Versiune de la: 1 Martie 2024
SUBCAPITOLUL 6:F. Stabilirea şi plata pensiilor
Art. 58
(1)Cererea de pensionare, însoţită de actele doveditoare, se depune la casa de pensii competentă teritorial, în funcţie de domiciliul solicitantului, în termen de 30 de zile calendaristice de la data îndeplinirii condiţiilor de pensionare.
(2)Solicitantul poate fi titularul dreptului de pensie, tutorele/curatorul acestuia sau persoana căreia i s-a încredinţat sau i sa dat în plasament copilul minor.
(3)Cererea de pensionare prevăzută la alin. (1) poate fi depusă şi prin mandatar, desemnat prin procură specială, la casa de pensii competentă teritorial în funcţie de domiciliul solicitantului, cu excepţia cererilor depuse în aplicarea instrumentelor juridice cu caracter internaţional la care România este parte.
(4)Cererea de pensionare prevăzută la alin. (1), în cazul persoanei care are domiciliul exclusiv în străinătate, care nu intră sub incidenţa instrumentelor juridice cu caracter internaţional la care România este parte, poate fi depusă şi prin mandatar desemnat cu procură specială la casa teritorială de pensii competentă teritorial, în funcţie de domiciliul mandatarului.
(5)Termenele prevăzute de lege pentru depunerea şi soluţionarea cererilor de pensionare se socotesc pe zile "libere", în sensul că nu se iau în calcul ziua când încep să curgă şi nici ziua în care s-au sfârşit. În situaţia în care ultima zi este o zi nelucrătoare, respectiv zi de sărbătoare legală, de repaus săptămânal sau când serviciul este suspendat, ca urmare a zilelor libere acordate în zile lucrătoare prin hotărâre a Guvernului, termenul se prelungeşte până la sfârşitul următoarei zile lucrătoare.
Art. 59
(1)În cazul persoanelor care au locul de şedere obişnuită în state cu care România aplică instrumente juridice cu caracter internaţional, regimul de depunere a cererii şi a actelor doveditoare respectă dispoziţiile prevăzute în aceste instrumente juridice.
(2)Prin domiciliul persoanei solicitante se înţelege locul unde o persoană îşi are locuinţa statornică sau principală şi se dovedeşte cu actul de identitate, sub rezerva prevederilor art. 5 alin. (3) din lege.
Art. 60
Admiterea sau respingerea cererii de pensionare se face doar prin decizie emisă de casa teritorială de pensii, în termen de 45 de zile de la data înregistrării cererii la instituţia competentă.
Art. 61
(1)Actele la care se face referire la art. 89 alin. (2) din lege, pentru pensia pentru limită de vârstă şi pensia anticipată, sunt, după caz:
a)cerere pentru înscrierea la pensie, prevăzută în anexa nr. 3, respectiv în anexa nr. 4;
b)carnetul de muncă, în original şi copie;
c)carnetul de pensii şi asigurări sociale pentru membrii CAP, în original şi copie;
d)carnetul de pensii şi asigurări sociale pentru ţăranii cu gospodărie individuală din zonele necooperativizate, în original şi copie;
e)carnetul de asigurări sociale pentru agricultori, în original şi copie;
f)alte acte prevăzute de lege privind vechimea în muncă sau vechimea în serviciu realizată;
g)actele de stare civilă ale solicitantului, respectiv BI/CI, certificat de naştere şi de căsătorie, în original şi copie;
h)livretul militar, în original şi copie;
i)diploma de absolvire a învăţământului universitar însoţită de foaia matricolă sau de adeverinţă din care să rezulte durata normală, perioada studiilor şi faptul că acestea au fost urmate la zi, în original şi copie;
j)dovada echivalării de către statul român a cursurilor desfăşurate în cadrul unor instituţii de învăţământ universitar din străinătate;
k)adeverinţa privind sporurile cu caracter permanent reglementate prin lege sau prin contractul colectiv/individual de muncă, în original;
l)adeverinţa privind condiţiile de muncă deosebite, speciale, în original;
m)adeverinţă privind venitul brut realizat, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 6 la lege;
n)certificat de naştere copil, în original şi copie;
o)hotărârea judecătorească definitivă prin care s-a încuviinţat adopţia, în original şi copie;
p)adeverinţă eliberată de angajator/angajatori din care să rezulte că nu a optat pentru continuarea activităţii până la împlinirea vârstei de 70 ani, conform art. 46 alin. (2) din lege, în original;
q)procura specială, pentru mandatar, în original şi copie;
r)acte pentru dovedirea calităţii de beneficiar al Decretului-lege nr. 118/1990, republicat, şi/sau al Legii recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din Decembrie 1989, precum şi faţă de persoanele care şi-au jertfit viaţa sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoreşti anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare;
s)adeverinţă eliberată de angajatorul/angajatorii la care îşi desfăşoară activitatea, cu datele de identificare ale acestuia/acestora, în vederea informării cu privire la emiterea deciziei de pensie, conform art. 93 alin. (7) din lege, în original;
ş)declaraţie pe propria răspundere pentru determinarea locului de şedere obişnuită, în aplicarea art. 5 alin. (3) din lege, prevăzută în anexa nr. 5;
t)alte acte întocmite potrivit prevederilor legale, prin care se dovedesc elemente necesare stabilirii drepturilor de pensie.
(2)Actele la care se face referire la art. 89 alin. (2) din lege, pentru pensia de invaliditate, sunt, după caz:
a)cerere pentru înscrierea la pensie, prevăzută în anexa nr. 6;
b)actele menţionate la alin. (1);
c)decizia medicală asupra capacităţii de muncă, în original;
d)adeverinţa din care să rezulte data încetării plăţii indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă/copia ultimului certificat de concediu medical sau, după caz, adeverinţă din care să rezulte data încetării calităţii de asigurat (original);
e)copie a formularului pentru înregistrarea accidentului de muncă - FIAM, avizat de inspectoratul teritorial de muncă, în caz de accident de muncă;
f)copie a fişei de declarare a cazului de boală profesională - BP2, avizată de direcţia de sănătate publică, în caz de boală profesională;
g)copie a documentului portabil A1 sau a unui certificat echivalent, care să ateste aplicarea legislaţiei de securitate socială din România, în cazul în care accidentul de muncă s-a produs în alt stat membru al UE/SEE/Elveţia/Marea Britanie sau într-un alt stat cu care România aplică un instrument juridic bilateral în domeniul securităţii sociale.
(3)Actele la care se face referire la art. 89 alin. (2) din lege, pentru pensia de urmaş, sunt, după caz:
a)cerere pentru înscrierea la pensie, prevăzută în anexa nr. 7;
b)certificatul de deces al susţinătorului decedat, în original şi copie;
c)actele menţionate la alin. (1), pentru cazurile în care susţinătorul decedat nu avea calitatea de pensionar;
d)actele de stare civilă ale urmaşilor şi ale reprezentantului legal, după caz, în original şi copie;
e)decizia medicală asupra capacităţii de muncă, în original;
f)adeverinţa de studii, în cazul urmaşilor copii în vârstă de peste 16 ani, în original, sau, după caz, adeverinţă de studii tradusă şi legalizată, în situaţia în care urmează studiile în străinătate, în original;
g)actul doveditor al cauzei decesului, pentru acordarea pensiei de urmaş conform art. 76 alin. (2) din lege, dacă decesul soţului susţinător s-a produs ca urmare a unui accident de muncă sau a unei boli profesionale, în copie;
h)copie a formularului pentru înregistrarea accidentului de muncă - FIAM, avizat de inspectoratul teritorial de muncă, în cazul în care decesul a fost cauzat de un accident de muncă;
i)copie a fişei de declarare a cazului de boală profesională - BP2, avizată de direcţia de sănătate publică, şi copie a certificatului medical constatator al decesului, din care să rezulte că decesul a fost cauzat de boală profesională;
j)copie a documentului portabil A1 sau a unui certificat echivalent, care să ateste aplicarea legislaţiei de securitate socială din România, în cazul în care accidentul de muncă s-a produs în alt stat membru al UE/SEE/Elveţia/Marea Britanie sau într-un alt stat cu care România aplică un instrument juridic bilateral în domeniul securităţii sociale.
(4)Obligaţia depunerii actelor necesare stabilirii drepturilor de pensie, conform legii, revine în exclusivitate solicitantului.
Art. 62
Modelul de procură specială prevăzută la art. 89 alin. (1) din lege se aprobă prin Ordin al preşedintelui Casei Naţionale de Pensii Publice, care se emite în termen de 30 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri şi care se publică în Monitorul Oficial al României. În situaţia în care procura specială nu este emisă în limba română, aceasta se prezintă tradusă şi legalizată.
Art. 63
(1)În situaţia prevăzută la art. 90 alin. (4) lit. a) din lege, prezentarea dovezii încetării calităţii de asigurat este necesară doar în situaţia persoanelor pentru care medicul expert, prin decizia medicală asupra capacităţii de muncă, nu confirmă posibilitatea desfăşurării activităţii profesionale.
(2)În cazul persoanelor care nu se află în situaţia prevăzută la alin. (1) şi care la data emiterii deciziei medicale asupra capacităţii de muncă nu beneficiau de indemnizaţie pentru incapacitate temporară de muncă, iar medicul expert confirmă posibilitatea desfăşurării activităţii profesionale, pensia de invaliditate se acordă începând cu data înregistrării cererii.
Art. 64
(1)Plata pensiei se suspendă începând cu luna următoare celei în care copilul beneficiar al pensiei de urmaş a împlinit vârsta de 16 ani, în cazul în care acesta nu face dovada continuării studiilor într-o formă de învăţământ organizată potrivit legii.
(2)Plata pensiei de urmaş se suspendă cu data de 1 noiembrie a anului în curs, în situaţia copiilor urmaşi cu vârstă cuprinsă între 16-26 de ani, dacă nu fac dovada continuării studiilor într-o formă de învăţământ organizată potrivit legii.
(3)Dovada continuării studiilor, în situaţiile menţionate la alin. (2), se prezintă casei teritoriale de pensii în termen de 10 zile de la data începerii anului şcolar/universitar.
(4)În situaţiile prevăzute la alin. (1) şi (2), reluarea în plată a pensiei de urmaş se face de la data suspendării, respectiv de la data angajării în cazul copilului urmaş, medic rezident, potrivit prevederilor art. 102 alin. (1) lit. d) şi j) din lege, cu respectarea termenului general de prescripţie.
Art. 65
Cumulul pensiilor din sistemul public cu veniturile asigurate conform Codului fiscal sau în condiţiile Legii nr. 111/2022 se face potrivit art. 105 din lege.
Art. 66
(1)Sumele cuvenite şi neîncasate de către pensionarul decedat, prevăzute la art. 107 alin. (1) din lege, se plătesc:
a)soţului supravieţuitor;
b)copiilor;
c)părinţilor;
d)în lipsa acestora, moştenitorilor, în condiţiile dreptului comun.
(2)Actele necesare în vederea acordării sumelor prevăzute la art. 107 alin. (1) din lege, după caz:
a)cerere, conform modelului prevăzut în anexa nr. 8;
b)certificatul de deces, în original şi copie;
c)actul de identitate al solicitantului, în original şi copie;
d)actele de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte calitatea de soţ/soţie, respectiv gradul de rudenie cu decedatul, în original şi copie;
e)certificatul de moştenitor, în original şi copie.
(3)În situaţia în care sumele cuvenite şi neîncasate de către pensionarul decedat sunt solicitate de către moştenitori, în condiţiile dreptului comun, plata se face numai în baza certificatului de moştenitor în care aceste drepturi sunt incluse în masa succesorală.
(4)Sumele reprezentând drepturi de pensie cuvenite şi neîncasate de către pensionarul decedat pot fi solicitate în termenul general de prescripţie, calculat de la data decesului sau, după caz, de la data rămânerii definitive a hotărârii judecătoreşti de declarare a decesului.