Capitolul ii - Asistenţa medicală primară - Norma din 2023 proprie de aplicare a prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 521/2023 pentru aprobarea pachetelor de servicii şi a Contractului-cadru care reglementează condiţiile acordării asistenţei medicale, a medicamentelor şi a dispozitivelor medicale, în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, adaptate la specificul organizării asistenţei medicale în reţeaua sanitară a ministerelor şi instituţiilor din domeniul apărării, ordinii publice, siguranţei naţionale şi autorităţii judecătoreşti, aplicabile în relaţiile contractuale dintre Casa Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti şi furnizorii de servicii medicale şi medicamente care aparţin acestei reţele
M.Of. 71
În vigoare Versiune de la: 26 Ianuarie 2024
CAPITOLUL II:Asistenţa medicală primară
SECŢIUNEA 1:Modalităţi de contractare
Art. 9
(1)Pentru cabinetele medicale de unitate/infirmerii, contractul de furnizare de servicii medicale în asistenţa medicală primară se încheie între spitalul militar, penitenciarul-spital sau alte unităţi sanitare care gestionează activităţile medicale din aceste cabinete şi Casa Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti, conform reglementărilor specifice.
(2)Pentru medicii în specialitatea medicină de familie care îşi desfăşoară activitatea în sistemul penitenciar, programul de lucru de 35 de ore/săptămână este adaptat, pe zile, în funcţie de cerinţele legislaţiei execuţional-penale şi de nevoile sistemului, aceştia putând fi desemnaţi, indiferent de funcţia pe care o ocupă, şi ca medici cu licenţă de înlocuire.
(3)În cazul lipsei de încadrare temporară cu medic în unităţile din sistemul apărării, ordinii publice, siguranţei naţionale şi autorităţii judecătoreşti, aspect care generează imposibilitatea asigurării asistenţei medicale primare pacienţilor, se organizează, pe toată perioada derulării situaţiei, preluarea activităţii medicale de către alţi medici din cadrul unităţii proprii sau al unei unităţi subordonate, prin reglementări interne specifice fiecărei instituţii.
(4)În situaţii temeinic justificate, preluarea activităţii medicale poate fi realizată şi de către medici încadraţi în unităţi din sistemul apărării, ordinii publice, siguranţei naţionale şi autorităţii judecătoreşti, aflate în subordinea unui alt ordonator principal de credite decât cel în subordinea căruia se află unitatea care se confruntă cu imposibilitatea asigurării asistenţei medicale primare pacienţilor, pe baza unei convenţii de înlocuire, conform normelor legale în vigoare, cu acceptul conducerii ambelor unităţi.
Art. 10
Contractul de furnizare de servicii medicale în asistenţa medicală primară pentru cabinetele medicale aflate în structura/gestionarea centrelor medicale de diagnostic şi tratament şi/sau unităţilor sanitare cu paturi din sistemul apărării, ordinii publice, siguranţei naţionale şi autorităţii judecătoreşti se încheie de reprezentantul legal al acestora şi Casa Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti.
Art. 11
Numărul minim de persoane înscrise pe listele medicilor de familie care îşi desfăşoară activitatea în cabinetele medicale aparţinând ministerelor şi instituţiilor centrale cu reţea sanitară proprie se stabileşte de către direcţiile medicale sau structurile similare din ministerele şi instituţiile din sistemul naţional de apărare în funcţie de organizarea, funcţionarea şi necesarul de servicii medicale.
Art. 12
Medicii de familie din ministerele şi instituţiile apărării, ordinii publice, siguranţei naţionale şi autorităţii judecătoreşti care au legi specifice de funcţionare şi reglementări stricte de protecţie a datelor personalului şi angajatorului raportează numeric în vederea decontării serviciile medicale (per capita, pe serviciu). Evidenţa nominală a asiguraţilor şi a serviciilor acordate acestora va fi realizată şi actualizată permanent la nivelul fiecărui medic şi va fi verificată periodic de către Casa Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti, prin intermediul persoanelor agreate.
Art. 13
Pentru medicii de familie din ministerele şi instituţiile apărării, ordinii publice, siguranţei naţionale şi autorităţii judecătoreşti care îşi desfăşoară activitatea în relaţie contractuală cu Casa Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti, în cazul rezilierii sau încetării unui contract, precum şi în cazul decesului medicului, fişele medicale ale persoanelor înscrise pe lista medicului de familie rămân în cadrul unităţii sanitare în care medicul de familie şi-a desfăşurat activitatea şi vor fi redistribuite, prin grija furnizorului, unui alt medic de familie din structura unităţii respective.
Art. 14
Formularele de raportare stabilite prin ordin al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate vor fi adaptate la specificul organizării furnizorilor de servicii medicale şi întocmite conform modelelor comunicate de Casa Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti, în format electronic, şi vor fi asumate de reprezentantul legal al furnizorului prin semnătura electronică extinsă/calificată.
SECŢIUNEA 2:Modalităţi de plată
Art. 15
Pentru cabinetele medicale în care se acordă asistenţă medicală persoanelor private de libertate, decontarea activităţii de asistenţă medicală primară se face în urma raportării şi validării lunare a serviciilor efectuate, transmise în format electronic, în formatul solicitat de Casa Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti, pe baza facturilor care se vor transmite de furnizorii de servicii medicale după publicarea prezentelor norme. Formularele şi documentele justificative necesare raportărilor lunare sunt implementate în cadrul aplicaţiilor informatice destinate acestor categorii de contracte.
Art. 16
Plata furnizorilor de servicii medicale pentru asistenţa medicală acordată pentru persoanele private de libertate se efectuează pe baza raportărilor, după formulele de mai jos, adaptate formularelor de raportare stabilite prin ordin al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate.
Modalităţile de plată sunt:
a)plata per capita, care se calculează după formula:
- total număr de persoane private de libertate în fiecare zi a lunii/Număr de zile calendaristice ale lunii respective = număr mediu de persoane private de libertate din luna respectivă;
- numărul mediu de persoane private de libertate dintr-o lună se va stabili distinct, în raport cu grupele de vârstă şi gen, respectiv pentru: grupa de vârstă 4-18 ani, indiferent de gen; grupa de vârstă 19-39 de ani, persoane de gen masculin; grupa de vârstă 19-39 de ani, persoane de gen feminin; grupa de vârstă 40-59 de ani, persoane de gen masculin; grupa de vârstă 40-59 de ani, persoane de gen feminin; grupa de vârstă 60 de ani şi peste, indiferent de gen;
- număr mediu de persoane private de libertate - grupa de vârstă 4-18 ani (indiferent de gen) pe lună x 8,4/12 = număr de puncte neajustate pe lună pentru grupa de vârstă 4-18 ani, indiferent de gen;
- număr mediu de persoane private de libertate - grupa de vârstă 19-39 de ani, persoane de gen masculin, pe lună x 3,15/12 = număr de puncte neajustate pe lună pentru grupa de vârstă 19-39 de ani, persoane de gen masculin;
- număr mediu de persoane private de libertate - grupa de vârstă 19-39 de ani, persoane de gen feminin, pe lună x 4,2/12 = număr de puncte neajustate pe lună pentru grupa de vârstă 19-39 de ani, persoane de gen feminin;
- număr mediu de persoane private de libertate - grupa de vârstă 40-59 de ani, persoane de gen masculin, pe lună x 7,35/12 = număr de puncte neajustate pe lună pentru grupa de vârstă 40-59 de ani, persoane de gen masculin;
- număr mediu de persoane private de libertate - grupa de vârstă 40-59 de ani, persoane de gen feminin, pe lună x 8,4/12 = număr de puncte neajustate pe lună pentru grupa de vârstă 40-59 de ani, persoane de gen feminin;
- număr mediu de persoane private de libertate - grupa de vârstă 60 de ani şi peste, indiferent de gen, pe lună x 11,55/12 = număr de puncte neajustate pe lună pentru grupa de vârstă 60 de ani şi peste, indiferent de gen;
b)plata pe serviciu medical, exprimată în puncte, pentru fiecare medic de familie, în funcţie de numărul de servicii efectuate şi validate conform Ordinului ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 1.857/441/2023 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Hotărârii Guvernului nr. 521/2023 pentru aprobarea pachetelor de servicii şi a Contractului-cadru care reglementează condiţiile acordării asistenţei medicale, a medicamentelor şi a dispozitivelor medicale, în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 17
Pentru personalul angajat în instituţiile şi ministerele din sistemul apărării, ordinii publice, siguranţei naţionale şi autorităţii judecătoreşti şi pentru persoanele private de libertate, Casa Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti validează şi decontează serviciile medicale raportate de medicii de familie care, ca urmare a ordinelor/deciziilor generate de specificul activităţii şi dispoziţiilor organelor judiciare, asigură, pe perioadă limitată de timp, asistenţa medicală primară acestora. În cazul categoriilor enunţate mai sus, la terminarea valabilităţii ordinelor/dispoziţiilor organelor judiciare, asiguraţii se pot înscrie pe lista unui medic de familie, conform dispoziţiilor legale.
Art. 18
(1)Pentru perioada de absenţă motivată a medicului de familie care acordă asistenţă medicală primară, ministerele şi instituţiile în a căror subordine se află acesta organizează preluarea activităţii medicale de către un alt medic cu licenţă de înlocuire/medic de familie din cadrul furnizorului de servicii medicale din asistenţa medicală primară şi comunică despre aceasta Casei Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti. Perioadele de absenţă motivată a medicului de familie se referă la: incapacitate temporară de muncă, concediu de sarcină/lăuzie, concediu pentru creşterea şi îngrijirea copilului până la 2 ani, respectiv a copilului cu handicap până la împlinirea de către acesta a vârstei de 3 ani, concediul pentru îngrijirea copilului bolnav în vârstă de până la 12 ani, iar în cazul copilului cu handicap pentru afecţiuni intercurente până la împlinirea vârstei de 18 ani, vacanţă, studii medicale de specialitate şi rezidenţiat în specialitatea medicina de familie, perioadă cât ocupă funcţii de demnitate publică alese sau numite, perioadă în care unul dintre soţi îl urmează pe celălalt trimis în misiune permanentă în străinătate sau să lucreze într-o organizaţie internaţională în străinătate, precum şi la următoarele situaţii: citaţii de la instanţele judecătoreşti sau alte organe care au dreptul, potrivit legii, de a solicita prezenţa la instituţiile respective, participare la manifestări organizate pentru obţinerea de credite de educaţie medicală continuă, în scopul realizării punctajului necesar acreditării de către Colegiul Medicilor din România.
Medicul este obligat ca, în cazul în care se află în una din situaţiile menţionate mai sus, cu excepţia perioadei de vacanţă, să depună/transmită (cu semnătură electronică extinsă/calificată) la casa de asigurări de sănătate documentul justificativ care atestă motivul absenţei.
(2)Pentru perioadele în care medicul din instituţiile şi ministerele cu reţele sanitare proprii, care acordă asistenţă medicală primară, absentează din motive prevăzute de legislaţia în vigoare şi/sau în situaţiile generate de specificul activităţii acestora (misiuni în teatrele de operaţii, misiuni şi detaşări pe perioade neprecizate în alte localităţi, participarea la activităţi de lungă durată), care presupun imposibilitatea asigurării asistenţei medicale pacienţilor de pe lista proprie, se organizează, pe toată perioada derulării acestora, preluarea activităţii medicale de către alţi medici din cadrul unităţii proprii sau al unei unităţi subordonate, prin reglementări interne specifice fiecărei instituţii.
(3)Pentru situaţiile de înlocuire pe bază de reciprocitate, medicul de familie înlocuit va depune/transmite (cu semnătură electronică extinsă/calificată) la casa de asigurări de sănătate, cu cel puţin o zi lucrătoare anterior perioadei de absenţă, un exemplar al convenţiei de reciprocitate conform modelului prevăzut în anexa nr. 4 la Ordinul ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 1.857/441/2023, cu modificările şi completările ulterioare, şi va afişa la cabinetul medical numele şi programul medicului înlocuitor, precum şi adresa cabinetului unde îşi desfăşoară activitatea. Înlocuirea medicului absent pe bază de reciprocitate între medici se face pentru o perioadă cumulată de maximum 60 de zile lucrătoare pe an calendaristic.
(4)Preluarea activităţii medicale menţionate la alin. (1) şi (2) se realizează în baza convenţiei de înlocuire, conform anexei nr. 4 şi anexei nr. 5 (convenţie de înlocuire sau convenţie de reciprocitate) la Ordinul ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 1.857/441/2023 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Hotărârii Guvernului nr. 521/2023 pentru aprobarea pachetelor de servicii şi a Contractului-cadru care reglementează condiţiile acordării asistenţei medicale, a medicamentelor şi a dispozitivelor medicale, în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, cu modificările şi completările ulterioare, care se adaptează în mod corespunzător.
Art. 19
Direcţiile medicale sau alte structuri similare acestora din cadrul ministerelor şi instituţiilor din sistemul apărării, ordinii publice, siguranţei naţionale şi autorităţii judecătoreşti vor pune la dispoziţia Casei Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti liste cuprinzând medicii cu licenţă de înlocuire, fără obligaţii contractuale din sistemul apărării, ordinii publice, siguranţei naţionale şi autorităţii judecătoreşti, inclusiv medici pensionari sau disponibilizaţi, care pot prelua activitatea în condiţiile legii.
Art. 20
(1)Pentru perioadele de absenţă mai mici de 30 de zile a medicului care acordă asistenţă medicală primară din instituţiile şi ministerele cu reţele sanitare proprii se organizează preluarea activităţii medicale de către un alt medic prin reglementări interne specifice fiecărei instituţii.
(2)Obligaţiile medicului înlocuitor sunt cele prevăzute în contractul încheiat de reprezentantul legal al furnizorului de servicii medicale cu Casa Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti.
(3)În desfăşurarea activităţii medicul înlocuitor va păstra evidenţele primare în registrul de consultaţii al medicului înlocuit şi va folosi parafa proprie.
(4)Raportarea activităţii medicale se va face de către medicul înlocuit, conform evidenţelor primare din registrul de consultaţii.
(5)Preluarea activităţii medicale menţionate la alin. (1) se realizează în baza convenţiei de înlocuire, conform anexei nr. 4 la Ordinul ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 1.857/441/2023 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Hotărârii Guvernului nr. 521/2023 pentru aprobarea pachetelor de servicii şi a Contractului-cadru care reglementează condiţiile acordării asistenţei medicale, a medicamentelor şi a dispozitivelor medicale, în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, cu modificările şi completările ulterioare, care se adaptează în mod corespunzător.
Art. 21
(1)Schimbarea medicilor de familie din cabinetele medicale de unitate/infirmerii, din cabinetele medicale aflate în structura/gestionarea centrelor medicale de diagnostic şi tratament, respectiv spitalelor din reţelele sanitare aparţinând ministerelor şi instituţiilor din domeniul apărării, ordinii publice, siguranţei naţionale şi autorităţii judecătoreşti, cu excepţia penitenciarelor-spital, se face, în condiţiile legii, numai cu informarea reprezentantului legal al furnizorului şi a Casei Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti.
(2)În situaţiile generate de specificul activităţii personalului Ministerului Afacerilor Interne care se deplasează în interes de serviciu, schimbarea medicului de familie se face în baza solicitării reprezentantului legal al furnizorului şi a cererii de înscriere prin transfer prevăzute la pct. II din anexa nr. 2A la Ordinul ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 1.857/441/2023 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Hotărârii Guvernului nr. 521/2023 pentru aprobarea pachetelor de servicii şi a Contractului-cadru care reglementează condiţiile acordării asistenţei medicale, a medicamentelor şi a dispozitivelor medicale, în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 22
(1)Lista cuprinzând cabinetele medicale şi condiţiile specifice sistemului în care se acordă asistenţă medicală primară la care se aplică majorări se stabileşte anual de direcţiile medicale sau de alte structuri similare din ministerele şi instituţiile din domeniul apărării, ordinii publice, siguranţei naţionale şi autorităţii judecătoreşti în cadrul reţelelor sanitare proprii împreună cu Casa Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti, cu referate justificative bine întemeiate şi în limita fondului aprobat (cabinete aresturi, cabinete penitenciare, zone izolate etc.)
(2)Criteriile de stabilire a cabinetelor medicale la care se pot aplica majorări vor fi înaintate de direcţiile medicale sau de alte structuri similare din ministerele şi instituţiile din domeniul apărării, ordinii publice, siguranţei naţionale şi autorităţii judecătoreşti spre avizare Ministerului Sănătăţii.