Titlul i - Dispoziţii generale privind cariera în funcţia publică - Norma din 2023 privind organizarea şi dezvoltarea carierei funcţionarilor publici din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice în cadrul cărora sunt stabilite funcţiile publice prevăzute la art. 385 alin. (1) şi (2) din prezentul cod, cu excepţia celor care beneficiază de statute speciale în condiţiile legii

M.Of. 1184

În vigoare
Versiune de la: 28 Decembrie 2023
TITLUL I:Dispoziţii generale privind cariera în funcţia publică
Art. 1
Cariera în funcţia publică cuprinde ansamblul situaţiilor juridice şi efectele produse, care intervin de la data naşterii raportului de serviciu al funcţionarului public până la momentul încetării acestui raport, în condiţiile legii.
Art. 2
Principiile care stau la baza organizării şi dezvoltării carierei funcţionarului public sunt:
a)competenţa, principiu potrivit căruia persoanele care doresc să acceadă sau să promoveze într-o funcţie publică trebuie să deţină şi să confirme un set de trăsături personale demonstrabile şi măsurabile prin indicatori observabili, ce cuprinde: cunoştinţe, atitudini, aptitudini şi abilităţi, care fac posibilă îndeplinirea eficace şi eficientă a unei activităţi;
b)competiţia, principiu potrivit căruia confirmarea cunoştinţelor şi competenţelor necesare exercitării unei funcţii publice se face prin concurs sau examen;
c)egalitatea de şanse, principiu potrivit căruia este recunoscută vocaţia la carieră în funcţia publică a oricărei persoane care îndeplineşte condiţiile stabilite potrivit legii;
d)profesionalismul, principiu potrivit căruia exercitarea funcţiei publice se face prin îndeplinirea în mod eficient a atribuţiilor care implică exercitarea prerogativelor de putere publică, în limitele prevăzute de dispoziţiile legale care reglementează atribuţiile respective;
e)motivarea, principiu potrivit căruia, în vederea dezvoltării carierei funcţionarilor publici, autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să identifice şi să aplice, în condiţiile legii, instrumente de motivare financiară şi nonfinanciară a funcţionarilor publici, precum şi să sprijine iniţiativele privind dezvoltarea profesională individuală a acestora;
f)transparenţa, principiu potrivit căruia autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia de a pune la dispoziţia tuturor celor interesaţi informaţiile de interes public referitoare la cariera în funcţia publică.
Art. 3
În sensul prezentei anexe, termenii şi noţiunile folosite au următoarele semnificaţii:
1.a) analiză comportamentală - metodă principală folosită în evaluarea competenţelor generale, ce constă în crearea unei situaţii practice în care un candidat trebuie să efectueze mai multe sarcini, demonstrând comportamental pe parcursul întregului proces de verificare că deţine aceste competenţe;
2.b) analiza datelor - instrument de realizare a previzionării necesarului de resurse umane din funcţia publică, care presupune identificarea domeniilor-cheie în care ar trebui să fie recrutate resurse umane noi în cadrul instituţiei sau autorităţii publice şi implică colectarea de date privind resursele umane necesare din perspectiva datelor interne: competenţe necesare pentru realizarea obiectivelor strategice instituţionale; schimbări organizaţionale preconizate, date privind fluctuaţia personalului şi date externe, precum: obiective strategice naţionale şi sectoriale, date demografice ale pieţei muncii, disponibilitatea competenţelor;
3.c) analiza deficitului de personal - instrument de realizare a previzionării necesarului de resurse umane din funcţia publică pe baza căruia o instituţie sau autoritate publică poate identifica dacă are numărul necesar de resurse umane cu competenţe adecvate în posturile corespunzătoare, astfel încât să îşi poată îndeplini obiectivele şi misiunea instituţionale;
4.d) analiza postului - proces realizat pe baza colectării informaţiilor despre responsabilităţile şi rezultatele aşteptate ale fiecărui post aferent unei funcţii publice din structura organizatorică, în vederea identificării scopului, obiectivelor, sarcinilor principale ale acestuia, precum şi a competenţelor specifice necesare;
5.e) barem de corectare - instrument de repartizare a punctajului maxim care se acordă pentru fiecare subiect rezolvat corect şi complet, respectiv pentru fiecare criteriu de evaluare, pe baza căruia se evaluează probele etapei de recrutare, ale etapei de selecţie şi ale concursului pe post, precum şi răspunsurile corecte;
6.f) centru de evaluare - persoana juridică de drept public sau privat, acreditată în condiţiile legii să organizeze procese de verificare şi atestare ale competenţelor generale, definite prin indicatori comportamentali observabili, prin parcurgerea unui şir de exerciţii menite să evidenţieze nivelul fiecărei competenţe generale evaluate;
7.g) centru de testare - locaţia de desfăşurare a testării preliminare pentru funcţiile publice, precum şi locaţia de desfăşurare a testării avansate pentru funcţiile publice de execuţie şi pentru funcţiile publice de conducere de director, director adjunct, director executiv şi director executiv adjunct care nu au calitatea de conducători ai instituţiilor publice, precum şi şef-serviciu, din cadrul etapei de recrutare a concursului prevăzut la art. 467 alin. (3) lit. a) din prezentul cod, precum şi din cadrul concursului de promovare în funcţii publice de conducere, care poate fi sediul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici sau un alt spaţiu care să asigure condiţii optime de desfăşurare a acestor probe;
8.h) comisie de concurs - organ colegial special constituit în vederea luării unor decizii, conform legii, asupra rezultatelor desfăşurării etapei de selecţie a concursului prevăzut la art. 467 alin. (3) lit. b) şi art. 483 din prezentul cod, precum şi ale concursului de promovare în funcţii publice de conducere;
9.i) comisie de organizare şi desfăşurare a concursului - organ colegial special constituit în vederea luării unor decizii, conform legii, cu privire la îndeplinirea condiţiilor logistice, administrative şi tehnice necesare pentru organizarea şi desfăşurarea probelor de testare preliminară şi testare avansată din cadrul etapei de recrutare a concursului prevăzut la art. 467 alin. (3) lit. a) din prezentul cod;
10.j) comisie de soluţionare a contestaţiilor - organ colegial special constituit în vederea luării unor decizii, conform legii, în urma solicitării primite din partea unuia sau mai multor candidaţi la ocuparea unei funcţii publice, asupra menţinerii sau, după caz, modificării rezultatelor stabilite de comisia de concurs sau de către comisia de organizare şi desfăşurare a concursului;
11.k) comisie de soluţionare a contestaţiilor privind verificarea eligibilităţii - organ colegial special constituit în vederea luării unor decizii, conform legii, în urma solicitării primite din partea unuia sau mai multor candidaţi, asupra menţinerii sau, după caz, modificării rezultatelor stabilite de comisia de verificare a eligibilităţii;
12.l) comisie de verificare a eligibilităţii - organ colegial special constituit în vederea luării unor decizii, conform legii, asupra rezultatelor verificării îndeplinirii de către candidaţi a condiţiilor de eligibilitate privind participarea la etapa de recrutare, respectiv la etapa de selecţie ale concursului prevăzut la art. 467 alin. (3) din prezentul cod, precum şi la concursul de promovare în funcţii publice de conducere;
13.m) concurs pentru ocuparea funcţiilor publice - procedură care reglementează modalitatea de ocupare a funcţiilor publice vacante prevăzute la art. 385 alin. (1) şi (2) din prezentul cod, cu excepţia celor care beneficiază de statute speciale în condiţiile legii, cuprinzând etapele prevăzute la art. 467 alin. (3) din prezentul cod;
14.n) concurs naţional - modalitatea de realizare a etapei de recrutare a concursului prevăzut la art. 467 alin. (3) din prezentul cod, organizată de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici, pentru funcţiile publice prevăzute la art. 385 alin. (1) şi (2) din prezentul cod, cu excepţia celor care beneficiază de statute speciale în condiţiile legii, prevăzute în planul de recrutare a funcţionarilor publici, prin care candidaţii sunt testaţi cu privire la cunoştinţele generale şi competenţele generale deţinute, iar pe baza rezultatului obţinut dobândesc, după caz, dreptul de participare la etapa de selecţie pentru o perioadă de maximum 3 ani de la data promovării concursului naţional;
15.o) cunoştinţe generale - cunoştinţe care atestă cunoaşterea sau înţelegerea teoretică în domeniul respectării demnităţii umane, protecţiei drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului, prevenirii şi combaterii incitării la ură şi discriminare, egalităţii de şanse şi de tratament, în domeniul administraţiei publice, teoretice în domeniul tehnologiei informaţiei, precum şi cu privire la deţinerea de competenţe lingvistice de comunicare într-o limbă străină pentru funcţiile publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici;
16.p) cunoştinţe specifice - parte componentă a unei competenţe specifice care se referă la cunoaşterea sau înţelegerea teoretică şi/sau practică a unui subiect dat, prin raportare la specialitatea studiilor necesare ocupării funcţiei publice pentru care se organizează concurs, dobândită prin educaţie sau prin experienţă;
17.q) cunoştinţe de specialitate - cunoaşterea sau înţelegerea teoretică şi/sau faptică a unui subiect dat cu relevanţă pentru funcţia publică pentru care se organizează concurs;
18.r) concurs pe post - modalitatea de realizare a etapei de selecţie a concursului prevăzut la art. 467 alin. (3) din prezentul cod, organizată de fiecare instituţie şi autoritate publică pentru funcţiile publice vacante prevăzute la art. 385 alin. (1) şi (2) din prezentul cod, cu excepţia celor care beneficiază de statute speciale în condiţiile legii, sau de comisia de concurs special constituită pentru ocuparea funcţiilor publice din categoria înalţilor funcţionari publici, în cadrul căreia se verifică competenţele specifice şi cunoştinţele de specialitate necesare ocupării unei funcţii publice vacante;
19.s) dezvoltarea carierei funcţionarului public - evoluţia ansamblului situaţiilor juridice şi efectelor produse, prin concurs, mobilitate şi/sau promovare într-o funcţie publică superioară, care intervin de la data naşterii raportului de serviciu al funcţionarului public şi până în momentul încetării acestui raport;
20.ş) evaluarea decalajului de competenţe - instrument utilizat în realizarea previzionării necesarului de resurse umane din funcţia publică cu scopul de a analiza diferenţa dintre competenţele de care are nevoie autoritatea sau instituţia publică şi cele pe care le are personalul la un moment dat;
21.t) expert - persoana care are pregătire de specialitate atestată, potrivit legii, în domeniul în care se testează competenţele specifice ale candidatului prin proba suplimentară desfăşurată în cadrul concursului pe post şi care poate fi funcţionar public desemnat de comisia de concurs pentru înalţii funcţionari publici ori de conducătorul autorităţii sau instituţiei publice organizatoare a concursului din cadrul acesteia sau din cadrul autorităţii sau instituţiei publice în al cărei stat de funcţii se află funcţia publică vacantă pentru care se organizează concursul ori persoana cu care autoritatea sau instituţia publică organizatoare a concursului a contractat servicii de consultanţă;
22.ţ) funcţie publică vacantă - orice funcţie publică în care nu a fost numit prin act administrativ un funcţionar public, pe perioadă nedeterminată, inclusiv funcţia publică temporar ocupată, în condiţiile legii;
23.u) funcţie publică previzionată pentru vacantare - orice funcţie publică, generală sau specifică, prevăzută la art. 385 alin. (1) şi (2) din prezentul cod, cu excepţia celor care beneficiază de statute speciale în condiţiile legii, ocupată de un funcţionar public pentru care se poate previziona încetarea raportului de serviciu prin una dintre modalităţile prevăzute de lege sau modificarea definitivă a raportului de serviciu;
24.v) locul de desfăşurare a etapelor concursului - spaţiul precis determinat de desfăşurare a probelor de concurs, care poate fi sediul instituţiei sau autorităţii publice care are competenţa de a organiza etapa respectivă sau un alt spaţiu care să asigure condiţii optime de desfăşurare a probelor de concurs;
25.w) necesar de resurse umane din funcţia publică - funcţiile publice identificate prin categorie, clasă şi grad profesional, după caz, prevăzute la art. 385 alin. (1) şi (2) din prezentul cod, cu excepţia celor care beneficiază de statute speciale în condiţiile legii, care, la data informării Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, sunt funcţii publice vacante sau previzionate pentru vacantare în condiţiile legii, pentru o perioadă de doi ani;
26.x) necesar de funcţii publice de conducere - numărul funcţiilor publice de conducere pentru care autorităţile şi instituţiile publice optează pentru modalitatea ocupării prin concurs de promovare în funcţie publică de conducere organizat în condiţiile prezentei anexe;
27.y) platformă informatică de concurs - soluţie IT care cuprinde funcţionalităţi necesare organizării şi desfăşurării concursului de ocupare a unei funcţii publice vacante şi la care accesul este permis numai pe baza unui cont de utilizator creat individual;
28.z) plan de recrutare a funcţionarilor publici - plan care se elaborează de către Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici pe baza datelor transmise de către autorităţile şi instituţiile publice şi prin care se previzionează, pentru o perioadă de 2 ani, necesarul de resurse umane din funcţia publică de la nivelul autorităţilor şi instituţiilor publice în cadrul cărora sunt stabilite funcţiile publice prevăzute la art. 385 alin. (1) şi (2) din prezentul cod, cu excepţia celor care beneficiază de statute speciale în condiţiile legii;
29.aa) plan de promovare în funcţii publice de conducere - plan care se elaborează de către Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici pe baza datelor transmise de către autorităţile şi instituţiile publice şi prin care se previzionează, pentru o perioadă de 2 ani, necesarul de funcţii publice de conducere pentru care se optează pentru modalitatea ocupării prin concurs de promovare în funcţie publică de conducere;
30.bb) promovare - modalitatea de dezvoltare a carierei funcţionarilor publici prin ocuparea unei funcţii publice de execuţie de grad imediat superior celui deţinut, a unei funcţii publice de execuţie dintr-o clasă superioară sau a unei funcţii publice de conducere vacante, ca urmare a îndeplinirii condiţiilor prevăzute de prezentul cod şi a promovării concursului sau examenului organizat în vederea promovării;
31 .cc) stagiu - etapa din cariera funcţionarului public cuprinsă între data numirii ca funcţionar public debutant, în urma promovării concursului de ocupare a unei funcţii publice de execuţie de grad profesional debutant, şi data numirii ca funcţionar public definitiv;
32.dd) standardele de testare şi de competenţe - niveluri de evaluare a cunoştinţelor privind competenţele lingvistice de comunicare într-o limbă străină, conform Cadrului european comun de referinţă pentru limbi străine, respectiv niveluri de evaluare a cunoştinţelor teoretice în domeniul tehnologiei informaţiei, similare nivelurilor de certificare de tip ECDL/ICDL;
33.ee) testare preliminară - probă eliminatorie în cadrul etapei de recrutare a concursului prevăzut la art. 467 alin. (3) din prezentul cod, care constă în: verificarea cunoştinţelor generale privind competenţele generale lingvistice de comunicare într-o limbă străină pentru funcţiile publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici, verificarea cunoştinţelor teoretice în domeniul tehnologiei informaţiei, teste de aptitudini cognitive şi verificarea cunoştinţelor generale în domeniul respectării demnităţii umane, protecţiei drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului, prevenirii şi combaterii incitării la ură şi discriminare, egalităţii de şanse şi de tratament, precum şi a cunoştinţelor generale despre administraţia publică;
34.ff) testare avansată - probă eliminatorie în cadrul etapei de recrutare a concursului prevăzut la art. 467 alin. (3) din prezentul cod, precum şi în cadrul concursului de promovare în funcţii publice de conducere, prin care se testează competenţele generale necesare ocupării unei funcţii publice prevăzute la art. 385 alin. (1) şi (2) din prezentul cod, cu excepţia celor care beneficiază de statute speciale în condiţiile legii;
35.gg) verificarea eligibilităţii candidaţilor - probă eliminatorie în cadrul etapei de recrutare, respectiv în cadrul etapei de selecţie, a concursului prevăzut la art. 467 alin. (3) din prezentul cod, precum şi în cadrul concursului de promovare în funcţii publice de conducere, care vizează verificarea de către comisia de verificare a eligibilităţii prevăzută la lit. h) şi l), respectiv de către comisia de soluţionare a contestaţiilor privind verificarea eligibilităţii prevăzută la lit. j) şi k), după caz, a îndeplinirii condiţiilor de participare la concurs de către candidaţii înscrişi.
Art. 4
Managementul carierei în funcţia publică se asigură de către:
a)Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici, prin elaborarea cadrului legal, a politicilor şi a instrumentelor necesare planificării, organizării şi dezvoltării carierei în funcţia publică, prin monitorizarea şi controlul implementării acestora, în condiţiile legii, precum şi prin organizarea şi desfăşurarea etapei de recrutare a concursului pentru ocuparea unei funcţii publice, prevăzută la art. 467 alin. (3) lit. a), şi a testării avansate în cadrul concursului de promovare, prevăzută la art. 482 alin. (4) lit. a) din prezentul cod;
b)autorităţile şi instituţiile publice, prin elaborarea politicilor şi instrumentelor interne de gestiune şi planificare a resurselor umane, aplicarea principiilor egalităţii de şanse, motivării şi transparenţei, precum şi prin organizarea şi desfăşurarea etapei de selecţie a concursului pentru ocuparea unei funcţii publice vacante, prevăzută la art. 467 alin. (3) lit. b) din prezentul cod, şi a etapei concursului de promovare, prevăzută la art. 483 alin. (2) lit. b) din prezentul cod;
c)funcţionarul public, prin îmbunătăţirea performanţelor profesionale şi a perfecţionării continue în vederea dezvoltării profesionale individuale.
Art. 5
Instrumentele de planificare privind organizarea şi dezvoltarea carierei în funcţia publică sunt:
a)planul de recrutare a funcţionarilor publici, pentru organizarea şi desfăşurarea concursului prevăzut la art. 467 alin. (3) din prezentul cod;
b)planul de promovare în funcţii publice de conducere, pentru organizarea şi desfăşurarea concursului de promovare în funcţii publice de conducere prevăzut la art. 482 alin. (4) şi art. 483 alin. (2) din prezentul cod;
c)instrumentele interne de gestiune şi planificare a resurselor umane din cadrul fiecărei autorităţi sau instituţii publice;
d)planul de perfecţionare profesională a funcţionarilor publici.
Art. 6
Funcţiile publice care se vacantează în cursul anului şi nu au fost prevăzute în planul de recrutare a funcţionarilor publici sau în planul de promovare în funcţii publice de conducere, pentru organizarea şi desfăşurarea concursului prevăzut la art. 467 alin. (3) şi art. 482 alin. (4) din prezentul cod, pot fi ocupate prin modalităţile prevăzute la art. 466 alin. (2) lit. b)-d) din prezentul cod.
Art. 7
(1)Postul aferent unei funcţii publice reprezintă suma atribuţiilor stabilite unei poziţii din structura unei autorităţi sau instituţii publice.
(2)Posturile aferente funcţiilor publice şi repartizarea lor pe compartimente se stabilesc pe baza:
a)atribuţiilor şi funcţiilor stabilite prin acte normative pentru autoritatea sau instituţia publică respectivă;
b)structurii organizatorice aprobate;
c)activităţilor care implică exercitarea prerogativelor de putere publică.
Art. 8
(1)Fişa postului aferentă unei funcţii publice defineşte şi delimitează, în principal, următoarele elemente:
a)contribuţia la realizarea scopurilor, funcţiilor, atribuţiilor şi obiectivelor structurii funcţionale şi ale instituţiei;
b)conţinutul şi rezultatele preconizate ale muncii care va fi prestată;
c)limitele de autoritate aferente exercitării funcţiei publice;
d)cerinţele şi condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească o persoană pentru a ocupa postul respectiv;
e)competenţele generale şi competenţele specifice aferente postului.
(2)Principalele elemente care trebuie avute în vedere la întocmirea fişei postului sunt cuprinse în modelul prevăzut la art. 31 alin. (2) din anexa nr. 8 la prezentul cod.
(3)Concursul pentru ocuparea funcţiilor publice vacante se organizează în vederea ocupării acestora pe perioadă nedeterminată.
(4)Prin excepţie de la prevederile alin. (3), ocuparea funcţiilor publice de execuţie temporar vacante pe o perioadă mai mare de o lună se face prin concurs pe post. Persoana care are competenţa de numire în funcţia publică poate transforma funcţia publică temporar vacantă pe o perioadă de cel puţin o lună, în condiţiile prevăzute la art. 375 alin. (2) din prezentul cod.
(5)În situaţia în care concursul pe post se organizează în vederea ocupării, pe o perioadă determinată, a unei funcţii publice de execuţie cu grad profesional debutant temporar vacantă, candidatului declarat admis îi va fi aplicabil regimul funcţionarilor publici debutanţi pe durata perioadei de stagiu prevăzută de lege. La finalizarea perioadei de stagiu se aplică dispoziţiile legale, pe baza rezultatului evaluării activităţii. În situaţia numirii ca funcţionar public de execuţie definitiv a funcţionarului public care ocupă o funcţie publică temporar vacantă, postul aferent funcţiei publice de grad profesional debutant se transformă până la data încetării raporturilor de serviciu ale funcţionarului public numit pe perioadă determinată.