Capitolul iv - Procedura de elaborare şi avizare a cadrului de competenţe specifice - Norma din 2022 privind cadrele de competenţe generale şi specifice

M.Of. 1280

În vigoare
Versiune de la: 28 Decembrie 2023
CAPITOLUL IV:Procedura de elaborare şi avizare a cadrului de competenţe specifice
Art. 22
Procedura de elaborare şi avizare a cadrelor de competenţe specifice constă în parcurgerea următoarele etape:
a)constituirea unui grup de lucru la nivelul fiecărei autorităţi şi instituţii publice în vederea analizei posturilor aferente funcţiilor publice;
b)analiza posturilor aferente funcţiilor publice şi identificarea necesarului de competenţe;
c)stabilirea pentru fiecare post aferent unei funcţii publice a competenţelor generale şi a competenţelor specifice identificate în condiţiile prevăzute la art. 8, 9 şi 11 din prezenta anexă;
d)avizarea competenţelor specifice de către Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici;
e)întocmirea şi aprobarea fişei postului standardizate.
Art. 23
(1)La nivelul fiecărei autorităţi şi instituţii publice se constituie un grup de lucru pentru a efectua analiza posturilor aferente funcţiilor publice.
(21)Pentru funcţiile publice de conducere de director executiv şi, după caz, de director executiv adjunct prevăzute la art. 385 alin. (2) şi (3) din prezentul cod, care au calitatea de conducători ai serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale din unităţile administrativ-teritoriale, ai instituţiilor publice din teritoriu, aflate în subordinea/coordonarea/sub autoritatea Guvernului, a ministerelor şi a celorlalte organe ale administraţiei publice centrale, precum şi ai instituţiilor publice subordonate autorităţilor administraţiei publice locale, analiza posturilor aferente acestor funcţii publice de conducere se efectuează de către grupul de lucru constituit în cadrul autorităţii sau instituţiei publice ierarhic superioare al cărei conducător are competenţa de numire în funcţiile publice de conducere respective, potrivit actelor normative sau administrative de organizare şi funcţionare.

(2)[textul din Art. 23, alin. (2) din capitolul IV a fost abrogat la 16-nov-2023 de Art. 1, punctul 5. din Legea 348/2023]
(3)Din cadrul grupului de lucru fac parte funcţionari publici din cadrul compartimentului de resurse umane, funcţionari publici de conducere cu atribuţii în managementul strategic al resurselor umane, precum şi alţi funcţionari publici desemnaţi din cadrul autorităţii sau instituţiei publice.
Art. 24
(1)Analiza posturilor aferente funcţiilor publice şi identificarea necesarului de competenţe se desfăşoară în condiţiile prevăzute la art. 26-29 din prezenta anexă.
(2)Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici elaborează metodologia-cadru de analiză a posturilor, care se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

(3)Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici elaborează ghiduri şi îndrumări metodologice, pe care le pune la dispoziţia autorităţilor şi instituţiilor publice prin publicarea pe pagina de internet a acesteia.

Art. 25
În scopul stabilirii competenţelor generale şi competenţelor specifice pentru fiecare post aferent unei funcţii publice autorităţile şi instituţiile publice aprobă:
a)modalitatea de transpunere a cadrului de competenţe generale pe fiecare funcţie publică în parte;
b)competenţele specifice identificate, precum şi atribuirea acestora pe fiecare funcţie publică în parte.
Art. 26
Analiza posturilor aferente funcţiilor publice se realizează în cadrul fiecărei autorităţi şi instituţii publice prevăzute la art. 369 din prezentul cod, în vederea transpunerii competenţelor generale stabilite în prezenta anexă şi identificării competenţelor specifice.
Art. 27
(1)Procesul de analiză a posturilor aferente funcţiilor publice cuprinde următoarele acţiuni:
a)analiza posturilor realizată în condiţiile prevăzute la art. 28 din prezenta anexă;

b)întocmirea raportului cu rezultatele analizei posturilor.
(2)[textul din Art. 27, alin. (2) din capitolul IV a fost abrogat la 28-dec-2023 de Art. I, punctul 93. din Ordonanta urgenta 121/2023]
Art. 28
(1)Analiza postului se realizează având în vedere următoarele elemente:
a)scopul postului aferent unei funcţii publice, care are ca obiect identificarea informaţiilor despre necesitatea postului şi rolul acestuia în cadrul proceselor sau activităţilor autorităţii sau instituţiei publice;
b)identificarea activităţilor realizate de funcţionarul public, precum şi a nivelului de complexitate al acestora, în situaţia în care postul supus analizei este ocupat/temporar ocupat;
c)obiectivele şi indicatorii de performanţă stabiliţi pentru fiecare post aferent unei funcţii publice, precum şi gradul de corelare dintre acestea;
d)riscul asociat ce constă în identificarea consecinţelor care pot să apară în cazul în care indicatorii de performanţă nu sunt atinşi;
e)identificarea şi analiza echipamentelor şi instrumentelor de lucru, specifice autorităţii sau instituţiei publice, care pot determina necesitatea stabilirii unei competenţe specifice;
f)identificarea relaţiilor de colaborare interne şi externe, pe orizontală şi verticală, pe care ocupantul postului aferent unei funcţii publice trebuie să le dezvolte în vederea atingerii obiectivelor şi indicatorilor de performanţă;
g)identificarea relaţiilor de subordonare ierarhică a postului.
(2)Prevederile alin. (1) lit. a) şi c)-g) se aplică pentru analiza posturilor vacante şi a posturilor ocupate/temporar ocupate aferente funcţiilor publice.
(3)Prevederile alin. (1) lit. b) se aplică numai pentru posturile ocupate/temporar ocupate aferente funcţiilor publice.
(4)
[textul din Art. 28, alin. (4) din capitolul IV a fost abrogat la 28-dec-2023 de Art. I, punctul 95. din Ordonanta urgenta 121/2023]
Art. 29
Raportul analizei posturilor trebuie să conţină obligatoriu transpunerea competenţelor generale şi a competenţelor specifice identificate pentru fiecare post aferent unei funcţii publice din cadrul autorităţii sau instituţiei publice.
Art. 30
(1)Pentru avizarea competenţelor specifice, autorităţile şi instituţiile publice în cadrul cărora sunt stabilite funcţiile publice prevăzute la art. 385 din prezentul cod, cu excepţia celor care beneficiază de statute speciale în condiţiile legii, din prezentul cod, transmit documentele necesare pentru obţinerea avizului Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici.

(2)Avizul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici este prealabil etapei de întocmire şi aprobare a fişei postului standardizate şi se emite în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data primirii documentelor prevăzute la alin. (3).
(21)Netransmiterea documentelor necesare şi neobţinerea avizului Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici prevăzut la alin. (2) de către autorităţile şi instituţiile publice în cadrul cărora sunt stabilite funcţiile publice prevăzute la art. 385 din prezentul cod atrage imposibilitatea ocupării acelor funcţii publice, cu excepţia celor care beneficiază de statute speciale în condiţiile legii.

(3)Documentele necesare pentru obţinerea de către autorităţile şi instituţiile publice a avizului Agenţiei, în condiţiile prevăzute la alin. (1) şi (2), sunt următoarele:
a)adresă de solicitare a avizului Agenţiei, emisă de către conducătorul autorităţii sau instituţiei publice;
b)raportul cu rezultatele analizei posturilor, prevăzut la art. 29 din prezenta anexă;
c)documentul prin care conducătorul autorităţii sau instituţiei publice a aprobat stabilirea pentru fiecare post aferent unei funcţii publice a competenţelor generale şi a competenţelor specifice identificate.
(4)Documentele prevăzute la alin. (3) trebuie să poarte numele şi prenumele, funcţia deţinută şi semnătura conducătorului autorităţii sau instituţiei publice solicitante. Acestea se pot transmite astfel:
a)prin intermediul instrumentelor informatice puse la dispoziţie de către Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici;
b)prin e-mail la adresa electronică competente@anfp.gov.ro.

(5)Ulterior obţinerii avizului Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici prevăzut la alin. (2) şi la art. 301 din prezenta anexă, autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia de a încărca competenţele specifice avizate, în cuprinsul secţiunii dedicate în acest scop din instrumentele informatice puse la dispoziţie de către Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici.

Art. 301
(1)În termen de 6 luni de la obţinerea avizului Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici nu poate fi solicitat un nou aviz privind competenţele specifice, cu excepţia cazului în care intervin situaţiile prevăzute la art. 409 alin. (3) lit. a) şi b) şi, după caz, la art. 518 alin. (1) din prezentul cod, precum şi modificări legislative cu privire la atribuţiile sau organizarea şi funcţionarea autorităţii sau instituţiei publice, care justifică modificarea competenţelor specifice în condiţiile prevăzute la art. 25-30 din prezenta anexă, pentru funcţiile publice respective.
(2)Solicitarea de către autorităţile şi instituţiile publice prevăzute la alin. (1) a avizului privind competenţele specifice se motivează. În acest caz, motivarea solicitării avizului privind competenţele specifice se transmite odată cu documentele prevăzute la art. 30 alin. (3) din prezenta anexă.

Art. 31
(1)Fişa postului standardizată aferentă fiecărei funcţii publice, dintre cele prevăzute la art. 385 din prezentul cod, se completează cu competenţele generale, cu nivelul de complexitate al competenţei generale corespunzător fiecărei categorii de funcţii publice căreia i se aplică, stabilite la art. 17 lit. a) din prezenta anexă, precum şi cu competenţa/competenţele specifică/specifice avizate de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici.

(11)Fişa postului standardizată se întocmeşte de către persoana care are calitatea de evaluator al titularului postului, potrivit legii, cu excepţia situaţiei în care calitatea de evaluator revine, potrivit legii, conducătorului autorităţii sau instituţiei publice.
(12)Pentru funcţiile publice din categoria înalţilor funcţionari publici fişa postului se întocmeşte de către conducătorul autorităţii sau instituţiei publice în al cărei stat de funcţii se află funcţia publică, pentru funcţiile publice de secretar general şi secretar general adjunct din cadrul ministerelor şi al organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi pentru funcţiile publice de secretar general al instituţiei prefectului, respectiv de către secretarul general al Guvernului, pentru inspectorii guvernamentali.
(13)În cazul în care calitatea de evaluator revine conducătorului autorităţii sau instituţiei publice, precum şi pentru funcţia publică de secretar general al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, prin act administrativ al conducătorului autorităţii sau instituţiei publice se desemnează persoana care ocupă funcţia publică de conducere imediat inferioară să întocmească şi să semneze fişa postului, dacă prin reglementări cu caracter special nu se prevede altfel. Persoanele cu atribuţii în domeniul managementului resurselor umane din cadrul autorităţii sau instituţiei publice au obligaţia de a acorda asistenţă funcţionarilor publici şi de a monitoriza respectarea acestor prevederi.

(2)Modelul fişei postului standardizate este prevăzut la pct. III.
III.Model - Fişa postului standardizată
Aprob.1

Denumirea autorităţii sau instituţiei publice

Direcţia generală

Direcţia

Serviciul

Compartimentul

FIŞA POSTULUI STANDARDIZATĂ
Nr. ....................................

Informaţii generale privind postul

Denumirea postului

Nivelul postului

Clasa

Gradul profesional

Descrierea postului

Scopul principal al postului2

Atribuţiile postului3

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

................................................................................

Condiţii pentru ocuparea postului

Nivelul studiilor4

Domeniul studiilor5

Perfecţionări/specializări6

Vechimea în specialitate prevăzută de lege pentru ocuparea funcţiei publice7

Cunoştinţe generale privind competenţe lingvistice de comunicare în limba engleză/franceză/spaniolă/germană8

Cunoştinţe teoretice în domeniul tehnologiei informaţiei, nivel utilizator începător9

Obţinerea unui/unei aviz/autorizaţii prevăzut/prevăzute de lege, cu respectarea prevederilor legislaţiei specifice cu privire la îndeplinirea condiţiei10

Alte condiţii pentru ocuparea unei funcţii publice prevăzute în acte normative specifice aplicabile autorităţilor sau instituţiilor publice respective11

Competenţe necesare exercitării funcţiei publice

a) Competenţe generale12

Denumirea competenţei generale

Nivelul de complexitate

1. Rezolvarea de probleme şi luarea deciziilor

2. Iniţiativă

3. Planificare şi organizare

4. Comunicare

5. Lucru în echipă

6. Orientare către cetăţean

7. Integritate

8. Managementul performanţei

9. Dezvoltarea echipei

10. Generarea angajamentului

11. Promovarea inovaţiei şi iniţierea schimbării

b) Competenţe specifice13

Competenţe lingvistice de comunicare în limbi străine14

Competenţe lingvistice de comunicare în limba minorităţii naţionale15

Competenţe digitale16

Alte competenţe specifice17

Sfera relaţională a titularului postului

Sfera relaţională internă

Relaţii ierarhice

Relaţii funcţionale

Relaţii de control

Relaţii de reprezentare

Sfera relaţională externă

Autorităţi şi instituţii publice

Organizaţii internaţionale

Persoane juridice private

Libertatea decizională18

Delegarea de atribuţii şi competenţă

Întocmit19

Numele şi prenumele

Funcţia publică de conducere

Semnătura

Data întocmirii

Luat la cunoştinţă de către ocupantul postului

Numele şi prenumele

Semnătura

Data

Contrasemnează20

Numele şi prenumele

Funcţia

Semnătura

Data

1 Se completează cu numele, prenumele şi funcţia conducătorului autorităţii sau instituţiei publice şi se semnează de către acesta în mod obligatoriu sau, după caz, de persoana căreia i s-a delegat această atribuţie a conducătorului autorităţii sau instituţiei publice, prin act administrativ, în condiţiile legii.
2 Se completează cu o scurtă descriere a responsabilităţilor postului.
3 Se stabilesc pe baza activităţilor care presupun exercitarea prerogativelor de putere publică, în concordanţă cu specificul funcţiei publice corespunzătoare postului.
4 Se completează prin raportare la prevederile art. 386 sau, după caz, art. 394 alin. (4) lit. b) şi c), respectiv art. 465 alin. (3) şi, după caz, alin. (4) din prezentul cod; în mod excepţional, în ceea ce priveşte funcţia publică de conducere specifică de secretar general al comunei se vor avea în vedere şi prevederile art. 615 alin. (1) lit. b) şi c) din prezentul cod.
5 Se completează în conformitate cu nomenclatoarele domeniilor şi specializărilor din învăţământul universitar de lungă durată şi scurtă durată, respectiv nomenclatoarele domeniilor de studii universitare de licenţă şi specializărilor şi programelor de studii din cadrul acestora, având în vedere domeniul de activitate al autorităţii sau instituţiei publice, scopul principal al postului, precum şi atribuţiile postului corespunzătoare funcţiei publice respective. Pentru funcţiile publice pentru ocuparea cărora domeniul studiilor este reglementat prin acte normative, această rubrică se completează în conformitate cu prevederile legale respective. În mod excepţional, în ceea ce priveşte funcţia publică de conducere specifică de secretar general al comunei se vor avea în vedere şi prevederile art. 615 alin. (1) lit. b) şi c) din prezentul cod.
6 Se completează cu certificate sau alte tipuri de documente care atestă perfecţionările/specializările stabilite de lege pentru ocuparea funcţiei publice. Pentru funcţiile publice din categoria înalţilor funcţionari publici se menţionează condiţia prevăzută la art. 394 alin. (4) lit. d) din prezentul cod.
Nu se aplică pentru funcţionarii publici care au îndeplinit condiţiile pentru ocuparea funcţiei publice, prevăzute de lege la data numirii în funcţia publică, potrivit art. V din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. .../2023 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, precum şi pentru modificarea unor acte normative, dacă nu a fost solicitată îndeplinirea unei asemenea condiţii.
7 Se stabileşte prin raportare la categoria, clasa şi, după caz, gradul profesional al funcţiei publice conform art. 394 alin (4) lit. e) şi art. 468 din prezentul cod. În mod excepţional, în ceea ce priveşte funcţia publică de conducere specifică de secretar general al comunei se vor avea în vedere şi prevederile art. 615 alin. (1) lit. b) şi c) din prezentul cod.
8 Se completează numai pentru funcţiile publice din categoria înalţilor funcţionari publici cu nivelul de complexitate A2, prin raportare la Cadrul european comun de referinţă pentru limbi străine.
Nu se aplică pentru funcţionarii publici care au îndeplinit condiţiile pentru ocuparea unei funcţii publice din categoria înalţilor funcţionari publici, prevăzute de lege la data numirii în funcţia publică, potrivit art. V din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. .../2023.
9 Pentru funcţiile publice vacante prevăzute la art. 385 alin. (1) şi (2) din prezentul cod, se verifică în cadrul testării preliminare din cadrul etapei de recrutare a concursului prevăzut la art. 467 alin. (3) lit. a) din prezentul cod şi se completează în mod obligatoriu cu nivel utilizator începător. Pentru funcţiile publice vacante prevăzute la art. 385 alin. (3) din prezentul cod se verifică în cadrul concursului pe post prevăzut la art. 467 alin. (7) din prezentul cod.
Nu se aplică pentru funcţionarii publici care au îndeplinit condiţiile pentru ocuparea funcţiei publice, prevăzute de lege la data numirii în funcţia publică, potrivit art. V din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. .../2023.
10 Se menţionează, dacă este cazul, condiţia prevăzută la art. 465 alin. (2) din prezentul cod.
11 Se menţionează, dacă este cazul, alte condiţii pentru ocuparea unei funcţii publice, prevăzute în acte normative specifice aplicabile autorităţilor sau instituţiilor publice respective.
12 Competenţele generale prevăzute la pct. 1-11 sunt cele corespunzătoare pentru funcţiile publice din categoria înalţilor funcţionari publici. Pentru funcţiile publice de execuţie prevăzute la art. 392 din prezentul cod, competenţele generale se stabilesc în conformitate cu prevederile art. 9 alin. (1)-(3) din anexa nr. 8 la prezentul cod. Pentru funcţiile publice de conducere prevăzute la art. 390 alin. (1) din prezentul cod, competenţele generale se stabilesc în conformitate cu prevederile art. 9 alin. (1)-(8) din anexa nr. 8 la prezentul cod. Nivelurile de complexitate ale competenţelor generale aferente fiecărei categorii de funcţii publice sunt prevăzute la art. 12-16 şi se stabilesc conform art. 17 lit. a) din anexa nr. 8 la prezentul cod.
Competenţele generale se consideră că sunt îndeplinite de către funcţionarii publici care nu au ocupat o funcţie publică prin concursul prevăzut la art. 467 alin. (3) şi (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, dar exercită un raport de serviciu în condiţiile prevăzute la art. 374 alin. (2), art. 375 alin. (1) şi art. 377-379 din acelaşi act normativ, precum şi printr-o modalitate de modificare a raportului de serviciu prevăzută de lege, pentru funcţiile publice în care sunt numiţi, potrivit art. X din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. .../2023.
13 Competenţele specifice şi nivelurile de complexitate aferente acestora, după caz, se stabilesc în condiţiile prevăzute la art. 11 din anexa nr. 8 la prezentul cod.
Fişa postului standardizată aferentă fiecărei funcţii publice se completează cu competenţele generale şi competenţele specifice, în condiţiile prevăzute la art. 31 alin. (1) din anexa nr. 8 la prezentul cod.
Competenţele specifice se consideră că sunt îndeplinite de către funcţionarii publici care nu au ocupat o funcţie publică prin concursul prevăzut la art. 467 alin. (3) şi (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, dar exercită un raport de serviciu în condiţiile prevăzute la art. 374 alin. (2), art. 375 alin. (1) şi art. 377-379 din acelaşi act normativ, precum şi printr-o modalitate de modificare a raportului de serviciu prevăzută de lege, pentru funcţiile publice în care sunt numiţi, potrivit art. X din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. .../2023.
14 Se completează în situaţia în care pentru ocuparea postului este solicitată cunoaşterea unei limbi străine, cu indicarea acesteia şi a nivelului de complexitate solicitat, prin raportare la Cadrul european comun de referinţă pentru limbi străine.
15 Se completează în situaţia în care pentru ocuparea postului este necesară cunoaşterea unei limbi aparţinând minorităţilor naţionale, cu limba respectivă, precum şi cu nivelul de complexitate solicitat, prin raportare la Cadrul european comun de referinţă pentru limbi străine;
16 Se completează în situaţia în care pentru ocuparea postului sunt necesare competenţe digitale (cu detalierea acestora), cu indicarea nivelului de complexitate solicitat, conform art. 11 alin. (4) din prezenta anexă. Nu se completează dacă pentru ocuparea postului este necesară şi suficientă condiţia prevăzută la art. 465 alin. (1) lit. g1) din prezentul cod, conform pct. 9 de mai sus.
17 Se completează cu competenţa specifică identificată în urma analizei posturilor în condiţiile prevăzute la art. 11 alin. (2) lit. d) şi alin. (5) din prezenta anexă.
18 Se completează cu limitele libertăţii decizionale de care beneficiază titularul postului pentru îndeplinirea atribuţiilor care îi revin.
19 Se întocmeşte de către persoana care are calitatea de evaluator al titularului postului, potrivit legii, cu excepţia situaţiei în care calitatea de evaluator revine, potrivit legii, conducătorului autorităţii sau instituţiei publice. Pentru funcţiile publice din categoria înalţilor funcţionari publici fişa postului se întocmeşte de către conducătorul autorităţii sau instituţiei publice în al cărei stat de funcţii se află funcţia publică, pentru funcţiile publice de secretar general şi secretar general adjunct din cadrul ministerelor şi al organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi pentru funcţiile publice de secretar general al instituţiei prefectului, respectiv de către secretarul general al Guvernului, pentru inspectorii guvernamentali. În cazul în care calitatea de evaluator revine conducătorului autorităţii sau instituţiei publice precum şi pentru funcţia publică de secretar general al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, prin act administrativ al conducătorului autorităţii sau instituţiei publice se desemnează persoana care ocupă funcţia de conducere imediat inferioară să întocmească şi să semneze fişa postului, dacă prin reglementări cu caracter special nu se prevede altfel. Persoanele cu atribuţii în domeniul managementului resurselor umane din cadrul autorităţii sau instituţiei publice au obligaţia de a acorda asistenţă funcţionarilor publici şi de a monitoriza respectarea acestor prevederi.
20 Se semnează de către persoana care are calitatea de contrasemnatar, potrivit legii, cu excepţia situaţiei în care calitatea de contrasemnatar revine conducătorului autorităţii sau instituţiei publice. În acest caz, precum şi în cazul în care raportul de evaluare nu se contrasemnează potrivit legii, fişa postului nu se contrasemnează.