Capitolul viii - Controlul circulaţiei vehiculelor cu depăşiri, constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor pentru nerespectarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare - Norma din 2018 privind autorizarea şi desfăşurarea circulaţiei vehiculelor rutiere cu mase şi/sau dimensiuni ce depăşesc masele şi/sau dimensiunile maxime admise prevăzute în Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor

M.Of. 48

În vigoare
Versiune de la: 18 Ianuarie 2019
CAPITOLUL VIII:Controlul circulaţiei vehiculelor cu depăşiri, constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor pentru nerespectarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare
Art. 56: Păstrarea AST şi prezentarea acesteia pentru control
(1)Circulaţia vehiculelor cu nerespectarea numerelor de circulaţie ale vehiculelor, a caracteristicilor tehnice, a traseului, a sensului, a perioadei înscrise în AST se consideră circulaţie fără AST.
(2)Pentru a fi considerată valabilă, AST se păstrează, în original, la bordul vehiculului cu depăşiri pe întreaga perioadă de desfăşurare a circulaţiei.
(3)În cazul AST emise conform prevederilor art. 21 alin. (2), un exemplar tipărit, având codul unic de identificare lizibil, se păstrează la bordul vehiculului cu depăşiri pe întreaga perioadă de desfăşurare a circulaţiei.
(4)Este obligatorie prezentarea AST la controalele efectuate de personalul cu atribuţii de control prevăzut la art. 62.
(5)Prin excepţie de la prevederile alin. (2), în cazul AST emise conform prevederilor art. 21 alin. (2), operatorul de transport va tipări şi va păstra la bordul vehiculului cu depăşiri un exemplar al AST.
Art. 57: Responsabilitatea în cazul circulaţiei fără AST ori cu nerespectarea AST
În cazul circulaţiei vehiculelor cu depăşiri ale maselor şi/sau dimensiunilor maxime admise fără AST ori cu nerespectarea AST, responsabilitatea revine, după caz:
a)operatorului de transport rutier, astfel cum acesta este înscris în documentele de transport;
b)persoanei fizice sau juridice care foloseşte vehiculul în baza unui alt drept decât dreptul de proprietate, în situaţia în care operatorul de transport rutier nu poate fi identificat din documentele de transport;
c)deţinătorului vehiculului rutier, în cazul în care persoanele prevăzute la lit. a) şi b) nu pot fi identificate;
d)conducătorului auto, în cazul în care persoanele prevăzute la lit. a), b) şi c) nu pot fi identificate;
e)expeditorului, conform responsabilităţilor care îi revin în baza prevederilor legale în vigoare;
f)persoanelor juridice care au predat marfa către operatorul de transport sau au preluat marfa de la operatorul de transport, indiferent de poziţia acestora pe lanţul de distribuţie, în cazul în care persoana juridică prevăzută la lit. e) nu poate fi identificată.
Art. 58: Efectuarea controlului
(1)Controlul privind circulaţia vehiculelor cu respectarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se efectuează de către personalul cu atribuţii de control pe reţeaua de drumuri publice şi în punctele de trecere a frontierei de stat a României.
(2)Controlul prevăzut la alin. (1) se efectuează:
a)pe reţeaua de drumuri publice din România;
b)în ACI ale CNAIR - S.A. din ptf;
c)în locurile în care vehiculele sunt parcate, oprite sau staţionate pe drumurile publice din România.
(3)În cazul în care unul din locurile prevăzute la alin. (2) lit. a) şi c) nu permite efectuarea controlului, în condiţii impuse de echipamentele de control sau de siguranţă rutieră, vehiculul supus controlului va fi deplasat, în prezenţa personalului cu atribuţii de control, pe cheltuiala persoanei responsabile prevăzute la art. 57, până în cel mai apropiat spaţiu care permite efectuarea verificărilor.
(4)Oprirea vehiculelor pe drumurile de interes naţional, judeţean şi local în vederea efectuării controlului prevăzut la alin. (1) se face de către personalul abilitat conform prevederilor legale în vigoare.
Art. 59: Aspectele urmărite prin efectuarea controlului
În cadrul activităţilor de control desfăşurate de personalul prevăzut la art. 62, vehiculele sunt verificate din punctul de vedere al:
a)respectării maselor maxime admise, prin cântărire sau din documente;
b)respectării dimensiunilor maxime admise, prin măsurare;
c)respectării restricţiilor de circulaţie;
d)existenţei şi valabilităţii AST, în cazul vehiculelor cu depăşiri;
e)respectării condiţiilor de desfăşurare a circulaţiei vehiculelor cu depăşiri, inclusiv din punctul de vedere al condiţiilor de efectuare a însoţirii.
Art. 60: Cântărirea şi măsurarea vehiculelor
(1)Verificarea, prin cântărire, a maselor pe axe şi totală ale vehiculelor rutiere se realizează cu instalaţii de cântărire care respectă prevederile legale în vigoare privind introducerea pe piaţă şi punerea în funcţiune, precum şi pe cele referitoare la existenţa şi valabilitatea verificărilor metrologice, efectuate în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(2)La cântărirea şi măsurarea vehiculelor se aplică următoarele toleranţe:
a)până la 4% inclusiv, pentru masa pe axă simplă;
b)până la 4% inclusiv, pentru masa pe axă dublă;
c)până la 4% inclusiv, pentru masa pe axă triplă;
d)până la 5% inclusiv, pentru masa totală;
e)până la 2% inclusiv, pentru depăşirea lăţimii maxime admise sau lăţimii autorizate prin AST;
f)până la 1% inclusiv, pentru depăşirea lungimii maxime admise sau lungimii autorizate prin AST;
g)până la 0,01 m inclusiv, pentru depăşirea înălţimii maxime admise sau înălţimii autorizate prin AST.
(3)În cazul cântăririi vehiculelor şi al măsurării dimensiunilor acestora nu se aplică tarife suplimentare, nu se eliberează AST, nu se impun condiţii pentru însoţire, nu se constată contravenţii şi nu se aplică sancţiuni contravenţionale sau complementare dacă depăşirea maselor şi dimensiunilor maxime admise sau a celor autorizate prin AST se înscrie în toleranţele menţionate.
(4)La constatarea înălţimii prin măsurare se eliberează AST fără plata tarifelor suplimentare şi nu se aplică sancţiuni contravenţionale dacă înălţimea maximă admisă sau înălţimea autorizată prin AST este depăşită cu mai mult de 1 cm, dar nu mai mult de 1% inclusiv.
(5)În situaţia în care instalaţiile prevăzute la alin. (1) nu funcţionează, nu pot fi utilizate datorită caracteristicilor amplasamentului de control sau caracteristicilor vehiculului cu depăşiri sau în lipsa acestor instalaţii, masa totală a vehiculului se stabileşte din documentele aflate la bordul acestuia, respectiv CMR, carnet TIR, factură, certificat de înmatriculare etc., fără aplicarea toleranţelor.
Art. 61: Vehicule supuse controlului la frontiera internă a Uniunii Europene
(1)În ACI ale CNAIR - S.A. amplasate în ptf de la frontiera internă a Uniunii Europene se determină masele pe axe prin cântărire, masa totală şi dimensiunile vehiculelor:
a)de transport marfă cu masa totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone, dacă sunt înmatriculate în state care nu sunt membre ale Uniunii Europene;
b)de transport marfă cu masa totală maximă autorizată mai mare de 7,5 tone, dacă sunt înmatriculate în state care sunt membre ale Uniunii Europene.
(2)În ACI ale CNAIR - S.A. amplasate în ptf de la frontiera externă a Uniunii Europene se determină masa totală, masele pe axe prin cântărire şi dimensiunile vehiculelor de transport marfă cu masa totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone, indiferent de ţara de înmatriculare.
Art. 62: Persoane cu atribuţii de control
(1)Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor pentru circulaţia vehiculelor cu încălcarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se fac de către:
a)inspectorii din cadrul ISCTR, potrivit competenţelor stabilite prin reglementările în vigoare;
b)poliţiştii rutieri din cadrul Poliţiei Române;
c)personalul CNAIR - S.A. la punctele de trecere a frontierei de stat;
d)personalul administratorilor drumurilor de interes judeţean şi de interes local, potrivit competenţelor stabilite prin reglementările în vigoare.
(2)În îndeplinirea atribuţiilor ce le revin conform lit. d), administratorii drumurilor de interes judeţean şi de interes local pot încheia protocoale de colaborare cu Poliţia Rutieră.
Art. 63: Imobilizarea vehiculului
(1)Odată cu aplicarea sancţiunii contravenţionale vehiculul va fi imobilizat de către personalul cu atribuţii de control, în următoarele cazuri:
a)circulaţia vehiculelor cu depăşiri fără AST sau cu depăşirea masei totale, maselor pe axe şi/sau dimensiunilor înscrise în AST;
b)circulaţia vehiculelor cu depăşiri în zilele de sâmbătă, duminică, în zilele premergătoare zilelor de sărbătoare legală, în zilele de sărbătoare legală şi în zilele libere situate între zilele de sărbătoare legală şi zilele de sâmbătă şi duminică, dacă sunt declarate astfel prin hotărâre a Guvernului, între orele 6,00 şi 22,00, dacă în AST nu este prevăzută această posibilitate;
c)circulaţia vehiculelor cu depăşiri fără realizarea lucrărilor de amenajare sau de consolidare a infrastructurii rutiere, de modificare a instalaţiilor aeriene sau subterane, precum şi oricăror alte lucrări necesare circulaţiei vehiculului cu depăşiri, cuprinse în proiectul de transport sau în studiul de traseu;
d)nerespectarea condiţiilor privind circulaţia vehiculelor cu depăşiri, menţionate în studiul de traseu sau în proiectul de transport;
e)nerespectarea condiţiilor privind însoţirea transporturilor cu depăşiri (operatorul economic specializat, numărul vehiculelor de însoţire, numărul de persoane specializate, însoţire de către un echipaj al poliţiei rutiere), înscrise în AST;
f)nerespectarea condiţiilor privind semnalizarea şi dotarea vehiculelor cu depăşiri şi a autovehiculelor de însoţire;
g)refuzul de a supune vehiculul verificării prin cântărire şi/sau măsurare a dimensiunilor, refuzul de a însoţi vehiculul personalului cu atribuţii de control în vederea cântăririi şi/sau măsurării dimensiunilor transportului, precum şi refuzul de a prezenta personalului cu atribuţii de control documentele privind transportul.
(2)Imobilizarea se realizează în condiţii de siguranţă şi securitate a transportului şi se procedează la ridicarea plăcuţelor de înmatriculare până la îndeplinirea condiţiilor legale pentru continuarea efectuării transportului.
(3)În cazul în care la locul constatării contravenţiei nu se găseşte un spaţiu corespunzător pentru imobilizarea vehiculului în condiţii de siguranţă din punctul de vedere al circulaţiei rutiere, deplasarea acestuia până la cel mai apropiat spaţiu corespunzător se efectuează pe cheltuiala contravenientului.
(4)Pe perioada imobilizării, atât vehiculul, cât şi marfa sau persoanele transportate, după caz, se află sub răspunderea juridică a contravenientului.
(5)Contravenientul este responsabil pentru eventuale pierderi cauzate terţilor de imobilizarea vehiculului, inclusiv persoanelor transportate, precum şi pentru achitarea eventualelor cheltuieli legate de imobilizare, de punerea în conformitate cu prevederile legale în vigoare şi de îndeplinirea condiţiilor pentru continuarea transportului.
(6)Imobilizarea vehiculului nu se realizează în cazul transporturilor de animale vii şi mărfuri perisabile, sub temperatură controlată şi al transporturilor de mărfuri periculoase.
(7)Îndeplinirea condiţiilor legale pentru continuarea efectuării transportului şi încetarea imobilizării se constată de personalul cu atribuţii de control care a dispus această măsură.
Art. 64: Sancţiuni
(1)Odată cu aplicarea sancţiunilor contravenţionale se aplică sancţiuni administrative personalului de însoţire specializat şi/sau operatorului economic specializat.
(2)Atestatul personalului specializat pentru a desfăşura activitatea de însoţire a vehiculelor cu depăşiri se suspendă sau se retrage, după cum urmează:
a)se suspendă pentru o perioadă de 30 de zile de la luarea măsurii, dacă:
(i)însoţeşte vehicule cu depăşiri care nu respectă, din punctul de vedere al dotării şi funcţionării, condiţiile privind semnalizarea suplimentară prevăzută la art. 35;
(ii)însoţeşte vehicule cu depăşiri cu autovehicule autorizate care nu respectă, din punctul de vedere al dotării şi funcţionării, condiţiile privind semnalizarea suplimentară prevăzută la art. 36;
(iii)nu îşi îndeplineşte obligaţiile prevăzute la art. 49 alin. (1) lit. n), o), p), q) şi r);
b)se suspendă pentru o perioadă de 90 de zile de la luarea măsurii, dacă:
(i)însoţeşte vehicule cu depăşiri fără AST sau cu depăşirea dimensiunilor înscrise în AST;
(ii)însoţeşte vehicule cu depăşiri cu autovehicule care nu sunt autorizate sau a căror autorizaţie a fost reţinută sau suspendată;
(iii)nu respectă condiţiile privind însoţirea prevăzute la art. 46 şi 48;
(iv)nu deţine, în original, la bordul autovehiculului de însoţire, atestatul nominal propriu şi autorizaţia autovehiculului de însoţire sau refuză să le prezinte la solicitarea personalului prevăzut la art. 62;
(v)nu dispune deplasarea vehiculului cu depăşiri în spaţii amenajate de oprire, parcare sau staţionare sau, în cazul lipsei acestora, în afara platformei drumului, cu asigurarea condiţiilor de semnalizare şi presemnalizare impuse de legislaţia rutieră în vigoare în cazul fenomenelor meteorologice prevăzute la art. 45 alin. (1);
c)se retrage, fără drept de atestare, pentru o perioadă de 12 luni de la luarea măsurii:
(i)dacă în decursul a 180 de zile consecutive a fost sancţionat cu 3 suspendări ale atestatului nominal propriu;
(ii)în cazul producerii unor accidente grave, stabilite prin hotărârea unei instanţe de judecată în sarcina personalului de însoţire specializat.
(3)Autorizaţia autovehiculului de însoţire a vehiculelor cu depăşiri:
a)se suspendă până la remedierea deficienţelor, dacă acesta nu respectă condiţiile privind semnalizarea suplimentară prevăzută la art. 36; în acest caz, verificarea respectării condiţiilor privind semnalizarea suplimentară prevăzută la art. 36 se va face în conformitate cu prevederile art. 51 alin. (2), (4)-(6) şi (7), inclusiv cu achitarea tarifului prevăzut la art. 51 alin. (10);
b)se suspendă pentru o perioadă de 30 de zile de la luarea măsurii, dacă însoţirea cu autovehiculele de însoţire se efectuează de către personal care nu este atestat sau al cărui atestat a fost reţinut/suspendat;
c)se suspendă pentru o perioadă de 180 de zile de la luarea măsurii, dacă este utilizat pentru activitatea de însoţire în condiţiile în care autorizaţia i-a fost reţinută/suspendată.
(4)Autorizaţia operatorului economic specializat:
a)se suspendă pentru o perioadă de 90 de zile de la luarea măsurii, dacă în decursul a 6 luni consecutive au fost suspendate, în 3 rânduri, autorizaţii ale autovehiculelor sale de însoţire;
b)se suspendă pentru o perioadă de 12 luni de la luarea măsurii:
(i)dacă în decursul a 12 luni consecutive este sancţionat a doua oară conform lit. a);
(ii)în cazul producerii unor accidente grave, stabilite prin hotărârea unei instanţe de judecată în sarcina operatorului economic specializat.
(5)Personalul prevăzut la art. 62 va reţine, în vederea suspendării, autorizaţiile autovehiculelor de însoţire ale operatorului economic autorizat şi/sau atestatele personalului specializat, în cazurile prevăzute la alin. (2)-(4).
(6)În cazurile prevăzute la alin. (5) vehiculul cu depăşiri se retrage, obligatoriu, în afara platformei drumului, până la îndeplinirea condiţiilor legale pentru continuarea efectuării transportului.
(7)Remedierea cauzelor care au condus la măsura prevăzută la alin. (5) se constată de către personalul care a dispus aplicarea sancţiunii complementare.
(8)Dacă motivele care au condus la reţinerea, în vederea suspendării, a autorizaţiilor autovehiculelor de însoţire ale operatorului economic specializat şi/sau a atestatelor personalului specializat au fost remediate, iar circulaţia vehiculului cu depăşiri se poate desfăşura în continuare, cu respectarea prevederilor prezentelor norme, personalul prevăzut la art. 62 va elibera o dovadă a documentelor reţinute; în baza acestei dovezi se poate efectua însoţirea vehiculului cu depăşiri până la finalizarea transportului în cauză.
(9)Documentele reţinute se transmit la CNAIR - S.A., însoţite de copia procesului-verbal de constatare a contravenţiei şi, după caz, în vederea aplicării măsurii de suspendare.
Art. 65: Emiterea AST în ACI din ptf pe sensul de intrare în România
(1)În cazul transporturilor rutiere internaţionale, în ACI din ptf, pe sensul de intrare în România, AST se emite în baza dimensiunilor măsurate ale vehiculului şi a maselor rezultate în urma cântăririi sau din documente, cu plata tarifelor suplimentare prevăzute pentru circulaţia vehiculului cu depăşiri; în acest caz nu este necesară cererea prevăzută la art. 6.
(2)Dacă există AST, iar dimensiunile şi masele constatate prin măsurare şi cântărire sau din documente sunt mai mari decât cele autorizate, se eliberează o AST complementară, cu recalcularea tarifelor suplimentare pentru depăşirile constatate, operatorul de transport urmând a achita diferenţa.
(3)În AST complementară se înscriu toate datele prevăzute la art. 7, AST iniţial urmând a fi reţinută de emitent.
(4)Dacă există AST, iar dimensiunile şi masele constatate prin măsurare şi cântărire sau din documente sunt mai mici decât cele înscrise în AST, aceasta se consideră valabilă, pentru tot traseul autorizat. În acest caz, tarifele suplimentare de utilizare a drumurilor de interes naţional nu se recalculează şi nu se restituie diferenţa tarifelor suplimentare achitate.
(5)În cazurile prevăzute la art. 60 alin. (4), masele pe axe nu se tarifează, acest fapt urmând a fi înscris în AST.
Art. 66: Eliberarea AST în urma controlului pe reţeaua internă de drumuri publice din România
(1)În cazul în care în urma controlului efectuat pe reţeaua internă de drumuri publice din România se constată circulaţia vehiculelor cu depăşiri fără AST sau cu depăşirea masei totale, maselor pe axe şi/sau dimensiunilor înscrise în AST, vehiculul cu depăşiri se imobilizează, reluarea transportului cu depăşiri fiind posibilă după obţinerea AST de la administratorii drumurilor pe care se circulă, pe traseul punct control - amplasamentul în care se realizează imobilizarea - destinaţie.
(2)În cazul circulaţiei vehiculelor cu depăşiri fără AST, AST se emite în baza cererii înaintate de solicitant, însoţită de copii ale documentelor eliberate de personalul cu drept de control prevăzut la art. 62 lit. a), b) şi d), cu plata integrală a tarifelor suplimentare de utilizare.
(3)În cazul vehiculelor cu depăşiri care depăşesc masele şi/sau dimensiunile înscrise în AST, se eliberează o AST complementară, pentru masele şi/sau dimensiunile constatate, în baza cererii înaintate de solicitant, însoţită de copii ale documentelor eliberate de personalul cu drept de control prevăzut la art. 62 lit. a), b) şi d) şi de originalul AST, cu plata diferenţei tarifelor suplimentare de utilizare, AST iniţial urmând a fi reţinută de emitent.
(4)Pe AST emise conform alin. (2) şi (3) se vor menţiona documentele eliberate de personalul cu drept de control, prezentate de solicitantul AST.
(5)În cazurile prevăzute la alin. (2) şi (3), AST sau AST complementară se emite cu respectarea tuturor condiţiilor prevăzute în prezentele norme.