Capitolul 2 - Definiţii - Norma din 2009 privind stabilirea echipajului minim de siguranţă la navele de navigaţie interioară care arborează pavilion român
M.Of. 285 bis
În vigoare Versiune de la: 30 Aprilie 2009
CAPITOLUL 2:Definiţii
Art. 2
Termenii folosiţi în prezentele norme au următorul înţeles:
a)Autoritatea Navală Română - organ tehnic de specialitate din subordinea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, denumită în continuare ANR, autoritate de stat în domeniul navigaţiei;
b)Barjă - o navă, destinată transporturilor de mărfuri, construită sau modificată în mod special pentru a fi împinsă, şi care fie că nu are mijloace mecanice de propulsie, fie că are mijloace mecanice suficiente de propulsie care permit doar efectuarea unor manevre limitate când nu face parte dintr-un convoi de nave împins;
c)Carnet de serviciu - documentul eliberat de Autoritatea Navală Română prin care personalul navigant de pe nave de navigaţie interioară face dovada calificării, aptitudinii medicale, a timpilor de navigaţie şi a sectoarelor parcurse;
d)Certificat de echipaj minim de siguranţă - documentul eliberat de Autoritatea Navală Română pentru fiecare navă în parte, prin care se stabileşte numărul şi funcţiile echipajului minim de siguranţă;
e)Conducător - persoană care posedă aptitudinea şi calificarea necesare şi este desemnată pentru a asigura conducerea navei pe căile navigabile interioare şi care-şi exercită responsabilitatea la bordul navei;
f)Convoi - un convoi rigid sau un convoi de nave remorcate;
g)Convoi rigid - un convoi împins sau o formaţiune în cuplu;
h)Convoi împins - un ansamblu rigid de nave, din care cel puţin una este poziţionată înaintea navei (navelor) care asigură puterea pentru propulsie a convoiului, denumită(e) împingător(are); un convoi rigid este considerat de asemenea un convoi compus dintr-o navă împingător şi o navă împinsă, care sunt cuplate astfel încât să permită o articulaţie ghidată.
i)Document de atestare - un brevet sau certificat de capacitate în termen de valabilitate şi care dă dreptul titularului să îndeplinească la bordul unei nave pentru căile navigabile interioare funcţia corespunzătoare şi, atribuţiile pe care le presupune nivelul de responsabilitate specificat în acel document;
j)Echipaj minim de siguranţă - personalul navigant, calificat şi atestat conform reglementărilor în vigoare, necesar pentru asigurarea siguranţei navei şi a navigaţiei şi care ocupă funcţiile stabilite prin Certificatul de echipaj minim de siguranţă;
k)Formaţiune - modul de alcătuire al unui convoi;
l)Formaţiune în cuplu - un ansamblu de nave cuplate lateral rigid, bord în bord, fără ca vreuna să fie situată în faţa navei care propulsează ansamblul;
m)Împingător - o navă special construită pentru a asigura propulsia unui convoi împins;
n)Navă autopropulsată - o navă destinată transportului de mărfuri, construită pentru a naviga independent, cu propriile sale mijloace mecanice de propulsie;
o)Navă cu cabine - o navă de pasageri de croazieră cu cabine de dormit pentru pasageri;
p)Navă de navigaţie interioară - o navă destinată să navigheze exclusiv sau în mod special pe căile navigabile interioare;
r)Navă de pasageri - o navă pentru voiaj de zi sau o navă cu cabine, construită şi amenajată pentru a transporta mai mult de 12 pasageri;
s)Navă pentru voiaje de zi - o navă de pasageri, fără cabine de dormit pentru pasageri;
ş)Tahograf - echipamentul care se instalează la bordul navelor având ca scop indicarea, înregistrarea şi stocarea în mod automat sau semiautomat a datelor privind timpul cât nava se află în marş şi a anumitor perioade de lucru ale conducătorilor navei;
t)Timpi de navigaţie efectivă - perioada de timp scursă de la începutul voiajului până la sfârşitul voiajului, mai puţin zilele de întrerupere în care nava nu şi-a putut continua voiajul.
Art. 3
Echipajul minim de siguranţă, timpii de navigaţie efectivă şi perioadele de odihnă de la bordul navelor de navigaţie interioară trebuie să fie în conformitate cu prevederile prezentelor norme, pentru toate modurile de exploatare.
Art. 4
(1)Pe toată perioada cât nava se află în exploatare, echipajul minim de siguranţă pentru unul din modurile de exploatare prevăzute la art. 8, precum şi pentru perioadele de staţionare, trebuie să fie permanent prezent la bordul navei.
(2)Nava nu va fi autorizată să plece fără echipajul minim de siguranţă prevăzut.
(3)Prevederile prezentelor norme se aplică şi atunci când navele navighează în apele naţionale altele decât cele navigabile.
(4)În situaţii neprevăzute, cum ar fi boală, accident, decizia unei autorităţi, atunci când cel mult un membru din echipajul minim de siguranţă nu poate fi folosit la bord pe timpul navigaţiei:
a)navele pot să-şi continue voiajul până la primul loc de staţionare corespunzător situat în sensul de navigaţie, dacă există la bord un posesor al unui document de atestare valabil pentru funcţia şi sectorul de navigaţie respectiv;
b)prevederile de la litera (a) se aplică şi navelor de pasageri până la ultima escală a zilei;
(c)Femeile însărcinate şi cele care au născut nu pot face parte din echipajul minim de siguranţă pe parcursul a 14 săptămâni cel puţin, din care cel puţin 6 săptămâni înainte şi 7 săptămâni după naştere.