Norma din 2009 privind stabilirea echipajului minim de siguranţă la navele de navigaţie interioară care arborează pavilion român

M.Of. 285 bis

În vigoare
Versiune de la: 30 Aprilie 2009
Norma din 2009 privind stabilirea echipajului minim de siguranţă la navele de navigaţie interioară care arborează pavilion român
Dată act: 3-apr-2009
Emitent: Ministerul Transporturilor si Infrastructurii
CAPITOLUL 1:Domeniul de aplicare
Art. 1
(1)Dispoziţiile prezentelor norme se aplică tuturor navelor de navigaţie interioară care arborează pavilionul român, care navighează pe căile navigabile interioare, în trafic intern şi internaţional, cu excepţia barjelor fără echipaj şi a navelor de agrement destinate utilizării în scopuri sportive şi recreative.
(2)Prevederile prezentelor norme nu se aplică navelor militare.
CAPITOLUL 2:Definiţii
Art. 2
Termenii folosiţi în prezentele norme au următorul înţeles:
a)Autoritatea Navală Română - organ tehnic de specialitate din subordinea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, denumită în continuare ANR, autoritate de stat în domeniul navigaţiei;
b)Barjă - o navă, destinată transporturilor de mărfuri, construită sau modificată în mod special pentru a fi împinsă, şi care fie că nu are mijloace mecanice de propulsie, fie că are mijloace mecanice suficiente de propulsie care permit doar efectuarea unor manevre limitate când nu face parte dintr-un convoi de nave împins;
c)Carnet de serviciu - documentul eliberat de Autoritatea Navală Română prin care personalul navigant de pe nave de navigaţie interioară face dovada calificării, aptitudinii medicale, a timpilor de navigaţie şi a sectoarelor parcurse;
d)Certificat de echipaj minim de siguranţă - documentul eliberat de Autoritatea Navală Română pentru fiecare navă în parte, prin care se stabileşte numărul şi funcţiile echipajului minim de siguranţă;
e)Conducător - persoană care posedă aptitudinea şi calificarea necesare şi este desemnată pentru a asigura conducerea navei pe căile navigabile interioare şi care-şi exercită responsabilitatea la bordul navei;
f)Convoi - un convoi rigid sau un convoi de nave remorcate;
g)Convoi rigid - un convoi împins sau o formaţiune în cuplu;
h)Convoi împins - un ansamblu rigid de nave, din care cel puţin una este poziţionată înaintea navei (navelor) care asigură puterea pentru propulsie a convoiului, denumită(e) împingător(are); un convoi rigid este considerat de asemenea un convoi compus dintr-o navă împingător şi o navă împinsă, care sunt cuplate astfel încât să permită o articulaţie ghidată.
i)Document de atestare - un brevet sau certificat de capacitate în termen de valabilitate şi care dă dreptul titularului să îndeplinească la bordul unei nave pentru căile navigabile interioare funcţia corespunzătoare şi, atribuţiile pe care le presupune nivelul de responsabilitate specificat în acel document;
j)Echipaj minim de siguranţă - personalul navigant, calificat şi atestat conform reglementărilor în vigoare, necesar pentru asigurarea siguranţei navei şi a navigaţiei şi care ocupă funcţiile stabilite prin Certificatul de echipaj minim de siguranţă;
k)Formaţiune - modul de alcătuire al unui convoi;
l)Formaţiune în cuplu - un ansamblu de nave cuplate lateral rigid, bord în bord, fără ca vreuna să fie situată în faţa navei care propulsează ansamblul;
m)Împingător - o navă special construită pentru a asigura propulsia unui convoi împins;
n)Navă autopropulsată - o navă destinată transportului de mărfuri, construită pentru a naviga independent, cu propriile sale mijloace mecanice de propulsie;
o)Navă cu cabine - o navă de pasageri de croazieră cu cabine de dormit pentru pasageri;
p)Navă de navigaţie interioară - o navă destinată să navigheze exclusiv sau în mod special pe căile navigabile interioare;
r)Navă de pasageri - o navă pentru voiaj de zi sau o navă cu cabine, construită şi amenajată pentru a transporta mai mult de 12 pasageri;
s)Navă pentru voiaje de zi - o navă de pasageri, fără cabine de dormit pentru pasageri;
ş)Tahograf - echipamentul care se instalează la bordul navelor având ca scop indicarea, înregistrarea şi stocarea în mod automat sau semiautomat a datelor privind timpul cât nava se află în marş şi a anumitor perioade de lucru ale conducătorilor navei;
t)Timpi de navigaţie efectivă - perioada de timp scursă de la începutul voiajului până la sfârşitul voiajului, mai puţin zilele de întrerupere în care nava nu şi-a putut continua voiajul.
Art. 3
Echipajul minim de siguranţă, timpii de navigaţie efectivă şi perioadele de odihnă de la bordul navelor de navigaţie interioară trebuie să fie în conformitate cu prevederile prezentelor norme, pentru toate modurile de exploatare.
Art. 4
(1)Pe toată perioada cât nava se află în exploatare, echipajul minim de siguranţă pentru unul din modurile de exploatare prevăzute la art. 8, precum şi pentru perioadele de staţionare, trebuie să fie permanent prezent la bordul navei.
(2)Nava nu va fi autorizată să plece fără echipajul minim de siguranţă prevăzut.
(3)Prevederile prezentelor norme se aplică şi atunci când navele navighează în apele naţionale altele decât cele navigabile.
(4)În situaţii neprevăzute, cum ar fi boală, accident, decizia unei autorităţi, atunci când cel mult un membru din echipajul minim de siguranţă nu poate fi folosit la bord pe timpul navigaţiei:
a)navele pot să-şi continue voiajul până la primul loc de staţionare corespunzător situat în sensul de navigaţie, dacă există la bord un posesor al unui document de atestare valabil pentru funcţia şi sectorul de navigaţie respectiv;
b)prevederile de la litera (a) se aplică şi navelor de pasageri până la ultima escală a zilei;
(c)Femeile însărcinate şi cele care au născut nu pot face parte din echipajul minim de siguranţă pe parcursul a 14 săptămâni cel puţin, din care cel puţin 6 săptămâni înainte şi 7 săptămâni după naştere.
CAPITOLUL 3:Membrii de echipaj
Art. 5
(1)Echipajul minim al unei nave poate fi compus din următoarele funcţii:
a)conducător (căpitan fluvial categoria A sau categoria B sau timonier fluvial);
b)timonier fluvial (ofiţer fluvial);
c)şef mecanic fluvial;
d)mecanic (ofiţer mecanic fluvial/motorist);
e)şef de echipaj fluvial;
f)conducător de şalupă fluvială;
g)marinar;
h)marinar stagiar;
i)mecanic stagiar.
(2)Membrii de echipaj prevăzuţi la alin. (1) trebuie să deţină documentele de atestare valabile corespunzător funcţiei îndeplinite la bordul navei.
CAPITOLUL 4:Certificat de echipaj minim de siguranţă
Art. 6
(1)Certificatul de echipaj minim de siguranţă trebuie să se găsească obligatoriu la bordul fiecărei nave, care arborează pavilionul român.
(2)Proprietarii sau operatorii navelor sunt obligaţi să asigure navele cu echipajul stabilit prin Certificatul de echipaj minim de siguranţă, indiferent dacă nava se află în navigaţie în apele naţionale sau internaţionale.
(3)Atunci când se schimbă condiţiile tehnice şi de viaţă la bord, ANR poate aproba încadrarea navei cu un echipaj minim de siguranţă corespunzător noilor condiţii.
CAPITOLUL 5:Carnetul de serviciu - dovada calificării
Art. 7
(1)Oricare membru al echipajului trebuie să aibă un carnet de serviciu personal.
(2)Carnetele de serviciu se eliberează de către ANR.
(3)Carnetul de serviciu conţine:
a)date cu caracter general precum calificarea titularului, documente de atestare, diplome şi aptitudine medicală, şi
b)date specifice privind voiajele efectuate şi funcţiile ocupate la bordul navei, prin care se justifică perioadele de îmbarcare, timpii de navigaţie efectivă şi sectoarele parcurse pe anumite căi navigabile interioare.
(4)ANR este responsabilă de înregistrarea datelor cu caracter general prevăzute la lit. a), iar conducătorul navei este responsabil de înregistrarea datelor specifice prevăzute la lit. b);
(5)În momentul îmbarcării, carnetul de serviciu trebuie prezentat conducătorului navei, ţinut la zi şi păstrat de acesta în loc sigur, până în momentul debarcării. La cererea titularului, carnetul de serviciu trebuie să-i fie restituit în orice moment, fără întârziere;
(6)Titularul trebuie să prezinte carnetul de serviciu pentru viză la o căpitănie de port desemnată, cel puţin o dată în decursul a 12 luni calendaristice, începând de la data eliberării. Căpitănia vizează fiecare pagină a carnetului de serviciu, în baza înscrisurilor din jurnalul de bord şi/sau a copiilor confirmate oficial de conducătorul navei;
(7)Documentaţia relevantă pentru tot personalul navigant îmbarcat pe navă se află permanent la bord, este accesibilă, poate fi citită şi include în mod obligatoriu, fără a se limita la aceasta, actele privind experienţa, instruirea, starea de sănătate şi calificarea necesară pentru îndeplinirea sarcinilor repartizate.
CAPITOLUL 6:Moduri de exploatare
Art. 8
(1)Pe o perioadă de 24 de ore, se definesc următoarele moduri de exploatare: A1 - Navigaţie de cel mult 14 ore; A2 - Navigaţie de cel mult 18 ore; B - Navigaţie continuă timp de 24 ore.
(2)În modul de exploatare A1, navigaţia poate fi prelungită la cel mult 16 ore, maximum o dată pe săptămână, dacă timpul de navigaţie este atestat de înregistrările unui tahograf autorizat şi atunci când, în afară de conducător, în echipajul minim prevăzut se află un alt membru posesor al documentului de atestare de timonier.
(3)O navă fără tahograf, care navighează în modul de exploatare A1, respectiv A2, trebuie să-şi întrerupă navigaţia timp de 8 ore continue, respectiv 6 ore continue, astfel:
a)în modul de exploatare A1 între ora 2200 şi ora 600, şi
b)în modul de exploatare A2 între ora 2300 şi ora 0500.
(4)Nava se poate abate de la orarul stabilit mai sus dacă este echipată cu un tahograf în bună stare de funcţionare şi agreat de ANR. Acest tahograf trebuie să fie în funcţiune cel puţin de la începutul ultimei perioade de odihnă neîntreruptă de 8 ore, respectiv 6 ore, şi trebuie să fie accesibil imediat organelor de control.
(5)Pe anumite sectoare de ape interioare navigabile, ANR poate impune moduri de exploatare diferite de cele prevăzute în acest articol.
CAPITOLUL 7:Odihna obligatorie
Art. 9
(1)În modul de exploatare A1 într-un interval de 24 ore calculat de la terminarea ultimei perioade de odihnă de 8 ore, toţi membrii din echipaj trebuie să beneficieze de 8 ore de odihnă neîntreruptă în afara timpilor de navigaţie efectivă.
(2)În modul de exploatare A2, într-un interval de 24 ore calculat de la terminarea ultimei perioade de odihnă de 6 ore, toţi membrii din echipaj trebuie să beneficieze de 8 ore de odihnă, din care 6 ore de odihnă neîntreruptă în afara timpilor de navigaţie efectivă.
(3)În modul de exploatare B, toţi membrii din echipaj trebuie să beneficieze de perioade de odihnă de 24 ore, la fiecare 48 ore, din care cel puţin două perioade de 6 ore neîntrerupte. Membrii de echipaj cu vârsta sub 18 ani, vor beneficia de 8 ore de odihnă neîntreruptă, din care 6 ore în afara timpului de navigaţie efectivă.
(4)În timpul perioadei de odihnă, membrul de echipaj nu are nici o obligaţie, inclusiv cu privire la supraveghere sau disponibilitate; serviciile de cart şi supraveghere privind navele în staţionare nu sunt considerate ca obligaţii în sensul prezentului alineat.
(5)Dacă în legislaţia muncii există prevederi în ceea ce priveşte timpi mai lungi ai perioadei de odihnă, acestea primează.
(6)Proprietarul, persoana care a închiriat nava sau operatorul navei este obligat să efectueze anual un control intern cu privire la respectarea de către conducătorii navelor a timpilor de navigaţie, a timpului de întrerupere a navigaţiei şi a perioadei de odihnă.
CAPITOLUL 8:Schimbarea sau repetarea modului de exploatare
Art. 10
(1)Schimbarea sau repetarea modului de exploatare se poate face numai cu respectarea prevederilor de mai jos:
a)Trecerea de la modul de exploatare A1 la modul A2 se poate efectua numai:
(i)dacă echipajul a fost în întregime înlocuit, sau
(ii)dacă membrii de echipaj prevăzuţi pentru modul A2 au beneficiat imediat înainte de schimbarea modului de exploatare de un timp de odihnă de 8 ore, din care 6 ore în afara timpului de navigaţie efectivă, iar echipajul suplimentar, prevăzut pentru modul de exploatare A2, se găseşte la bord.
b)Trecerea de la modul de exploatare A2 la modul A1 se poate efectua numai în următoarele condiţii:
(i)dacă echipajul a fost în întregime înlocuit, sau
(ii)dacă membrii de echipaj prevăzuţi pentru modul A1 au beneficiat imediat înainte de schimbarea modului de exploatare de un timp de odihnă de 8 ore, în afara timpului de navigaţie efectivă.
c)Trecerea de la modul de exploatare B la modurile A1 sau A2 se poate efectua numai:
(i)dacă echipajul a fost în întregime înlocuit, sau
(ii)dacă membrii de echipaj prevăzuţi pentru modurile de exploatare A1 şi A2 au beneficiat de un timp neîntrerupt de odihnă de 8 ore şi, respectiv 6 ore, imediat înainte de schimbarea modului de exploatare.
d)Trecerea de la modurile de exploatare A1 sau A2 în modul B se poate efectua numai:
(i)dacă echipajul a fost în întregime înlocuit, sau
(ii)dacă membrii de echipaj prevăzuţi la modul de exploatare B au beneficiat de o perioadă de odihnă de 8 ore şi, respectiv 6 ore, neîntreruptă, înaintea schimbării modului de exploatare, în afara timpului de navigaţie efectivă şi dacă echipajul suplimentar prevăzut pentru modul de exploatare B se găseşte la bord.
e)Repetarea modulului de exploatare A1 sau A2 se poate efectua numai:
(i)dacă echipajul a fost în întregime înlocuit, şi
(ii)dacă membrii de echipaj necesari pentru repetarea modului de exploatare A1 sau A2 au beneficiat, imediat înainte de începerea noului voiaj, de o perioadă de odihnă de 8 ore, respectiv 6 ore, neîntreruptă, în afara timpului de navigaţie efectivă.
(2)În toate cazurile de schimbare a modului de exploatare, proprietarul, închiriatorul, operatorul sau conducătorul navei trebuie să modifice echipajul minim de siguranţă conform prevederilor prezentelor norme.
CAPITOLUL 9:Jurnalul de bord - Tahograf
Art. 11
(1)La bordul fiecărei nave, căreia i se aplică prezentele norme, trebuie să se găsească un jurnal de bord. Acest jurnal de bord trebuie completat conform instrucţiunilor pe care le conţine. Responsabilitatea păstrării jurnalului de bord şi a înscrisurilor din acesta revine conducătorului navei.
(2)Jurnalul de bord se eliberează de ANR, prin căpităniile de port. Un nou jurnal de bord nu poate fi eliberat decât dacă este prezentat jurnalul de bord precedent.
(3)Pe foile rămase libere din Jurnalul de bord precedent Căpitănia de port va face menţiunea "Anulat". Acesta se păstrează la bordul navei timp de şase luni, de la data ultimului înscris.
(4)Căpitănia de port, care eliberează jurnalul de bord, atestă aceasta printr-un "Certificat de evidenţă jurnale de bord", menţionând numele şi numărul oficial al navei, numărul jurnalului de bord şi data eliberării. Acest certificat trebuie să fie păstrat la bordul navei. Eliberarea jurnalelor de bord ulterioare, conform alin. (2) al prezentului articol, este înscrisă în certificat.
(5)Instalarea şi inspecţia tehnică a tahografelor se face după normele elaborate de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii. Operatorii economici care montează, verifică, etalonează şi întreţin tahografe sunt cei autorizaţi de Autoritatea Navală Română.
(6)Înregistrările tahografului trebuie păstrate la bordul navei timp de şase luni de la data ultimei înregistrări.
(7)În caz de înlocuire sau de suplimentare a echipajului, conform art. 10, membrul de echipaj înlocuit sau îmbarcat suplimentar va prezenta un "atestat pentru justificarea perioadelor de odihnă" sau o copie din jurnalul de bord, care trebuie să conţină date referitoare la timpii de navigaţie şi perioada de odihnă de care navigatorul a beneficiat la bordul navei unde a efectuat ultimul voiaj.
CAPITOLUL 10:Echipamentul navelor
Art. 12
(1)Fără a aduce atingere altor dispoziţii ale prezentelor norme, navele autopropulsate, împingătoarele, remorcherele, convoaiele împinse şi navele de pasageri, exploatate cu un echipaj minim de siguranţă, trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:
1.1.Standard SI
a)Instalaţiile de propulsie trebuie să fie de aşa natură încât să permită modificarea vitezei şi inversării sensului de marş din postul de comandă; Maşinile auxiliare, necesare marşului navei, trebuie să poată fi puse în funcţiune şi oprite din postul de comandă, în afară de cazul în care ele funcţionează în regim automat, fără întrerupere, pe parcursul fiecărei voiaj.
b)Nivelurile critice:
(i)ale temperaturii apei de răcire la motoarele principale;
(ii)ale presiunii uleiului de ungere la motoarele principale şi la organele de transmisie;
(iii)ale presiunii uleiului şi a aerului pentru dispozitivele de inversare a motoarelor principale, ale mecanismelor reductoare/inversoare sau elicelor;
(iv)ale nivelului santinei compartimentului maşini,
trebuie să fie semnalizate de dispozitive care declanşează în timonerie semnale de alarmă sonore şi optice. Semnalele de alarmă acustice pot fi reunite într-un singur aparat de sonorizare. Semnalele de alarmă optice trebuie să indice problema constatată şi nu trebuie să fie anulate decât atunci când respectivele probleme au fost eliminate.
c)Alimentarea cu carburant şi răcirea motoarelor principale trebuie să fie automatizată;
d)Guvernarea trebuie să fie făcută de o persoană, fără un efort special, chiar la pescajul maxim autorizat;
e)Emiterea de semnale optice şi sonore, impuse de Regulamentul de inspecţie pe Rhin şi Regulamentul de navigaţie pe Dunăre (DFND) pentru navele aflate în marş, să poată fi făcută din postul de comandă;
f)Dacă nu este posibilă comunicarea directă între postul de comandă cu prova navei, pupa navei, compartimente interioare şi sala maşini, trebuie prevăzut un mijloc fonic. Pentru sala maşini, legătura fonică poate fi înlocuită cu semnale optice şi acustice;
g)Efortul necesar pentru manevrarea manivelelor şi dispozitivelor pivotante, analoage maşinilor de ridicat, nu trebuie să fie mai mare de 160 N;
h)Vinciurile de remorcare menţionate în certificate trebuie să fie motorizate;
i)Pompele de santină şi pompele de spălare a punţii trebuie să fie motorizate;
j)Aparatele principale de comandă şi control trebuie să fie dispuse ergonomic;
k)Echipamentele necesare, conform Anexei nr. 7, trebuie să poată fi controlate din postul de comandă;
l)Nava trebuie să fie echipată cu un radiotelefon în unde metrice, pentru comunicaţii navă - navă şi informare nautică.
1.2.Standard S2
a)Pentru navele care operează separat:
(i)standardul S1 şi o echipare suplimentară cu un propulsor prova, care poate fi acţionat din timonerie.
b)Pentru navele care asigură propulsia unei formaţiuni în cuplu:
(i)standardul S1 şi o echipare suplimentară cu un propulsor prova, care poate fi acţionat din timonerie.
c)Pentru navele care asigură propulsia convoaielor împinse formate dintr-o motonavă şi o navă în faţă:
(i)standardul S1 şi o echipare suplimentară cu vinciuri de cuplare acţionate electric sau hidraulic. Totuşi, acest echipament nu este cerut dacă nava din fruntea convoiului împins este echipată cu un propulsor prova, care poate fi acţionat din timoneria navei împingătoare.
d)Pentru împingătoare care asigură propulsia unui convoi împins:
(i)standardul S1 şi o echipare suplimentară cu vinciuri de cuplare acţionate electric sau hidraulic. Totuşi, acest echipament nu este cerut dacă nava din fruntea convoiului împins este echipată cu un propulsor prova, care poate fi acţionat din timoneria navei împingătoare.
e)Pentru navele de pasageri:
(i)standardul S1 şi o echipare suplimentară cu un propulsor prova, care poate fi acţionat din timonerie. Totuşi, acest lucru nu se cere dacă instalaţia de propulsie şi instalaţia de guvernare a navei de pasageri garantează în aceeaşi măsură manevrabilitatea.
(2)Conformitatea îndeplinirii prevederilor alin. (1) de mai sus este dată de certificatele de inspecţie ale navei.
Art. 13
Situaţiile în care se poate afla o navă, corespunzător stării sale tehnice şi de exploatare:
(1)Navă în exploatare - navă care are toate documentele tehnice valabile, cu maşinile, instalaţiile, echipamentele şi toate dotările în stare de funcţionare, cu echipajul complet şi aptă din toate punctele de vedere pentru a fi folosită conform tipului şi destinaţiei sale.
(2)Navă scoasă din exploatare - navă cu documentele tehnice expirate, cu maşinile, instalaţiile, echipamentele şi/sau dotările parţial sau total scoase din funcţiune şi care nu este aptă pentru a fi folosită conform tipului şi destinaţiei sale.
(3)Navă în parcul rece - navă cu toate documentele tehnice valabile, cu maşinile, instalaţiile, echipamentele şi toate dotările în stare de funcţionare, dar pusă în stare de conservare din motive comerciale, aptă de a fi folosită numai după deconservare şi dotare cu echipaj.
(4)Se consideră nave scoase din exploatare şi în parcul rece numai navele care au fost comunicate ANR de către proprietarii, închinătorii sau operatorii lor.
(5)Navă la iernatic - navă cu toate documentele tehnice valabile, dar care, datorită condiţiilor hidro-meteorologice, a fost dusă de proprietar, închiriator sau operator în locurile de iernatic special amenajate pentru acest scop.
(6)Pentru navele prevăzute la alin. (2) şi alin. (3), ANR va stabili echipajul minim de siguranţă în funcţie de starea navei şi locul de staţionare.
(7)Pentru navele prevăzute la alin. (5), ANR va stabili echipajul minim de siguranţă, în conformitate cu Instrucţiunile pentru organizarea iernaticelor.
CAPITOLUL 11:Nave în staţionare
Art. 14
(1)Pe timpul staţionării în porturi a navelor de navigaţie interioară, prevăzute la art. 16 pct. 1-3, art. 17, art. 18(1) pct. 3-6 şi art. 20 pct. 4.3, 4.4, 5 şi 10, serviciul de supraveghere şi siguranţă va fi asigurat de minim un marinar sau un mecanic.
(2)Pe timpul staţionării în porturi a navelor de navigaţie interioară prevăzute la art. 18 alin. (1) pct. 1 şi la art. 20, pct. 1.1, 1.2, 1.3, 2, 3.1, 3.2, 4.1, 4.2, 6, 7, 8, 9.1, 9.2, 11, 12, 13, 14, 15, 16 şi 17, serviciul de supraveghere şi siguranţă poate fi asigurat de către un marinar sau de personalul pontonului la care sunt asigurate navele, cu condiţia ca nava să fie predată personalului de la ponton, pe bază de proces-verbal.
(3)La navele prevăzute la alineatul (2), atunci când staţionează grupat (grupul poate fi format din maxim 4 nave), serviciul de supraveghere şi siguranţă poate fi asigurat de un marinar pentru fiecare grup, iar în cazul când un grup este legat de ponton, serviciul de supraveghere şi siguranţă poate fi asigurat de către personalul pontonului, cu condiţia ca grupul să fie predat personalului de la ponton, pe bază de proces-verbal.
Art. 15
(1)Pentru tipurile de nave care nu sunt prevăzute în prezentele norme, ANR va stabili, în funcţie de tipul construcţiei, caracteristici, echipament standard, mod de exploatare, sectoare de navigaţie precum şi alte criterii specifice, echipajul minim de siguranţă care trebuie să se găsească la bord în cursul navigaţiei.
(2)Pentru cazuri particulare, cum ar fi transportul de mărfuri periculoase, ANR poate impune suplimentarea echipajului minim de siguranţă, eliberând un certificat corespunzător.
(3)În cazul navelor certificate pentru conducerea prin radar, echipajul minim de siguranţă se limitează la un conducător; la navele cu comanda din timonerie pentru manevra şi supravegherea maşinii de propulsie, ANR poate reduce echipajul minim de siguranţă, la cerere.
Art. 16
Echipajul minim al navelor autopropulsate, împingătoarelor şi remorcherelor (cu şi fără remorcă), cuprinde:
 

Lungimea navei

Membrii de echipaj

Numărul membrilor de echipaj pentru modul de exploatare şi echipamentul standard

A1

A2

B

S1

S2

S1

S2

S1

S2

1

L<=70

conducător

1

-

2

-

2

2

timonier fluvial

-

-

-

-

-

-

şef de echipaj fluvial

-

-

-

-

-

-

marinar

1

-

-

-

1

-

marinar stagiar

-

-

-

-

1

2

mecanic

-

-

-

-

-

-

2

70 < L <= 86

conducător

1

1

2

-

2

2

timonier fluvial

-

-

-

-

-

-

şef de echipaj fluvial

1

-

-

-

 

-

marinar

-

1

-

-

21)

11)

marinar stagiar

-

1

1

-

-

1

mecanic

-

-

-

-

-

-

3

L > 86

conducător

1

1

2

2

2

2

timonier fluvial

1

1

-

-

1

1

şef de echipaj fluvial

-

-

-

-

-

-

marinar

1

-

1

-

22)

12)

marinar stagiar

-

1

1

2

-

1

mecanic

-

-

-

-

-

-

1)Unul din marinari poate fi înlocuit cu un mecanic stagiar.
2)A.N.R. poate aproba o calificare inferioară pentru unul din marinari.
Art. 17
(1)Echipajul minim al convoaielor rigide şi alte formaţiuni rigide cuprinde:
 

Tipul convoiului

Membrii de echipaj

Numărul membrilor de echipaj pentru modul de exploatare şi echipamentul standard

A1

A2

B

S1

S2

S1

S2

S1

S2

1

împingător + 1 barjă3) sau formaţie în cuplu de dimensiuni

L <= 116,5 m

B <= 15 m

conducător

1

1

2

2

2

2

timonier fluvial

1

1

-

-

1

1

şef de echipaj fluvial

-

-

-

-

-

-

marinar

1

-

1

1

24,5)

1

marinar stagiar

-

1

1

1

-

1

mecanic

-

-

-

-

-

-

2

împingător + 2 barje3) sau navă autopropulsată + 1 barjă3

conducător

1

1

2

2

2

2

timonier fluvial

1

1

-

-

1

1

şef de echipaj fluvial

-

-

-

1

-

1

marinar

1

-

2

-

24)

-

marinar stagiar

1

2

1

2

-

1

mecanic

-

-

-

-

1

1

3

împingător + 3 sau 4 barje3) sau navă autopropulsată + 2 sau 3 barje3)

conducător

1

1

2

2

2

2

timonier fluvial

1

1

-

-

1

1

şef de echipaj fluvial

-

-

-

1

-

1

marinar

2

1

2

-

24)

-

marinar stagiar

-

1

1

2

1

2

mecanic(ofiţer mecanic fluvial)

1

1

1

1

1

1

4

împingător + mai mult de 4 barje3)

conducător

1

1

2

2

2

2

timonier fluvial

1

1

-

-

1

1

şef de echipaj fluvial

 

1

-

1

-

1

marinar

3

1

34)

1

34)

1

marinar stagiar

-

1

1

2

1

2

mecanic(ofiţer mecanic fluvial)

1

1

1

1

1

1

3)Barjă - barjă de tip Europa II sau echivalentele sale, în lungime maximă de 76,5 m.
1 barjă = două sau mai multe barje cuplate, cu o lungime totală ce nu depăşeşte 76,5 m şi o lăţime totală ce nu depăşeşte 15 m.
4)A.N.R. poate aproba o calificare inferioară pentru unul din marinari.
5)Unul din marinari poate fi înlocuit de un mecanic stagiar.
(2)A.N.R. poate să prevadă un echipaj minim obligatoriu diferit pentru convoaie cu o lungime maximă de 86 m şi o lăţime de 15 m.
(3)Şlepurile sunt asimilate banelor.
(4)Barjele cu lungimi mai mici sau egale cu 89,0 m sunt asimilate barjelor de tip Europa II.
CAPITOLUL 12:Echipajul minim al navelor de pasageri
Art. 18
(1)Echipajul minim al navelor de pasageri, care efectuează curse de zi, altele decât navele cu cabine, cuprinde:
 

Numărul maxim admis de pasageri

Membri de echipaj

Numărul membrilor de echipaj pentru modul de exploatare şi echipamentul standard

A1

A2

B

S1

S2

S1

S2

S1

S2

1

până la 30 pasageri

conducător de şalupă fluvială

1

-

2

-

2

-

timonier fluvial

-

-

-

-

-

-

şef de echipaj fluvial

-

-

-

-

-

-

marinar

-

-

-

-

-

-

marinar stagiar

-

-

-

-

-

-

mecanic

-

-

-

-

-

-

2

de la 31 la 80 pasageri

conducător

-

-

-

-

-

-

timonier fluvial

17

-

2

-

2

2

şef de echipaj fluvial

-

-

-

-

-

1

marinar

1

-

1

-

2

-

marinar stagiar

-

-

-

-

-

1

mecanic

-

-

-

-

-

-

3

de la 81 la 250 pasageri

conducător

18

-

2

-

2

-

timonier fluvial

1

-

-

-

-

-

şef de echipaj fluvial

-

-

-

-

-

-

marinar

-

-

-

-

1

-

marinar stagiar

-

-

1

-

1

-

mecanic

1

-

1

-

2

-

4

de la 251 la 600 pasageri

conducător

1

1

2

2

3

3

timonier fluvial

-

-

-

-

-

-

şef de echipaj fluvial

1

1

-

-

-

-

marinar

1

-

1

-

1

-

marinar stagiar

-

1

1

1

1

1

mecanic (ofiţer mecanic fluvial)

1

-

1

1

1

1

5

de la 601 la 1000 pasageri

conducător

1

1

2

2

3

3

timonier fluvial

1

1

-

-

-

-

şef de echipaj fluvial

-

-

-

1

-

1

marinar

2

-

2

-

2

-

marinar stagiar

1

2

-

1

-

1

mecanic(şef mecanic fluvial)

1

1

2

1

2

1

6

peste 1000 pasageri

conducător

2

2

2

2

3

3

timonier fluvial

-

-

-

-

-

-

şef de echipaj fluvial

-

1

-

1

-

1

marinar

36

1

4

2

4

2

marinar stagiar

1

2

-

1

1

2

mecanic(şef mecanic fluvial)

1

1

2

2

2

2

6)A.N.R. poate aproba o calificare inferioară pentru unul din marinari.
7)Pentru lacurile navigabile, în modul de lucru A1, în loc de timonier fluvial se poate folosi un conducător de şalupă fluvială cu vechime de minim 4 ani pe funcţie.
8)Pentru lacurile navigabile, în modul de lucru A1, pe funcţia de conducător de navă se poate folosi un timonier fluvial cu vechime de minimum 4 ani pe funcţie.
(2)Echipajul minim al navelor de croazieră cu cabine cuprinde:
 

Număr paturi

Membri de echipaj

Numărul membrilor de echipaj pentru modul de exploatare şi echipamentul standard

A1

A2

B

S1

S2

S1

S2

S1

S2

1

până la 50 paturi

conducător

1

1

2

2

3

3

timonier fluvial

-

-

-

-

-

-

şef de echipaj fluvial marinar

1

-

1

-

1

-

marinar stagiar

-

2

-

1

-

1

mecanic

1

1

1

1

1

1

2

de la 51 la 100 paturi

conducător

1

1

2

2

3

3

timonier fluvial

1

1

-

-

-

-

şef de echipaj fluvial

-

-

-

-

-

-

marinar

1

-

1

-

1

-

marinar stagiar

-

1

-

1

-

1

mecanic (ofiţer mecanic fluvial)

1

1

1

1

1

1

3

peste 100 paturi

conducător

1

1

2

2

3

3

timonier fluvial

1

1

-

-

-

-

şef de echipaj fluvial marinar

2

1

3

2

3

2

marinar stagiar

-

1

-

1

-

1

mecanic (ofiţer mecanic fluvial)

1

1

1

1

1

1

CAPITOLUL 13:Echipajul navelor, atunci când echipamentul standard prevăzut la art. 12 este incomplet
Art. 19
(1)Dacă echipamentul unei nave autopropulsată, unui împingător, unui convoi împins, al unei formaţii rigide sau al unei nave de pasageri nu corespunde echipamentului standard S1 prevăzut la art. 12 alin. 1.1, echipajul minim prevăzut la art. 16, art. 17 şi art. 18 trebuie mărit cu un marinar, în modurile de exploatare A1 şi A2 şi cu doi marinari pentru modul de exploatare B. Atunci când nu sunt îndeplinite prevederile uneia din literele i) şi k) din standardul S1, în modul de exploatare B se suplimentează numai cu un marinar, în loc de doi marinari.
(2)Pe lângă aceasta, dacă nu este îndeplinită una sau mai multe din prevederile art. 12 alin. 1.1. lit. a), b) şi c), atunci:
a)marinarul prevăzut la alin. (1), trebuie să fie înlocuit de un mecanic, pentru modurile de exploatare A1 şi A2; şi
b)cei doi marinari prevăzuţi la alin. (1), trebuie înlocuiţi de doi mecanici pentru modul de exploatare B.
Art. 20
(1)Echipajul minim de siguranţă pentru alte tipuri de nave, altele decât cele de la art. 16, art. 17 şi art. 18 şi care navigă numai pe căile navigabile interioare ale României:

Tipul navei

Funcţiile membrilor de echipaj

Numărul membrilor de echipaj pentru un schimb de lucru

I - AUTOPROPULSATE

1. Şalupe şi bac motor

conducător şalupă fluvială

1

şef de echipaj fluvial

-

1.1. Şalupe de navigaţie interioară1), 2)

marinar

-

marinar stagiar

-

mecanic

-

conducător şalupă fluvială4)

1

şef de echipaj fluvial

-

1.2. şalupe de stins incendiu

marinar

-

marinar stagiar

1

mecanic

-

conducător şalupă fluvială

1

1.3 nave de transport autopropulsate tip bac motor cu L <= 20 m6)

şef de echipaj fluvial

-

marinar

-

marinar stagiar

-

mecanic stagiar

-

timonier fluvial (ofiţer fluvial)

1

şef de echipaj fluvial

-

2. Pilotine

marinar

1

marinar stagiar

-

mecanic

-

3. Bacuri de traversare

timonier fluvial (ofiţer fluvial)

1

şef de echipaj fluvial

-

3.1. până la 300 tone capacitate

marinar

-

marinar stagiar

1

mecanic stagiar

-

căpitan fluvial

1

timonier fluvial

-

3.2. peste 300 tone capacitate

şef de echipaj fluvial

-

marinar

1

marinar stagiar

-

mecanic

1

4. Remorchere şi împingătoare portuare

conducător de şalupă fluvială

1

marinar sau mecanic

1

4.1 până la 185 kW

  

4.2. de la 186 kW până la 800 KW

timonier fluvial

1

marinar stagiar

1

mecanic

1

4.3 de la 801 KW la 3700 KW

căpitan fluvial

1

timonier fluvial

-

şef de echipaj fluvial

1

marinar

-

marinar stagiar

1

mecanic (şef mecanic fluvial)

1

4.4 peste 3700 KW

căpitan fluvial

1

timonier fluvial

-

şef de echipaj fluvial

1

marinar

1

marinar stagiar

1

mecanic (şef mecanic fluvial)

1

5. Nave de stins incendiu

căpitan fluvial

1

timonier fluvial

-

şef de echipaj fluvial

1

marinar

-

marinar stagiar

1

mecanic (şef mecanic fluvial)

1

6. Nave de semnalizare

timonier fluvial (ofiţer fluvial)

1

şef de echipaj fluvial

1

marinar

1

marinar stagiar

-

mecanic

1

7. Nave colectare reziduuri

timonier fluvial (ofiţer fluvial)

1

şef de echipaj fluvial

-

marinar

-

marinar stagiar

-

mecanic

1

8. Drage

căpitan fluvial

1

timonier fluvial

1

marinar

-

marinar stagiar

1

mecanic

1

9. Şalande

timonier fluvial (ofiţer fluvial)

1

şef de echipaj fluvial

-

9.1. până la 500 m.c.

marinar

-

marinar stagiar

-

mecanic

1

9.2. peste 500 m.c.

timonier fluvial (ofiţer fluvial)

1

şef de echipaj fluvial

-

marinar

1

marinar stagiar

-

mecanic4)

1

10. Tancuri petroliere sau chimice şi nave de bunkeraj

timonier fluvial

1

mecanic

1

10.1 până la 500 t

  

10.2 de la 501 t la 1000 t

căpitan fluvial

1

marinar stagiar

1

mecanic

1

10.3 peste 1000 t

căpitan fluvial

1

mecanic (şef mecanic fluvial)

1

marinar

1

II - NEPROPULSATE

11. Tancuri şi barje petroliere sau chimice

căpitan fluvial

-

timonier fluvial

-

şef de echipaj fluvial

-

marinar4) sau mecanic4)

1

marinar stagiar

-

12. Pontoane dormitor

căpitan fluvial

-

timonier fluvial

-

şef de echipaj fluvial

-

marinar

-

marinar stagiar

1

mecanic

-

13. Drage

căpitan fluvial

-

timonier fluvial

-

şef de echipaj fluvial

-

marinar

1

marinar stagiar

-

mecanic

-

14. Şalande

căpitan fluvial

-

timonier fluvial

-

şef de echipaj fluvial

-

marinar

1

marinar stagiar

-

mecanic

-

15. Bacuri şi poduri plutitoare de traversare

căpitan fluvial

-

timonier fluvial

-

şef de echipaj fluvial

-

marinar

1

marinar stagiar

-

mecanic

-

16. Macarale plutitoare

căpitan fluvial

-

timonier fluvial

-

şef de echipaj fluvial

-

marinar4)

1

marinar stagiar

-

mecanic

1

17. Instalaţii pe corp plutitor3)

căpitan fluvial

-

timonier fluvial

-

şef de echipaj fluvial

-

marinar4)

1

marinar stagiar

-

mecanic

-

18. Docuri plutitoare5)

căpitan fluvial

1

timonier fluvial

-

şef de echipaj fluvial

-

marinar4)

1

marinar stagiar

-

mecanic (şef mecanic fluvial)

1

Notă:
1)Sunt incluse şalupele cu jet, cu aripi imerse, de inspecţie, precum şi cele folosite pentru control, pază, asistenţă tehnică, de pescuit şi alte asemenea, şalupe remorcher şi pilotine.
2)Pot remorca sau duce în cuplu o unitate cu o lungime maximă de 30 m, dacă această menţiune este înscrisă în Certificatul Tehnic de Navigaţie Interioară (CTNI).
3)Sunt incluse instalaţiile plutitoare de extragere balast, excavatoarele, graiferele, elevatoarele, deroşezele, sonetele şi altele asemenea.
4)Se cere minim doi ani vechime.
5)Docuri plutitoare:
a)Pentru un doc plutitor serviciul de supraveghere şi siguranţă pe un schimb de lucru se asigură de către un marinar;
b)Atunci când se constituie o formaţiune de două sau trei docuri plutitoare serviciul de supraveghere şi siguranţă pe un schimb de lucru pentru întreaga formaţiune de docuri, va fi asigurat de un marinar şi un motorist cu minim 2 ani vechime;
c)operaţiunile de urcare sau coborâre de pe doc sau de pe docurile din formaţie a navelor se asigură de către un căpitan fluvial şi un şef mecanic fluvial.
6)Pot remorca sau duce în cuplu maxim două unităţi. Convoiul va avea lungimea max. de 86 m şi o lăţime ce nu depăşeşte 15 m, caz în care echipajul minim se suplimentează cu un marinar sau mecanic.
(2)Durata unui schimb de lucru nu va fi mai mare de 12 ore;
(3)Navelor de la acest articol nu li se aplică prevederile art. 8, art. 9, art. 10 şi art. 12.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 285 bis din data de 30 aprilie 2009