Capitolul 10 - Echipamentul navelor - Norma din 2009 privind stabilirea echipajului minim de siguranţă la navele de navigaţie interioară care arborează pavilion român
M.Of. 285 bis
În vigoare Versiune de la: 30 Aprilie 2009
CAPITOLUL 10:Echipamentul navelor
Art. 12
(1)Fără a aduce atingere altor dispoziţii ale prezentelor norme, navele autopropulsate, împingătoarele, remorcherele, convoaiele împinse şi navele de pasageri, exploatate cu un echipaj minim de siguranţă, trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:
1.1.Standard SI
a)Instalaţiile de propulsie trebuie să fie de aşa natură încât să permită modificarea vitezei şi inversării sensului de marş din postul de comandă; Maşinile auxiliare, necesare marşului navei, trebuie să poată fi puse în funcţiune şi oprite din postul de comandă, în afară de cazul în care ele funcţionează în regim automat, fără întrerupere, pe parcursul fiecărei voiaj.
b)Nivelurile critice:
(i)ale temperaturii apei de răcire la motoarele principale;
(ii)ale presiunii uleiului de ungere la motoarele principale şi la organele de transmisie;
(iii)ale presiunii uleiului şi a aerului pentru dispozitivele de inversare a motoarelor principale, ale mecanismelor reductoare/inversoare sau elicelor;
(iv)ale nivelului santinei compartimentului maşini,
trebuie să fie semnalizate de dispozitive care declanşează în timonerie semnale de alarmă sonore şi optice. Semnalele de alarmă acustice pot fi reunite într-un singur aparat de sonorizare. Semnalele de alarmă optice trebuie să indice problema constatată şi nu trebuie să fie anulate decât atunci când respectivele probleme au fost eliminate.
c)Alimentarea cu carburant şi răcirea motoarelor principale trebuie să fie automatizată;
d)Guvernarea trebuie să fie făcută de o persoană, fără un efort special, chiar la pescajul maxim autorizat;
e)Emiterea de semnale optice şi sonore, impuse de Regulamentul de inspecţie pe Rhin şi Regulamentul de navigaţie pe Dunăre (DFND) pentru navele aflate în marş, să poată fi făcută din postul de comandă;
f)Dacă nu este posibilă comunicarea directă între postul de comandă cu prova navei, pupa navei, compartimente interioare şi sala maşini, trebuie prevăzut un mijloc fonic. Pentru sala maşini, legătura fonică poate fi înlocuită cu semnale optice şi acustice;
g)Efortul necesar pentru manevrarea manivelelor şi dispozitivelor pivotante, analoage maşinilor de ridicat, nu trebuie să fie mai mare de 160 N;
h)Vinciurile de remorcare menţionate în certificate trebuie să fie motorizate;
i)Pompele de santină şi pompele de spălare a punţii trebuie să fie motorizate;
j)Aparatele principale de comandă şi control trebuie să fie dispuse ergonomic;
k)Echipamentele necesare, conform Anexei nr. 7, trebuie să poată fi controlate din postul de comandă;
l)Nava trebuie să fie echipată cu un radiotelefon în unde metrice, pentru comunicaţii navă - navă şi informare nautică.
1.2.Standard S2
a)Pentru navele care operează separat:
(i)standardul S1 şi o echipare suplimentară cu un propulsor prova, care poate fi acţionat din timonerie.
b)Pentru navele care asigură propulsia unei formaţiuni în cuplu:
(i)standardul S1 şi o echipare suplimentară cu un propulsor prova, care poate fi acţionat din timonerie.
c)Pentru navele care asigură propulsia convoaielor împinse formate dintr-o motonavă şi o navă în faţă:
(i)standardul S1 şi o echipare suplimentară cu vinciuri de cuplare acţionate electric sau hidraulic. Totuşi, acest echipament nu este cerut dacă nava din fruntea convoiului împins este echipată cu un propulsor prova, care poate fi acţionat din timoneria navei împingătoare.
d)Pentru împingătoare care asigură propulsia unui convoi împins:
(i)standardul S1 şi o echipare suplimentară cu vinciuri de cuplare acţionate electric sau hidraulic. Totuşi, acest echipament nu este cerut dacă nava din fruntea convoiului împins este echipată cu un propulsor prova, care poate fi acţionat din timoneria navei împingătoare.
e)Pentru navele de pasageri:
(i)standardul S1 şi o echipare suplimentară cu un propulsor prova, care poate fi acţionat din timonerie. Totuşi, acest lucru nu se cere dacă instalaţia de propulsie şi instalaţia de guvernare a navei de pasageri garantează în aceeaşi măsură manevrabilitatea.
(2)Conformitatea îndeplinirii prevederilor alin. (1) de mai sus este dată de certificatele de inspecţie ale navei.
Art. 13
Situaţiile în care se poate afla o navă, corespunzător stării sale tehnice şi de exploatare:
(1)Navă în exploatare - navă care are toate documentele tehnice valabile, cu maşinile, instalaţiile, echipamentele şi toate dotările în stare de funcţionare, cu echipajul complet şi aptă din toate punctele de vedere pentru a fi folosită conform tipului şi destinaţiei sale.
(2)Navă scoasă din exploatare - navă cu documentele tehnice expirate, cu maşinile, instalaţiile, echipamentele şi/sau dotările parţial sau total scoase din funcţiune şi care nu este aptă pentru a fi folosită conform tipului şi destinaţiei sale.
(3)Navă în parcul rece - navă cu toate documentele tehnice valabile, cu maşinile, instalaţiile, echipamentele şi toate dotările în stare de funcţionare, dar pusă în stare de conservare din motive comerciale, aptă de a fi folosită numai după deconservare şi dotare cu echipaj.
(4)Se consideră nave scoase din exploatare şi în parcul rece numai navele care au fost comunicate ANR de către proprietarii, închinătorii sau operatorii lor.
(5)Navă la iernatic - navă cu toate documentele tehnice valabile, dar care, datorită condiţiilor hidro-meteorologice, a fost dusă de proprietar, închiriator sau operator în locurile de iernatic special amenajate pentru acest scop.
(6)Pentru navele prevăzute la alin. (2) şi alin. (3), ANR va stabili echipajul minim de siguranţă în funcţie de starea navei şi locul de staţionare.
(7)Pentru navele prevăzute la alin. (5), ANR va stabili echipajul minim de siguranţă, în conformitate cu Instrucţiunile pentru organizarea iernaticelor.