Secţiunea 2 - Procedura declarării simplificate - Norma din 2005 privind procedurile simplificate de vămuire

M.Of. 291

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 29 August 2005
SECŢIUNEA 2:Procedura declarării simplificate
SUBSECŢIUNEA A:Condiţii de autorizare
18._
(1)Procedura de declarare simplificată se realizează pe baza unei autorizaţii eliberate de biroul vamal în a cărui rază de competenţă teritorială îşi are sediul sau punctul de lucru solicitantul.
(2)Autorizaţia pentru utilizarea procedurii de declarare simplificată poate fi acordată agenţilor economici, persoane juridice române, care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a)nu înregistrează debite faţă de autoritatea vamală;
b)au organizate evidenţe astfel încât acestea să permită verificarea de către biroul vamal a operaţiunilor;
(3)Autorizaţia se acordă titularului cu condiţia să fie posibilă o verificare eficientă a respectării dispoziţiilor privind prohibiţiile sau restricţiile la import ori a altor dispoziţii care reglementează acordarea liberului de vamă.
SUBSECŢIUNEA B:Dosarul de autorizare
19._
(1)Autorizaţia de utilizare a procedurii de declarare simplificată se acordă pe baza unei cereri scrise, întocmită potrivit modelului prezentat în anexa nr. 1, care cuprinde:
a)denumirea societăţii comerciale, sediul sau, după caz, punctul de lucru al acesteia, numele, prenumele şi funcţiile persoanelor care reprezintă legal societatea comercială;
b)regimul vamal pentru care se solicită autorizaţia;
c)biroul vamal pe lângă care se solicită autorizarea;
d)poziţiile tarifare din Tariful vamal de import al României la care se clasifică mărfurile pentru care se solicită procedura de declarare simplificată.

(2)Cererea se depune la biroul vamal împreună cu următoarele documente:
a)certificatul de înregistrare a societăţii comerciale, în copie;
b)statutul societăţii comerciale, contractul de societate sau actul constitutiv al societăţii comerciale şi cererea de înscriere de menţiuni, după caz, cu rezoluţia corespunzătoare emisă de oficiul registrului comerţului, în copie;
c)cazierul judiciar al persoanelor fizice care reprezintă legal societatea comercială;
d)o declaraţie-angajament completată conform modelului prevăzut în anexa nr. 2.
SUBSECŢIUNEA C:Emiterea autorizaţiei
20._
(1)În cazul în care condiţiile legale sunt îndeplinite, autorizaţia pentru utilizarea procedurii de declarare simplificată se întocmeşte în două exemplare şi se semnează de către şeful biroului vamal, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 3. Un exemplar al autorizaţiei se predă solicitantului, iar celălalt exemplar se păstrează în evidenţa biroului vamal, care transmite o copie direcţiei regionale vamale.
(2)Se emite o singură autorizaţie, indiferent de numărul regimurilor vamale pentru care se solicită autorizarea.
(3)Numărul autorizaţiei se acordă, în ordine cronologică, din registrul sumar al biroului vamal. Pe autorizaţie numărul se înscrie sub forma "PSxxxyyy", unde "xxx" reprezintă codul biroului vamal emitent, iar "yyy" reprezintă numărul din registrul sumar.
21._
(1)În situaţia în care titularul autorizaţiei solicită suplimentarea poziţiilor tarifare din Tariful vamal de import al României pentru care s-a acordat procedura de declarare simplificată, cererea se adresează în scris biroului vamal de autorizare. Până la obţinerea aprobării, operaţiunile de vămuire pentru mărfurile în cauză se derulează în procedură normală. În acelaşi mod se procedează şi în cazul în care se solicită suplimentarea regimurilor vamale pentru care s-a emis iniţial autorizaţia.

(2)După aprobare, completările se înscriu pe formularul de autorizaţie emis iniţial cu numărul cererii, data, semnătura şi ştampila.
22._
(1)În autorizaţia de utilizare a procedurii de declarare simplificată se înscriu poziţiile tarifare ale mărfurilor pentru care se aplică procedura.

SUBSECŢIUNEA D:Anularea autorizaţiei
23._
(1)Biroul vamal anulează autorizaţia dacă:
a)emiterea ei s-a făcut pe baza unor date incorecte sau incomplete, iar solicitantul avea cunoştinţă ori trebuia să aibă cunoştinţă de acest fapt;
b)una sau mai multe dintre condiţiile ce au stat la baza emiterii nu mai sunt îndeplinite;
c)titularul solicită.
(2)Anularea autorizaţiei conţine data de la care măsura intervine şi este notificată de biroul vamal titularului şi direcţiei regionale vamale.
24._
(1)Autoritatea vamală nu anulează totuşi autorizaţia în cazurile în care titularul îşi îndeplineşte obligaţiile într-un termen stabilit de biroul vamal sau neîndeplinirea unei obligaţii nu afectează derularea corectă a regimului.
(2)În cazul în care autorizaţia a fost anulată, o nouă autorizaţie poate fi emisă numai după remedierea sau înlăturarea cauzelor care au dus la anularea acesteia, prin reluarea procedurii de autorizare cuprinsă în prezentele norme.
SUBSECŢIUNEA E:Mărfuri ce beneficiază de procedura de declarare simplificată
25._
(1)Procedura de declarare simplificată poate fi aplicată tuturor mărfurilor, cu excepţia:
a)mărfurilor care, potrivit reglementărilor legale, se încadrează în categoria produselor şi tehnologiilor cu dublă utilizare;
b)mărfurilor care intră sub incidenţa prevederilor privind desfăşurarea în siguranţă a activităţilor nucleare;
c)mărfurilor supuse accizelor;
d)mărfurilor în cazul cărora verificarea îndeplinirii unor alte condiţii stabilite prin reglementări speciale impune prelevarea de către autoritatea vamală de eşantioane în vederea analizelor tehnice sau de laborator pentru fiecare operaţiune;
e)mărfurilor ce fac obiectul operaţiunilor de leasing.
26._
(1)Pentru mărfurile restricţionate, astfel cum acestea sunt definite la art. 86 alin. (2) şi (3) din Codul vamal al României, titularul este obligat să deţină toate documentele necesare anterior operaţiunii de vămuire.
SUBSECŢIUNEA F:Etape ale procedurii de declarare simplificată
27._
(1)Pentru derularea procedurii de declarare simplificată se parcurg următoarele etape:
a)constituirea unui depozit bănesc anticipat în contul biroului vamal, care să asigure plata drepturilor vamale datorate;

b)prezentarea şi declararea mărfurilor la biroul vamal;
c)plata drepturilor vamale;
d)depunerea declaraţiei suplimentare recapitulative şi regularizarea plăţii drepturilor vamale.
28._
(1)Declaraţia simplificată poate avea una dintre următoarele forme:
a)declaraţie incompletă întocmită conform prevederilor pct. 11;
b)document administrativ întocmit conform modelului prevăzut în anexa nr. 4;
c)document comercial care conţine cel puţin datele prevăzute pentru declaraţia incompletă menţionată la pct. 11.
(2)La declaraţia simplificată se anexează documentele prevăzute la art. 45 din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României.
(3)Declaraţia simplificată poate fi acceptată şi în cazul în care unele dintre aceste documente nu pot fi anexate, după ce autoritatea vamală stabileşte că:
a)documentul există, este valabil, dar nu poate fi anexat la declaraţie din motive independente de voinţa titularului;
b)întârzierea în acceptarea declaraţiei împiedică eliberarea mărfurilor din vamă sau are drept consecinţă plata unor drepturi de import mai ridicate.
(4)Datele referitoare la documentele care lipsesc se înscriu în mod obligatoriu în declaraţia simplificată.
29._
(1)Declaraţia simplificată sub forma documentului administrativ sau comercial se prezintă în două exemplare, dintre care unul este destinat biroului vamal, iar celălalt se păstrează de către titular.
30._
(1)După parcurgerea etapelor de vămuire, potrivit legii, se acordă liber de vamă provizoriu. În acest caz titularul are dreptul de a dispune de mărfuri înainte de depunerea declaraţiei suplimentare recapitulative şi regularizarea plăţii drepturilor vamale.
31._
(1)Evidenţa declaraţiilor simplificate se ţine de către titular în Registrul de evidenţă a declaraţiilor simplificate, al cărui model este prezentat în anexa nr. 5.
32._
(1)Plata drepturilor vamale menţionată la pct. 27 lit. c) se face o dată cu depunerea declaraţiei simplificate, ţinându-se seama de elementele de taxare aplicabile în momentul depunerii acestei declaraţii.
33._
(1)Declaraţia suplimentară recapitulativă, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 6, se întocmeşte în 3 exemplare, cu următoarele destinaţii:
a)un exemplar pentru titular;
b)un exemplar pentru biroul vamal;
c)un exemplar pentru colectarea datelor statistice.
(2)Declaraţia suplimentară recapitulativă se depune la biroul vamal în termenul prevăzut în autorizaţie. Acest termen nu poate fi mai mare de 30 de zile calendaristice.
34._
(1)La depunerea declaraţiei suplimentare recapitulative se efectuează controlul concordanţei dintre datele cuprinse în aceasta cu cele din declaraţiile simplificate, precum şi cu evidenţele biroului vamal. În cazul în care condiţiile legale sunt îndeplinite, se acordă liberul de vamă. Acest liber de vamă are semnificaţia definitivării liberului de vamă provizoriu acordat pe baza declaraţiilor simplificate.
35._
(1)Dispoziţiile cuprinse în Codul vamal al României şi în Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României privind rectificarea sau retragerea declaraţiilor vamale se aplică şi declaraţiilor simplificate, şi declaraţiilor suplimentare recapitulative.
36._
(1)Titularul poate apela, în aplicarea prevederilor art. 39 alin. (1) din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, la serviciile unui comisionar în vamă pentru declararea mărfurilor în procedura prevăzută în prezenta secţiune.
37._
(1)Comisionarul în vamă poate fi mandatat de titular să efectueze total sau parţial următoarele operaţiuni în numele său:
a)organizarea de evidenţe, în forma prevăzută în prezenta secţiune;
b)constituirea depozitului bănesc anticipat la dispoziţia biroului vamal, care să asigure plata datoriei vamale;
c)întocmirea şi depunerea declaraţiei simplificate şi a declaraţiei suplimentare recapitulative;
d)orice altă atribuţie specifică legată de prezentarea şi declararea mărfurilor în procedura simplificată.