Norma din 2003 privind organizarea si functionarea ingrijirilor la domiciliu, precum si autorizarea persoanelor juridice si fizice care acorda aceste servicii

M.Of. 255

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 5 Martie 2018
Norma din 2003 privind organizarea si functionarea ingrijirilor la domiciliu, precum si autorizarea persoanelor juridice si fizice care acorda aceste servicii
Dată act: 7-apr-2003
Emitent: Ministerul Sanatatii si Familiei
Art. 1
Prin îngrijire la domiciliu se înţelege orice activitate de îngrijire medicală prestată de personal specializat, la domiciliul pacientului, care contribuie la îmbunătăţirea stării de bine a acestuia din punct de vedere fizic şi psihic.
Art. 2
Îngrijirea la domiciliu se efectuează numai la indicaţia medicilor.
Art. 3
Modalitatea de plată a furnizorilor de îngrijiri la domiciliu se stabileşte prin contract între părţi, pe baza tarifelor stabilite şi negociate.
Art. 4
Beneficiarii îngrijirilor medicale la domiciliu sunt persoane cu afecţiuni acute şi/sau cronice, care prezintă un anumit nivel de dependenţă şi o capacitate limitată de a se deplasa la o unitate sanitară în vederea asigurării îngrijirilor ambulatorii recomandate de medici.
Art. 5
Pot fi furnizori de îngrijiri la domiciliu persoane juridice sau fizice autorizate de Ministerul Sănătăţii şi Familiei pentru a presta aceste servicii.
Art. 6
(1)Asigurarea asistenţei medicale şi a îngrijirii la domiciliul bolnavului este efectuată în conformitate cu nivelul de pregătire profesională a furnizorilor acestor servicii.
(2)Lista serviciilor de îngrijiri la domiciliu, care pot fi asigurate de persoane juridice şi fizice autorizate de Ministerul Sănătăţii şi Familiei, este prevăzută în anexa nr. 1.
(3)Furnizorii de îngrijiri la domiciliu prevăzuţi la art. 5 sunt obligaţi să comunice medicului care a recomandat aceste servicii situaţia evoluţiei stării de sănătate a pacientului îngrijit.
Art. 7
Ministerul Sănătăţii şi Familiei autorizează furnizorii de îngrijiri la domiciliu care se încadrează în următoarele criterii:
a)concordanţa dintre obiectivele ce urmează a fi realizate de furnizorii de îngrijiri la domiciliu şi necesităţile şi priorităţile comunităţii;
b)existenţa în statutul legal de înfiinţare a menţiunilor exprese privind furnizarea de îngrijiri la domiciliu ca obiect de activitate;
c)existenţa unei echipe capabile să susţină activităţile cuprinse în pachetul de servicii, formată din persoane care deţin diplomă (certificat de absolvire) şi autorizaţie de liberă practică, obţinute în condiţiile legii;
d)existenţa fişei postului pentru fiecare persoană angajată, cu precizarea nivelului de pregătire, a competenţelor şi a atribuţiilor;
e)existenţa unui sediu autorizat de direcţia de sănătate publică teritorială;
f)existenţa spaţiilor pentru păstrarea şi accesarea documentelor medicale (bază de date, fişe medicale, arhivă);
g)dotare care să permită realizarea obiectivelor propuse - mobilier corespunzător funcţionării ca dispecerat, mijloace de comunicare, echipamente, truse medicale, produse farmaceutice şi altele asemenea.
Art. 8
Documentele necesare în vederea autorizării persoanelor juridice sau fizice care asigură îngrijirile la domiciliu sunt, după caz, următoarele:
a)formular pentru solicitarea autorizării de către persoanele juridice şi, respectiv, persoanele fizice, în conformitate cu modelele prevăzute în anexele nr. 2 şi 4;
b)statutul unităţii şi alte documente constitutive;
c)documente care atestă dobândirea personalităţii juridice;
d)dovada înregistrării în registrul asociaţiilor şi fundaţiilor;
e)ultimul bilanţ contabil autentificat şi depus la direcţia generală a finanţelor publice teritoriale;
f)documente privind deţinerea sediului (situaţie juridică, schiţă de plan);
g)regulamentul de organizare şi funcţionare şi organigrama;
h)documente privind codul fiscal, contul în bancă, certificate de înregistrare fiscală, ultimul extras de cont;
i)autorizaţia sanitară de funcţionare;
j)autorizaţia de liberă practică pentru persoanele fizice;
k)autorizaţia de liberă practică pentru personalul angajat al persoanelor juridice.
Art. 9
(1)Modelul autorizaţiei de funcţionare în domeniul îngrijirilor la domiciliu pentru persoanele juridice şi cel al autorizaţiei de liberă practică în domeniul îngrijirilor la domiciliu pentru persoanele fizice sunt prevăzute în anexele nr. 3 şi 5.
(2)Autorizaţia de funcţionare în domeniul îngrijirilor la domiciliu şi, respectiv, autorizaţia de liberă practică în domeniul îngrijirilor la domiciliu vor fi vizate anual şi vor fi reînnoite la interval de 3 ani.
Art. 10
Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezentele norme.
ANEXA nr. 1:LISTA îngrijirilor la domiciliu care pot fi asigurate de persoane juridice şi fizice autorizate de Ministerul Sănătăţii şi Familiei
1.Evaluarea iniţială: preluarea pacientului în maximum 48 ore de la solicitare, stabilirea planului detaliat de îngrijiri la domiciliu, împreună cu medicul care le-a recomandat, consilierea şi instruirea pacientului şi a familiei
2.Evaluarea de etapă, la 3 luni pentru cazurile acute, la 6 luni pentru cazurile cronice şi ori de câte ori este necesar dacă planul de îngrijiri la domiciliu cuprinde precizări în acest sens
3.Monitorizarea parametrilor fiziologici: temperatură, respiraţie, puls, tensiune arterială, diureză, scaun
4.Toaleta pacientului cu probleme medicale şi/sau imobilizat:
- toaletă parţială;
- toaletă totală, la pat;
- toaletă totală, la baie, cu ajutorul dispozitivelor de susţinere.
5.Manevre terapeutice:
- administrarea medicamentelor per os, intravenos, intramuscular, subcutanat, intradermic, intravezical pe sondă vezicală, prin perfuzie endovenoasă, pe suprafaţa mucoaselor, pe seringă automată, peridural pe cateter;
- măsurarea glicemiei cu glucometrul;
- recoltarea produselor biologice (sânge, urină, materii fecale);
- clismă cu scop evacuator;
- clismă cu scop terapeutic;
- alimentarea artificială pe sondă gastrică sau nazogastrică şi pe gastrostomă;
- alimentarea pasivă a bolnavilor cu tulburări de deglutiţie;
- spălătură vaginală;
- masajul limfedemului;
- efectuarea de mobilizare, masaj, aplicaţii medicamentoase, utilizarea colacilor de cauciuc şi a rulourilor pentru evitarea escarelor de decubit*);
- schimbarea poziţiei, tapotaj, fizioterapie respiratorie pentru evitarea complicaţiilor pulmonare*);
- efectuarea de mobilizare, masaj, bandaj compresiv, aplicaţii medicamentoase pentru evitarea complicaţiilor vasculare la membrele inferioare*).
6.Tehnici de îngrijire chirurgicală:
- îngrijirea plăgilor simple şi suprainfectate;
- îngrijirea escarelor multiple;
- îngrijirea tubului de dren;
- îngrijirea canulei traheale;
- suprimarea firelor;
- îngrijirea stomelor şi fistulelor;
- evaluarea manuală a fecaloamelor;
- sondajul vezical**) cu sondă permanentă şi cu scop evacuator;
- aplicarea condomului urinar.
7.Monitorizarea dializei peritoneale
8.
[textul din punctul 8. din anexa 1 a fost abrogat la 05-mar-2018 de Art. 23 din Ordinul 253/2018]
9.Kinetoterapia individuală
10.Logopedia individuală
11.Examinare şi evaluare psihologică
-****-
*) Se aplică pentru bolnavii imobilizaţi la pat; implică şi instruirea pacientului sau a familiei.
**) Implică obligatoriu toaleta locală genitală şi schimbarea sondei fixe la 6 zile.
ANEXA nr. 2:MODEL de solicitare a autorizaţiei de funcţionare, valabilă pentru persoanele juridice
Instituţia (societatea, organizaţia, fundaţia, unitatea) ............................
Către

MINISTERUL SĂNĂTĂŢII ŞI FAMILIEI

Direcţia generală asistenţă medicală şi programe
Subsemnatul/Subsemnata, ...................................... , domiciliat/domiciliată în ...................... , str. ...........................nr. ........... , bl ........ , sc. ......... , et. ......... , ap ......... , judeţul/sectorul ............ , posesor/posesoare al/a B.I. seria ...........nr. ......... , eliberat de .............la data ........... , reprezentant legal al ................ , cu sediul în .................. , str. ............nr. ....... , bl ............. , sc. ........... , et. .......... , ap ....... , judeţul/sectorul ............... , vă rog să binevoiţi a aproba eliberarea autorizaţiei de funcţionare în domeniul îngrijirilor la domiciliu, în conformitate cu reglementările legale în vigoare, pentru instituţia (societatea, organizaţia, fundaţia, unitatea) sus-menţionată.
Anexez în completarea cererii mele copii ale următoarelor documente:
a)statutul şi documentele constitutive ale instituţiei/societăţii/organizaţiei/fundaţiei/unităţii pe care o reprezint;
b)documentele care atestă dobândirea personalităţii juridice;
c)dovada înregistrării în registrul asociaţiilor şi fundaţiilor;
d)ultimul bilanţ contabil, autentificat şi depus la direcţia generală a finanţelor publice a judeţului ........... /municipiului Bucureşti;
e)documente privind codul fiscal, contul în bancă, certificate de înregistrare fiscală, ultimul extras de cont;
f)documente privind deţinerea sediului de la adresa sus-menţionată;
g)autorizaţia sanitară de funcţionare, eliberată de Direcţia de sănătate publică a judeţului .......... / municipiului Bucureşti;
h)autorizaţiile de liberă practică ale personalului medico-sanitar angajat pentru asigurarea îngrijirilor la domiciliu.

Data .............

Semnătura ...................

ANEXA nr. 3:MODEL de autorizaţie de funcţionare, valabilă pentru persoane juridice
MINISTERUL SĂNĂTĂŢII ŞI FAMILIEI

Direcţia generală asistenţă medicală şi programe
AUTORIZAŢIE DE FUNCŢIONARE

Nr. ...............din ..............
Instituţia (societatea, organizaţia, fundaţia, unitatea) .............. , cu sediul în localitatea ............. , str. .............nr. ..... , bl ...... , ap ...... , sectorul/judeţul ................. , este autorizată pentru practica în domeniul îngrijirilor la domiciliu, prin personal medical angajat, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare şi cu reglementările Ministerului Sănătăţii şi Familiei privind această activitate.
Prezenta autorizaţie va fi vizată anual şi va fi reînnoită după 3 ani.
Director general, ........................
ANEXA nr. 4:MODEL de solicitare a autorizaţiei de liberă practică în domeniul îngrijirilor la domiciliu, valabilă pentru persoanele fizice
Către

MINISTERUL SĂNĂTĂŢII ŞI FAMILIEI

Direcţia generală asistenţă medicală şi programe
Subsemnatul/Subsemnata, dr. ...................... , domiciliat/domiciliată în ............. , str. ................ nr. ...... , bl ...... , sc. ..... , et. ...... , ap ..... , judeţul/sectorul ........... , legitimat/legitimată cu B.I. seria ...........nr. ........... , eliberat de .................la .............. , posesor/posesoare al/a diplomei de ............. , vă rog să binevoiţi a-mi elibera autorizaţie de liberă practică în domeniul îngrijirilor la domiciliu, în conformitate cu reglementările legale în vigoare.
Anexez în completarea cererii mele o copie de pe autorizaţia de liberă practică nr. ....... , eliberată de .................la data de ...................

Data .............

Semnătura ...................

ANEXA nr. 5:MODEL de autorizaţie de liberă practică în domeniul îngrijirilor la domiciliu, valabilă pentru persoanele fizice
MINISTERUL SĂNĂTĂŢII ŞI FAMILIEI

Direcţia generală asistenţă medicală şi programe
AUTORIZAŢIE de liberă practică în domeniul îngrijirilor la domiciliu

Nr. ......................din .............
Ministerul Sănătăţii şi Familiei autorizează pe domnul/doamna dr .......................................... , domiciliat/domiciliată în ..................... , str. ...................... nr. ...... , bl ..... , sc. ..... , ap ..... , judeţul/sectorul .............. , posesor/posesoare al/a B.I. seria .................nr. ...................... , eliberat de ............... la .......... , să practice îngrijiri la domiciliu, îndeplinind atribuţiile corespunzătoare pregătirii profesionale, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare şi cu reglementările Ministerului Sănătăţii şi Familiei privind această activitate.
Prezenta autorizaţie va fi vizată anual şi va fi reînnoită după 3 ani.
Director general, ........................
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 255 din data de 12 aprilie 2003