Subcapitolul 4 - Autotrenuri - Norma din 1995 a muncii pentru transporturi rutiere
M.Of. 9
În vigoare Versiune de la: 17 Ianuarie 1996
SUBCAPITOLUL 4:Autotrenuri
Art. 211
Conducătorii auto nu vor pune în mişcare autotrenurile înainte de a se convinge că nu există oameni între autotren şi remorci sau între remorci, precum şi în faţa sau în spatele acestora.
Art. 212
La conducerea autotrenurilor vor fi folosiţi numai conducătorii auto cu experienţă de minimum un an în conducerea autovehiculelor, special instruiţi şi verificaţi de agentul economic proprietar al autotrenurilor.
Art. 213
Conducătorii auto sunt obligaţi să supravegheze operaţiile de încărcare în remorci şi semiremorci şi să urmărească aşezarea uniformă a mărfurilor pe platforma acestora, fixarea şi asigurarea lor în vederea transportului fără pericole.
Art. 214
Este interzis să se circule cu autotrenuri al căror sistem de frânare este blocat la unul din vehicule sau fără presiunea nominală în instalaţia de frânare, prescrisă de cartea tehnică.
SECŢIUNEA 1:Autotractor cu semiremorcă
Art. 215
Cuplarea şi decuplarea semiremorcii de autotractor trebuie să se efectueze numai pe teren orizontal şi cu semiremorca frânată manual şi numai pe suprafeţele care să reziste presiunii exercitate de dispozitivul de sprijinire a remorcii pe sol.
Art. 216
La cuplarea autotractorului cu semiremorca, conducătorul auto trebuie să efectueze următoarele operaţii:
a)va verifica dacă înălţimea părţii din faţă a semiremorcii permite intrarea autotrenului sub semiremorcă şi dacă se poate asigura cuplarea;
b)se va asigura că între autotractor şi semiremorcă nu este nici o persoană;
c)va fixa picioarele telescopice de sprijin ale semiremorcii în poziţia care asigură ridicarea plăcii pivotului la înălţimea plăcii de reazem a scării autotractorului;
d)va manevra autotractorul înapoi, lent, fără şocuri, până la autodeclanşarea închizătoarelor;
e)va închide căpăcelul de siguranţă al sistemului de cuplare;
f)va defrâna semiremorca;
g)va verifica funcţionarea instalaţiei electrice, respectiv a lămpilor de semnalizare şi iluminare a numărului de înmatriculare precum şi zăvorârea obloanelor cu lanţurile de siguranţă;
h)va verifica sistemele de frÂnare a semiremorcii.
i)va verifica dispozitivele de sprijin ale semiremorcii pe sol.
SECŢIUNEA 2:Autotractor cu 1 - 2 remorci
Art. 218
Cuplarea remorcii se va face lent, iar modul de cuplare trebuie să asigure întoarcerea uşoară a acesteia.
Art. 220
Manevrarea remorcilor este permisă numai după ce conducătorul vehiculului motor s- a asigurat că în zona de manevră nu sunt oameni.
Art. 221
Manevra şi circulaţia remorcilor pline sau goale pe căile de acces din depozite se vor face cu viteză redusă.
Art. 222
Este interzis să se transporte persoane în remorci dacă acestea nu sunt special amenajate pentru transportul de persoane.
SECŢIUNEA 3:Autotractor cu semiremorcă pentru transportul containerelor de mare capacitate
Art. 224
Operaţiile de cuplare- decuplare a semiremorcilor de autotractor se vor executa numai de către conducătorii auto şi numai pe terenuri orizontale şi compactate.
Art. 225
Se interzice conducătorilor auto să decupleze semiremorca de autotractor pe drumurile publice.
Art. 226
Se interzice conducătorilor auto să lase semiremorca la unitatea beneficiară fără a fi aşezată pe picioarele de sprijin şi fără a fi asigurată prin frâna de parcare.
Art. 227
Înainte de efectuarea decuplării, conducătorul auto va fixa picioarele telescopice de sprijin ale semiremorcii în poziţia care asigură o bună stabilitate.
Art. 228
La decuplare, va deplasa autotractorul uşor înainte, fără a ieşi complet de sub semiremorcă, astfel încât dacă aceasta are tendinţa de cădere în faţă datorită unei încărcări neuniforme să se sprijine pe cadrul autotractorului.
Art. 229
Cuplarea sau decuplarea semiremorcii se va face de către conducătorii auto numai după ce au efectuat acţionarea frânei de parcare a semiremorcii, iar roţile au fost asigurate cu cale.
Art. 231
Se interzice conducătorului auto să intre cu autotractorul sub semiremorcă, pentru cuplare, fără a verifica dacă înălţimea părţii din faţă a semiremorcii permite intrarea autotractorului sub ea.
Art. 232
Se interzice conducătorului auto să intre cu autotractorul sub semiremorcă, în cazul în care picioarele de sprijin suplimentare nu au fost ridicate şi nu a fost deschis mecanismul de cuplare.
Art. 233
Conducătorul auto nu va manevra pentru cuplarea semiremorcii, atât timp cât nu s- a asigurat că între tractor şi semiremorcă cât şi în spatele ei nu există persoane.
Art. 234
După cuplare, conducătorul auto va verifica şi asigura picioarele telescopice de reazem pentru a evita căderea acestora în parcurs sau smulgerea lor.
Art. 235
La terminarea cuplării, conducătorul auto va verifica dacă sistemul de înzăvorâre a asigurat o cuplare perfectă.
Art. 236
După cuplare, conducătorul auto va verifica, prin probă, buna funcţionare a sistemului de frânare a ansamblului tractor- semiremorcă, precum şi funcţionarea instalaţiei electrice.
Art. 237
Înainte de a pleca în cursă, conducătorul auto va asigura fixarea containerului pe semiremorcă, prin răsucirea bolţurilor în piesele de colţ, pentru a se evita căderea transcontainerului în parcurs şi va verifica modul de înzăvorâre a uşilor.
Art. 238
Înaintea pornirii de pe loc conducătorul auto va asigura umplerea rezervorului de frână al semiremorcii cu aer la presiunea de lucru, pentru a nu se produce blocarea roţilor acesteia.
Art. 239
Atunci când încărcarea semiremorcii se face imediat după sosirea autotractorului, fără a se face decuplarea la beneficiar, conducătorul auto este obligat să supravegheze modul de încărcare, precum şi aşezarea uniformă a mărfii pe toată suprafaţa transcontainerului.
În cazul În care beneficiarul nu va ţine cont de îndrumările date de conducătorul auto, acesta va refuza transportul.
Art. 240
Pentru remorcile care sunt decuplate, verificarea modului de încărcare şi aşezare a mărfii revine beneficiarului, care va ţine cont de caracteristicile tehnice ale semiremorcii. Acesta va avea grijă ca greutatea repartizată pe partea din faţă să nu depăşească greutatea repartizată pe cea din spate.
Art. 241
Transcontainerele descoperite nu vor fi încărcate peste dimensiunile gabaritice de transport.
Art. 243
Se interzice punerea în circulaţie a semiremorcilor care nu au toate şuruburile de fixare ale picioarelor de sprijin pe şasiu.
Art. 244
Se interzice, de asemenea, menţinerea în circulaţie a semiremorcilor care au picioare de sprijin lipsă sau incomplete (fără telescoape, role, tălpici, bolţuri, şuruburi, contravântuiri etc.).
Art. 245
În parcurs, conducătorul auto nu va depăşi viteza legală evitându- se astfel răsturnarea autotractorului în curbe sau la viraje bruşte.
Art. 246
Se interzice circulaţia sau staţionarea autotractoarelor în gabaritul de liberă trecere al linilor de cale ferată.
Art. 247
La descărcarea transcontainerului de pe semiremorcă, conducătorul auto va debloca cele patru bolţuri înainte de prinderea şi ridicarea acestuia cu macaraua.
Art. 248
Este interzis să se folosească mijloace mecanizate la încărcarea sau descărcarea mărfurilor din transcontainer în situaţia în care semiremorca nu este cuplată la autotractor.
Art. 250
Căile de acces la macaralele folosite pentru încărcarea- descărcarea transcontainerelor nu vor fi blocate, asigurându- se buna circulaţie a autovehiculelor.
SECŢIUNEA 4:Autotractor cu semiremorcă frigorifică sau izotermă
Art. 253
Înainte de efectuarea transporturilor de produse alimentare cu semiremorcile frigorifice, acestea vor fi spălate şi dezinfectate de către furnizorul mărfii.
Art. 254
Înainte de a pleca în cursă, conducătorul auto va verifica starea tehnică şi în plus:
a)starea frânei de ajutor;
b)starea uşilor izoterme, închiderea şi zăvorârea acestora;
c)existenţa şi starea cablurilor de compartimentare fixate pe pereţii laterali, precum şi a cârligelor de agăţare a mărfii.
Art. 255
Cuplarea şi decuplarea autotractorului cu semiremorcă, precum şi încărcarea- descărcarea semiremorcii frigorifice, se fac în aceleaşi condiţii ca şi la autotractorul cu semiremorcă.
Art. 256
La urcarea- coborârea lucrătorilor în şi din semiremorcă se va folosi scara culisantă din dotare.
Art. 257
Pentru evitarea deplasării prin balans a încărcăturii suspendate de plafon (carne sau alte produse), conducătorul auto va refuza efectuarea transportului dacă nu se va asigura prinderea cablurilor pentru compartimentarea încărcăturii, de pereţii laterali ai semiremorcii.
SECŢIUNEA 5:Autovehicul pentru transportul animalelor
Art. 258
Autvehiculele destinate acestor transporturi vor fi dezinfectate potrivit prevederii reglementărilor sanitar- veterinare în vigoare. Dezinfectarea va fi efectuată de către beneficiar prin personalul instruit În acest scop.
Art. 259
La încărcarea în autovehicule, animalele de pe rampă sau de pe un plan înclinat vor fi dirijate de îngrijitor, sub suprevegherea conducătorului auto.
Art. 260
Este interzis transportul de persoane în orice autovehicul încărcat cu animale sau dacă acesta nu a fost dezinfectat după descărcarea animalelor.
Art. 261
Este interzis accesul conducătorilor auto în caroserie, între animale. Orice intervenţie, inclusiv pentru descărcarea animalelor se va face din exterior.
Art. 262
Conducerea autovehiculului încărcat cu animale se va face astfel încât să se evite demarările şi frânările bruşte precum şi virajele strânse.
SECŢIUNEA 6:Remorcher cu remorcă trailer
Art. 263
Conducătorul auto şi ajutorul său de pe autotrenul format din remorcher şi trailer trebuie să fie autorizat de către agentul economic proprietar al remorcherului, cu respectarea art. 212.
Art. 264
Remorcile trailer vor fi tractate numai de autotractoare (remorchere) prevăzute cu cârlige speciale pentru legarea lanţurilor de siguranţă.
Art. 265
Remorcherul va avea instalată în faţă o tăbliţă cu inscripţia "ATENŢIE, GABARIT DEPĂŞIT!", iar conducătorii auto vor folosi în mers luminile de avertizare ale lămpilor girofar galbene.
Art. 266
Cuplarea trailerului se va face cu trailerul frânat, iar remorcherul se va apropia încet şi dirijat de la sol de către o persoană situată lateral, în stânga spate, în câmpul vizual al conducătorului auto.
Art. 267
Încărcarea- descărcarea unor utilaje (tractoare pe şenile, buldozere etc.) se vor efectua de către conducătorul utilajului respectiv, numai în prezenţa conducătorului auto de pe autotractor.
Art. 268
În timpul încărcării agregatelor, utilajelor etc. cu ajutorul cabestanului este interzisă staţionarea persoanelor în jurul trailerului sau În zona de lucru.
Art. 269
Efectuarea transporturilor cu autotrenul format din remorcher şi trailer se va face numai pe baza autorizaţiilor speciale de transport emise de către organele de administrare a drumurilor publice.
Art. 270
Remorcherul cu tonaj şi gabarit depăşit va avea înscris pe partea stângă, cu vopsea, greutatea proprie şi greutatea utilă maximă în poziţie de transport. În dreptul fiecărei axe, se vor înscrie presiunea nominală în pneuri (în bar) şi sarcina maximă admisă pe osie (în tone), în conformitate cu cartea tehnică a vehiculului respectiv. Când sarcina pe osie este aceeaşi la mai multe osii, la mijlocul distanţei dintre aceste axe se va înscrie "n x t / osie", în care "n" este numărul de osii.
Art. 271
Dacă lăţimea remorcherului, remorcii şi / sau a încărcăturii este cuprinsă între 3,5 - 5 m autovehiculul va fi însoţit în faţă de un autovehicul echipat cu lumini girofar galbene de avertizare şi cu o tăbliţă având inscripţia "ATENŢIE, GABARIT DEPĂŞIT!".
Art. 272
Dacă lăţimea remorcherului cu remorcă trailer sau a încărcăturii depăşeşte 5 m, va fi însoţit în faţă şi în spate de către un autovehicul echipat cu lumini girofar galbene de avertizare şi cu câte o tăbliţă având inscripţia "ATENŢIE, GABARIT DEPĂŞIT!" montate în faţa autovehiculului antemergător, iar la celălalt în spate.
Art. 273
Dubla însoţire este obligatorie şi pentru cazurile când lungimea de la cârligul remorcherului cu remorcă trailer trăgător până la capătul convoiului depăşeşte 18 m.
SECŢIUNEA 7:Autotroliu cu semiremorcă
Art. 275
Înainte de a pleca în cursă, conducătorul auto va verifica starea tehnică a autotroliului şi a semiremorcii, în special starea cablurilor, a rolelor de ghidare şi a transmisiilor auxiliare.
Art. 277
Conducătorul auto va verifica instalaţia pentru acţionarea cablurilor tamburilor şi a frânei, care trebuie să fie în bună stare.
Art. 278
Autotrenul format din autotroliu şi semiremorcă va fi încredinţat unui conducător auto şi ajutor de conducător auto, autorizaţi de către agentul economic proprietar al utilajului . (Din cuprinsul autorizaţiei trebuie să rezulte că posesorii sunt împuterniciţi să mânuiască troliul.).
Art. 280
Este interzisă încărcarea materialelor a căror lungime este mai mică decât distanţa dintre două lanţuri de strângere.
Art. 281
Materialele lungi care depăşeşc gabaritul semiremorcii, vor fi semnalizate potrivit prevederilor regulamentului privind circulaţia pe drumurile publice.
SECŢIUNEA 8:Tractorul rutier cu remorcă
Art. 282
Conducerea autotrenului format din tractor rutier şi remorci va fi încredinţată numai unor persoane cu permise de conducere corespunzătoare.
Art. 283
Înainte de a pleca în cursă, conducătorul autotrenului va verifica starea tehnică a acestuia (instalaţia de cuplare, iluminare, semnalizare şi frânare etc.).
Art. 285
La cuplarea remorcilor sau agregatelor (compresoare mobile, convertizoare de sudură etc.) ce urmează a fi remorcate, tractorul se va apropia încet în condiţiile art. 266. Bulonul de cuplare al tractorului va fi prevăzut cu siguranţă.
Art. 287
Este interzis să se transporte în cabina tractoarelor rutiere un număr de persoane mai mare decât cel stabilit prin construcţia acestora şi înscris în certificatul de înmatriculare.
Art. 288
În remorcile tractate de un tractor rutier, transportul de persoane se va face conform art.44.
Art. 289
Când autotrenul se află în mers, este interzis oricărei persoane să stea pe proţap, pe bara de tracţiune sau pe aripile tractorului. De asemenea, în timpul mersului sunt interzise urcarea sau coborârea de pe tractor, precum şi trecerea de pe tractor pe remorci şi invers.
Art. 290
Încărcarea- descărcarea mărfurilor în şi din remorcile tractarte de un tractor rutier se va face în condiţii similare cu cele prezentate pentru autocamioane.
Art. 292
La defectarea sistemului hidraulic al servomecanismului de direcţie, deplasarea tractorului prin comanda mecanică a direcţiei se va face până la primul atelier de reparaţie, cu viteză redusă.