Norma 2/2001 privind informatiile si documentele cerute pentru autorizarea asiguratorilor si criteriile pentru aprobarea actionarilor semnificativi si a persoanelor semnificative ale asiguratorilor

M.Of. 501

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 27 Decembrie 2001
Norma 2/2001 privind informatiile si documentele cerute pentru autorizarea asiguratorilor si criteriile pentru aprobarea actionarilor semnificativi si a persoanelor semnificative ale asiguratorilor
Dată act: 14-aug-2001
Emitent: Comisia de Supraveghere a Asigurarilor
În temeiul prevederilor art. 4 alin. (27) şi ale art. 47 pct. 1 lit. b) din Legea nr. 32/2000 privind societăţile de asigurare şi supravegherea asigurărilor şi având în vedere prevederile art. 12 alin. (1) din aceeaşi lege,
Comisia de Supraveghere a Asigurărilor adoptă următoarele norme:
Art. 1
Prezentele norme stabilesc condiţiile şi documentaţiile în baza cărora Comisia de Supraveghere a Asigurărilor poate acorda autorizarea privind constituirea şi funcţionarea societăţilor de asigurare, precum şi criteriile pentru aprobarea acţionarilor semnificativi şi a persoanelor semnificative ale asigurătorilor.
Art. 2
În vederea obţinerii autorizării de constituire asigurătorul trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
1.resursele financiare să fie suficiente şi să îi permită desfăşurarea activităţii conform celor propuse în studiul de fezabilitate;
2.obiectul activităţii să fie exclusiv activitatea de asigurare, definită conform prevederilor art. 2 pct. 1 din Legea nr. 32/2000, cu excepţia activităţii de intermediere;
3.numele asigurătorului să nu inducă în eroare publicul;
4.asigurătorii care au în obiectul de activitate şi activitatea de asigurări de viaţă să prezinte şi calculele specifice pentru rezerva matematică;
5.capitalul social vărsat sau, în cazul unei societăţi mutuale, fondul de rezervă liberă vărsat să fie depus în condiţiile şi în cuantumul prevăzute la art. 12 alin. (4) lit. b), respectiv la art. 16 alin. (2) din Legea nr. 32/2000;
6.acţionarii semnificativi, respectiv acţionarii care, potrivit prevederilor art. 2 pct. 10 din Legea nr. 32/2000, deţin singuri ori prin intermediul sau în legătură cu alte persoane cel puţin 5% din totalul drepturilor de vot în adunarea generală a acţionarilor trebuie să respecte următoarele criterii, în vederea aprobării lor prealabile:
a)să nu fie acţionar semnificativ al unui broker de asigurare, cu excepţia cazurilor în care acţionarul semnificativ este statul, până la finalizarea procesului de privatizare;

b)să prezinte Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor documentaţia oficială din care să rezulte orice participare la capitalul unei societăţi de asigurare sau la altă entitate din domeniul asigurărilor din ţară sau din străinătate;
7.persoanele semnificative care, potrivit prevederilor art. 2 pct. 11 din Legea nr. 32/2000, sunt administratori şi/sau directori generali trebuie să respecte următoarele criterii în vederea aprobării lor prealabile:
a)în cazul în care o persoană fizică este aleasă sau numită administrator şi/sau director general al unui asigurător, aceasta trebuie:
- să nu fie acţionar semnificativ al unui broker de asigurare;
- să aibă onestitate şi probitate morală şi să nu fi fost condamnată pentru gestiune frauduloasă, abuz de încredere, fals, uz de fals, înşelăciune în dauna avutului particular sau public, delapidare, mărturie mincinoasă, dare sau luare de mită, primire de foloase necuvenite, trafic de influenţă;
- să nu aibă sau să nu fi avut interdicţie să lucreze în bănci sau în alte instituţii financiare;
- în cazul directorului general este necesar să aibă o experienţă managerială de cel puţin 3 ani în domeniul asigurărilor;
b)în cazul în care o persoană juridică este aleasă sau numită administrator al unui asigurător, aceasta trebuie:
- să aibă ca unic obiect de activitate conducerea şi managementul societăţilor comerciale;
- conducerea executivă să aibă o experienţă de cel puţin 3 ani în activitatea de management al societăţilor comerciale, cu precădere al celor din domeniul asigurărilor sau financiar-bancar;
- să nu fi condus la încetarea sub orice formă a activităţii societăţilor comerciale gestionate sau la nerespectarea vădită a unor obligaţii faţă de terţi. În acest sens persoana juridică în cauză va prezenta Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor copii de pe bilanţurile încheiate pentru cel puţin două exerciţii financiare ale societăţii pe care le-a administrat;
8.programul de reasigurare prezentat să fie satisfăcător în raport cu studiul de fezabilitate propriu sau să rezulte din studiul de fezabilitate prezentat că nu este necesar un astfel de program;
9.în cazul unui asigurător străin acesta să facă dovada că în ţara în care este înregistrat s-a constituit legal şi desfăşoară o activitate de asigurare de cel puţin 5 ani, similară cu cea pentru care solicită autorizarea în România;
10.din studiul de fezabilitate prezentat să rezulte că asigurătorul va dispune de marja de solvabilitate legală, astfel cum este definită la art. 16 alin. (5) din Legea nr. 32/2000.
Art. 3
În conformitate cu prevederile art. 12 din Legea nr. 32/2000 autorizarea unui asigurător se va face parcurgându-se următoarele etape:
1.pentru obţinerea autorizării de constituire, în vederea înmatriculării la registrul comerţului, asigurătorii vor depune la registratura Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor următoarele documente:
a)cerere standard de autorizare, în forma prezentată în anexa nr. 1 la prezentele norme;
b)proiectul actului constitutiv;
c)copie de pe documentele care atestă vărsarea integrală în numerar a capitalului social, în condiţiile şi în cuantumul prevăzute la art. 12 alin. (4) lit. b), respectiv la art. 16 alin. (2) din Legea nr. 32/2000, sau a celui actualizat prin norme, conform prevederilor art. 16 alin. (3) din Legea nr. 32/2000;
d)condiţiile generale ale categoriilor de asigurări facultative incluse în obiectul de activitate, iar pentru asigurările de viaţă, calcule specifice pentru rezerva matematică şi elementele de calcul pentru tarifele de primă;
e)studiul de fezabilitate, care să cuprindă informaţiile prevăzute în anexa nr. 2 la prezentele norme;
f)acţionarii şi persoanele semnificative, astfel cum sunt definite la art. 2 pct. 10 şi 11 din Legea nr. 32/2000, să facă dovada că îndeplinesc criteriile prevăzute la art. 2 pct.6 şi 7 din prezentele norme;
g)copie de pe documentele care atestă viramentul taxei de autorizare potrivit prevederilor art. 13 alin. (1) din Legea nr. 32/2000 în contul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor.
2.pentru obţinerea autorizării de funcţionare pe baza căreia asigurătorul va putea exercita o activitate de asigurare, astfel cum este definită la art. 2 pct. 1 din Legea nr. 32/2000, cu excepţia activităţii de intermediere, acesta va depune la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor următoarele documente:
a)cerere standard de autorizare conform modelului prezentat în anexa nr. 1 la prezentele norme;
b)copii de pe documentele care atestă constituirea societăţii de asigurare, respectiv înregistrarea modificărilor care au intervenit faţă de documentaţiile avizate în baza legislaţiei abrogate, şi anume actul constitutiv autentificat, hotărârea judecătorească de înfiinţare, certificatul de înmatriculare la registrul comerţului, codul fiscal, respectiv certificatele de înscriere de menţiuni la registrul comerţului;
c)copie de pe documentele care atestă existenţa capitalului social;
d)condiţiile generale ale categoriilor de asigurări facultative incluse în obiectul de activitate, iar pentru asigurările de viaţă, calcule specifice pentru rezerva matematică şi elementele de calcul pentru tarifele de primă;
e)studiul de fezabilitate întocmit conform anexei nr. 2 la prezentele norme;
f)programul de reasigurare, care trebuie să fie satisfăcător în raport cu studiul de fezabilitate propriu sau din studiul de fezabilitate prezentat să rezulte că nu este necesar un astfel de program.
3.documentele prevăzute la art. 3 pct. 2 lit. d)-f) vor fi prezentate în vederea obţinerii autorizării de funcţionare numai dacă există modificări totale sau parţiale care să determine o nouă analiză din partea Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor.
Art. 4
(1)Asigurătorii care în conformitate cu prevederile art. 44 alin. (1) din Legea nr. 32/2000, astfel cum au fost modificat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/2001, au fost autorizaţi să desfăşoare activităţi în domeniul asigurărilor în condiţiile legislaţiei abrogate prin această lege vor prezenta până la data de 2 noiembrie 2001 o documentaţie din care să rezulte că aceştia îndeplinesc cerinţele stabilite prin Legea nr. 32/2000 şi prin prezentele norme.
(2)Documentaţia la care se face referire la alin. (1) va include documentele prevăzute la art. 3 pct. 1 lit. a) şi d)-g) din prezentele norme, precum şi cele a căror prezentare este cerută în vederea obţinerii autorizării de funcţionare, respectiv cele prevăzute la art. 3 pct. 2 lit. b), e) şi f), precum şi bilanţul contabil şi anexele sale întocmit la data de 30 iunie 2001, din care să rezulte că sunt respectate prevederile art. 16 din Legea nr. 32/2000.
Art. 5
În conformitate cu prevederile art. 5 lit. h) din Legea nr. 32/2000 Comisia de Supraveghere a Asigurărilor va putea solicita prezentarea de informaţii şi documente atât de la asigurători, cât şi de la orice altă persoană care are legătură cu activitatea acestora, în vederea fundamentării procedurii de autorizare.
Art. 6
După obţinerea autorizării de funcţionare orice modificare a documentelor sau a condiţiilor pe baza cărora s-a acordat această autorizare se va face cu avizul prealabil al Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor.
Art. 7
Comisia de Supraveghere a Asigurărilor va anula orice autorizaţie obţinută pe baza unor informaţii false sau eronate şi poate interzice persoanelor răspunzătoare exercitarea oricăror activităţi reglementate de Legea nr. 32/2000.
Art. 8
Asigurătorii virează sumele reprezentând taxa de autorizare în contul nr. 50.0314045240, deschis pe seama Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor la Trezoreria municipiului Bucureşti.
Art. 9
Nerespectarea prevederilor art. 4 şi 6 din prezentele norme se sancţionează în condiţiile şi potrivit prevederilor art. 39 din Legea nr. 32/2000.
-****-
ANEXA Nr. 1 la norme:
CERERE STANDARD DE AUTORIZARE CA ASIGURĂTOR
1.Denumirea completă a asigurătorului ....................................................................................
.........................................................................................................................................
2.Numărul de înmatriculare la registrul comerţului*) .................................................................
3.Codul fiscal nr. *) .............................................................................................................
4.Dacă actuala înregistrare determină schimbarea numelui asigurătorului, menţionaţi numele anterior*)
..........................................................................................................................................
5.Adresa sediului principal ......................................................................................................
..........................................................................................................................................
6.Adresa poştală, (dacă este diferită) ......................................................................................
..........................................................................................................................................
7.Numărul de telefon .............................................................................................................
8.Numărul de fax ..................................................................................................................
9.Adresa e-mail ....................................................................................................................
10.Persoana de contact
..................................................... (numele, funcţia) .......................................(telefon/e-mail)
11.Reprezentantul legal ..........................................................................................................
12.Marcaţi căsuţele corespunzătoare claselor de asigurări aferente celor două categorii de asigurări pentru care solicitaţi autorizaţie.
ASIGURĂRI DE VIAŢĂ:

I. 1. Asigurări de viaţă:

 

a) asigurări de supravieţuire

........

b) asigurări de deces

........

c) asigurări mixte de viaţă

........

2. Anuităţi (asigurări de tip rentă)

........

3. Asigurări de viaţă suplimentare (asigurări de deces, vătămări corporale, incapacitate de muncă rezultate din accidente)

........

II. Asigurări de căsătorie şi naştere

........

III. Asigurări de viaţă legate de investiţii

........

IV. Asigurări permanente de sănătate (administrate la fel ca asigurările de viaţă)

........

V. Asigurări de capitalizare (asigurări de viaţă cu primă unică şi cu primă eşalonată)

........

ASIGURĂRI GENERALE:

I. Asigurări de accidente şi boală (inclusiv de muncă şi boli profesionale)

........

II. Asigurări de sănătate

........

III. Asigurări de mijloace de transport terestru, altele decât cele feroviare

........

IV. Asigurări de mijloace de transport feroviar

........

V. Asigurări de mijloace de transport aeriene

........

VI. Asigurări de mijloace de transport navale (maritime, fluviale, lacustre, canale navigabile)

........

VII. Asigurări de bunuri în tranzit, inclusiv mărfuri transportate, bagaje şi orice alte bunuri

........

VIII. Asigurări de incendiu şi calamităţi naturale:

........

IX. Asigurări de daune la proprietăţi

........

X. Asigurări de răspundere civilă a autovehiculelor(răspundere civilă auto obligatorie şi carte verde)

........

XI. Asigurări de răspundere civilă a mijloacelor de transport aerian

........

XII. Asigurări de răspundere civilă a mijloacelor de transport naval

........

XIII. Asigurări de răspundere civilă generală

........

XIV. Asigurări de credite şi garanţii

........

XV. Asigurări de pierderi financiare

........

XVI. Asigurări de protecţie juridică

........

XVII. Asigurări de asistenţă turistică

........

13.Enumeraţi documentele depuse în anexa cererii.

Semnătura

Data

 

(ştampila societăţii)

________________
*) Pentru obţinerea autorizării de constituire se va depune numai proiectul actului constitutiv şi nu se vor completa pct. 2, 3 şi 4.
ANEXA Nr. 2 la norme:
STUDIU DE FEZABILITATE
1.Scurtă prezentare a activităţii ce urmează să fie desfăşurată.
2.Programul de reasigurare care să cuprindă următoarele elemente principale:
- categoriile de asigurări;
- tipul de contract de reasigurare;
- reţinerea maximă pe risc sau eveniment;
- principalii reasigurători şi procentul subscris de fiecare; sau
- notă care să justifice că programul de reasigurare nu este necesar.
Pentru contractele de retrocedare, în cazul reasigurărilor acceptate, vor fi indicate aceleaşi elemente.
3.Prezentarea principalelor canale de distribuţie a produselor de asigurare care se intenţionează să fie utilizate, cuprinzând detalii privind modul de recrutare şi instruire a agenţilor de asigurare şi lista cuprinzând principalii brokeri de asigurare.
4.Structura organizatorică cu precizarea răspunderilor şi limitelor de competenţă pentru persoanele cu putere de decizie în cadrul societăţii.
5.Lista cuprinzând persoane fizice sau juridice ale căror servicii intenţionează să le utilizeze: auditori, bănci, avocaţi, actuari, consultanţi financiari, consultanţi manageriali, autorizaţi sau atestaţi în domeniile respective.
6.Politica de investiţii, cu menţionarea principalelor domenii de investire şi a coeficientului de lichiditate, urmărindu-se stabilirea concordanţelor între tipurile de obligaţii şi activele aflate în reprezentarea acestora.
7.Previziuni financiare.
8.Posibilităţi de dotare cu soft corespunzător pentru evidenţele care să permită întocmirea rapoartelor cerute de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor.
Publicate în Monitorul Oficial cu numărul 501 din data de 24 august 2001