Secţiunea 4 - 4. Descrierea activităţii de selecţie a colaboratorilor - Metodologie din 2025 de selecţie a colaboratorilor

M.Of. 254

În vigoare
Versiune de la: 17 Decembrie 2025
SECŢIUNEA 4:4. Descrierea activităţii de selecţie a colaboratorilor
SUBSECŢIUNEA 1:4.1. Generalităţi
Proiectele finanţate din fonduri europene pot avea ca beneficiari parteneriate compuse din una sau mai multe entităţi cu personalitate juridică, înregistrate în România.
Pentru implementarea activităţilor din cadrul proiectului finanţat din Fondul social european Plus prin Programul Educaţie şi ocupare 2021-2027 (PEO) este necesară selectarea unui/unor colaborator/colaboratori prin aplicarea unei proceduri de selecţie, care respectă cel puţin principiile transparenţei, tratamentului legal, nediscriminării şi utilizării eficiente a fondurilor publice, conform prevederilor art. 34 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021, aprobată cu modificări prin Legea nr. 231/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
Colaboratorii care vor fi selectaţi trebuie să desfăşoare activităţi relevante pentru domeniul proiectului şi să fie entităţi juridice de natura organizaţiilor sindicale şi patronale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă sau la nivel naţional, aşa cum sunt definite în Legea nr. 367/2022 privind dialogul social, cu modificările şi completările ulterioare.

Nu vor fi selectaţi colaboratori în scopul realizării în cadrul proiectului a unor activităţi de tipul: dezvoltarea de aplicaţii şi sisteme informatice, supervizarea activităţilor subcontractate de beneficiar, servicii hoteliere, furnizare de bunuri. Astfel de activităţi vor face obiectul subcontractării, respectiv contractelor de furnizare/servicii.
SUBSECŢIUNEA 2:4.2. Etapele de desfăşurare a selecţiei
(1)Selecţia se realizează cu respectarea următoarelor etape:
I.pregătirea selecţiei;
II.derularea selecţiei;
III.finalizarea selecţiei.
(2)Selectarea colaboratorilor se realizează prin aplicarea metodologiei de selecţie, pe baza tuturor documentelor care se vor depune de către candidaţi.
(21)Etapa I - pregătirea selecţiei
1.Elaborarea anunţului cu privire la intenţia de selectare a unui colaborator/unor colaboratori, entitate/entităţi de natura organizaţiilor sindicale şi patronale, reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă sau la nivel naţional, denumit în continuare anunţ de selecţie, care va conţine cel puţin următoarele elemente:
a)data-limită de depunere a dosarelor de candidatură şi modalitatea de depunere (adresă, formă, persoană de contact, telefon, e-mail, fax etc.);
b)obiectivul specific al programului în care se va depune cererea de finanţare;
c)obiectivul general şi scopul cererii de finanţare;
d)principalele activităţi ce vor fi derulate în cadrul proiectului;
e)activitatea/activităţile în care va fi implicat fiecare colaborator;
f)bugetul total al proiectului şi bugetul alocat colaboratorului/colaboratorilor;
g)criteriile de selecţie a colaboratorului/colaboratorilor şi grila de evaluare (inclusiv punctajul stabilit pentru fiecare criteriu în parte);
h)forma de prezentare a documentaţiei de către organizaţiile sindicale şi patronale interesate să participe la selecţie (documente, format etc.).
2.Publicarea anunţului de selecţie
În vederea respectării principiului transparenţei, ANOFM va publica pe site-ul propriu anunţul de selecţie a colaboratorului/colaboratorilor, entitate/entităţi de natura organizaţiilor sindicale şi patronale, reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă sau la nivel naţional.
Anunţul de selecţie va fi publicat cu cel puţin 10 zile lucrătoare înainte de termenul-limită de depunere a candidaturilor. Termenul de 10 zile începe în prima zi lucrătoare următoare zilei publicării anunţului de selecţie şi se împlineşte în cea de-a zecea zi lucrătoare, fie la ora finalizării programului de lucru al instituţiei, în cazul în care documentele sunt solicitate pe suport hârtie, fie la ora 24:00 dacă documentele pot fi transmise prin mijloace electronice de transmitere la distanţă.

3.Constituirea comisiei de selecţie
Modalitatea de constituire a comisiei de selecţie, procedurile de lucru, termenele şi orice alte aspecte administrative sunt în sarcina exclusivă a ANOFM, conform legislaţiei incidente şi reglementărilor interne.
ANOFM va urmări respectarea legalităţii şi asigurarea trasabilităţii tuturor documentelor emise în cadrul procedurii de selecţie precum şi respectarea regimului incompatibilităţilor şi conflictului de interese.
Comisia de selecţie se constituie prin ordin al preşedintelui ANOFM şi are în componenţă un număr impar de membri, dintre care unul are calitatea de preşedinte, şi un secretar. Membrii comisiei sunt desemnaţi din cadrul tuturor structurilor funcţionale ale ANOFM, cu excepţia Direcţiei audit public intern şi a Serviciului control şi recuperare debite.
Pentru fiecare dintre membri şi secretar, prin ordinul de constituire a comisiei de selecţie vor fi desemnaţi supleanţi.
4.Depunerea dosarelor de candidatură
În urma publicării anunţului de selecţie, candidaţii vor depune prin mijloace electronice de transmitere la distanţă sau prin prezentare la sediul ANOFM dosarele de candidatură, care vor fi analizate de către comisia de selecţie.
Dosarul de candidatură trebuie să conţină următoarele documente:
I.în copie, certificată pentru conformitate cu originalul de către reprezentantul legal:
a)hotărâre judecătorească pentru recunoaşterea reprezentativităţii la nivel naţional sau la nivel de sector de negociere colectivă;
b)extras din registrul special al federaţiilor sindicale, confederaţiilor sindicale şi al uniunilor teritoriale ale acestora/extras din registrul special al sindicatelor/extras din registrul special de evidenţă a organizaţiilor patronale;
c)actele de înfiinţare şi de dobândire a personalităţii juridice;
d)documentele statutare, actualizate cu ultimele modificări (de exemplu: act constitutiv, statut etc.);
e)experienţa relevantă: se va/vor prezenta contractul/contractele, alte documente considerate relevante pentru demonstrarea experienţei colaboratorului pentru domeniul proiectului;
II.în original, cu semnătură olografă, în cazul documentelor depuse fizic, şi cu semnătură electronică, în cazul documentelor transmise prin mijloace electronice de transmitere la distanţă:
a)scrisoare de intenţie, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 1;
b)fişa colaboratorului întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 2.
În scrisoarea de intenţie şi în fişa colaboratorului candidaţii vor furniza o scurtă descriere a acţiunilor propuse, cu prezentarea aspectelor considerate esenţiale pentru obţinerea rezultatelor aşteptate şi atingerea obiectivelor, plusvaloarea adusă proiectului;
c)declaraţie pe propria răspundere a reprezentantului legal, semnată, că nu se încadrează în niciuna dintre situaţiile de excludere prevăzute de Regulile generale privind eligibilitatea solicitanţilor reglementate prin documentele-cadru de implementare (de exemplu: Ghidul solicitantului orientări generale, Ghidul solicitantului condiţii specifice, după caz, în funcţie de programul accesat);
d)declaraţie pe propria răspundere a reprezentantului legal, semnată, care atestă faptul că organizaţia nu este subiect al unui conflict de interese;
e)declaraţie pe propria răspundere a reprezentantului legal, semnată, pentru asigurarea perioadei de sustenabilitate, ulterioară închiderii proiectului, conform documentelor-cadru de implementare (de exemplu: Ghidul solicitantului orientări generale, Ghidul solicitantului condiţii specifice, după caz, în funcţie de programul accesat);
f)certificat de atestare fiscală privind îndeplinirea obligaţiilor de plată a impozitelor şi taxelor locale;
g)certificat fiscal privind îndeplinirea obligaţiilor de plată la bugetul de stat, eliberat de organul fiscal în a cărui rază teritorială se află sediul persoanei juridice;
h)notă justificativă care va conţine o prezentare a activităţilor/acţiunilor/iniţiativelor/evenimentelor desfăşurate de colaboratori şi care pot aduce o valoare adăugată în implementarea proiectului, însoţită de următoarele documente:
(i)curriculum vitae în format EUROPASS pentru fiecare dintre experţii propuşi de colaborator, semnat şi datat pe fiecare pagină, în care se va specifica funcţia pentru care este propus expertul;
(ii)lista resurselor materiale deţinute de colaborator şi propuse pentru utilizare în cadrul proiectului (de exemplu: materiale, echipamente, vehicule, spaţii disponibile pentru desfăşurarea activităţilor proiectului etc.);
(iii)alte documente-suport;
(iv)alte documente prevăzute prin ghidurile specifice (de exemplu: Ghidul solicitantului orientări generale, Ghidul solicitantului condiţii specifice, după caz, în funcţie de programul accesat).
Toate documentele solicitate vor fi prezentate în limba română şi vor fi depuse în forma precizată şi în termenul stabilit prin anunţul de selecţie, asumate de reprezentantul legal prin semnătură.

5.Întocmirea şi transmiterea răspunsurilor la clarificări
Orice candidat are dreptul de a solicita clarificări privind documentaţia aferentă dosarului de candidatură.
ANOFM are obligaţia de a răspunde, în mod clar, complet şi fără ambiguităţi, cât mai repede posibil, la orice clarificare solicitată, într-o perioadă care nu trebuie să depăşească 2 zile lucrătoare de la primirea unei astfel de solicitări din partea candidatului interesat, dar numai acelor solicitări primite cu cel puţin 3 zile înainte de data-limită stabilită pentru depunerea dosarelor de candidatură.
Comisia de selecţie are obligaţia de a stabili care sunt clarificările şi completările formale sau de confirmare, necesare pentru evaluarea fiecărei candidaturi, precum şi perioada de timp acordată pentru transmiterea acestora, termenul-limită neputând fi stabilit decât la nivel de zile lucrătoare.
6.Analiza îndeplinirii de către candidaţi a criteriilor de calificare
A.Criterii de eligibilitate
A.1.Colaboratorul este entitatea juridică de natura organizaţiilor sindicale şi patronale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă sau la nivel naţional, aşa cum sunt definite în Legea nr. 367/2022 privind dialogul social, cu modificările şi completările ulterioare.
A.2.Colaboratorul este entitatea legal constituită în România, cu personalitate juridică, care a desfăşurat/desfăşoară activităţi relevante pentru proiect.
A.3.Colaboratorul trebuie să fie implicat în toate activităţile prezentate în anunţul de selecţie, care contribuie în mod direct la obţinerea rezultatelor propuse/îndeplinirea condiţiilor.
A.4.Colaboratorul nu se află în niciuna dintre situaţiile de excludere prevăzute în cadrul Regulilor generale privind eligibilitatea solicitanţilor reglementate în documentele-cadru de implementare valabile la data publicării anunţului de selecţie, conform Ghidului solicitantului (de exemplu: documentul Ghidul solicitatului - Condiţii generale aferente Programului Educaţie şi ocupare 2021-2027), astfel:
(i)este în situaţia de criză financiară/redresare financiară/în stare de insolvenţă, conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 46/2013 privind criza financiară şi insolvenţa unităţilor administrativ-teritoriale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 35/2016, cu modificările ulterioare, respectiv se află într-o procedură de insolvenţă conform Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare, după caz;
(ii)a suferit condamnări definitive datorate unor conduite profesionale îndreptate împotriva legii, decizie formulată de o autoritate de judecată ce are forţă de res judicata;
(iii)se află în stare de faliment sau face obiectul unei proceduri de lichidare sau de administrare judiciară, are încheiat concordat, şi-a suspendat/întrerupt activitatea în ultimii 2 ani dinaintea depunerii cererii de finanţare sau face obiectul unei proceduri în urma acestor situaţii sau se află în situaţii similare în urma unei proceduri de aceeaşi natură prevăzute de legislaţia sau de reglementările naţionale;
(iv)reprezentanţii săi legali/structurile de conducere şi persoanele care asigură conducerea colaboratorului au comis în conduita profesională greşeli grave, demonstrate în instanţă, pe care autoritatea contractantă le poate justifica;
(v)se încadrează, din punctul de vedere al obligaţiilor de plată restante la bugetele publice, în situaţia în care obligaţiile de plată nete depăşesc 1/12 din totalul obligaţiilor bugetare de plată datorate în ultimele 12 luni, în cazul certificatului de atestare fiscală emis de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală;
(vi)reprezentanţii săi legali/structurile de conducere şi persoanele care asigură conducerea colaboratorului au fost condamnaţi printr-o hotărâre definitivă pentru fraudă, corupţie, participare la o organizaţie criminală sau la orice alte activităţi ilegale în detrimentul intereselor financiare ale comunităţilor;
(vii)colaboratorul şi/sau reprezentanţii săi legali/structurile de conducere ale acestuia şi persoanele care asigură conducerea colaboratorului se află în situaţia de conflict de interese sau incompatibilitate, aşa cum este definit în legislaţia naţională şi comunitară în vigoare;
(viii)se face vinovat de declaraţii false în furnizarea informaţiilor solicitate de autoritatea de management/organismul intermediar responsabil sau a omis să furnizeze informaţii care ar putea avea ca efect încadrarea într-o situaţie de neeligibilitate.
B.Capacitatea operaţională
B.1.Fiecare colaborator are experienţă în implementarea a cel puţin un proiect cu finanţare nerambursabilă.
B.2.Fiecare colaborator a derulat/derulează şi alte acţiuni şi iniţiative relevante pentru activităţile proiectului.
Candidatul se poate considera calificat numai în cazul în care la toate criteriile de calificare a fost bifată rubrica "DA" în Grila de evaluare - etapa de calificare a candidaţilor, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 3.

(22)Etapa II - derularea selecţiei
În etapa de selecţie a colaboratorilor vor fi admişi numai candidaţii care au îndeplinit criteriile de calificare, în urma evaluării de către Comisia de selecţie a dosarelor de candidatură depuse.
În vederea selecţiei candidaţilor se va utiliza Grila de evaluare - etapa de selecţie a candidaţilor, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 4.
Dosarele de candidatură vor fi punctate de la 1 la 100 conform grilei.
Va fi declarat admis candidatul care întruneşte punctajul cel mai mare, dar nu mai puţin de 60 de puncte.
Rezultatul procedurii de selecţie se va materializa în Raportul procedurii de selecţie, datat şi semnat de către preşedinte şi ceilalţi membri ai comisiei de selecţie, care va conţine cel puţin următoarele elemente:
a)numărul/data anunţului de selecţie şi data publicării acestuia;
b)informaţii generale;
c)legislaţia aplicabilă;
d)calendarul procedurii de selecţie;
e)modul de desfăşurare a procedurii de selecţie;
f)solicitări/răspunsuri la clarificări până la termenul-limită de depunere;
g)informaţii privind toţi candidaţii participanţi la procedură;
h)date privind procesul de evaluare a candidaţilor;
i)concluzii şi semnături.
Raportul procedurii de selecţie se supune aprobării preşedintelui ANOFM.
(23)Etapa III - finalizarea selecţiei
1.Publicarea rezultatelor procedurii de selecţie
ANOFM publică pe site-ul propriu anunţul cu privire la rezultatul procedurii de selecţie, care va conţine informaţiile cuprinse în anunţul de selecţie şi informaţii privind candidaţii participanţi la procedură admişi şi respinşi şi punctajul obţinut de către fiecare dintre aceştia.
2.Soluţionarea contestaţiilor
Candidaţii care nu au fost selectaţi pot depune contestaţie în termen de maximum 2 zile lucrătoare de la data publicării rezultatului procedurii. Contestaţia se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanţă sau prin prezentare la sediul ANOFM.
Soluţionarea contestaţiilor se efectuează de către Comisia de soluţionare a contestaţiilor, care se constituie prin ordinul preşedintelui ANOFM de constituire a comisiei de selecţie. Comisia are în componenţă un număr impar de membri, dintre care unul are calitatea de preşedinte, şi un secretar.
Pentru fiecare dintre membri şi secretar, prin ordinul de constituire vor fi desemnaţi supleanţi.
Termenul de soluţionare a contestaţiilor este de o zi lucrătoare de la data înregistrării la registratura ANOFM.
3.Publicarea anunţului final privind rezultatele selecţiei
După soluţionarea contestaţiilor, anunţul final cu privire la rezultatul procedurii de selecţie se va publica pe site-ul propriu al ANOFM şi vor fi contactaţi colaboratorii selectaţi, în vederea încheierii acordurilor de colaborare.
SUBSECŢIUNEA 3:4.3. Anularea procedurii de selecţie
Procedura de selecţie se anulează de către ANOFM în următoarele cazuri:
a)dacă nu a fost depusă nicio candidatură sau dacă nu a fost depusă nicio candidatură admisibilă;
b)dacă pe parcursul procedurii de selecţie se constată erori sau omisiuni, iar ANOFM se află în imposibilitatea de a adopta măsuri corective fără ca aceasta să conducă la încălcarea principiilor transparenţei, tratamentului legal, nediscriminării şi utilizării eficiente a fondurilor publice;
c)dacă acordul de colaborare nu poate fi încheiat cu candidatul selectat din cauza faptului că respectivul candidat se află într-o situaţie de forţă majoră şi nu există o candidatură clasată pe locul 2 admisibilă;
d)dacă ulterior selectării colaboratorului/colaboratorilor se modifică condiţiile de eligibilitate care au stat la baza procedurii de selecţie.
Decizia de anulare a procedurii de selecţie se publică pe site-ul propriu al ANOFM însoţită de justificarea anulării procedurii de selecţie.
De asemenea, ANOFM va comunica în scris tuturor candidaţilor participanţi la procedura de selecţie, în cel mult 3 zile lucrătoare de la data anulării, atât încetarea obligaţiilor pe care aceştia şi le-au creat prin depunerea candidaturilor, cât şi motivul concret care a determinat decizia de anulare a procedurii de selecţie.