Capitolul i - Acordarea gradaţiei de merit în învăţământul preuniversitar - Metodologie din 2024 ŞI CRITERIILE privind acordarea gradaţiei de merit personalului didactic din învăţământul preuniversitar de stat în sesiunea 2024

M.Of. 380

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 23 Aprilie 2024
CAPITOLUL I:Acordarea gradaţiei de merit în învăţământul preuniversitar
SECŢIUNEA 1:Dispoziţii generale
Art. 1
(1)Prezenta metodologie reglementează procedura şi criteriile de acordare a gradaţiei de merit personalului didactic din învăţământul preuniversitar de stat, sesiunea 2024.
(2)Gradaţia de merit se acordă personalului didactic de predare, personalului didactic auxiliar şi personalului didactic de conducere, de îndrumare şi control.
(3)Gradaţia de merit prevăzută de Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, se acordă prin concurs şi reprezintă 25% din salariul de bază deţinut, conform legii.
(4)Prin unităţi/instituţii de învăţământ, în sensul prezentei metodologii, se au în vedere unităţile şi instituţiile de învăţământ preuniversitar de stat, cu personalitate juridică, inclusiv unităţile conexe şi inspectoratele şcolare.
Art. 2
(1)Numărul maxim de gradaţii care pot fi acordate se calculează astfel: din numărul rezultat prin aplicarea a 16% din totalul posturilor didactice auxiliare, respectiv a 16% din totalul posturilor didactice de predare, totalul posturilor de conducere şi îndrumare şi control ocupate în luna februarie 2024, conform programului EduSal, la nivelul judeţului/municipiului Bucureşti, comunicat de Ministerul Educaţiei, se scade numărul de gradaţii acordate personalului didactic aflate în plată la 1 septembrie 2024, având în vedere că gradaţia de merit se acordă pe o perioadă efectivă de 5 ani. La calcul nu se iau în considerare perioadele de suspendare a plăţii gradaţiei de merit din motive neimputabile angajatului sau ca urmare a rezervării postului didactic/catedrei în baza prevederilor art. 184 alin. (1)-(7) din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, şi se respectă încadrarea în numărul maxim de gradaţii de merit aprobate la momentul revenirii pe post.
(2)Procentul de 16% se aplică, separat, fiecărei categorii de personal:
a)personal didactic de predare;
b)personal didactic de conducere, îndrumare şi control;
c)personal didactic auxiliar.
(3)În situaţia în care personalului didactic i se modifică locul sau felul muncii cu păstrarea calităţii de personal didactic calificat, la nivelul aceluiaşi judeţ/al municipiului Bucureşti, acesta îşi păstrează gradaţia de merit.
(4)Personalul didactic beneficiar al gradaţiei de merit, detaşat în alt judeţ/municipiul Bucureşti, îşi păstrează gradaţia de merit, în condiţiile art. 47 alin. (2) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(5)Cadrele didactice beneficiare ale gradaţiei de merit pretransferate/transferate în alt judeţ/municipiul Bucureşti îşi păstrează gradaţia de merit, cu încadrarea în numărul maxim de gradaţii de merit aprobate pentru anul respectiv la nivelul judeţului/municipiului Bucureşti în care s-au pretransferat/transferat.
(6)La solicitarea unităţii/instituţiei de învăţământ în care cadrul didactic beneficiar al gradaţiei de merit s-a pretransferat prin schimb de posturi pe baza consimţământului scris în alt judeţ/municipiul Bucureşti în timpul anului şcolar, inspectoratul şcolar acordă în continuare gradaţia de merit câştigată, cu încadrarea în numărul maxim de gradaţii, cu respectarea prevederilor alin. (1).
(7)Personalul didactic care, ulterior obţinerii gradaţiei de merit în alt judeţ decât cel în care este titular/angajat pe perioadă nedeterminată, revine la postul pe care este titular sau se detaşează în alt judeţ/municipiul Bucureşti îşi păstrează gradaţia de merit, cu încadrarea în numărul maxim de gradaţii de merit pentru anul respectiv la nivelul judeţului/municipiului Bucureşti în care a revenit sau s-a detaşat.
(8)Personalului didactic auxiliar transferat conform dispoziţiilor art. 32 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, sau detaşat potrivit dispoziţiilor Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, i se aplică în mod corespunzător dispoziţiile alin. (5)-(7).
(9)În situaţia în care personalul didactic, menţionat la alin. (5)-(7), beneficiar al gradaţiei de merit, nu se încadrează în numărul maxim de gradaţii de merit aprobate pentru anul respectiv la nivelul judeţului/municipiului Bucureşti în care s-a pretransferat/transferat/detaşat, acordarea gradaţiei de merit se suspendă până la data de 31 august a anului şcolar în curs. Plata gradaţiei de merit se reia începând cu data de 1 septembrie a următorului an şcolar, cu respectarea condiţiei încadrării în numărul maxim de gradaţii de merit aprobate pentru anul respectiv la nivelul judeţului/municipiului Bucureşti în care persoana respectivă s-a pretransferat/transferat/detaşat, până la împlinirea celor 5 ani de plată efectivă.
(10)Personalul didactic auxiliar, beneficiar al gradaţiei de merit, având norma de bază constituită din fracţiuni de post corespunzătoare unor funcţii didactice auxiliare diferite, beneficiază de gradaţia de merit calculată la întreaga normă de bază.
Art. 3
(1)Gradaţia de merit se atribuie începând cu data de 1 septembrie 2024.
(2)Gradaţia de merit se calculează raportat la norma didactică de bază, conform actului de numire/transfer/repartizare pentru personalul didactic de predare, de conducere, de îndrumare şi control, respectiv la norma de bază, conform actului de numire/transfer pentru personalul didactic auxiliar.
Art. 4
(1)Personalul didactic din învăţământ beneficiar al gradaţiei de merit, pentru care aceasta încetează de drept la 31 august 2024, poate participa la un nou concurs.
(2)Personalul didactic care se pensionează nu mai beneficiază de gradaţie de merit de la data încetării de drept a contractului individual de muncă, conform prevederilor art. 56 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, aplicabile pentru personalul didactic auxiliar, respectiv conform prevederilor art. 229 alin. (6)-(8) din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, aplicabile personalului didactic de predare, de conducere, îndrumare şi control.
(3)Personalul didactic menţinut în activitate, în funcţia didactică, peste vârsta de pensionare, raportată la data de 1 septembrie 2024, în condiţiile prevăzute la art. 229 alin. (11) din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi la art. 56 alin. (4) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, beneficiază de gradaţie de merit până la încheierea perioadei de acordare a gradaţiei de merit, dar nu mai mult de încheierea perioadei de menţinere ca titular/angajat pe perioadă nedeterminată în învăţământul preuniversitar.
(4)Pentru personalul didactic titular care, ulterior obţinerii gradaţiei de merit, beneficiază de rezervarea postului, în condiţiile art. 184 alin. (1)-(7) din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, dar fără plata gradaţiei de merit, la revenirea pe post se reia plata gradaţiei de merit pentru restul perioadei până la împlinirea celor 5 ani de plată efectivă, cu încadrarea în numărul maxim de gradaţii de merit aprobate pentru anul respectiv la nivelul judeţului/municipiului Bucureşti. În situaţia în care nu este posibilă reluarea plăţii la revenirea la post, aceasta rămâne suspendată până la data de 31 august a anului şcolar în curs şi se reia începând cu data de 1 septembrie a următorului an şcolar, până la împlinirea celor 5 ani de plată efectivă.
SECŢIUNEA 2:Înscrierea la concursul pentru acordarea gradaţiei de merit
Art. 5
(1)La concursul pentru acordarea gradaţiei de merit poate participa:
a)personalul didactic de predare, de conducere, de îndrumare şi control din învăţământul preuniversitar de stat, angajat cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată sau pe perioadă determinată, cu o vechime în învăţământul preuniversitar de cel puţin 5 ani, cu calificativul "Foarte bine" în fiecare an şcolar din perioada evaluată (1 septembrie 2018 - 31 august 2023) şi care a dovedit performanţe deosebite în:
(i)activitatea didactică cuantificată în rezultatele elevilor;
(ii)inovarea didactică în pregătirea preşcolarilor sau a elevilor, în pregătirea elevilor prin utilizarea tehnologiei şi a internetului sau a altor modalităţi alternative de educaţie, în pregătirea elevilor distinşi la competiţiile şcolare recunoscute de Ministerul Educaţiei/inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti, etapa judeţeană/a municipiului Bucureşti, interjudeţeană, etapa naţională şi internaţională;
(iii)prevenirea şi combaterea abandonului şcolar şi a părăsirii timpurii a şcolii, în integrarea copiilor cu cerinţe educaţionale speciale şi/sau tulburări de învăţare în învăţământul de masă, în progresele şcolare ale elevilor în risc de abandon şcolar, în iniţierea şi managementul unor proiecte şcolare care au condus la consolidarea culturii şcolare centrate pe progres, cooperare şi incluziune;
b)personalul didactic auxiliar din învăţământul preuniversitar de stat, angajat cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată sau pe perioadă determinată, cu o vechime în învăţământul preuniversitar de cel puţin 5 ani, cu performanţe în activitate, în perioada 1 septembrie 2018 - 31 august 2023, şi calificativul "Foarte bine" în fiecare an şcolar din perioada evaluată.
(2)Cadrele didactice care, în perioada 1 septembrie 2018 - 31 august 2023, au îndeplinit şi funcţii de conducere, de îndrumare şi control pot participa la concursul de acordare a gradaţiei de merit fie ca personal didactic de conducere, de îndrumare şi control, fie ca personal didactic de predare, iar evaluarea se realizează conform grilei specifice opţiunii exprimate în scris la depunerea dosarului. Personalul didactic de predare, de conducere, de îndrumare şi control din învăţământul preuniversitar de stat depune calificativele primite în urma evaluării activităţii din perioada 1 septembrie 2018 - 31 august 2023, în funcţie de categoria pentru care optează: predare, respectiv conducere, îndrumare şi control.
(3)Personalul didactic prevăzut la alin. (1) care, în perioada 1 septembrie 2018 - 31 august 2023, a avut contractul de muncă suspendat este evaluat doar pentru perioada în care şi-a desfăşurat activitatea, din intervalul 1 septembrie 2018 - 31 august 2023, precum şi pentru o perioadă corespunzătoare duratei suspendării, anterioară intervalului menţionat, astfel încât să se asigure evaluarea efectivă pe o perioadă de cinci ani. În acest caz, perioada evaluată din afara intervalului 1 septembrie 2018 - 31 august 2023 se stabileşte astfel încât să nu fi fost luată în considerare la acordarea unei alte gradaţii de merit. În cazul în care nu se pot constitui în acest mod cei cinci ani necesari evaluării, personalul respectiv este evaluat doar pentru perioada din intervalul 1 septembrie 2018 - 31 august 2023 în care a desfăşurat activitate.
(4)Personalul didactic încadrat pe două sau mai multe domenii/discipline/specializări/funcţii de la data de 1 septembrie 2018 până la data depunerii dosarului poate participa la concursul de acordare a gradaţiei de merit la oricare dintre domenii/discipline/specializări/funcţii, exprimându-şi opţiunea în scris odată cu depunerea dosarului. Cadrele didactice care au fost încadrate pe două sau mai multe domenii/discipline/specializări/funcţii sunt evaluate pentru întreaga activitate metodică şi ştiinţifică desfăşurată la fiecare domeniu/disciplină/specializare/funcţie.
(5)Personalul prevăzut la art. 2 alin. (10) poate depune dosarul pentru oricare dintre funcţiile pe care este sau a fost încadrat în perioada prevăzută la alin. (4).
SECŢIUNEA 3:Criterii pentru acordarea gradaţiei de merit
Art. 6
(1)Pentru acordarea gradaţiei de merit, inspectoratul şcolar evaluează activitatea candidaţilor înscrişi, inclusă în fişa de (auto) evaluare, susţinută prin documente doveditoare, din perioada 1 septembrie 2018 - 31 august 2023 sau pentru perioadele corespunzătoare conform art. 5 alin. (3).
(2)Fişa în baza căreia se realizează (auto) evaluarea se elaborează ţinându-se seama de criteriile generale care trebuie îndeplinite de candidat, pe baza fişelor sintetice de (auto) evaluare prezentate în anexele nr. 6-12 la prezenta metodologie.
(3)Fişele de (auto) evaluare se elaborează de către comisia paritară de la nivelul inspectoratului şcolar, cu respectarea criteriilor generale şi a subcriteriilor din fişele sintetice de (auto) evaluare prezentate în anexele nr. 6-12 la prezenta metodologie.
(4)Pentru personalul didactic de predare şi personalul didactic de conducere, îndrumare şi control, candidatul trebuie să îndeplinească următoarele criteriile generale:
1.criteriul activităţilor complexe cu valoare instructiv-educativă;
2.criteriul privind performanţe deosebite în inovarea didactică/management educaţional;
3.criteriul privind activităţile extracurriculare şi implicarea în proiecte/programe de formare profesională;
4.Criteriul privind contribuţia la dezvoltarea instituţională.
Art. 7
(1)Punctajul se aplică în mod unitar pentru toate funcţiile didactice, respectându-se criteriile/subcriteriile şi punctajele maxime, acolo unde acestea sunt menţionate în fişele sintetice de (auto) evaluare prezentate în anexele nr. 6-12 la prezenta metodologie.
(2)În baza punctajelor, stabilite în mod unitar, se elaborează câte o grilă de evaluare specifică fiecărei categorii de candidaţi:
a)educatori-puericultori/educatori/institutori/profesori pentru învăţământul preşcolar;
b)învăţători/institutori/profesori pentru învăţământul primar;
c)profesori;
d)maiştri-instructori/profesori pentru instruire practică;
e)cadre didactice din învăţământul vocaţional, din cluburile sportive şcolare, palatele şi cluburile copiilor şi elevilor;
f)cadre didactice din învăţământul special;
g)cadre didactice din centrele judeţene de resurse şi de asistenţă educaţională/Centrul Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională;
h)personal didactic de conducere, îndrumare şi control;
i)personal didactic auxiliar; se elaborează grile de evaluare distincte pentru fiecare funcţie didactică auxiliară prevăzută în art. 192 alin. (1) din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, şi Ordinul ministrului educaţiei naţionale şi al ministrului muncii şi justiţiei sociale nr. 3.058/943/2018 privind reglementarea funcţiilor cu statut de personal didactic auxiliar care nu se regăsesc în anexa I "Familia ocupaţională de funcţii bugetare Învăţământ" la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu completările ulterioare.
(3)Defalcarea punctajului maxim şi elaborarea grilei specifice de evaluare sunt de competenţa comisiei paritare de la nivelul inspectoratului şcolar. În cadrul criteriilor generale prevăzute la art. 6, al subcriteriilor şi punctajelor maxime prevăzute în fişele sintetice de (auto) evaluare prezentate în anexele nr. 6-12 la prezenta metodologie, comisia paritară poate stabili şi alte activităţi (de exemplu: activitatea dovedită în calitate de coordonator al claselor bilingve, activitatea dovedită în calitate de profesor documentarist, profesor de discipline nonlingvistice în liceele cu secţii bilingve francofone, activitate sindicală etc.).
(4)Pentru personalul didactic auxiliar, criteriile pentru acordarea gradaţiei de merit, altele decât cele din fişa postului, sunt stabilite în fişa de (auto) evaluare a activităţii pentru gradaţie de merit, elaborată de comisia paritară de la nivelul inspectoratului şcolar.
(5)Comisia paritară de la nivelul inspectoratului şcolar stabileşte numărul gradaţiilor de merit pe categorii de personal (didactic de predare/didactic de conducere, îndrumare şi control/didactic auxiliar), precum şi pe discipline/domenii, raportat la numărul total de gradaţii, conform art. 2 alin. (1). Pentru acordarea gradaţiei de merit este necesar un punctaj de minimum 75 de puncte.
(6)Numărul de locuri repartizate pe categorii de personal (didactic de predare/didactic de conducere, îndrumare şi control/didactic auxiliar) şi discipline/domenii se aprobă de către consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar, în baza hotărârii comisiei paritare. Consiliul de administraţie aprobă punctajele candidaţilor pentru fiecare categorie de personal (didactic de predare/didactic de conducere, îndrumare şi control/didactic auxiliar) şi discipline/domenii, în ordinea descrescătoare a punctajului, şi hotărăşte rezultatul concursului, cu condiţia respectării proporţiei numărului de locuri pe categorii de personal (didactic de predare/didactic de conducere, îndrumare şi control/didactic auxiliar) şi discipline/domenii.
(7)Responsabilitatea privind calculul numărului de locuri pentru acordarea gradaţiei de merit şi încadrarea în numărul de locuri revine consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar.
(8)Palatul Naţional al Copiilor transmite spre aprobare Ministerului Educaţiei, în termenul prevăzut în anexa nr. 1 la prezenta metodologie, propunerea cuprinzând numărul de gradaţii ce urmează a fi acordate, în urma calculului efectuat conform art. 2 alin. (1).
SECŢIUNEA 4:Procedura de acordare a gradaţiei de merit
Art. 8
(1)Inspectorul şcolar general numeşte, prin decizie, comisia de evaluare a dosarelor depuse în vederea acordării gradaţiei de merit, în următoarea componenţă:
a)preşedinte - un inspector şcolar general adjunct/directorul casei corpului didactic/directorul centrului judeţean de resurse şi asistenţă educaţională/Centrului Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională;
b)secretar - un referent/consilier de la compartimentul salarizare, normare sau un informatician, consilier sau inspector şcolar;
c)membri - inspectori şcolari sau metodişti selectaţi din corpul de metodişti ai inspectoratului şcolar, respectiv membri ai consiliului consultativ al disciplinei/domeniului, reprezentanţi ai personalului didactic auxiliar din unităţi de învăţământ preuniversitar.
(2)În situaţia în care nu se pot aplica prevederile alin. (1) lit. a), inspectorul şcolar general numeşte un inspector şcolar pentru funcţia de preşedinte al comisiei, în baza avizului Ministerului Educaţiei.
(3)Pentru Palatul Naţional al Copiilor, secretarul de stat pentru învăţământ preuniversitar, prin ordin de serviciu, desemnează persoanele care fac parte din comisia de evaluare a dosarelor depuse în vederea acordării gradaţiei de merit, în următoarea componenţă:
a)preşedinte - inspector/consilier din cadrul direcţiei din Ministerul Educaţiei care coordonează activitatea extraşcolară;
b)secretar - inspector/consilier din cadrul direcţiei din Ministerul Educaţiei care coordonează activitatea extraşcolară;
c)membri - inspectori şcolari din cadrul Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti, reprezentanţi ai personalului didactic auxiliar din unităţi de învăţământ/conexe din municipiul Bucureşti.
Art. 9
(1)Dosarul în vederea participării la concursul pentru acordarea gradaţiei de merit se întocmeşte de către fiecare candidat şi cuprinde următoarele documente, numerotate pe fiecare pagină şi consemnate în opis:
a)opisul dosarului, în două exemplare, dintre care unul se restituie candidatului, cu semnătura sa şi a conducerii unităţii/instituţiei de învăţământ, în care sunt consemnate documentele existente, cu precizarea paginilor aferente;
b)cererea-tip, elaborată de inspectoratul şcolar, în care candidatul îşi precizează opţiunea;
c)adeverinţă/adeverinţe cu calificativele din anii şcolari evaluaţi;
d)adeverinţă de vechime în învăţământ;
e)fişa de (auto) evaluare pentru gradaţie de merit elaborată de inspectoratul şcolar la categoria de personal didactic la care candidează, cu punctajul completat la rubrica (auto) evaluare;
f)raportul de activitate pentru perioada evaluată, ce trebuie să respecte ordinea criteriilor/subcriteriilor din fişa de (auto) evaluare şi să conţină trimiteri explicite la documentele justificative din dosar;
g)declaraţia pe propria răspundere prin care candidatul confirmă că documentele depuse la dosar îi aparţin şi că prin acestea sunt certificate activităţile desfăşurate, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4 la prezenta metodologie;
h)documentele justificative, grupate pe criteriile şi subcriteriile din fişa de (auto) evaluare pentru gradaţie de merit, elaborată de inspectoratul şcolar la categoria de personal didactic la care candidează.
(2)Candidatul are obligaţia să respecte ordinea criteriilor şi subcriteriilor din fişa de (auto) evaluare la îndosarierea documentelor justificative şi paginaţia din opisul întocmit în numerotarea paginilor. Documentele justificative depuse la dosar care nu respectă condiţia menţionată anterior nu vor fi luate în considerare în vederea evaluării şi punctării. În cazul în care în dosarul candidatului există documente asupra cărora comisia de evaluare are suspiciuni cu privire la autenticitatea, valabilitatea, veridicitatea sau legalitatea acestora, se solicită candidatului, în scris, în perioada destinată evaluării dosarelor, dovezi suplimentare (documente în original, decizii, adeverinţe, liste cu participarea la concursuri/olimpiade etc.). În situaţia în care candidatul nu poate proba autenticitatea, valabilitatea, veridicitatea sau legalitatea documentelor respective, dosarul acestuia nu se evaluează, candidatul este eliminat din concurs şi i se interzice participarea la concursul în vederea acordării gradaţiei de merit organizat în următorii doi ani. Un document justificativ poate fi evaluat şi punctat numai o singură dată, la un criteriu, pentru un singur subcriteriu din fişa de (auto) evaluare.
(3)Inspectoratul şcolar stabileşte prin procedură proprie, aprobată în consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar, modalitatea de depunere, de evaluare a dosarelor şi de soluţionare a contestaţiilor: în format letric sau în format electronic prin platforma dedicată, modalitate pe care o transmite candidaţilor în termenul prevăzut în anexa nr. 1 la prezenta metodologie.
(4)În cazul în care inspectoratul şcolar hotărăşte ca depunerea şi ulterior evaluarea documentelor candidaţilor şi soluţionarea eventualelor contestaţii să se realizeze prin intermediul unei platforme online, în format electronic (scanat), acesta are obligaţia de a asigura, pentru candidaţii aflaţi în situaţii excepţionale, care declară pe propria răspundere că nu au acces la instrumentele necesare depunerii online a dosarului, infrastructura necesară.
(5)Pentru situaţiile în care inspectoratul şcolar hotărăşte ca dosarele candidaţilor în vederea participării la concursul pentru obţinerea gradaţiei de merit să fie depuse în format letric, candidatul întocmeşte şi depune dosarul la conducerea unităţii/instituţiei de învăţământ/Palatului Naţional al Copiilor în care este titular/detaşat/angajat la data depunerii dosarului. Candidaţii care îşi desfăşoară activitatea în două sau mai multe unităţi/instituţii de învăţământ depun documentele la conducerea uneia dintre aceste unităţi de învăţământ, cu respectarea strictă a termenului prevăzut în anexa nr. 1 la prezenta metodologie. După depunerea dosarului de înscriere la concurs nu se mai admite completarea acestuia cu alte documente.
(6)Directorul/Delegatul desemnat de conducerea unităţii/instituţiei de învăţământ este obligat să depună dosarele candidaţilor, cu respectarea strictă a termenului prevăzut în anexa nr. 1 la prezenta metodologie, la registratura inspectoratului şcolar/registratura Ministerului Educaţiei, în cazul Palatului Naţional al Copiilor.
(7)Consiliul consultativ al disciplinei/domeniului verifică existenţa documentelor enumerate la alin. (1), în format letric sau, după caz, în format electronic, şi respectarea prevederilor alin. (2). În urma consultării consiliului consultativ al disciplinei/domeniului, consemnată în procesul-verbal al şedinţei, inspectorul şcolar care coordonează disciplina/domeniul întocmeşte un raport motivat referitor la activitatea candidatului în specialitate, acordând punctajul ca sumă a punctelor pentru fiecare criteriu din fişa de (auto) evaluare pentru gradaţie de merit. Membrii consiliului consultativ completează punctajul pentru fiecare criteriu/subcriteriu în fişa de (auto) evaluare a candidatului şi îşi asumă, prin semnătură, în procesul-verbal al şedinţei şi în raportul motivat, evaluarea dosarelor. Modelul raportului motivat este prevăzut în anexa nr. 3 la prezenta metodologie. Prevederile prezentului alineat nu se aplică pentru candidaţii de la Palatul Naţional al Copiilor.
(8)Comisia de evaluare a dosarelor depuse în vederea acordării gradaţiei de merit primeşte documentaţia/acces la documentaţie de la inspectorul şcolar care coordonează disciplina, pe care o examinează, întocmeşte raportul motivat şi stabileşte punctaje pe criterii/subcriterii şi punctajul final pentru toţi candidaţii, pe care le consemnează în fişa de (auto) evaluare pentru gradaţie de merit. Membrii comisiei de evaluare au acces la dosarele (în format letric) candidaţilor doar în cadrul şedinţelor de evaluare, iar în cazul dosarelor depuse online, exclusiv prin dispozitivele puse la dispoziţie în acest sens. Informaţiile din dosarele candidaţilor sunt confidenţiale. Preşedintele comisiei de evaluare îşi asumă prin semnătură raportul motivat şi punctajul stabilit. Comisia de evaluare a dosarelor depuse în vederea acordării gradaţiei de merit întocmeşte lista cuprinzând candidaţii, în ordinea descrescătoare a punctajelor, pe posturi, funcţii şi discipline. Lista astfel întocmită, asumată de toţi membrii comisiei, este înregistrată şi prezentată în consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar.
(9)Reprezentanţii organizaţiilor sindicale afiliate la federaţiile sindicale reprezentative la nivel de sector de activitate învăţământ preuniversitar din judeţ/municipiul Bucureşti participă în calitate de observatori la toate lucrările comisiei de evaluare, au drept de acces la documentele comisiei, inclusiv dosarele candidaţilor în format letric/scanat, şi au dreptul să solicite consemnarea în procesul-verbal a propriilor observaţii. Comisia de evaluare are obligaţia de a transmite, cu cel puţin trei zile lucrătoare înainte, programul desfăşurării şedinţelor de evaluare. Orice modificare în program se aduce la cunoştinţa reprezentanţilor organizaţiilor sindicale afiliate la federaţiile sindicale reprezentative la nivel de sector de activitate învăţământ preuniversitar din judeţ/municipiul Bucureşti cu cel puţin 48 de ore înainte. Neconvocarea observatorilor în termenele prevăzute conduce la vicierea procedurii. Neparticiparea observatorilor, deşi au fost convocaţi în termenele prevăzute, nu viciază procedura.
(10)În consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar, preşedintele comisiei de evaluare a dosarelor depuse în vederea acordării gradaţiei de merit prezintă rezultatele evaluării dosarelor candidaţilor participanţi la concursul de acordare a gradaţiilor de merit.
(11)Consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar aprobă lista cu rezultatele candidaţilor participanţi la concurs, în ordinea descrescătoare a punctajului acordat. Lista se afişează la sediul şi pe site-ul inspectoratului şcolar, conform graficului prevăzut în anexa nr. 1 la prezenta metodologie. În cazul Palatului Naţional al Copiilor, comisia de evaluare a dosarelor depuse în vederea acordării gradaţiei de merit, din cadrul Ministerului Educaţiei, aprobă lista cu rezultatele candidaţilor participanţi la concurs şi o afişează la sediul Ministerului Educaţiei şi pe site-ul acestuia, conform graficului prevăzut în anexa nr. 1 la prezenta metodologie.
(12)Pentru personalul didactic auxiliar, procedura de acordare a gradaţiei de merit se stabileşte la nivelul inspectoratului şcolar de către comisia paritară şi se validează în consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar.
Art. 10
(1)Candidaţii participanţi la concursul de acordare a gradaţiei de merit au dreptul de a contesta punctajul acordat, la inspectoratul şcolar, respectiv la registratura Ministerului Educaţiei - pentru Palatul Naţional al Copiilor, în conformitate cu graficul prevăzut în anexa nr. 1 la prezenta metodologie. Contestaţiile se pot transmite şi prin e-mail la o adresă afişată concomitent cu lista cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării de către inspectoratul şcolar, respectiv de către Ministerul Educaţiei pentru Palatul Naţional al Copiilor.
(2)Comisia de soluţionare a contestaţiilor, numită prin decizie a inspectorului şcolar general/ordin de serviciu al secretarului de stat, este formată din alte persoane decât cele care au făcut parte din comisia de evaluare, după cum urmează:
a)preşedinte - inspectorul şcolar general/directorul casei corpului didactic; pentru Palatul Naţional al Copiilor - director al unei direcţii din cadrul Ministerului Educaţiei cu atribuţii în învăţământul preuniversitar;
b)secretar - un referent/consilier de la compartimentul salarizare, normare/reţea şcolară; pentru Palatul Naţional al Copiilor - inspector/consilier/referent din cadrul direcţiei din Ministerul Educaţiei care coordonează activitatea extraşcolară;
c)membri - inspectori şcolari/metodişti ai inspectoratului şcolar, reprezentanţi ai personalului didactic auxiliar din unităţi de învăţământ, consilierul juridic al inspectoratului şcolar; pentru Palatul Naţional al Copiilor - inspectori/consilieri/referenţi din cadrul direcţiilor cu atribuţii în învăţământul preuniversitar din Ministerul Educaţiei.
(3)În cazul în care inspectorul şcolar general/directorul casei corpului didactic candidează în vederea obţinerii gradaţiei de merit sau este în imposibilitatea de a îndeplini funcţia de preşedinte al comisiei de soluţionare a contestaţiilor, acesta este înlocuit cu directorul centrului judeţean de excelenţă sau cu un alt inspector şcolar, cu avizul Ministerului Educaţiei.
(4)În perioada depunerii contestaţiilor, consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar aprobă, la propunerea comisiei paritare, ca gradaţiile de merit rămase neutilizate [ca urmare a numărului insuficient de solicitări la anumite categorii de personal - didactic de predare/didactic de conducere, îndrumare şi control/didactic auxiliar - şi discipline/domenii/funcţii didactice auxiliare, a nerealizării punctajului minim stabilit conform art. 7 alin. (5) de către candidaţi, precum şi a eventualelor dosare care conţin documente eronate/false şi care nu se evaluează conform art. 9 alin. (2) ] să fie redistribuite altor categorii de personal (didactic de predare/didactic de conducere, îndrumare şi control/didactic auxiliar) şi discipline/domenii/funcţii didactice auxiliare, cu condiţia respectării punctajului minim stabilit conform art. 7 alin. (5).
(5)Contestaţiile se soluţionează, prin reevaluarea dosarelor, în termenul prevăzut în anexa nr. 1 la prezenta metodologie. Punctajele rezultate în urma reevaluării sunt consemnate în raportul motivat întocmit conform anexei nr. 3 la prezenta metodologie şi în fişa de (auto) evaluare pentru gradaţie de merit şi sunt asumate de către preşedintele comisiei de contestaţii. La finalul lucrărilor, comisia de contestaţii generează lista cuprinzând punctajele tuturor candidaţilor, asumată de toţi membrii comisiei, care va fi înregistrată şi prezentată în consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar. Preşedintele comisiei de soluţionare a contestaţiilor transmite răspunsul scris la contestaţii, argumentat, din raportul motivat.
(6)Hotărârea comisiei de contestaţii este definitivă şi poate fi contestată la instanţa de contencios administrativ competentă, contestaţia reprezentând plângerea prealabilă reglementată de art. 7 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(7)Reprezentanţii organizaţiilor sindicale afiliate la federaţiile sindicale reprezentative la nivel de sector de activitate învăţământ preuniversitar din judeţ/municipiul Bucureşti participă în calitate de observatori la toate lucrările comisiei de contestaţii, au drept de acces la toate documentele şi au dreptul să solicite consemnarea în procesul-verbal a propriilor observaţii. Comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti transmite, cu cel puţin 2 zile lucrătoare înainte, programul desfăşurării şedinţelor comisiei de contestaţii. Orice modificare în program se aduce la cunoştinţa reprezentanţilor organizaţiilor sindicale afiliate la federaţiile sindicale reprezentative la nivel de sector de activitate învăţământ preuniversitar din judeţ/municipiul Bucureşti, cu cel puţin 24 de ore înainte. Neparticiparea observatorilor, deşi au fost convocaţi în termenele prevăzute, nu viciază procedura.
(8)După primirea listei cuprinzând punctajele acordate de comisia de contestaţii, consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar validează lista finală cu rezultatele tuturor candidaţilor participanţi la concurs şi aprobă lista nominală a candidaţilor care vor beneficia de gradaţie de merit, în ordinea descrescătoare a punctajului acordat, ţinând cont de punctajele obţinute în urma evaluării la contestaţie. Pentru Palatul Naţional al Copiilor, lista finală, după contestaţii, cu rezultatele candidaţilor participanţi la concurs, în ordinea descrescătoare a punctajului acordat, se aprobă de către secretarul de stat pentru învăţământ preuniversitar.
Art. 11
(1)Inspectorul şcolar general înaintează lista nominală a candidaţilor care vor beneficia de gradaţie de merit Direcţiei generale management resurse umane şi reţea şcolară din cadrul Ministerului Educaţiei, în vederea emiterii ordinului ministrului. Lista transmisă, cu adresă de înaintare, conţine obligatoriu următoarele documente:
a)numărul total şi modul de calcul al numărului de gradaţii acordate la nivelul judeţului/municipiului Bucureşti, conform situaţiei prevăzute în anexa nr. 5 la prezenta metodologie;
b)observaţiile reprezentanţilor desemnaţi de federaţiile sindicale reprezentative la nivel de sector de activitate învăţământ preuniversitar/semnatare ale contractului colectiv de muncă unic la nivel de sector de activitate învăţământ preuniversitar, care au participat la procedura de acordare a gradaţiei de merit cu statut de observatori la prezenta metodologie;
c)tabelul nominal şi punctajul pentru candidaţii aprobaţi, conform anexei nr. 2 la prezenta metodologie.
(2)Nu se admite transmiterea de către unităţile de învăţământ/inspectoratele şcolare a altor propuneri după perioadele prevăzute în anexa nr. 1 la prezenta metodologie.
Art. 12
(1)Direcţia generală management resurse umane şi reţea şcolară din cadrul Ministerului Educaţiei verifică încadrarea strictă în numărul de locuri calculat şi elaborează ordinul ministrului pentru aprobarea listelor transmise de inspectoratele şcolare, cuprinzând personalul didactic din unităţile/instituţiile de învăţământ care beneficiază de gradaţie de merit.
(2)În situaţia constatării neîncadrării în numărul de locuri calculat, conducerea Ministerului Educaţiei poate stabili reluarea procedurii de acordare a gradaţiei de merit de către inspectoratul şcolar. Aceste situaţii nu intră sub incidenţa perioadelor/termenelor prevăzute în Graficul desfăşurării concursului pentru acordarea gradaţiilor de merit - sesiunea 2024, prevăzut în anexa nr. 1 la prezenta metodologie.