Capitolul vi - Indicatori utilizaţi în activitatea de monitorizare - Metodologie din 2023 de monitorizare a pieţei cu amănuntul de energie electrică

M.Of. 278

În vigoare
Versiune de la: 3 Aprilie 2023
CAPITOLUL VI:Indicatori utilizaţi în activitatea de monitorizare
SECŢIUNEA 1:Generalităţi
Art. 28
Evaluarea nivelului de eficienţă a activităţii de furnizare şi determinarea gradului de concurenţă pe piaţă se realizează prin intermediul setului de indicatori definiţi prin prezenta metodologie, care constituie instrumentul de lucru şi analiză utilizat de ANRE în activitatea de monitorizare a PAM.
Art. 29
Pe baza datelor/informaţiilor colectate de la participanţii pe PAM, ANRE:
a)determină valorile indicatorilor privind eficienţa funcţionării PAM, structura, respectiv gradul de concentrare a pieţei şi comportamentul participanţilor la PAM;
b)monitorizează dinamica indicatorilor definiţi pe diferite orizonturi de timp;
c)determină gradul de corelare a indicatorilor specifici PAM cu indicatorii PAN;
d)asigură stocarea valorilor indicatorilor calculaţi în baza de date la nivel naţional, creată la nivelul ANRE, conform prevederilor legale;
e)contribuie la asigurarea unui grad adecvat de transparenţă a PAM, necesar unei bune funcţionări a pieţei şi pentru informarea corespunzătoare a clienţilor finali, participanţilor la PAM şi a celorlalte părţi interesate.
Art. 30
Analiza nivelului de concurenţă pe PAM se realizează pe baza valorilor indicatorilor de structură, eficienţă/performanţă şi de comportament şi se completează, în funcţie de necesităţi, cu analiza ratei anuale de schimbare a furnizorului de energie electrică de către clienţii finali.
Art. 31
Indicatorii se calculează la nivel lunar şi/sau anual, în funcţie de disponibilitatea datelor/informaţiilor şi de necesităţile de analiză. În funcţie de gradul de agregare a acestora, valorile obţinute se publică cu frecvenţă lunară şi anuală (cu respectarea principiului confidenţialităţii datelor sensibile comercial) sau sunt utilizate în analizele specifice elaborate la nivelul ANRE.
Art. 32
În vederea evaluării activităţii participanţilor pe PAM şi a corelării indicatorilor PAM şi PAN, ANRE utilizează date/informaţii privind activitatea pe PAN a participanţilor la PAM, obţinute în baza prevederilor metodologiei PAN.
Art. 33
Pentru determinarea pieţei/segmentului de piaţă pentru care se calculează indicatorii definiţi prin prezenta metodologie, ANRE aplică o abordare în concordanţă cu principiile utilizate de legislaţia europeană privind concurenţa şi cu modalitatea de lucru prevăzută în Ghidul practic CEER.
Art. 34
(1)În scopul calculării setului de indicatori definiţi prin prezenta metodologie, se identifică următoarele categorii de clienţii finali:
a)client casnic - pe tranşe de consum anual;
b)client final noncasnic - pe tranşe de consum anual.
(2)Intervalele de consum corespunzătoare fiecărei tranşe de consum anual, distinct pentru clienţii finali noncasnici şi casnici, sunt cele stabilite prin prevederile Regulamentului (UE) 2016/1.952 şi sunt prevăzute la punctul 1 din anexa nr. 2 la metodologie.
(3)Încadrarea clienţilor în tranşele (categoriile) de consum se face conform specificaţiilor de la punctul 2 din anexa nr. 2 la metodologie.
Art. 35
În scopul calculării indicatorilor specifici, din punct de vedere geografic, componenta PAM pentru clienţii finali se consideră piaţă la nivel naţional.
SECŢIUNEA 2:Indicatori de structură şi concentrare a pieţei
Art. 36
Concentrarea unei pieţe este determinată de numărul de participanţi existenţi pe piaţă şi de cotele de piaţă ale acestora pe piaţa respectivă. Indicatorii din această categorie au rolul de a detecta/aprecia posibilitatea exercitării puterii de piaţă, pornind de la premisa că un grad mare de concentrare a pieţei constituie un mediu prielnic pentru exercitarea abuzivă a puterii de piaţă.
Cei mai utilizaţi indicatori de concentrare a pieţei sunt:
a)cota de piaţă a celui mai mare participant la piaţă - C1 (%)
Semnificaţia valorilor indicatorului C1 este:
C1 > 20% - concentrare îngrijorătoare pentru piaţă;
C1 > 40% - existenţa unei poziţii dominante pe piaţă;
NOTĂ:
Pentru analizele de concurenţă sunt aplicabile prevederile art. 6 alin. (3) din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, referitoare la poziţia dominantă pe piaţa relevantă, aşa cum este definită aceasta în normele specifice emise de Consiliul Concurenţei;
b)suma cotelor de piaţă ale celor mai mari trei participanţi - C3 (%)
Semnificaţia valorilor indicatorului C3 este:
40% < C3 < 70% - concentrare moderată a puterii de piaţă;
C3 > = 70% - concentrare ridicată a puterii de piaţă;
c)indicele Herfindahl-Hirschman - HHI
Indicele HHI se calculează prin însumarea pătratelor cotelor de piaţă ale participanţilor:
HHI(i) = SumaNj-1[Qj(i)]2
în care:
j = participantul la piaţă;
N = numărul total de participanţi la piaţă;
i = intervalul de timp pentru care se calculează;
Qj(i) este cota de piaţă a participantului j, în intervalul de timp i, exprimată în procente.
Semnificaţia valorilor indicelui HHI este:
HHI tinde la 0 - concurenţă perfectă;
HHI < 1.000 - piaţă neconcentrată;
1.000 < = HHI < 2.000 - piaţă moderat concentrată;
2.000 < = HHI < 10.000 - piaţă cu concentrare ridicată;
HHI = 10.000 - monopol.
Art. 37
Numărul de participanţi activi şi dinamica acestora pe PAM, corelat cu indicatorii de concentrare aferenţi, oferă indicaţii privind nivelul de concurenţă din piaţă.
Art. 38
ANRE urmăreşte cel puţin următorii indicatori şi evoluţia acestora:
a)numărul participanţilor la PAM activi;
b)numărul FC şi FUI activi, detaliat pe tip de client final şi tranşe de consum anual;
c)ponderea FC şi FUI activi din totalul participanţilor la PAM activi, detaliat pe tip de client final, tranşe de consum anual;
d)numărul total al clienţilor finali detaliat pe tip de client final, tranşe de consum anual şi regim de furnizare;
e)dinamica numărului de clienţi;
f)ponderea clienţilor finali alimentaţi în regim concurenţial din total clienţi finali;
g)ponderea locurilor de consum alimentate în regim concurenţial din total locuri de consum;
h)ponderea locurilor de consum alimentate în regim de SU din total locuri de consum;
i)ponderea locurilor de consum alimentate în regim UI din total locuri de consum;
j)ponderea clienţilor care au contracte cu preţuri dinamice din total clienţi finali;
k)ponderea clienţilor vulnerabili din total clienţi finali;
l)cota de piaţă individuală a participanţilor activi defalcat pe tip de client final, tranşe de consum anual;
m)C1, C3 pe total PAM - componenta concurenţială şi defalcat pe tip de client final, tranşe de consum anual;
n)HHI pe total PAM - componenta concurenţială şi defalcat pe tip de client final, tranşe de consum anual.
SECŢIUNEA 3:Indicatori privind eficienţa/performanţa pieţei
Art. 39
Indicatorii din această categorie au rolul de a aprecia efectele concurenţei asupra pieţei, reflectate în principal în: ponderea cantităţii de energie electrică furnizată clienţilor finali casnici în regim concurenţial din consumul final total de energie electrică la nivel naţional, diferenţele de preţ între PAM şi PAN, rata anuală de schimbare a furnizorului de energie electrică de către clienţii finali, marjele de furnizare înregistrate anual de furnizorii de energie electrică.
Art. 40
Pe baza culegerii de date/informaţii lunare de monitorizare în conformitate cu prezenta metodologie se determină structura preţului mediu pe regim de furnizare (concurenţial, SU, şi UI) către clientul final pe componenta referitoare la preţul energiei electrice active, pe componenta referitoare la tarifele de reţea/servicii şi pe componenta taxe (certificate verzi, cogenerare de înaltă eficienţă, acciză), aşa cum sunt definite prin Regulamentul (UE) 2016/1.952.
Art. 41
Evaluarea legăturii dintre preţurile medii pe cele două pieţe se determină prin calcularea coeficientului de corelaţie dintre componenta referitoare la energie şi furnizare aferentă vânzării către clienţii finali alimentaţi în regim concurenţial şi preţul mediu de referinţă de pe PAN (de exemplu, ROPEX). O valoare apropiată de 1 a coeficientului de corelaţie între cele două preţuri, calculat pe baza seriilor de timp ale preţurilor medii lunare înregistrate pe cele două pieţe, indică o corelaţie directă puternică, preţurile practicate la vânzarea către clienţii finali urmărind preţul de referinţă din PAN, ceea ce semnifică transmiterea unor semnale corecte de preţ din PAN către clienţii finali.
Art. 42
Pentru determinarea gradului în care clientul final pe PAM poate profita de posibilităţile oferite de furnizarea energiei electrice în regim concurenţial se calculează rata de schimbare a furnizorului. Indicatorul caracterizează mişcarea voluntară a clientului final de la un furnizor la altul (rata externă de schimbare a furnizorului) sau de la un regim la altul în cadrul aceluiaşi furnizor, prin schimbarea contractului (rata internă de schimbare a furnizorului), oferind informaţii privind gradul de maturitate şi concurenţă a PAM.
Art. 43
Datele/Informaţiile necesare calculului indicatorului rata anuală de schimbare a furnizorului sunt colectate de ANRE cu ritmicitate anuală, pe formate stabilite de ACER şi CEER, în virtutea obligaţiilor de raportare ale României privind PAM. Colectarea datelor poate fi făcută prin intermediul operatorilor de distribuţie concesionari şi/sau de la furnizorii concurenţiali şi FUI, în funcţie de gradul de detaliere solicitat.
Art. 44
ANRE urmăreşte cel puţin următorii indicatori şi evoluţia acestora:
a)structura achiziţiei de energie electrică (cantităţi şi preţuri) a participanţilor la PAM pentru energia electrică furnizată clienţilor finali, detaliată pe regim de furnizare, respectiv furnizare concurenţială, serviciu universal şi furnizare de ultimă instanţă;
b)consumul final de energie electrică defalcat pe tip de client final, tranşe de consum anual, regim de furnizare;
c)ponderea cantităţii de energie electrică furnizată clienţilor finali casnici în regim concurenţial din consumul final total de energie electrică la nivel naţional;
d)ponderea cantităţii de energie electrică furnizată clienţilor finali casnici în regim SU din consumul final total de energie electrică la nivel naţional;
e)ponderea cantităţii de energie electrică furnizată clienţilor finali în regim UI din consumul final total de energie electrică la nivel naţional;
f)ponderea cantităţii de energie electrică furnizată clienţilor finali cu contracte dinamice din consumul final total de energie electrică la nivel naţional;
g)ponderea preţului energiei electrice active (componenta de achiziţie şi furnizare energie electrică) în preţul mediu de furnizare la clientul final, detaliat pe tip de client final, tranşe de consum anual, regim de furnizare;
h)marja anuală de furnizare, definită ca diferenţa dintre preţul mediu al energiei electrice active (care cuprinde componenta de achiziţie şi componenta de furnizare) şi preţul mediu de achiziţie al energiei electrice de pe PAN al unui furnizor, raportată la preţul mediu de achiziţie al energiei electrice de pe PAN al furnizorului.
SECŢIUNEA 4:Indicatori de evaluare a comportamentului participanţilor la PAM
Art. 45
ANRE urmăreşte comportamentul participanţilor la PAM şi implicaţiile asupra clienţilor finali noncasnici şi casnici, cu accent pe analizele situaţiilor în care apar suspiciuni privind eventuale practici/comportamente anticoncurenţiale ale acestora.
Art. 46
Principalii indicatori cantitativi urmăriţi în activitatea de monitorizare a PAM se referă la nivelul preţurilor, evoluţia lor pe anumite perioade de timp, comparaţii pe tipuri de clienţi finali şi tranşe de consum anual realizate între preţurile medii rezultate din activitatea de furnizare.
Art. 47
ANRE urmăreşte cel puţin următorii indicatori şi evoluţia acestora:
a)preţuri medii de furnizare a energiei electrice, pentru participanţii activi pe PAM, detaliat pe tip de client final, tranşe de consum anual şi regim de furnizare;
b)gradul de participare pe componenta concurenţială PAM (cota de achiziţie de energie electrică pentru componenta concurenţială PAM din total achiziţie de energie electrică din PAN), detaliat pe participanţii activi pe PAM;
c)raportul dintre cantitatea de energie electrică vândută clienţilor finali din portofoliu şi achiziţia totală de pe PAN a participantului la PAM;
d)raportul dintre cantitatea de energie electrică vândută clienţilor finali în regim UI din portofoliu şi achiziţia totală de pe PAN pentru clienţi în regim UI a participantului la PAM.