Secţiunea 1 - Generalităţi - Metodologie din 2023 de monitorizare a pieţei cu amănuntul de energie electrică
M.Of. 278
În vigoare Versiune de la: 3 Aprilie 2023
SECŢIUNEA 1:Generalităţi
Art. 28
Evaluarea nivelului de eficienţă a activităţii de furnizare şi determinarea gradului de concurenţă pe piaţă se realizează prin intermediul setului de indicatori definiţi prin prezenta metodologie, care constituie instrumentul de lucru şi analiză utilizat de ANRE în activitatea de monitorizare a PAM.
Art. 29
Pe baza datelor/informaţiilor colectate de la participanţii pe PAM, ANRE:
a)determină valorile indicatorilor privind eficienţa funcţionării PAM, structura, respectiv gradul de concentrare a pieţei şi comportamentul participanţilor la PAM;
b)monitorizează dinamica indicatorilor definiţi pe diferite orizonturi de timp;
c)determină gradul de corelare a indicatorilor specifici PAM cu indicatorii PAN;
d)asigură stocarea valorilor indicatorilor calculaţi în baza de date la nivel naţional, creată la nivelul ANRE, conform prevederilor legale;
e)contribuie la asigurarea unui grad adecvat de transparenţă a PAM, necesar unei bune funcţionări a pieţei şi pentru informarea corespunzătoare a clienţilor finali, participanţilor la PAM şi a celorlalte părţi interesate.
Art. 30
Analiza nivelului de concurenţă pe PAM se realizează pe baza valorilor indicatorilor de structură, eficienţă/performanţă şi de comportament şi se completează, în funcţie de necesităţi, cu analiza ratei anuale de schimbare a furnizorului de energie electrică de către clienţii finali.
Art. 31
Indicatorii se calculează la nivel lunar şi/sau anual, în funcţie de disponibilitatea datelor/informaţiilor şi de necesităţile de analiză. În funcţie de gradul de agregare a acestora, valorile obţinute se publică cu frecvenţă lunară şi anuală (cu respectarea principiului confidenţialităţii datelor sensibile comercial) sau sunt utilizate în analizele specifice elaborate la nivelul ANRE.
Art. 32
În vederea evaluării activităţii participanţilor pe PAM şi a corelării indicatorilor PAM şi PAN, ANRE utilizează date/informaţii privind activitatea pe PAN a participanţilor la PAM, obţinute în baza prevederilor metodologiei PAN.
Art. 33
Pentru determinarea pieţei/segmentului de piaţă pentru care se calculează indicatorii definiţi prin prezenta metodologie, ANRE aplică o abordare în concordanţă cu principiile utilizate de legislaţia europeană privind concurenţa şi cu modalitatea de lucru prevăzută în Ghidul practic CEER.
Art. 34
(1)În scopul calculării setului de indicatori definiţi prin prezenta metodologie, se identifică următoarele categorii de clienţii finali:
a)client casnic - pe tranşe de consum anual;
b)client final noncasnic - pe tranşe de consum anual.
(2)Intervalele de consum corespunzătoare fiecărei tranşe de consum anual, distinct pentru clienţii finali noncasnici şi casnici, sunt cele stabilite prin prevederile Regulamentului (UE) 2016/1.952 şi sunt prevăzute la punctul 1 din anexa nr. 2 la metodologie.
(3)Încadrarea clienţilor în tranşele (categoriile) de consum se face conform specificaţiilor de la punctul 2 din anexa nr. 2 la metodologie.
Art. 35
În scopul calculării indicatorilor specifici, din punct de vedere geografic, componenta PAM pentru clienţii finali se consideră piaţă la nivel naţional.