Subcapitolul 1 - 1.1. Obiect şi domeniul de aplicare - Metodologie din 2022 de evaluare vizuală rapidă a clădirilor - Indicativ RTC 10 - 2022 - Noiembrie 2022
M.Of. 1221 bis
În vigoare Versiune de la: 19 Ianuarie 2023
SUBCAPITOLUL 1:1.1. Obiect şi domeniul de aplicare
(1)Această reglementare tehnică cuprinde prevederi pentru ierarhizarea clădirilor din punct de vedere al riscului seismic, în vederea stabilirii priorităţii investiţiilor pentru punerea în siguranţă a clădirilor faţă de acţiunea seismică.
(2)Pentru punerea în siguranţă a clădirilor la acţiuni seismice se aplică o strategie bazată pe trei niveluri de evaluare a riscului seismic:
a)evaluarea riscului seismic la nivel naţional, prin realizarea hărţilor de risc la acţiuni seismice la nivelul fiecărui judeţ, pe baza unei metodologii unitare;
b)ierarhizarea clădirilor din punct de vedere al riscului seismic la nivel de unitate administrativ teritorială prin evaluare vizuală rapidă, pe baza prevederilor acestei reglementări tehnice;
c)evaluarea vulnerabilităţii seismice a clădirilor prin expertizare tehnică de către un expert tehnic atestat pentru domeniul "Rezistenţă mecanică şi stabilitate" şi stabilirea măsurilor de intervenţie pentru punerea în siguranţă faţă de acţiunea seismică urmată de implementarea acestora.
(3)Ierarhizarea clădirilor din punct de vedere al riscului seismic la nivel de unitate administrativ teritorială se face prin evaluare vizuală rapidă.
(4)Evaluarea vizuală rapidă este o procedură de evaluare seismică simplă, fără analiză inginerească de detaliu, şi are la bază informaţii privind: efectul cutremurelor din trecut asupra fondului construit, rezultatele cercetărilor din domeniul riscului seismic, evoluţia reglementărilor tehnice de proiectare seismică, evoluţia practicii de proiectare şi a materialelor de construcţie utilizate.
(5)Prin evaluare vizuală rapidă se stabileşte un nivel (punctaj) de prioritate pentru realizarea investiţiilor pentru punerea în siguranţă a clădirilor faţă de acţiunea seismică. Punctajul este stabilit considerând caracteristicile de vulnerabilitate seismică ale clădirilor realizate conform sistemului de asigurare a calităţii în construcţii şi practicii generale de construcţie de la data realizării acestora.
(6)Evaluarea vizuală rapidă se realizează prioritar în unităţile administrativ teritoriale situate în zonele cu risc seismic mai mare, în acord cu rezultatele evaluării riscului seismic la nivel naţional.
(7)Prin excepţie de la (6), în cazul în care nu sunt disponibile hărţi de risc la acţiuni seismice la nivel naţional, elaborate pe baza unei metodologii unitare, evaluarea vizuală rapidă se realizează prioritar în unităţile administrativ teritoriale caracterizate prin valori mai mari de proiectare ale acceleraţiilor orizontale care descriu hazardul seismic în amplasament, conform prevederilor Codului de proiectare seismică - Partea I-Prevederi de proiectare pentru clădiri, indicativ P 100-1.
(8)Evaluarea vizuală rapidă este o procedură care ia în considerare un număr limitat de parametri care influenţează semnificativ riscul seismic asociat unei clădiri.
(9)Evaluarea vizuală rapidă necesită colectarea de informaţii prin inspecţie în teren a fiecărei clădiri care face obiectul acestei proceduri, de către inspectori calificaţi, conform prevederilor acestei reglementări tehnice.
(10)Gradul de încredere în rezultatele aplicării metodologiei de evaluare vizuală rapidă este dependent de cantitatea şi acurateţea informaţiilor disponibile inspectorului.
Indisponibilitatea informaţiilor relevante sau gradul redus de încredere în informaţiile disponibile conduc la stabilirea unui nivel mai ridicat asociat vulnerabilităţi seismice potenţiale.
(11)Informaţiile pentru realizarea evaluării vizuale rapide, conform prevederilor acestei reglementări tehnice, sunt stabilite minimal, astfel încât inspecţia să se poată realiza de pe domeniul public, prin observarea clădirii dinspre exterior, fără a fi necesar accesul inspectorului în imobil, indiferent de forma de proprietate a acestuia.
(12)Prin accesul inspectorului în imobil şi prin punerea la dispoziţia acestuia a unor informaţii tehnice relevante creşte cantitatea şi acurateţea informaţiilor disponibile şi sporeşte gradul de încredere în rezultatele evaluării.
(13)Pentru evaluarea vizuală rapidă a unei clădiri se pot folosi informaţii din baze de date privind fondul construit, aflate în administrarea autorităţilor publice centrale sau locale, sau alte imagini din surse publice disponibile inspectorului. În cazul utilizării imaginilor din surse publice, inspectorul verifică vizual acurateţea acestora în timpul inspecţiei în teren.
(14)Evaluarea vizuală rapidă nu constituie evaluare seismică a clădirilor în sensul stabilit prin reglementarea tehnică Cod de proiectare seismică - Partea a III-a - Prevederi pentru evaluarea seismică a clădirilor existente, indicativ P100-3. Prin evaluare vizuală rapidă nu se poate stabili încadrarea clădirilor în clase de risc seismic.
(15)Informaţiile colectate prin aplicarea metodologiei de evaluare vizuală rapidă se colectează în format standardizat şi servesc la inventarierea fondului construit.
(16)În cazul în care pentru o clădire dată există o expertiză tehnică la acţiuni seismice elaborată pe baza prevederilor Codului de proiectare seismică - Partea a III-a - Prevederi pentru evaluarea seismică a clădirilor existente aflat în vigoare, concluziile acestei expertize pot fi utilizate pentru a înlocui rezultatele evaluării vizuale rapide, conform prevederilor acestei reglementări tehnice, la solicitarea beneficiarului expertizei tehnice. Expertizele tehnice realizate exclusiv prin mijloace calitative, fără a respecta integral conţinutul cadru dat în reglementarea tehnică P 100-3, nu pot fi utilizate pentru a înlocui rezultatele evaluării vizuale rapide.
(17)Metodologia de evaluare vizuală rapidă se utilizează în cazul clădirilor publice şi a clădirilor rezidenţiale multifamiliale, indiferent de forma de proprietate a acestora, având următoarele funcţiuni:
a)locuinţe multifamiliale;
b)alte funcţiuni asimilabile locuinţelor (cazare, cămine studenţeşti, cămine de bătrâni etc.);
c)ocrotirea sănătăţii;
d)administraţie publică;
e)comerţ şi servicii;
f)educaţie;
g)activităţi culturale, sport, turism;
h)gospodărie comunală, activităţi energetice şi tehnico-edilitare;
i)alte funcţiuni specifice sistemului de protecţie civilă.
(18)Prevederile acestei reglementări tehnice se adresează autorităţilor publice locale şi autorităţilor de control, proprietarilor construcţiilor şi specialiştilor cu activitate în construcţii.
(19)Prevederile acestei reglementări tehnice pot fi aplicate în cazul clădirilor monument istoric numai dacă acestea nu contravin conceptelor, abordărilor şi procedurilor cuprinse în documentele normative specifice acestei categorii de clădiri.