Capitolul 4 - Principii - Metodologie din 2018 de stabilire a tarifelor pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice

M.Of. 810

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 1 Ianuarie 2024
CAPITOLUL 4:Principii
Art. 6
(1)La stabilirea tarifelor de distribuţie se consideră costurile şi veniturile asociate serviciului de distribuţie.
(2)Serviciul de distribuţie constă în asigurarea distribuţiei de energie electrică, inclusiv a energiei reactive, precum şi a activităţii de măsurare a energiei electrice distribuite conform condiţiilor asociate licenţei de distribuţie.
(3)La fundamentarea tarifelor de distribuţie se au în vedere costurile şi veniturile asociate altor activităţi, după cum urmează:
a)activităţi reglementate, prevăzute în condiţiile asociate licenţei de distribuţie:
- emiterea de avize de amplasament şi de avize tehnice de racordare;
- realizarea lucrărilor de racordare la reţelele electrice de distribuţie;
- emiterea de studii de soluţie în vederea racordării utilizatorilor la reţelele electrice de distribuţie;
- alte activităţi reglementate;
b)activităţi nereglementate:
- închirieri (stâlpi, transformatoare, spaţii administrative a căror folosinţă este cedată integral unui terţ etc.);
- valorificarea deşeurilor,
- cedări/vânzări de active;
- servicii de IT prestate de operatorul de distribuţie;
- servicii de telecomunicaţii prestate de operatorul de distribuţie;
- alte servicii prestate de operatorul de distribuţie.

Art. 7
Operatorii de distribuţie au obligaţia de a transmite ANRE, la termenele şi în formatele stabilite, datele şi informaţiile necesare acesteia pentru stabilirea veniturilor reglementate, respectiv a tarifelor de distribuţie.
Art. 8
La calculul tarifelor de distribuţie, orice cost şi venit justificat asociat activităţii de distribuţie este luat în considerare o singură dată.
Art. 9
Tarifele de distribuţie sunt aprobate de ANRE pentru fiecare operator de distribuţie în parte.
Art. 10
(1)Tarifele de distribuţie aprobate pentru fiecare operator de distribuţie sunt unice pentru reţeaua de distribuţie deţinută de acesta.
(2)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în situaţia fuziunii mai multor operatori de distribuţie, se menţin tarife de distribuţie fundamentate şi aprobate distinct pentru reţelele de distribuţie deţinute de operatorii existenţi la începutul perioadei de reglementare, până la sfârşitul perioadei de reglementare în curs.
(3)Tarifele de distribuţie prevăzute la alin. (2) se calculează pe baza costurilor şi veniturilor prognozate aprobate la începutul perioadei de reglementare, distinct pentru fiecare zonă de reţea existentă la începutul perioadei de reglementare.
(4)În situaţia prevăzută la alin. (2), operatorul de distribuţie existent după momentul fuziunii trebuie să asigure evidenţa costurilor, veniturilor şi a datelor necesare stabilirii tarifelor de distribuţie, precum şi raportarea acestora către ANRE distinct, corespunzător zonelor de reţea existente la începutul perioadei de reglementare.

Art. 101
(1)Reprezentanţii legali ai acţionarului precum şi cei ai operatorilor de distribuţie transmit ANRE cu minimum 30 de zile înainte de realizarea efectivă a fuziunii, un document prin care îşi asumă beneficiile acţiunii de fuziune pentru fiecare an al perioadei de reglementare p, inclusiv reducerile de costuri faţă de costurile aprobate, fără luarea în considerare a cheltuielilor generate de efectuarea fuziunii.
(2)Operatorul care rezultă în urma fuziunii raportează anual în mod distinct reducerile de costuri faţă de costurile aprobate pentru operatorii de distribuţie care au fuzionat, denumite beneficii brute realizate în urma fuziunii, precum şi cheltuielile generate de efectuarea fuziunii.
(3)Beneficiile brute realizate se consideră câştig de eficienţă şi vor fi împărţite între operator şi utilizatorii de reţea conform prevederilor articolului 100.

Art. 11
Pentru fiecare an al perioadei de reglementare, venitul reglementat pentru serviciul de distribuţie trebuie să respecte condiţia prevăzută la art. 109.
Art. 12
(1)Toate datele necesare determinării veniturilor care sunt transmise de operatorul de distribuţie sunt exprimate în termeni reali, respectiv în valori monetare aferente anului de referinţă al fiecărei perioade de reglementare.
(2)Efectul inflaţiei asupra costurilor este acoperit prin intermediul RI aplicată anual tarifelor.
Art. 13
ANRE verifică fundamentarea tarifelor de distribuţie pentru fiecare an al perioadei de reglementare.
Art. 14
În procesul de verificare, ANRE ia în considerare solicitarea transmisă de operatorul de distribuţie pentru perioada de reglementare p+1 ţinând cont, în principal, de:
a)cantitatea justificată de energie electrică prognozată a fi distribuită, cu luarea în considerare a indicelui de creştere economică prognozat de Comisia Naţională de Prognoză pentru perioada respectivă;
b)standardele de performanţă şi alte cerinţe impuse operatorului de distribuţie conform legislaţiei în vigoare;
c)stabilitatea tarifelor;
d)CPT reglementat pe niveluri de tensiune conform planului de reducere aprobat de ANRE;
e)dezvoltarea optimă a reţelelor electrice de distribuţie;
f)rata reglementată a rentabilităţii aplicată bazei reglementate a activelor reţelei de distribuţie;
g)taxele stabilite de autorităţile centrale sau locale aferente serviciului de distribuţie;
h)viabilitatea financiară a operatorului de distribuţie.
Art. 15
ANRE are dreptul să corecteze proiecţia tarifelor de distribuţie pentru o perioadă de reglementare sau pentru un an, cu anunţarea prealabilă a operatorului de distribuţie asupra motivelor şi cu respectarea principiilor prezentei metodologii, în cazul în care constată că:
a)stabilirea tarifelor s-a efectuat pe baza unor informaţii dovedite a fi incorecte sau incomplete, furnizate de operatorul de distribuţie;
b)există greşeli de calcul în stabilirea tarifelor de distribuţie sau erori/omisiuni în stabilirea veniturilor reglementate, inclusiv erori de prognoză în stabilirea veniturilor reglementate;
c)un cost justificat, asociat serviciului de distribuţie, a fost inclus de mai multe ori;
d)au intervenit schimbări legislative importante care conduc la modificarea costurilor aferente serviciului de distribuţie.
e)au intervenit variaţii semnificative ale preţurilor pe piaţa de energie electrică, care conduc la modificarea importantă a costurilor aferente serviciului de distribuţie.

Art. 16
Situaţia prevăzută la art. 15 necesită corectarea veniturilor reglementate prin corectarea informaţiilor eronate, recalcularea şi aprobarea noilor tarife aplicate de operatorul de distribuţie în cauză.
Art. 17
Operatorul de distribuţie este obligat să organizeze şi să ţină situaţii contabile separate în conformitate cu condiţiile asociate licenţei de distribuţie.
Art. 18
(1)Situaţiile contabile menţionate la art. 17 trebuie să permită ANRE cunoaşterea fiecărui element de venit şi cost pentru activităţile reglementate şi pentru activităţile nereglementate.
(2)ANRE are dreptul să solicite detalierea oricărui element de cost sau venit cuprins în situaţiile contabile transmise de operatorul de distribuţie.
Art. 19
(1)Pentru a fi considerate costuri justificate economic, costurile efectuate de operatorii de distribuţie trebuie să fie necesare, oportune, eficiente şi să reflecte condiţiile pieţei, astfel:
a)necesar - nevoia obiectivă a operatorului de a realiza acel cost;
b)oportun - amânarea costului este de natură a produce prejudicii operatorului de distribuţie şi/sau utilizatorului;
c)eficient - realizarea costului este de natură a aduce beneficii viitoare operatorului de distribuţie şi utilizatorului;
d)să reflecte condiţiile pieţei - costul realizat de către operatorul de distribuţie reflectă cele mai bune condiţii ale pieţei, existente la data realizării şi în conformitate cu legislaţia în vigoare.
(2)Operatorii de distribuţie au obligaţia să transmită, la solicitarea ANRE, în termenul stabilit prin solicitare, documentele care justifică îndeplinirea condiţiilor prevăzute la alin. (1).
(3)ANRE are dreptul să refuze motivat recunoaşterea integrală sau parţială a unor costuri pentru care nu au fost transmise documentele solicitate conform alin. (2) sau cele pentru care prin documentele transmise de operatorul de distribuţie conform alin. (2) nu se confirmă îndeplinirea condiţiilor prevăzute la alin. (1).
Art. 20
(1)Fiecărei activităţi desfăşurate de operatorul de distribuţie i se atribuie costurile directe şi i se alocă o cotă parte aferentă din costurile comune, respectiv costurile indirecte şi cele generale ale societăţii.
(2)Operatorul de distribuţie alocă costurile comune activităţilor de distribuţie reglementate/nereglementate folosind o metodă de alocare care respectă următoarele principii:
a)cauzalitatea economică - atribuirea costurilor acelor activităţi care le determină;
b)obiectivitatea - atribuirea costurilor fără urmărirea unui interes ori obţinerii unui beneficiu nemeritat al societăţii;
c)transparenţa - atribuirea pe bază de reguli definite şi care să permită identificarea costurilor atribuite fiecărei activităţi;
d)continuitatea - atribuirea pe baza unor reguli care se păstrează în timp; regulile pot fi modificate numai în cazuri necesare şi justificate, cu aprobarea prealabilă a ANRE.
(3)Pentru alocarea costurilor comune, operatorul de distribuţie identifică activităţile reglementate/nereglementate cărora le revin costurile comune aferente fiecărei categorii şi aplică pentru fiecare categorie de costuri comune o cheie de alocare a acestora între activităţile identificate, egală cu raportul dintre veniturile aferente unei activităţi în total venituri realizate.
(4)Operatorul de distribuţie furnizează în cadrul documentaţiei de fundamentare a tarifelor de distribuţie explicaţii detaliate şi justificări cu privire la identificarea categoriilor de costuri pe fiecare activitate conform alin. (3).
Art. 21
În scopul aprobării tarifelor de distribuţie, pentru fiecare an al perioadei de reglementare, operatorul de distribuţie clasifică şi alocă pe tipuri de activităţi veniturile şi costurile, conform prezentei metodologii.
Art. 22
(1)ANRE verifică alocarea costurilor şi veniturilor în vederea evitării subvenţiilor încrucişate între serviciul de distribuţie şi alte activităţi reglementate/nereglementate.
(2)În cazul în care constată că alocarea costurilor pe activităţi nu respectă prevederile prezentei metodologii, ANRE solicită operatorului şi acesta are obligaţia să efectueze corecţiile necesare în termenul din solicitare.
Art. 23
În determinarea venitului reglementat nu se includ următoarele costuri:
a)cheltuieli aferente altor activităţi, desfăşurate de operatorul de distribuţie, pentru care sunt utilizate active incluse în BAR sau salariaţii implicaţi în prestarea serviciului de distribuţie;
b)cheltuieli aferente racordării noilor utilizatori, care se suportă de către terţi prin aplicarea tarifelor de racordare;
c)cheltuieli cu despăgubiri plătite utilizatorilor pentru nerespectarea prevederilor standardului de performanţă pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice sau pentru deteriorarea receptoarelor electrice din culpa operatorului de distribuţie;
d)cheltuieli cu despăgubiri plătite pentru pagubele sau accidentele cauzate persoanelor fizice sau juridice, în situaţiile în care instanţa de judecată stabileşte că au fost produse din vina operatorului de distribuţie;
e)cheltuieli cu amenzi şi penalităţi aplicate operatorului de distribuţie;
f)cheltuieli cu donaţii şi sponsorizări acordate de operatorul de distribuţie;
g)cheltuieli cu pierderi din creanţe şi debitori diverşi;
h)cheltuieli nedeductibile fiscal;
i)cheltuieli cu impozit pe monopolul natural;
j)cheltuieli financiare;
k)cheltuieli privind amortizarea contabilă. Se includ în venitul reglementat costurile cu amortizarea reglementată aferentă activelor, stabilite conform prevederilor din subcapitolul 5.6;
l)cheltuieli privind activele cedate şi din alte operaţiuni de capital;
m)cheltuieli cu provizioane şi ajustări de orice natură;
n)cheltuieli realizate şi capitalizate, care la determinarea venitului-ţintă iniţial au fost considerate în cadrul costurilor de operare şi mentenanţă controlabile şi necontrolabile;
o)cheltuieli de exploatare aferente bunurilor pentru care operatorul de distribuţie a cedat folosinţa unui terţ, cu excepţia cheltuielilor aferente mijloacelor fixe de natura clădirilor, utilizate ca sedii şi puncte de lucru pentru activitatea de distribuţie a energiei electrice şi a fibrei optice, a căror folosinţă a fost cedată parţial unui terţ;

p)cheltuieli de judecată şi alte cheltuieli asociate (taxă timbru, onorariu expert, onorariu avocaţial etc.);
q)cheltuieli privind materialele recuperate;
r)cheltuieli reprezentând salarii/indemnizaţii/sume compensatorii acordate cu ocazia încetării contractului individual de muncă, raportului de serviciu sau mandatului angajaţilor cu funcţii de conducere şi persoanelor care au calitate de membru în consiliile de administraţie/supraveghere/directorate şi alte consilii de conducere, cu excepţia salariilor/indemnizaţiilor/sumelor compensatorii acordate angajaţilor în baza unui program de restructurare a societăţii, aprobat conform prevederilor legale în vigoare;
s)cheltuieli de personal reprezentând sume acordate directorilor generali şi membrilor consiliilor de administraţie/supraveghere/directorate şi alte consilii de conducere ca bonus, prime etc. pentru îndeplinirea indicatorilor de performanţă individuală, precum şi alte facilităţi rezultate din derularea contractelor de mandat, care depăşesc 20% din valoarea retribuţiei acestora;
t)contribuţii aferente fondului de salarii, conform obligaţiilor şi în limita valorilor/procentelor stabilite prin legislaţia primară în vigoare, aferente cheltuielilor salariale prevăzute la lit. r) şi s);
u)cheltuieli de exploatare finanţate din fonduri şi împrumuturi nerambursabile, din ajutoare primite, subvenţii, plusuri la inventar ori alte surse nerambursabile;
v)cheltuieli de exploatare aferente mijloacelor fixe obţinute de operatorul de distribuţie prin realizarea unor investiţii care nu au fost recunoscute de ANRE din motive de prudenţă.
w)cheltuieli de exploatare anuale aferente activităţilor/serviciilor care sunt internalizate în timpul perioadei de reglementare, care depăşesc valoarea cheltuielilor corespunzătoare efectuării acestora cu terţii, înregistrată de operatorul de distribuţie în anul anterior celui în care a avut loc internalizarea;
x)cheltuieli de exploatare anuale aferente activităţilor care sunt externalizate în timpul perioadei de reglementare, care depăşesc valoarea cheltuielilor corespunzătoare efectuării acestora în cadrul societăţii, înregistrată de operatorul de distribuţie în anul anterior celui în care a avut loc externalizarea;
y)cheltuieli generate de efectuarea fuziunii unor operatori de distribuţie;
z)costul anual cu chiria aferentă capacităţilor energetice preluate prin contract de închiriere, care depăşeşte cu mai mult de 5% amortizarea contabilă anuală a respectivelor mijloace fixe preluate.

Art. 24
Se consideră costuri nejustificate la recunoaşterea în tarifele de distribuţie:
a)cheltuieli pentru care se constată că nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la art. 19;
b)costurile prevăzute la art. 23 care nu se includ în venitul reglementat;
c)costurile realizate care nu respectă prevederile reglementărilor în vigoare;
d)cheltuieli pentru care se constată necorelarea datelor din machetele de monitorizare transmise la ANRE cu datele din balanţa anuală contabilă sau situaţiile financiare anuale ale operatorului de distribuţie depuse la direcţiile teritoriale ale ministerului de resort.
Art. 25
Costurile de operare şi mentenanţă controlabile şi necontrolabile sunt analizate de ANRE în vederea evitării recunoaşterii costurilor nejustificate.
Art. 26
(1)Documentaţia anuală de fundamentare a solicitării tarifelor pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice transmisă la ANRE va fi însoţită de o Procedură internă privind achiziţia de lucrări, produse, servicii de la persoane afiliate.
(2)Procedura internă privind achiziţia de lucrări, produse, servicii de la persoane afiliate va cuprinde modul de acţiune al operatorului de distribuţie în vederea asigurării respectării principiului valorii de piaţă în cazul achiziţiilor de lucrări, produse, servicii de la persoane afiliate.