Capitolul xiii - Coordonarea procesului de înscriere a copiilor în învăţământul primar - Metodologie din 2013 de înscriere a copiilor în învăţământul primar pentru anul şcolar 2013-2014
M.Of. 162
În vigoare Versiune de la: 26 Martie 2013
CAPITOLUL XIII:Coordonarea procesului de înscriere a copiilor în învăţământul primar
Art. 49
(1)Coordonarea, la nivel naţional, a procesului de înscriere a copiilor în învăţământul primar este asigurată de Comisia naţională.
(2)Comisia naţională se compune din:
a)preşedinte - secretar de stat din MEN;
b)vicepreşedinţi - personal cu funcţii de conducere din MEN;
c)1-3 secretari - inspectori de specialitate din MEN;
d)4-5 membri - directori şi inspectori de specialitate din MEN.
(3)Componenţa nominală a comisiei naţionale se stabileşte prin ordin al ministrului educaţiei naţionale.
Art. 50
Atribuţiile comisiei naţionale sunt următoarele:
a)stabileşte modelul cererii-tip de înscriere şi îl transmite comisiilor judeţene/a municipiului Bucureşti;
b)asigură aplicaţia informatică pentru înscrierea copiilor în învăţământul primar;
c)instruieşte preşedinţii comisiilor judeţene/a municipiului Bucureşti;
d)elaborează şi transmite ISJ/ISMB instrucţiuni referitoare la înscrierea copiilor în învăţământul primar;
e)asigură transmiterea informaţiilor referitoare la înscrierea copiilor în învăţământul primar, pentru anul şcolar 2013-2014, către mijloacele de comunicare în masă, pentru a asigura transparenţa şi informarea părinţilor şi a publicului interesat;
f)controlează şi îndrumă acţiunile legate de înscrierea copiilor în învăţământul primar în judeţele ţării, urmărind respectarea prevederilor prezentei metodologii;
g)procesează cererile-tip de înscriere, cu ajutorul aplicaţiei informatice, şi realizează repartizarea la şcoala de circumscripţie a copiilor ai căror părinţi au solicitat acest lucru în cererea-tip. Transmite inspectoratelor şcolare şi unităţilor de învăţământ lista candidaţilor admişi şi a numărului de locuri disponibile, după repartizarea acestor candidaţi;
h)poate numi delegaţi ai comisiei naţionale care să controleze şi să îndrume activitatea comisiilor judeţene/a municipiului Bucureşti şi a comisiilor de înscriere din unităţile de învăţământ;
i)analizează desfăşurarea procesului de înscriere a copiilor în învăţământul primar la nivel naţional, pe baza rapoartelor elaborate de comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti de înscriere, şi prezintă concluziile acestei analize conducerii MEN;
j)propune ministrului educaţiei naţionale modificări ale metodologiei de înscriere a copiilor în învăţământul primar.
Art. 51
(1)Coordonarea la nivel judeţean/al municipiului Bucureşti a procesului de înscriere a copiilor în învăţământul primar este asigurată de comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti.
(2)Comisiile/Comisia judeţene/a municipiului Bucureşti organizează comisii de înscriere în unităţile de învăţământ.
Art. 52
(1)Comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti este numită prin decizie a inspectorului şcolar general şi este compusă din:
a)preşedinte - inspectorul şcolar general sau un inspector şcolar general adjunct;
b)secretari - 1-3 inspectori şcolari;
c)membri - 1-5 inspectori şcolari, cadre didactice, informaticieni, operatori PC, secretari.
(2)Inspectorii şcolari pentru învăţământ primar şi pentru învăţământul preşcolar, informaticianul inspectoratului şi, după caz, inspectorul de limba şi literatura maternă/inspectorul pentru minorităţi fac parte din comisia menţionată la alin. (1).
(3)Comisiile judeţene şi comisia municipiului Bucureşti au următoarele atribuţii:
a)organizează, monitorizează şi răspund de modul de desfăşurare a acţiunilor de înscriere a copiilor în învăţământul primar în judeţul respectiv/municipiul Bucureşti, în conformitate cu prevederile legale şi ale prezentei metodologii;
b)răspund de transmiterea prezentei metodologii şi a tuturor reglementărilor privitoare la înscrierea copiilor în clasa pregătitoare şi în clasa I în unităţile de învăţământ care şcolarizează nivelul de învăţământ preşcolar şi primar;
c)răspund de asigurarea cadrului pentru informarea cadrelor didactice, a părinţilor şi a publicului larg cu privire la acţiunile de înscriere a copiilor în învăţământul primar;
d)elaborează, împreună cu directorii unităţilor de învăţământ, un plan de măsuri pentru pregătirea şi organizarea înscrierii copiilor în învăţământul primar; acest plan cuprinde, în mod obligatoriu, planificarea perioadei acţiunilor de consiliere şi de orientare a părinţilor copiilor înscrişi la grădiniţă în grupa mare;
e)stabilesc planul de şcolarizare, în funcţie de rezultatele recensământului copiilor care au împlinit vârsta pentru debutul şcolar şi de capacitatea de cuprindere a şcolilor, precum şi în funcţie de numărul cererilor de înscriere depuse conform prevederilor prezentei metodologii, şi anunţă unităţilor de învăţământ numărul de locuri alocate pentru clasa pregătitoare;
f)introduc în aplicaţia informatică numărul de locuri disponibile pentru fiecare unitate de învăţământ, conform planului de şcolarizare aprobat, respectiv conform datelor furnizate de unităţile de învăţământ particular;
g)asigură crearea unei baze de date la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ şi la nivel judeţean, care cuprinde datele personale ale copiilor ce urmează să fie cuprinşi în clasa pregătitoare, aşa cum sunt acestea trecute în cererea-tip de înscriere, şi coordonează completarea bazei de date;
h)numesc, prin decizie a inspectorului şcolar general, în fiecare unitate de învăţământ care va avea clase pregătitoare o comisie de înscriere formată din directori, profesori, operatori PC, secretari, care să asigure buna desfăşurare a operaţiunilor legate de crearea bazei de date pentru repartizarea copiilor în clasa pregătitoare;
i)instruiesc persoanele care fac parte din comisiile de înscriere din unităţile de învăţământ;
j)analizează, în vederea acordării avizului de legalitate, criteriile specifice de departajare, propuse de consiliile de administraţie din unităţile de învăţământ;
k)transmit către fiecare unitate de învăţământ modelul electronic al cererii-tip de înscriere şi îndrumă operaţiile de completare a acestora, de verificare a cererilor-tip listate din calculator şi de corectare a eventualelor erori;
l)elaborează procedura specifică de repartizare a copiilor pe locurile disponibile, în a doua etapă de înscriere în clasa pregătitoare, pe care o comunică unităţilor de învăţământ şi o afişează pe site-ul inspectoratului; informează comisia naţională din cadrul MEN cu privire la această procedură;
m)centralizează şi soluţionează cererile părinţilor copiilor care nu au fost înscrişi la vreo unitate de învăţământ, după finalizarea celei de-a doua etape de înscriere;
n)elaborează procedura specifică de repartizare a copiilor care nu au fost înscrişi în învăţământul primar în anul şcolar 2012-2013 şi îndeplinesc condiţiile de înscriere în clasa I, ai căror părinţi optează pentru altă unitate de învăţământ decât şcoala de circumscripţie, pe locurile disponibile, pe care o comunică unităţilor de învăţământ şi o afişează pe site-ul inspectoratului; informează comisia naţională din cadrul MEN cu privire la această procedură;
o)asigură, conform prevederilor prezentei metodologii, instituirea şi funcţionarea unui telverde, la care părinţii şi alte persoane interesate pot obţine, gratuit, informaţii referitoare la cuprinderea copiilor în învăţământul primar;
p)numesc reprezentanţi ai comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti care să ţină permanent legătura cu presa, pentru a oferi informaţii corecte şi actualizate despre înscrierea copiilor în învăţământul primar, inclusiv posibilitatea de informare la telverde şi numărul acestuia;
q)la sfârşitul fiecărei etape de înscriere coordonează afişarea, în fiecare unitate de învăţământ şi pe site-ul ISJ/ISMB, a listei copiilor înmatriculaţi şi a locurilor rămase disponibile;
r)pot numi delegaţi ai comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti care să controleze şi să îndrume activitatea comisiilor de înscriere din unităţile de învăţământ;
s)controlează respectarea prevederilor prezentei metodologii în toate unităţile de învăţământ din judeţ şi sancţionează, în conformitate cu prevederile legale, încălcarea legislaţiei în vigoare de către membrii comisiilor de înscriere;
ş)se asigură că toţi copiii care trebuie să îşi facă debutul şcolar în anul şcolar 2013-2014 sunt înscrişi într-o unitate de învăţământ în clasa pregătitoare sau în clasa I şi fac demersurile legale pentru a asigura participarea la educaţie a acestora;
t)elaborează şi transmit MEN raportul cu privire la modul de desfăşurare a procesului de înscriere a copiilor în învăţământul primar, în termen de 10 zile de la încheierea ultimei etape de înscriere, şi propun eventuale modificări ale prezentei metodologii.
(4)La şedinţele comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti participă persoana responsabilă cu telverde, informând comisia referitor la toate aspectele semnalate pe această cale.
Art. 53
(1)Comisia de înscriere din unitatea de învăţământ este alcătuită din:
a)preşedinte - directorul sau directorul adjunct al unităţii de învăţământ;
b)secretar - secretarul şef sau secretarul unităţii de învăţământ;
c)membri - 1-7 cadre didactice, informaticieni, secretari etc.
(2)Comisiile de înscriere din unităţile de învăţământ au următoarele atribuţii:
a)asigură informarea părinţilor referitor la prevederile legale, la procedurile şi calendarul înscrierii;
b)asigură crearea bazei de date privitoare la candidaţii pentru înscrierea în clasa pregătitoare; în acest scop alocă un număr suficient de calculatoare pentru a asigura fluenţa procesului de înscriere la clasa pregătitoare, precum şi resursa umană necesară şi competentă pentru operarea pe calculator;
c)verifică documentele depuse la înscriere, în prezenţa părinţilor, completează în aplicaţia informatică şi/sau validează cererile-tip de înscriere, cuprinzând datele personale şi, după caz, informaţia necesară pentru asigurarea departajării candidaţilor proveniţi din alte circumscripţii;
d)răspund de transcrierea corectă a datelor în cererile-tip de înscriere şi verifică, împreună cu părinţii, corectitudinea informaţiilor introduse în aplicaţia informatică; efectuează corectarea greşelilor sesizate;
e)stabilesc şi anunţă din timp criteriile de departajare specifice unităţii de învăţământ, care se aplică în situaţia în care există mai multe cereri de la părinţi din afara circumscripţiei şcolare decât locuri rămase libere după înscrierea copiilor din circumscripţia şcolară;
f)transmit, spre analiză şi în vederea acordării avizului de legalitate, comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti criteriile specifice de departajare care se aplică în cazul în care există mai multe solicitări de înscriere a copiilor din afara circumscripţiei şcolare decât locuri libere;
g)procesează, pe baza informaţiilor din cererile-tip de înscriere şi din documentele depuse de părinţi, cererile de înscriere ale părinţilor care au domiciliul în afara circumscripţiei şcolare şi solicită înscrierea la respectiva unitate de învăţământ pe locurile rămase libere; admit sau resping cererile acestora, prin aplicarea criteriilor generale şi specifice de departajare, şi propun consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ lista candidaţilor admişi, spre validare;
h)asigură marcarea în aplicaţia informatică a cererilor-tip de înscriere depuse de părinţii copiilor care provin din altă circumscripţie şcolară, admişi în unitatea de învăţământ;
i)asigură prezenţa permanentă, pe perioada înscrierii, a unor membri ai comisiei de înscriere din unitatea de învăţământ, care să ofere informaţii şi consiliere persoanelor care se prezintă pentru completarea ori validarea cererilor-tip de înscriere sau pentru a solicita informaţii referitoare la cuprinderea copiilor în învăţământul primar;
j)afişează, în termenul stabilit de prezenta metodologie, listele copiilor înmatriculaţi la clasa pregătitoare;
k)asigură înscrierea copiilor care îndeplinesc condiţiile de la art. 45, ai căror părinţi solicită înscrierea direct în clasa I, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii şi ale procedurii specifice elaborate de comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti, şi completează în aplicaţia informatică datele acestora;
l)elaborează şi transmit ISJ/ISMB raportul cu privire la modul de desfăşurare a procesului de înscriere a copiilor în învăţământul primar, în termen de 5 zile de la încheierea ultimei etape de înscriere, şi propun eventuale modificări ale prezentei metodologii.