Capitolul 3 - DESCRIEREA CALIFICĂRILOR DIN ÎNVĂŢĂMÂNTUL SUPERIOR - Metodologie din 2011 DE IMPLEMENTARE A CADRULUI NAŢIONAL AL CALIFICĂRILOR DIN ÎNVĂŢĂMÂNTUL SUPERIOR

M.Of. 880 bis

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 13 Decembrie 2011
CAPITOLUL 3:DESCRIEREA CALIFICĂRILOR DIN ÎNVĂŢĂMÂNTUL SUPERIOR
Descrierea calificărilor obţinute prin studii universitare necesită parcurgerea următoarelor patru etape:
- Etapa I - Descrierea domeniului/programului de studii prin competenţe profesionale şi competenţe transversale (se completează Grila 1);
- Etapa a II-a - Identificarea, pentru fiecare program de studii, a corelaţiilor dintre competenţe şi arii de conţinut, discipline de studiu şi creditele aferente acestora din urmă (se completează Grila 2);
- Etapa a III-a - Elaborarea planului de învăţământ al programului de studii, în concordanţă cu competenţele care definesc calificarea;
- Etapa a IV-a - Elaborarea fişelor disciplinelor, în concordanţă cu planul de învăţământ şi competenţele care definesc calificarea.
După parcurgerea acestor patru etape, documentele rezultate (Grila 1, Grila 2, planul de învăţământ şi fişele disciplinelor) se transmit la ANC, în vederea validării şi înscrierii în RNCIS.
SECŢIUNEA 1:3.1. Etapa I: Descrierea domeniului/programului de studii prin competenţe profesionale şi competenţe transversale
În etapa I, se utilizează Grila 1 - "Descrierea domeniului/programului de studii prin competenţele profesionale şi competenţe transversale" (Anexa 1 la prezenta Metodologie), care se completează pentru fiecare nivel de calificare, pe domenii şi programe de studii, după caz, astfel:
- Licenţă: pentru domenii şi programe de studii;
- Masterat: pentru programe de studii;
- Doctorat: pentru domenii.
În consecinţă, Grila 1 are 3 variante: G1L, G1M şi G1D, corespunzătoare ciclurilor de studii Licenţă, Masterat şi Doctorat (Anexele 1a, 1b şi 1c la prezenta Metodologie).
Pentru o nouă calificare, Grila 1 se completează de către ofertantul de formare profesională care o propune şi se transmite la ANC împreună cu dosarul pentru validarea calificării, prezentat în Capitolul 4.
După finalizarea etapei I, descrierea calificării se înscrie în secţiunea generală a RNCIS.
SECŢIUNEA 2:3.2. Etapa a II-a: Identificarea pentru fiecare program de studii a corelaţiilor dintre competenţe şi arii de conţinut, discipline de studii şi creditele aferente acestora din urmă
În etapa a II-a, competenţele identificate în etapa I (Grila 1) se corelează cu ariile de conţinut şi cu disciplinele de învăţământ care conduc la dezvoltarea competenţelor respective, utilizându-se Grila 2 - "Stabilirea corelaţiilor dintre competenţele profesionale şi transversale şi ariile de conţinut, disciplinele de învăţământ şi creditele alocate" (Anexa 2 la prezenta Metodologie).
Ariile de conţinut reprezintă principalele câmpuri curriculare sau zone interdisciplinare din planul de studii, raportate la logica domeniului şi la setul competenţelor ce vor fi formate. Ariile de conţinut îndeplinesc rolul de a ghida dezvoltarea ulterioară a disciplinelor de studiu.
Grila 2 se completează pentru fiecare program de studii de către furnizor şi angajează responsabilitatea instituţiei de învăţământ superior cu privire la respectarea ei.
SECŢIUNEA 3:3.3. Etapa a III-a: Elaborarea planului de învăţământ al programului de studii în concordanţă cu competenţele care definesc calificarea
În etapa a III-a, se elaborează planurile de învăţământ, prin analiza corelaţiilor cuprinse în Grila 2, referitoare la: competenţe - arii de conţinut - discipline de învăţământ - puncte de credit.
Planul de învăţământ al programului universitar de studii se elaborează în conformitate cu reglementările legislative în vigoare la nivel naţional şi cu cele existente la nivelul instituţiei de învăţământ superior. Planul de învăţământ trebuie să conţină ca informaţii minime: disciplinele de studii, numărul de ore de curs şi de seminar, aplicaţii, proiect, forma de examinare, precum şi numărul de credite. Pentru calificările existente, această etapă se parcurge în situaţia în care din etapele I şi a II-a rezultă necesitatea unor schimbări importante în structura planurilor de învăţământ. Etapa a III-a este obligatorie pentru calificările nou propuse.
SECŢIUNEA 4:3.4. Etapa a IV-a: Elaborarea fişelor disciplinelor în concordanţă cu planul de învăţământ şi competenţele care definesc calificarea
Fişa disciplinei se elaborează în conformitate cu prevederile în vigoare ale fiecărui furnizor de program de studii. Fişa disciplinei trebuie să conţină, ca date minime, informaţiile din modelul prezentat în Anexa 3 la prezenta Metodologie.
La cerere, ANC poate acorda furnizorilor de formare consultanţă sau asistenţă de specialitate pentru descrierea calificărilor, pe baza unor tarife stabilite prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului.