Secţiunea 3 - 1.3. Principiile elaborării şi implementării Cadrului Naţional al Calificărilor din Învăţământul Superior - Metodologie din 2011 DE IMPLEMENTARE A CADRULUI NAŢIONAL AL CALIFICĂRILOR DIN ÎNVĂŢĂMÂNTUL SUPERIOR
M.Of. 880 bis
Ieşit din vigoare Versiune de la: 13 Decembrie 2011
SECŢIUNEA 3:1.3. Principiile elaborării şi implementării Cadrului Naţional al Calificărilor din Învăţământul Superior
În elaborarea şi implementarea CNCIS, ANC adoptă următoarele principii:
a)Consens şi incluziune
ANC poartă un dialog permanent cu instituţiile implicate în sistemul naţional al calificărilor: Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, instituţiile de învăţământ superior, agenţiile de asigurare a calităţii învăţământului, organizaţiile studenţeşti, Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale (MMFPS), comitete sectoriale, alţi parteneri sociali (patronate, sindicate), asociaţii profesionale, precum şi cu alte autorităţi de reglementare.
ANC consultă toate categoriile de organisme cu privire la:
- armonizarea calificărilor învăţământului superior cu cerinţele pieţei muncii;
- articularea calificărilor din învăţământul superior cu celelalte niveluri de calificare;
- compatibilizarea calităţii programelor de studii universitare cu cerinţele calificărilor profesionale;
- realizarea curriculum-ului universitar pornind de la competenţele profesionale cerute de piaţa muncii.
b)Cercetare şi previziune
Activităţile ANC se bazează pe cercetări teoretice şi aplicative care vizează deopotrivă situaţia naţională şi pe cea internaţională în domeniul definirii calificărilor şi constituirii Cadrului Naţional al Calificărilor din Învăţământul Superior.
Activitatea de cercetare îndeplineşte o funcţie anticipativ-predictivă cu privire la evoluţia tendinţelor calificărilor pe piaţa muncii. Din această perspectivă, ANC orientează şi facilitează demersurile instituţiilor de învăţământ superior, în procesul de elaborare şi implementare a unor programe de studii adecvate.
c)Asigurarea calităţii CNCIS
ANC stabileşte proceduri şi instrumente pentru descrierea calificărilor oferite de învăţământul superior, pentru promovarea unor noi calificări, precum şi proceduri şi instrumente de monitorizare, evaluare periodică şi actualizare a CNCIS. Totodată, ANC asigură consultanţă şi asistenţă tehnică în domeniul său de activitate.
Asigurarea calităţii implică mecanisme de evaluare şi reglare a demersului de proiectare, implementare, monitorizare şi actualizare a CNCIS.
d)Facilitarea schimbării
Societatea impune schimbări semnificative cu privire la raportul cerere-ofertă pe piaţa muncii şi la structura competenţelor profesionale necesare exercitării unei activităţi profesionale. CNCIS vine în întâmpinarea acestor schimbări prin actualizarea permanentă a procedurilor şi instrumentelor de dezvoltare a unui învăţământ superior centrat pe competenţe.
e)Colaborare şi transparenţă internaţională
ANC stabileşte relaţii de colaborare cu instituţiile similare din alte state europene şi se implică în grupurile de lucru transnaţionale pe tema calificărilor din învăţământul superior. De asemenea, ANC realizează corespondenţa şi corelarea CNCIS atât cu nivelurile Cadrului Naţional al Calificărilor (CNC) din România, cât şi cu cele ale Cadrului European al Calificărilor (CEC). Pentru facilitarea colaborării şi transparenţei, ANC gestionează Registrul Naţional al Calificărilor din Învăţământul Superior (RNCIS). Prin RNCIS, accesibil electronic în limbile română şi engleză, se asigură transparenţa la nivel naţional şi european a calificărilor universitare româneşti aflate pe piaţa muncii.
f)Autonomie şi subsidiaritate
ANC propune MECTS politici, metodologii şi proiecte de acte normative privind elaborarea şi actualizarea Cadrului Naţional al Calificărilor din Învăţământul Superior şi asigură condiţii pentru implementarea lor.
ANC respectă autonomia legal recunoscută a instituţiilor furnizoare de calificări universitare şi deleagă acestora funcţii, roluri şi responsabilităţi în cadrul demersului de dezvoltare al CNCIS.