Secţiunea 1 - Despre menţiuni - Metodologie din 2011 cu privire la aplicarea unitară a dispoziţiilor în materie de stare civilă
M.Of. 151
Ieşit din vigoare Versiune de la: 16 Decembrie 2019
SECŢIUNEA 1:Despre menţiuni
Art. 85
Pe marginea actelor de naştere, de căsătorie şi de deces se înscriu, după caz, menţiunile prevăzute în anexa nr. 38; în situaţia în care, pentru operarea unei menţiuni, nu există text corespondent în anexa nr. 38, aceasta se înscrie cu avizul D.E.P.A.B.D.
Art. 86
(2)În cazul în care exemplarul I al actelor de naştere, de căsătorie sau de deces ale unei persoane a fost întocmit şi se află în păstrarea aceluiaşi S.P.C.L.E.P sau a aceleiaşi primării, ofiţerul de stare civilă operează menţiunea corespunzătoare pe marginea acestuia, după care întocmeşte şi trimite comunicarea de menţiune la structura de stare civilă din cadrul S.P.C.J.E.P. sau, după caz, D.G.E.P.M.B.., care are în păstrare registrele de stare civilă - exemplarul II.
(1)Ofiţerul de stare civilă care înregistrează acte de stare civilă care atrag după sine efectuarea de menţiuni pe alte acte de stare civilă trimite comunicări de menţiuni, pentru a fi operate pe marginea actelor de naştere - exemplarul I.
(2)În cazul în care exemplarul I al actelor de naştere, de căsătorie sau de deces ale unei persoane a fost întocmit şi se află în păstrarea aceluiaşi S.P.C.L.E.P sau a aceleiaşi primării, ofiţerul de stare civilă operează menţiunea corespunzătoare pe marginea acestuia, după care întocmeşte şi trimite comunicarea de menţiune la structura de stare civilă din cadrul S.P.C.J.E.P. sau, după caz, D.G.E.P.M.B.., care are în păstrare registrele de stare civilă - exemplarul II.Art. 87
Ofiţerul de stare civilă care primeşte dispoziţii administrative, sentinţe judecătoreşti sau declaraţii de recunoaştere a unor copii născuţi în afara căsătoriei, care atrag efectuarea de menţiuni, operează, pe marginea actului de stare civilă din exemplarul I al registrului, menţiunea respectivă, apoi întocmeşte şi trimite comunicare de menţiune structurii de stare civilă din cadrul S.P.C.J.E.P. sau, după caz, D.G.E.P.M.B., respectiv direcţiilor judeţene/Direcţiei Municipiului Bucureşti ale/a Arhivelor Naţionale, în situaţia în care acestea din urmă au în păstrare registrele de stare civilă - exemplarul II.
Ofiţerul de stare civilă care primeşte dispoziţii administrative, sentinţe judecătoreşti sau declaraţii de recunoaştere a unor copii născuţi în afara căsătoriei, care atrag efectuarea de menţiuni, operează, pe marginea actului de stare civilă din exemplarul I al registrului, menţiunea respectivă, apoi întocmeşte şi trimite comunicare de menţiune structurii de stare civilă din cadrul S.P.C.J.E.P. sau, după caz, D.G.E.P.M.B., respectiv direcţiilor judeţene/Direcţiei Municipiului Bucureşti ale/a Arhivelor Naţionale, în situaţia în care acestea din urmă au în păstrare registrele de stare civilă - exemplarul II.Art. 88
Comunicările de menţiuni pentru registrele de stare civilă - exemplarele I şi II se întocmesc pe formularele prevăzute în anexa nr. 39 şi se expediază, în termen de 10 zile, cu respectarea următoarelor reguli:
a)pe documentele primare, care au stat la baza înregistrărilor, se înscrie următorul text: "Trimis comunicare de menţiune la .........................., cu nr. .................. din .................. " şi se semnează;
b)formularul se semnează de către ofiţerul de stare civilă, după care se aplică sigiliul şi se completează cu numărul sub care s-a înregistrat comunicarea de menţiune.
Art. 89
(2)După înscrierea menţiunii pe exemplarul I al registrului cu acte de stare civilă, se trimite comunicare de menţiune la structura de stare civilă din cadrul S.P.C.J.E.P./D.G.E.P.M.B., care are în păstrare exemplarul II al registrului.
(3)În cazul în care exemplarul II al registrului nu a fost predat, nefiind încheiat, operarea menţiunii se face şi în acesta, iar comunicarea se trimite structurii de stare civilă din cadrul S.P.C.J.E.P., respectiv D.G.E.P.M.B., pentru arhivare.
(1)Ofiţerul de stare civilă care primeşte comunicarea de menţiune o înregistrează în registrul de intrare-ieşire, după care operează menţiunea pe exemplarul I al registrului de stare civilă; pe comunicare se înscrie următorul text: "Operat menţiunea, numărul actului/anul, data operării, semnătura ofiţerului de stare civilă"; efectuarea înscrierii menţiunii se consemnează în registrul de intrare-ieşire, prin înscrierea următorului text: "Operat menţiunea, actul numărul ................/anul".
(2)După înscrierea menţiunii pe exemplarul I al registrului cu acte de stare civilă, se trimite comunicare de menţiune la structura de stare civilă din cadrul S.P.C.J.E.P./D.G.E.P.M.B., care are în păstrare exemplarul II al registrului.
(3)În cazul în care exemplarul II al registrului nu a fost predat, nefiind încheiat, operarea menţiunii se face şi în acesta, iar comunicarea se trimite structurii de stare civilă din cadrul S.P.C.J.E.P., respectiv D.G.E.P.M.B., pentru arhivare.(4)În situaţia în care exemplarul I al registrului de stare civilă este distrus sau pierdut, comunicările de menţiune se expediază pentru a fi operate pe exemplarul II al registrului; în comunicare se face menţiunea că pe actul de stare civilă exemplarul I nu s-a operat, registrul fiind distrus sau pierdut.
(5)În cazul în care lipseşte şi registrul de stare civilă exemplarul II, despre aceasta se menţionează pe comunicare, după care se arhivează în dosarul pentru comunicări neoperabile, până la reconstituirea actului.
Art. 90
Comunicările de menţiuni se arhivează, după înscrierea acestora pe exemplarele I şi II ale registrelor de stare civilă; pentru menţiunile neoperabile se ţine o evidenţă separată.
Art. 91
(1)Ofiţerul de stare civilă care constată că datele de stare civilă din comunicarea de menţiune nu corespund cu cele din actul pe care urmează a se înscrie menţiunea restituie motivat comunicarea primăriei de la care a primit-o.
(2)La primirea adresei de restituire a comunicării, pentru menţiunea ce nu poate fi înscrisă pe actul de stare civilă indicat, ofiţerul de stare civilă verifică actul întocmit, pentru a stabili dacă nu a fost greşit completată comunicarea.
(3)În cazul în care ofiţerul de stare civilă constată ca s-a comis o greşeală în completarea comunicării de menţiune, se trimite o nouă comunicare, cu datele exacte.
(4)Când ofiţerul de stare civilă constată că în completarea comunicării de menţiune nu s-au comis greşeli, acesta face verificări pentru stabilirea cauzei neconcordanţelor şi pentru clarificarea situaţiei.
(5)Dacă, în urma verificărilor făcute, nu s-a stabilit cauza neconcordanţelor, documentaţia rezultată se înaintează S.P.C.J.E.P., pentru extinderea verificărilor.
Art. 92
în cazul în care se constată că menţiunile nu s-au efectuat în termenele legale, acestea se efectuează din oficiu, pe baza înregistrărilor existente în registrele de stare civilă sau se solicită comunicările de menţiuni autorităţilor emitente.
Art. 93
(1)Atunci când se primesc, direct din străinătate, comunicări de menţiuni, acestea se operează numai cu aprobarea D.E.P.A.B.D., cu excepţia cazurilor prevăzute la alin. (2).
(2)Înscrierea în actele de stare civilă a unor hotărâri străine, care se referă la statutul civil al cetăţenilor români, se face după recunoaşterea hotărârii străine de către tribunalul competent a soluţiona cererea de recunoaştere, respectiv tribunalul de pe raza judeţului unde îşi are sau a avut domiciliul persoana interesată, fără avizul D.E.P.A.B.D.; cererea se depune la S.P.C.L.E.P sau, după caz, la primăria competentă şi va fi însoţită de hotărârea străină şi traducerea acesteia, în fotocopie, hotărârea prin care s-au recunoscut pe teritoriul României efectele hotărârii străine, definitivă şi irevocabilă, în original, precum şi orice alte documente necesare înscrierii menţiunii.
(3)În situaţiile în care hotărârile străine sunt recunoscute, potrivit legii, de plin drept în România, cererea persoanei interesate se trimite, pentru avizare, la D.E.P.A.B.D., de către primăria competentă, însoţită de actul original, fotocopie şi traducerea legalizată a acestuia, în limba română, legalizată conform prevederilor art. 72 alin. (6).
(4)Menţiunile trimise de D.E.P.A.B.D. se operează aşa cum au fost formulate în comunicarea scrisă, întocmită potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 40.
Art. 94
Pentru registrele de stare civilă pe care le au în păstrare, direcţiilor judeţene ale Arhivelor Naţionale/Direcţiei Municipiului Bucureşti a Arhivelor Naţionale le/îi revin atribuţiile prevăzute în prezentul capitol.