Capitolul vi - Completarea fişelor de înscriere ale candidaţilor - Metodologie din 2008 de organizare şi desfăşurare a admiterii în învăţământul liceal şi profesional de stat pentru anul şcolar 2009-2010

M.Of. 676

În vigoare
Versiune de la: 15 Mai 2009
CAPITOLUL VI:Completarea fişelor de înscriere ale candidaţilor
Art. 35
(1)Directorii unităţilor de învăţământ gimnazial stabilesc, până la data de 5 mai a anului în care se desfăşoară admiterea, graficul desfăşurării pe clase a acţiunilor de completare a opţiunilor pentru absolvenţii clasei a VIII-a.
(2)Acţiunile de completare a opţiunilor pentru absolvenţii clasei a VIII-a se desfăşoară în perioada 18-25 iunie 2009. La fiecare şedinţă participă elevii, părinţii/tutorii legal instituiţi (un părinte/tutore pentru fiecare elev), diriginţii, precum şi un membru sau un delegat al consiliului de administraţie al unităţii şcolare. Părinţii/tutorii legal instituiţi semnează un proces-verbal de instruire.
Art. 36
(1)În cadrul acestor şedinţe, elevii şi părinţii sunt informaţi asupra rezultatelor obţinute prin tezele cu subiect unic la nivelul judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti, precum şi asupra ierarhiei absolvenţilor de clasa a VIII-a din judeţ/municipiul Bucureşti. Pentru aceasta, inspectoratele şcolare transmit, până în data de 17 iunie 2009, în fiecare unitate de învăţământ gimnazial, numărul de absolvenţi pe tranşe de medii de admitere, precum şi locul ocupat în ierarhia judeţului/a municipiului Bucureşti de fiecare absolvent, în funcţie de media de admitere. Unităţile şcolare gimnaziale pun la dispoziţia elevilor şi părinţilor aceste informaţii, prin afişare.
(2)Comisia de admitere judeţeană/a municipiului Bucureşti va afişa zilnic, în perioada de completare a opţiunilor, pe site-ul inspectoratului, situaţia înscrierilor la centrul special de înscriere pentru candidaţii proveniţi din alte judeţe: numărul de candidaţi înscrişi, pe tranşe de medii. Unităţile de învăţământ gimnazial pun la dispoziţia candidaţilor şi părinţilor aceste informaţii.
Art. 37
În cadrul şedinţelor menţionate la art. 36, elevilor şi părinţilor li se recomandă completarea unui număr suficient de opţiuni în fişa de înscriere, pentru a-şi asigura repartizarea, ţinând seama de media lor de admitere şi de media ultimului admis la liceele/şcolile de arte şi meserii respective în anul precedent. Se va atrage atenţia părinţilor asupra faptului că, în situaţia completării unui număr insuficient de opţiuni, elevul poate să rămână nerepartizat sau poate să fie repartizat într-un mod necorespunzător mediei sale de admitere.
Art. 38
(1)Dirigintele clasei, care participă la înscrierea opţiunilor elevilor, atenţionează părinţii asupra faptului că trebuie să facă opţiuni realiste, alegând licee sau şcoli de arte şi meserii la care media de admitere din anii precedenţi este apropiată de media de admitere a candidatului.
(2)Personalul şcolii nu influenţează în niciun fel părinţii şi elevii în completarea opţiunilor, dar îi consiliază, prezentându-le toate informaţiile necesare, inclusiv riscurile completării unui număr insuficient de opţiuni sau ale completării unor opţiuni nerealiste, pentru a permite candidaţilor o alegere în cunoştinţă de cauză.
Art. 39
(1)Candidaţii completează pe fişa de înscriere, în ordinea descrescătoare a preferinţelor, codurile opţiunilor pentru profilurile, specializările sau domeniile de pregătire dorite.
(2)Candidaţii sunt avertizaţi că pentru profilurile, specializările sau domeniile de pregătire la care predarea se face într-o limbă a unei minorităţi naţionale pot înscrie codul respectiv în fişa de opţiuni numai dacă au urmat cursurile gimnaziale în limba maternă respectivă, susţinând tezele cu subiect unic la această disciplină, sau dacă au susţinut şi promovat proba de verificare a cunoştinţelor de limbă maternă menţionată la art. 10. În caz contrar, opţiunea respectivă va fi anulată în momentul repartizării computerizate.
(3)Candidaţii sunt avertizaţi că pentru specializările la care predarea unei limbi moderne se face în regim bilingv pot înscrie codul respectiv în fişa de opţiuni numai dacă au susţinut şi promovat proba de verificare a cunoştinţelor la limba modernă respectivă şi au pe fişă nota obţinută la această probă, conform prevederilor art. 11. În caz contrar, opţiunea respectivă va fi anulată în momentul repartizării computerizate.
Art. 40
Părinţilor li se aduce la cunoştinţă numărul de locuri alocate pentru fiecare unitate de învăţământ, respectiv pentru fiecare profil, specializare sau domeniu de pregătire căruia i s-a acordat un cod. De asemenea, părinţii sunt informaţi cu privire la precizările din art. 6 alin. (2) şi (3).
Art. 41
Exemplu de completare a opţiunilor:
1.Dacă prima opţiune este pentru specializarea matematică-informatică, liceu - cursuri de zi, din Liceul "Minerva", care are în broşură codul 107, atunci elevul va completa poziţia 1 din fişă astfel:

1

|1|0|7|

2.Dacă a doua opţiune este pentru Liceul "Apollo", specializarea ştiinţe sociale - cursuri de zi, care are în broşură codul 279, atunci elevul va completa poziţia 2 din fisă astfel:

2

|2|7|9|

3.Dacă opţiunea cu numărul 34 este pentru Şcoala de arte şi meserii "Mercur", domeniul mecanică, cursuri de zi, care are în broşură codul 498, atunci elevul va completa poziţia 34 din fisă astfel:

34

|4|9|8|

4.Celelalte opţiuni pentru licee, şcoli de arte şi meserii se completează în acelaşi mod, în ordinea descrescătoare a preferinţelor, prin precizarea codului alocat fiecărei opţiuni.
5.Numele unităţilor de învăţământ şi codurile folosite anterior spre exemplificare sunt fictive.
Art. 42
Cu ocazia completării opţiunilor, părinţii şi candidaţii verifică şi corectitudinea celorlalte date înscrise în fişă de secretariatele şcolilor şi semnate de directorul şcolii. Fiecare candidat îşi poate copia în fişa-model din broşură, pentru uz propriu, lista de opţiuni, în ordinea descrescătoare a preferinţelor exprimate.
Art. 43
(1)Completarea listei de opţiuni se va face de către candidat în prezenţa părintelui/tutorelui legal instituit şi a dirigintelui clasei. Aceştia împreună cu candidatul vor semna fişa de înscriere.
(2)Elevii şi părinţii vor fi avertizaţi să completeze cu responsabilitate opţiunile şi numărul lor, să verifice corespondenţa codurilor înscrise în fişă cu opţiunile exprimate, având în vedere că o opţiune greşită poate conduce la o repartizare nedorită.
Art. 44
(1)Absolvenţii care doresc să participe la admitere în alt judeţ primesc, până în data de 16 iunie 2009, de la unitatea şcolară pe care au absolvit-o fişa de înscriere, completată cu datele personale şi cu rezultatele obţinute la tezele cu subiect unic, cu media de absolvire a claselor a V-a-a VIII-a, cu media de admitere, cu media generală la tezele cu subiect unic. Pe aceste fişe nu vor fi completate opţiuni la şcoala de provenienţă, ci la centrul special de înscriere din judeţul în care se doreşte repartizarea.
(2)Fişele acestor candidaţi sunt înmânate candidaţilor/ părinţilor, care semnează de primire în registrul şcolii. În acest registru se consemnează clar natura documentului eliberat: "fişă de înscriere pentru admitere în licee, şcoli de arte şi meserii" şi motivul eliberării fişei: "participare la admitere în alt judeţ".
(3)Candidaţii menţionaţi la alin. (1) se vor înscrie direct cu această fişă în judeţul în care doresc să fie repartizaţi.
Art. 45
Candidaţii care au susţinut probe de aptitudini, dar nu au fost admişi la clasele respective, precum şi cei care au susţinut proba de verificare a cunoştinţelor de limbă maternă sau de limbă modernă, indiferent dacă au promovat-o sau nu, ridică fişele de înscriere de la secretariatele liceelor la care au susţinut probe de aptitudini/probe de verificare a cunoştinţelor de limbă maternă sau modernă şi, în perioada prevăzută de calendar, îşi completează fişele de opţiuni la centrul zonal de înscriere la care este arondată şcoala generală pe care au absolvit-o. Aceşti candidaţi participă la admiterea computerizată.
Art. 46
(1)Transmiterea fişelor de înscriere de la şcoli la centrele zonale de înscriere şi introducerea datelor de pe fişe în baza de date computerizată se va face, pe măsura completării fişelor de înscriere, în perioada 18-26 iunie 2009, în baza unei programări făcute de comisia de admitere judeţeană/a municipiului Bucureşti. Acolo unde există dotarea necesară şi personalul calificat, introducerea în baza de date computerizată a datelor din fişă şi a opţiunilor se va face direct la şcoala de provenienţă a absolventului. Informaţia în format electronic va fi transmisă, de asemenea, centrelor zonale de înscriere.
(2)Directorul unităţii gimnaziale va sigila toate fişele de înscriere ale absolvenţilor şcolii, completate cu opţiuni, şi le va duce personal sau printr-un delegat desemnat la centrul zonal de înscriere la care este arondată şcoala. Predarea-primirea documentelor se va face pe bază de proces-verbal.
(3)Pe măsură ce primeşte fişele de opţiuni de la diferite şcoli, comisia din centrul zonal de înscriere asigură introducerea în baza de date computerizată a datelor de pe fişe.
(4)După introducerea integrală în calculator a datelor pentru elevii unei şcoli, fişele din calculator vor fi listate, semnate de preşedintele centrului de înscriere şi înmânate directorului şcolii, cu proces-verbal de predare-primire. Fişele de înscriere originale sunt puse în plicuri care se sigilează şi se semnează de directorul şcolii sau de către delegatul acestuia şi de preşedintele centrului zonal de înscriere.
Art. 47
(1)În perioada 19-27 iunie 2009, conform planificării stabilite de comisia din şcoală, părinţii şi elevii vor verifica, în prezenţa diriginţilor, corectitudinea datelor din fişa listată de calculator pentru fiecare elev.
(2)În cazul existenţei unei erori, părinţii o semnalează comisiei de înscriere, prin intermediul profesorului diriginte. Comisia transmite informaţia la centrul zonal de înscriere, care procedează la corectarea greşelii în baza de date computerizată şi la listarea fişei corectate din calculator. Fişa greşită se păstrează în centrul zonal de înscriere, în dosarul cu documente al comisiei de înscriere, iar fişa corectată se înmânează directorului, care o transmite părinţilor şi candidatului, pentru a fi semnată.
(3)Corectarea fişelor elevilor înscrişi din alte judeţe se face în centrul în care s-a făcut înscrierea acestor candidaţi, în perioada prevăzută în grafic.
(4)Fişele corecte sau corectate, listate din calculator, sunt semnate de profesorul-diriginte, de candidat şi de părintele/tutorele acestuia, pentru a certifica faptul că acestea sunt corecte şi acceptate, şi rămân în posesia părintelui/tutorelui candidatului. În cazul în care fişa iniţială a fost corectată, un exemplar al fişei corectate, listate din calculator şi semnate de diriginte, candidat şi părintele/tutorele acestuia va rămâne ataşat fişei iniţiale.
(5)De asemenea, în cadrul acestor şedinţe de verificare, fiecare candidat va controla prezenţa numelui său pe lista de control afişată la sediul şcolii generale, conform art. 33, precum şi corectitudinea datelor personale, a mediilor, a notelor din listă.
(6)Comisia de înscriere din unitatea de învăţământ gimnazial are obligaţia de a verifica prezenţa pe lista de control afişată a tuturor elevilor arondaţi centrului şi de a semnala comisiei de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti neregulile sesizate.
Art. 48
(1)După încheierea verificării fişelor listate din calculator şi corectarea eventualelor erori, comisia din centrul zonal de înscriere transmite pe suport electronic baza de date comisiei de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti, până pe data de 29 iunie 2009.
(2)Preşedintele comisiei din centrul zonal de înscriere, însoţit de vicepreşedinte sau de un alt delegat, duce fişele de opţiuni originale la centrul de admitere judeţean/al municipiului Bucureşti şi le predă cu proces-verbal de predare-primire preşedintelui comisiei de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti. Predarea fişelor originale se face până pe data de 29 iunie 2009.
(3)Preşedintele comisiei de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti răspunde în mod direct de păstrarea în siguranţă a fişelor originale. Acestea se păstrează în centrul judeţean de admitere timp de 2 ani de la încheierea admiterii.
Art. 49
În data de 30 iunie 2009, în intervalul de timp stabilit de către Centrul Naţional de Admitere şi comunicat fiecărui judeţ, baza de date va fi transmisă de la centrul de admitere judeţean/al municipiului Bucureşti la Centrul Naţional de Admitere. Preşedintele fiecărei comisii de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti va confirma telefonic şi în scris, până la data de 30 iunie 2009, ora 22,00, încheierea operaţiei de transmitere a bazei de date către Centrul Naţional de Admitere.