Capitolul i - Dispoziţii generale - Metodologie din 2008 de organizare şi desfăşurare a admiterii în învăţământul liceal şi profesional de stat pentru anul şcolar 2009-2010

M.Of. 676

În vigoare
Versiune de la: 15 Mai 2009
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale
Art. 1
(1)Elevii claselor a VII-a şi a VIII-a susţin teze cu subiect unic la disciplinele stabilite de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului.
(2)Media generală obţinută la tezele cu subiect unic constituie unul dintre criteriile pentru admiterea în licee şi în învăţământul profesional de stat, organizat în şcoli de arte şi meserii.
(3)Nota la fiecare dintre tezele cu subiect unic, care se ia în calculul mediei generale la teze, se calculează ca medie aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, din notele acordate de cei 2 profesori evaluatori.
(4)Media generală la tezele cu subiect unic se calculează ca medie aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, din notele obţinute la tezele cu subiect unic susţinute în clasele a VII-a şi a VIII-a.
(5)Media generală la tezele cu subiect unic va fi calculată, indiferent dacă una sau mai multe dintre notele obţinute la teze sunt inferioare notei 5.
Art. 2
Admiterea elevilor în învăţământul liceal şi profesional de stat se face pe baza criteriilor stabilite de prezenta metodologie.
Art. 3
(1)Conform legii, învăţământul obligatoriu este învăţământ de zi. În mod excepţional, pentru persoanele care depăşesc cu mai mult de 2 ani vârsta corespunzătoare clasei, învăţământul se poate organiza şi în alte forme de învăţământ, pe baza metodologiei elaborate de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului.
(2)Numărul de locuri care se alocă pentru clasa a IX-a (cumulat pentru liceu şi şcoli de arte şi meserii) la învăţământul de zi este cel puţin egal cu numărul absolvenţilor din promoţia anului 2009.
(3)Absolvenţii clasei a VIII-a din promoţia 2009, indiferent de vârstă, precum şi cei din promoţiile anterioare, care nu împlinesc 18 ani până la data de 13 septembrie 2009 inclusiv, se înscriu în învăţământul liceal sau la şcolile de arte şi meserii la cursuri de zi.
(4)Absolvenţii învăţământului gimnazial din promoţiile anterioare, care împlinesc 18 ani până la data de 13 septembrie 2009 inclusiv, se pot înscrie în învăţământul liceal sau la şcolile de arte şi meserii doar la cursuri serale sau cu frecvenţă redusă, în perioada prevăzută de calendarul admiterii.
Art. 4
(1)Înscrierea în licee sau în şcoli de arte şi meserii de stat se face fără examen, pe baza mediei de admitere, în care media generală obţinută la tezele cu subiect unic (respectiv la examenul de capacitate, pentru absolvenţii de până în anul 2003 inclusiv, ori la testele naţionale, pentru absolvenţii din promoţiile 2004-2007) are o pondere de 50%, iar media generală de absolvire a claselor a V-a-a VIII-a are o pondere de 50%. Excepţie fac liceele/clasele pentru care se susţin probe de aptitudini, clasele cu regim de predare bilingv pentru care se susţin probe de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă şi clasele cu predare în limbile minorităţilor naţionale, pentru care se susţin probe de verificare a cunoştinţelor la limba maternă.
(2)Calculul mediei de admitere se face astfel:
(TU + ABS)/2 = MA,
unde:
TU - media generală obţinută la tezele cu subiect unic;
ABS - media generală de absolvire a claselor a V-a - a VIII-a;
MA = media de admitere.
(3)Media generală şi media de admitere se calculează cu două zecimale, fără rotunjire.
(4)Prevederile prezentei metodologii se aplică în mod corespunzător pentru absolvenţii învăţământului gimnazial de până în anul 2007 inclusiv, înlocuind, după caz, sintagma "tezele cu subiect unic" cu sintagma "examenul de capacitate", pentru absolvenţii de până în anul 2003 inclusiv, respectiv cu sintagma "testele naţionale", pentru absolvenţii gimnaziului din perioada 2004-2007.
(5)Pentru absolvenţii gimnaziului de până în anul 2007 inclusiv, care au susţinut de mai multe ori examenul de capacitate/testare naţională, în calculul mediei de admitere se ia în considerare cea mai mare dintre mediile generale obţinute la prezentările succesive la examenul de capacitate/testare naţională. Media generală menţionată anterior se calculează, chiar dacă este inferioară notei 5.
Art. 5
(1)Înscrierea în licee sau în şcoli de arte şi meserii la învăţământul de zi a absolvenţilor de gimnaziu (cu excepţia celor care candidează pentru licee/clase pentru care se susţin probe de aptitudini, a celor care solicită înscrierea în învăţământul special şi a celor care candidează pe locurile speciale pentru romi) se face prin repartizare computerizată, în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere, în baza opţiunii candidatului pentru filiera, profilul, specializarea sau domeniul respectiv şi în limita locurilor aprobate, prin planul de şcolarizare, pentru unităţile şcolare finanţate de la bugetul de stat.
(2)În cazul în care 2 candidaţi au medii de admitere egale, aceştia vor fi departajaţi folosindu-se, în ordine, următoarele criterii:
a)media generală obţinută la tezele cu subiect unic;
b)media generală de absolvire a claselor a V-a - a VIII-a;
c)media notelor obţinute la proba de limba şi literatura română din cadrul tezelor cu subiect unic;
d)media notelor obţinute la proba de matematică din cadrul tezelor cu subiect unic;
e)media notelor obţinute la proba de limbă maternă din cadrul tezelor cu subiect unic, respectiv nota de la proba de verificare a cunoştinţelor de limbă maternă, susţinută conform prevederilor art. 10, în cazul candidaţilor care solicită înscrierea la unităţi de învăţământ cu predare în limba minorităţilor naţionale.
(3)În cazul în care la o unitate de învăţământ pe ultimul loc există candidaţi cu opţiunea exprimată pentru acea unitate şcolară şi care au mediile de admitere, precum şi toate mediile menţionate la alin. (2) lit. a)-e) egale, atunci toţi aceşti candidaţi sunt declaraţi admişi la opţiunea solicitată.
Art. 6
(1)Pentru liceul teoretic şi vocaţional, repartizarea candidaţilor se efectuează pe filiere, profiluri şi specializări, în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere şi în funcţie de opţiuni.
(2)În cazul filierei tehnologice, repartizarea candidaţilor se face pe domenii, în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere şi în funcţie de opţiuni. Repartizarea pe calificări profesionale se va face în următorii ani de studiu, potrivit structurii curriculare aprobate şi conform reglementărilor în vigoare. Unitatea de învăţământ şi inspectoratul şcolar au obligaţia de a afişa, până la data de 1 mai a anului în care se organizează admiterea oferta de şcolarizare / oferta de formare profesională concretizată în profiluri, domenii şi calificări profesionale.

(3)În cazul şcolii de arte şi meserii, repartizarea se efectuează în funcţie de oferta şcolii, pe cele 16 domenii ale pregătirii de bază.
Art. 7
Pentru liceele din filiera vocaţională - profilurile sportiv, militar, teologic, artistic, pedagogic -, precum şi pentru liceul Waldorf, specializarea filologie, se vor organiza, înainte de începerea înscrierii computerizate, probe de aptitudini, conform metodologiei prezentate în anexa nr. III a prezentului ordin.
Art. 8
(1)La profilurile artistic, sportiv, teologic şi la specializarea filologie de la liceul Waldorf, aprecierea probelor de aptitudini se face prin note.
(2)Pentru profilul artistic - arte vizuale şi la profilul sportiv, precum şi pentru liceul Waldorf, specializarea filologie, media finală de admitere se calculează astfel:
(3 Apt. + MA)/4 = MFA,
unde:
Apt. - media aritmetică a notelor obţinute la probele de aptitudini, calculată cu două zecimale, fără rotunjire;
MA - media de admitere (calculată conform art. 4);
MFA = media finală de admitere.
(3)Pentru profilul artistic - muzică, coregrafie şi teatru, media finală de admitere se calculează astfel:
(Apt. + MA)/2 = MFA,
unde:
Apt. - media aritmetică a notelor obţinute la probele de aptitudini, calculată cu două zecimale, fără rotunjire;
MA - media de admitere (calculată conform art. 4);
MFA - media finală de admitere.
(4)Pentru profilul teologic, media finală de admitere se calculează astfel:
(Apt. + 3 MA)/4 = MFA,unde:
Apt. - media aritmetică a notelor obţinute la probele de aptitudini, calculată cu două zecimale, fără rotunjire;
MA - media de admitere (calculată conform art. 4);
MFA - media finală de admitere.
(5)Media finală de admitere menţionată la alin. (2)-(4) se calculează cu două zecimale, fără rotunjire.
(6)La profilurile militar şi pedagogic, aprecierea probelor de aptitudini se face pe bază de calificativ: "admis" sau "respins".
Art. 9
Candidaţii respinşi la probele de aptitudini vor participa la repartizarea computerizată, putându-se înscrie la alte filiere şi profiluri din cadrul aceleiaşi şcoli ori la celelalte licee sau şcoli de arte şi meserii.
Art. 10
(1)Liceele care organizează clase cu predare în limbile minorităţilor naţionale vor organiza o probă de verificare a cunoştinţelor de limbă maternă pentru candidaţii care nu au studiat în gimnaziu în limba maternă respectivă. Proba se va organiza după o metodologie care va fi anunţată de către fiecare inspectorat şcolar, până la data de 1 martie a anului în care se organizează admiterea.
(2)Aprecierea probei menţionate la alin. (1) se face cu note. În situaţia în care candidatul a obţinut la probă cel puţin nota 5, secretariatul şcolii la care a fost susţinută proba de verificare a cunoştinţelor de limbă maternă va trece nota obţinută de candidat în anexa la fişa de înscriere a acestuia, la rubrica "nota obţinută la limba şi literatura maternă la tezele cu subiect unic"; se va specifica şi limba maternă la care a fost susţinută proba. Directorul unităţii de învăţământ la care a fost susţinută proba va confirma, prin semnătură şi ştampilă, corectitudinea notei. Nu se vor face alte modificări ale anexei fişei de înscriere.
(3)Nota obţinută la proba de verificare a cunoştinţelor de limbă maternă nu va fi inclusă în calculul mediei de admitere, dar constituie criteriu de departajare conform art. 5 alin. (2).
(4)În situaţia în care candidatul a obţinut, la proba de verificare a cunoştinţelor de limbă maternă, o notă mai mică decât 5, se consideră că el nu a promovat proba respectivă, iar secretariatul unităţii de învăţământ la care s-a desfăşurat proba va elibera anexa fişei de înscriere, fără a completa rubrica "nota obţinută la limba şi literatura maternă la tezele cu subiect unic" şi fără a modifica în alt mod anexa fişei. În acest caz, candidatul nu va putea fi înscris la clase cu predare în limba maternă respectivă.
(5)Candidaţii care au participat la proba de verificare a cunoştinţelor de limbă maternă (indiferent dacă au promovat-o sau nu) îşi vor completa fişa de opţiuni la şcolile generale de provenienţă, în perioada prevăzută de calendarul admiterii.
(6)Pe fişa de admitere a fiecărui candidat se pot afla note la cel mult două limbi materne diferite la rubrica "nota obţinută la limba şi literatura maternă la tezele cu subiect unic" (una dintre ele fiind, eventual, limba maternă în care a studiat disciplinele la gimnaziu).
(7)Candidaţii la liceele/clasele cu predare în limba minorităţilor care au studiat în limba maternă şi, deci, au susţinut teze unice la limba şi literatura maternă respectivă nu mai trebuie să susţină proba de verificare a cunoştinţelor de limbă maternă. Ei vor completa fişele cu opţiuni, în perioada specificată de calendar, la şcolile generale de provenienţă. Şcolile generale de provenienţă a acestor candidaţi vor completa în fişa de înscriere notele obţinute de aceştia la tezele cu subiect unic pentru proba de limba şi literatura maternă.
(8)Nu vor putea fi înscrişi la clase cu predare în limbile minorităţilor naţionale decât acei candidaţi care au studiat în limba maternă şi, deci, au susţinut tezele cu subiect unic la limba respectivă sau care au susţinut şi promovat proba de verificare a cunoştinţelor de limbă maternă menţionată anterior. Pentru candidaţii care nu îndeplinesc condiţia de mai sus, nu se iau în considerare opţiunile pentru clase cu predare în limbile minorităţilor naţionale, înscrise în fişă.
Art. 11
(1)Pentru liceele care organizează clase cu predare a unei limbi moderne în regim bilingv, comisia de admitere judeţeană/a municipiului Bucureşti va organiza o probă de verificare a cunoştinţelor la limba modernă respectivă. Proba se va organiza în perioada menţionată în calendarul admiterii, conform metodologiei prevăzute în anexa nr. IV la ordin.
(2)Evaluarea rezultatelor elevilor la proba menţionată la alin. (1) se face cu note. În situaţia în care candidatul a obţinut la probă cel puţin nota 6, secretariatul şcolii la care a fost susţinută proba de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă va trece nota obţinută de candidat în anexa fişei de înscriere a acestuia, la rubrica "nota obţinută la proba de limbă modernă... "; se va indica şi limba modernă la care s-a susţinut proba. Directorul unităţii de învăţământ la care a fost susţinută proba va confirma, prin semnătură şi ştampilă, corectitudinea notei. Nu se vor face alte modificări ale anexei fişei de înscriere.
(3)În situaţia în care candidatul a obţinut la proba de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă o notă mai mică de 6, se consideră că el nu a promovat proba respectivă, iar secretariatul unităţii de învăţământ la care s-a desfăşurat proba va elibera anexa fişei de înscriere fără a completa rubrica "nota obţinută la proba de limbă modernă" şi fără a modifica în alt mod fişa. În acest caz, candidatul nu va putea fi înscris la clase cu predare în regim bilingv a limbii moderne respective.
(4)Candidaţii care au participat la proba de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă, indiferent dacă au promovat sau nu această probă, îşi vor completa fişa de opţiuni la şcolile generale de provenienţă, în perioada prevăzută de calendarul admiterii.
(5)Nu vor putea fi înscrişi la clase cu predare a unei limbi moderne în regim bilingv decât acei candidaţi care au susţinut şi promovat proba de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă menţionată anterior. Pentru candidaţii care nu îndeplinesc condiţia de mai sus nu se iau în considerare opţiunile pentru clase cu predare a unei limbi moderne în regim bilingv, înscrise în fişă.
(6)Nota obţinută la proba de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă nu va fi inclusă în calculul mediei de admitere.
(7)În cazul în care pe ultimul loc de la clasele cu predare a unei limbi moderne în regim bilingv există candidaţi cu opţiunea exprimată pentru clasa respectivă şi care au mediile de admitere, precum şi toate mediile menţionate la art. 5 alin. (2) lit. a)-e) egale, va fi declarat admis la clasa bilingvă candidatul care a obţinut notă mai mare la proba de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă.
(8)Candidaţii pot susţine proba de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă pentru mai multe limbi moderne, în funcţie de programarea acestor teste de către inspectoratul şcolar.
(9)Candidaţii care au susţinut şi promovat proba de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă, vor putea opta, în cadrul liceului la care au fost repartizaţi, pentru clasele cu predare intensivă a unei limbi moderne, fără a mai susţine altă probă de verificare a cunoştinţelor de limbă.
(10)Dacă după repartizarea la clasele cu predare în regim intensiv a unei limbi moderne a candidaţilor care au susţinut proba de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă, menţionată la alin. (1), mai rămân locuri libere, unităţile de învăţământ organizează o nouă probă de verificare a cunoştinţelor de limbă.