Capitolul ii - Organizarea examenului naţional de bacalaureat - Metodologie din 2005 de organizare şi desfăşurare a examenului de bacalaureat - 2006

M.Of. 834

În vigoare
Versiune de la: 15 Septembrie 2005
CAPITOLUL II:Organizarea examenului naţional de bacalaureat
Art. 7
Coordonarea pe plan naţional privind organizarea bacalaureatului este asigurată de Comisia Naţională de Bacalaureat, care se constituie în fiecare an prin ordin al ministrului şi funcţionează în Ministerul Educaţiei şi Cercetării. În fiecare judeţ şi în municipiul Bucureşti se constituie anual centre de examen, în care se desfăşoară probele scrise, orale şi, după caz, cele practice şi centre zonale de evaluare, precum şi comisii de bacalaureat judeţene/a municipiului Bucureşti, comisii de examen în centrele de examen şi în centrele zonale de evaluare, în conformitate cu prezenta metodologie.
Art. 8
(1)Comisia Naţională de Bacalaureat coordonează organizarea şi desfăşurarea acţiunilor pentru examenul de bacalaureat. Comisia Naţională de Bacalaureat se compune din:
- preşedinte: secretarul de stat pentru învăţământ preuniversitar;
- vicepreşedinţi: directorul general al Direcţiei Generale învăţământ Preuniversitar, directorul general al Direcţiei Generale învăţământ în Limbile Minorităţilor, directorul general al Direcţiei Generale învăţământ Superior, directorul Serviciului Naţional de Evaluare şi Examinare;
- secretar: un specialist din cadrul Serviciului Naţional de Evaluare şi Examinare;
- 5-9 membri: directori, şefi de serviciu, inspectori de specialitate din Ministerul Educaţiei şi Cercetării, specialişti din cadrul Serviciului Naţional de Evaluare şi Examinare, profesori din învăţământul preuniversitar;
(2)Componenţa nominală a acestei comisii se aprobă anual, prin ordin al ministrului Educaţiei şi Cercetării.
Art. 9
Comisia Naţională de Bacalaureat are următoarele atribuţii:
(1)publică, la începutul anului şcolar, calendarul şi metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului de bacalaureat, lista disciplinelor de examen, în funcţie de filieră, profil, specializare, precum şi programele de examen;
(2)aprobă lista centrelor de examen şi de evaluare pentru examenul de bacalaureat, pe baza propunerilor comisiilor judeţene/a municipiului Bucureşti;
(3)instruieşte preşedinţii comisiilor judeţene/a municipiului Bucureşti de bacalaureat;
(4)primeşte de la fiecare inspectorat şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti necesarul de subiecte, centralizat pe judeţ;
(5)selectează şi numeşte, prin ordin al ministrului, preşedinţii comisiilor de bacalaureat, pe baza propunerilor instituţiilor de învăţământ superior şi a convenţiilor civile semnate de către candidaţii pentru funcţia de preşedinte de comisie de bacalaureat;
(6)în situaţii deosebite, poate decide, la propunerea comisiilor judeţene de bacalaureat sau la propunerea delegatului Comisiei Naţionale, înlocuirea unor preşedinţi de comisie;
(7)coordonează şi răspunde de elaborarea subiectelor pentru probele orale şi stabileşte o grilă orientativă de evaluare a acestora:
(8)coordonează şi asigură elaborarea unui număr de variante de subiecte pentru probele scrise, a baremelor de evaluare corespunzătoare, folosind şi propuneri ale inspectorilor şi ale profesorilor din ţară; din variantele elaborate se vor extrage, prin tragere la sorţi, subiectul de examen şi subiectul de rezervă;
(9)coordonează multiplicarea subiectelor, în funcţie de numărul centrelor de examen şi de necesarul de subiecte comunicat de judeţe:
(10)decide, în cazuri deosebite, folosirea subiectelor de rezervă;
(11)controlează şi îndrumă acţiunile privind organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat;
(12)controlează modul în care îşi desfăşoară activitatea comisiile judeţene de bacalaureat, comisiile de contestaţii, comisiile de examen din centrele de bacalaureat;
(13)poate decide evaluarea lucrărilor dintr-un judeţ în alt judeţ;
(14)stabileşte judeţele în care se organizează centre regionale de contestaţii şi modul de arondare a judeţelor la aceste centre;
(15)analizează desfăşurarea şi rezultatele examenului naţional de bacalaureat, pe baza rapoartelor elaborate de comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti şi prezintă concluziile conducerii Ministerului Educaţiei şi Cercetării;
(16)propune ministrului Educaţiei şi Cercetării eventualele modificări în modul de organizare şi desfăşurare a examenului naţional de bacalaureat;
(17)decide reevaluarea unor lucrări, în perioada desfăşurării examenului sau ulterior, dar nu mai târziu de un an de la desfăşurarea examenului;
(18)Comisia Naţională de Bacalaureat nu se ocupă de soluţionarea contestaţiilor referitoare la notele obţinute de candidaţi la probele de examen.
Art. 10
Comisia Naţională de Bacalaureat (CNB) poate delega, pe o perioadă limitată de timp, reprezentanţi pe lângă comisiile judeţene de bacalaureat/a municipiului Bucureşti. Delegatul CNB are următoarele atribuţii:
(1)controlează respectarea prezentei metodologii de către comisia judeţeană de bacalaureat şi de către comisia de contestaţii, inspectează centrele de examen şi de evaluare, verificând modul de cunoaştere şi de respectare a metodologiei de organizare şi desfăşurare a examenului de bacalaureat;
(2)consiliază comisiile judeţene de bacalaureat şi comisiile de contestaţii, comisiile din centrele de examen şi de evaluare, în privinţa organizării şi desfăşurării examenului de bacalaureat;
(3)propune comisiei judeţene sau Comisiei Naţionale - atunci când constată abateri de la metodologie - schimbări în componenţa comisiilor (supraveghetori, examinatori/evaluatori, membri, secretari, vicepreşedinţi, preşedinţi);
(4)verifică numărul de subiecte comandat de comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti, respectiv numărul de subiecte folosit în cadrul judeţului;
(5)în cazul în care constată disfuncţii serioase în organizarea examenului de bacalaureat, reprezentantul CNB poate propune comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti sau Comisiei Naţionale măsuri de sancţionare a cadrelor didactice în cauză, conform Statutului personalului didactic, sau suspendarea posibilităţii de a se organiza în anul şcolar următor centru de bacalaureat în unitatea şcolară respectivă;
(6)în situaţii deosebite, poate propune comisiei judeţene de bacalaureat (a municipiului Bucureşti) sau Comisiei Naţionale reevaluarea unor lucrări;
(7)analizează şi interpretează toate datele obţinute şi informează în scris Comisia Naţională de Bacalaureat.
Art. 11
(1)Comisiile de bacalaureat judeţene/a municipiului Bucureşti se compun din:
- preşedinte - inspectorul şcolar general;
- vicepreşedinte un inspector general adjunct sau un inspector şcolar de specialitate;
- 1-2 secretari - inspectori şcolari de specialitate, directori;
- 5 membri - inspectori şcolari de specialitate, directori de liceu, informaticieni, cadre didactice etc.
(2)Componenţa nominală a acestor comisii se stabileşte, până la data de 31 martie, prin decizie a inspectorului şcolar general şi se transmite la Ministerul Educaţiei şi Cercetării, la Direcţia Generală învăţământ Preuniversitar, spre informare.
(3)Din comisiile judeţene de bacalaureat aflate în judeţele în care există candidaţi care vor susţine probe în limbile minorităţilor naţionale, va face parte cel puţin un cadru didactic aparţinând minorităţilor naţionale respective.
Art. 12
Comisiile de bacalaureat judeţene/a municipiului Bucureşti au următoarele atribuţii:
(1)nominalizează, până la data de 15 aprilie, centrele de examen, unităţile şcolare arondate acestora, precum şi centrele zonale de evaluare;
(2)transmit Comisiei Naţionale de Bacalaureat, în scris, la Direcţia Generală învăţământ Preuniversitar şi în format electronic la Serviciul Naţional de Evaluare şi Examinare, spre aprobare, lista centrelor de examen şi a centrelor de evaluare din judeţ (municipiul Bucureşti), până la data de 15 aprilie, pentru prima sesiune şi până la data de 25 iulie, pentru a doua sesiune;
(3)transmit, pentru Comisia Naţională de Bacalaureat, în scris, la Direcţia Generală învăţământ Preuniversitar şi în format electronic, la Direcţia Informatizare, Statistică şi Personal, lista cuprinzând propunerile de cadre didactice din rândul cărora Comisia Naţională va desemna vicepreşedinţii comisiilor de bacalaureat; lista va fi transmisă până la data de 1 mai, pentru prima sesiune şi până la data de 25 iulie, pentru a doua sesiune de examen;
(4)transmit în scris şi în format electronic, pentru Comisia Naţională de Bacalaureat, la Serviciul Naţional de Evaluare şi Examinare, necesarul de subiecte, până la data de 15 aprilie, pentru prima sesiune şi până la data de 25 iulie, pentru a doua sesiune de examen;
(5)răspund de organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat pe tot teritoriul judeţului/municipiului Bucureşti;
(6)pot decide asupra organizării de centre de examen fie pe grupuri de licee, fie pe filiere, profiluri, specializări;
(7)iau măsuri de rezolvare a problemelor de finanţare a acţiunilor legate de organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat;
(8)iau măsuri pentru dotarea centrelor de examen şi de evaluare pentru bacalaureat cu logistica necesară pentru buna desfăşurare a examenului şi a evaluării (copiatoare în stare de funcţionare, care să permită multiplicarea subiectelor de examen pentru fiecare candidat, calculatoare pentru elaborarea listelor cu rezultate şi a altor documente necesare comisiei, televizor sau radio, telefon, fax etc.);
(9)desemnează reprezentanţi ai comisiei judeţene care pot controla desfăşurarea examenului în centrele de bacalaureat;
(10)se adresează, în scris, inspectoratelor judeţene de sănătate pentru a asigura prezenţa personalului medical în fiecare centru în care se susţin probe în cadrul examenului de bacalaureat;
(11)se adresează, în scris, organelor Ministerului Administraţiei şi Internelor, de poliţie şi jandarmerie, de la nivel judeţean, pentru a asigura prezenţa poliţiştilor sau a jandarmilor la sediul comisiei judeţene de bacalaureat şi la centrele de bacalaureat, pentru paza subiectelor şi a lucrărilor scrise, pentru păstrarea ordinii publice la centrele de examen şi de evaluare. Prezenţa acestora va fi solicitată şi în timpul transportului lucrărilor scrise de la centrele de examen la cele de evaluare şi invers, sau de la centrele zonale de evaluare la centrele de contestaţii şi invers.;
(12)numesc profesorii examinatori/evaluatori, supraveghetorii, vicepreşedinţii, secretarii, informaticienii şi membrii comisiilor de bacalaureat;
(13)stabilesc fişa de atribuţii pentru preşedinţi, vicepreşedinţi, secretari, membrii comisiilor de bacalaureat, supraveghetori şi pentru profesorii examinatori/evaluatori;
(14)realizează instruirea preşedinţilor comisiilor din centrele de examen, cu cel mult 48 ore înaintea primei probe a examenului de bacalaureat; pentru preşedinţii comisiilor din centrele zonale de evaluare, instruirea se face cu cel mult 48 de ore înaintea primei probe scrise;
(15)asigură confecţionarea ştampilelor tip pentru examenul de bacalaureat şi stabilesc modelul fişei individuale a candidatului pentru consemnarea rezultatelor la examinarea orală şi la probele practice. Se vor confecţiona două tipuri de ştampile care vor avea următorul conţinut:
a.ştampila pentru centrele de examen: "Bacalaureat 2006 C.E.";
b.ştampila pentru centrele zonale de evaluare: "Bacalaureat 2006 C.Z.E";
Ştampilele nu vor fi numerotate.
În situaţia în care un centru de examen are organizată o subcomisie într-o altă localitate, se va confecţiona o ştampilă separată pentru subcomisia respectivă.
(16)preiau, în deplină siguranţă, de la Serviciul Naţional de Evaluare şi Examinare, prin doi membri ai comisiei de bacalaureat judeţene/a municipiului Bucureşti, pe bază de delegaţie nominală, semnată de inspectorul şcolar general, subiectele pentru probele scrise şi baremele de evaluare şi de notare;
(17)asigură, în urma nominalizării de către Comisia Naţională de Bacalaureat a judeţului respectiv, traducerea subiectelor de examen în limbile minorităţilor naţionale, pentru acele discipline care au fost studiate în respectiva limbă. Pentru ca traducerea să se facă în timp cât mai scurt, asigură un număr corespunzător de cadre didactice care efectuează traducerea;
(18)păstrează, în deplină siguranţă, subiectele şi baremele de evaluare şi transmit subiectele de examen comisiilor de bacalaureat din centrele de examen, cu cel mult 24 de ore înaintea fiecărei probe scrise;
(19)distribuie baremele de evaluare şi de notare comisiilor din centrele zonale de evaluare, în dimineaţa fiecărei probe scrise;
(20)controlează modul de organizare şi desfăşurare a examenului naţional de bacalaureat în centrele de examen şi de evaluare din judeţ, respectiv din municipiul Bucureşti;
(21)efectuează, dacă este cazul, schimbări ale vicepreşedinţilor, membrilor, profesorilor examinatori/evaluatori, secretarilor şi profesorilor supraveghetori care fac parte din comisiile din centrele de examen sau din centrele zonale de evaluare. Aceste schimbări vor fi aduse la cunoştinţa Comisiei Naţionale de Bacalaureat. Pot propune Comisiei Naţionale, în cazuri deosebite, schimbarea unor preşedinţi de comisie;
(22)pot decide reevaluarea unor lucrări, în perioada desfăşurării examenului sau ulterior şi informează Comisia Naţională de Bacalaureat despre rezultatele acestor reevaluări;
(23)sesizează imediat Comisiei Naţionale de Bacalaureat orice situaţie deosebită, a cărei rezolvare nu este prevăzută în metodologie şi solicită, atunci când este cazul, subiecte de rezervă;
(24)pot decide, în funcţie de condiţiile meteorologice, schimbarea orarului probei practice de educaţie fizică, pentru a asigura desfăşurarea ei în condiţii optime şi a proteja sănătatea candidaţilor; această schimbare poate însemna inclusiv prelungirea cu o zi a probei practice de educaţie fizică;
(25)transmit zilnic Comisiei Naţionale de Bacalaureat, date legate de numărul de candidaţi prezenţi, numărul de candidaţi eliminaţi şi situaţiile speciale din ziua respectivă;
(26)organizează, în funcţie de solicitarea Comisiei Naţionale de Bacalaureat, centre judeţene sau centre regionale de contestaţii şi numesc comisiile de contestaţii pentru aceste centre;
(27)organizează transportul lucrărilor scrise de la centrele de examen la centrele zonale de evaluare şi invers şi răspund de securitatea acestora, de la preluarea lor de la una din comisii, până la predarea lor către cealaltă comisie;
(28)primesc lucrările scrise contestate de la comisiile din centrele de evaluare şi organizează transportul lor, în deplină securitate la şi de la comisia din centrul judeţean sau regional de contestaţii, desemnat de Comisia Naţională de Bacalaureat;
(29)primesc lucrările scrise reevaluate de comisia de contestaţii şi le transmit comisiilor din centrele de evaluare;
(30)primesc, de la comisiile de bacalaureat din centrele de examen, rapoarte analitice detaliate şi transmit Serviciului Naţional de Evaluare şi Examinare datele parţiale ale examenului de bacalaureat, o dată cu încheierea fiecărei probe orale astfel: număr de candidaţi înscrişi pentru susţinerea probei, număr de candidaţi prezentaţi, număr de candidaţi eliminaţi din examen, număr de candidaţi admişi, număr de candidaţi respinşi, procent de promovabilitate (din prezenţi), rezultatele pe tranşe de medii;
(31)transmit Serviciului Naţional de Evaluare şi Examinare rezultatele examenului de bacalaureat imediat după afişarea acestora (atât înainte, cât şi după contestaţii) astfel: număr de candidaţi înscrişi pentru susţinerea probei, număr de candidaţi prezentaţi, număr de candidaţi eliminaţi din examen, număr de candidaţi respinşi, număr de candidaţi promovaţi, procentul de promovabilitate (din prezenţi) şi repartiţia acestora pe tranşe de medii;
(32)elaborează şi transmit Comisiei Naţionale de Bacalaureat, la Serviciul Naţional de Evaluare şi Examinare şi la Direcţia Generală învăţământ Preuniversitar, în termen de 10 zile de la încheierea sesiunii respective a bacalaureatului, raportul cu privire la rezultatele examenului.
Art. 13
(1)Se stabilesc două tipuri de centre de bacalaureat: centrele de examen, în care se desfăşoară probele scrise, orale şi, după caz, cele practice ale examenului, şi centre zonale de evaluare. În fiecare centru de bacalaureat (de examen şi de evaluare) se organizează câte o comisie de bacalaureat, coordonată de un preşedinte numit de Ministerul Educaţiei şi Cercetării prin ordin al ministrului.
(2)Comisiile de bacalaureat din centrele de examen se compun din:
- preşedinte un cadru didactic universitar de predare, având titlul ştiinţific de doctor, numit prin ordin al ministrului;
- vicepreşedinte - un inspector şcolar, un director sau un profesor având gradul didactic I sau II, persoane care au capacitate organizatorică recunoscută;
- secretar - un cadru didactic. Pentru funcţia de secretar vor fi propuse cu precădere persoane care au competenţe în operarea pe calculator;
- un informatician sau un cadru didactic având competenţe de nivel avansat în operarea pe calculator, care va gestiona baza de date din centru;
- membri - 1-5 profesori având gradul didactic I sau II, persoane care au capacitate organizatorică recunoscută şi competenţe în operarea pe calculator;
- supraveghetori - câte doi supraveghetori, cadre didactice de altă specialitate decât cea la care se susţine proba, pentru fiecare sală în care se desfăşoară probe scrise de examen;
- profesori examinatori - câte doi profesori examinatori pentru fiecare disciplină de examen la care se susţin probe orale sau practice. Subcomisia de examen la disciplina educaţie fizică şi sport este formată din 4 cadre didactice. Stabilirea numărului de profesori examinatori se va face astfel încât fiecare grupă de doi, respectiv patru (în cazul educaţiei fizice şi sportului) profesori să examineze, de regulă, 100 de candidaţi.
(3)Comisiile din centrele zonale de evaluare au aceeaşi structură, cu excepţia supraveghetorilor şi a profesorilor examinatori, care se înlocuiesc cu:
- profesori evaluatori pentru fiecare disciplină de examen la care se desfăşoară probe scrise. Numărul profesorilor evaluatori din fiecare centru de evaluare, pe discipline, va fi stabilit în funcţie de numărul lucrărilor scrise care trebuie evaluate în centrul respectiv, prevăzând, de regulă, 100 de lucrări pentru fiecare pereche de profesori evaluatori.
În funcţie de numărul de lucrări, în centrul zonal de evaluare, pot fi propuşi mai mulţi vicepreşedinţi şi secretari în comisie.
(4)Preşedinţii comisiilor de bacalaureat vor fi propuşi de către universităţi din rândul cadrelor didactice având titlul de doctor, recunoscute prin probitate şi competenţă profesională. Se va ţine cont de starea de sănătate a acestora, precum şi de calendarul activităţilor desfăşurate în cadrul examenului, fapt care presupune prezenţa şi activitatea preşedinţilor pe întreg parcursul zilei în centrul de bacalaureat. La selectarea preşedinţilor comisiilor, Comisia Naţională de Bacalaureat va ţine cont de activitatea desfăşurată în calitate de preşedinte de comisie de bacalaureat, în sesiunile anterioare ale examenului.
(5)Vicepreşedinţii, secretarii, membrii comisiilor din centrele de examen, supraveghetorii, profesorii examinatori/evaluatori vor fi selecţionaţi din alte unităţi şcolare decât cele din care provin candidaţii arondaţi centrelor. Aceeaşi prevedere este valabilă şi pentru centrele de evaluare, exceptând situaţia în care, în judeţ, este organizat un singur centru de evaluare sau în care specializarea respectivă se predă într-o singură unitate şcolară din judeţ. În acest caz, dacă nu se poate altfel, profesorii pot fi selecţionaţi şi din şcolile arondate la centrul de examen, dintre cei care nu au predat la clasa a XII-a în anul şcolar respectiv;
(6)Lista profesorilor examinatori/evaluatori cuprinde profesori de specialitate care predau la liceu, având, de regulă, gradul didactic I sau II. În situaţii excepţionale, despre care va fi informată comisia naţională, pot fi numiţi ca profesori examinatori/evaluatori şi profesori ce predau la gimnaziu, având gradul didactic I sau II, care vor evalua în echipă cu un profesor de liceu.
(7)Comisia de bacalaureat judeţeană/a municipiului Bucureşti stabileşte, prin tragere la sorţi, cadrele didactice care fac parte din comisiile din centrele de examen sau de evaluare, cu excepţia preşedinţilor. Tragerea la sorţi se va efectua, în fiecare judeţ, cu cel mult 48 de ore înainte de începerea examenului, în şedinţă publică, din lista aprobată de comisia judeţeană de bacalaureat, urmând ca inspectorul şcolar general să emită decizii scrise. Această listă se alcătuieşte la nivel judeţean, pe baza listelor transmise de licee, cuprinzând numele profesorilor care doresc să participe la examenul de bacalaureat şi care în sesiunile anterioare au respectat prevederile metodologiei de organizare şi desfăşurare a examenului. Aceste propuneri vor fi transmise inspectoratelor şcolare până la data de 15 aprilie, pentru prima sesiune şi până la data de 15 iulie, pentru a doua sesiune de examen. Comisiile de bacalaureat judeţene/a municipiului Bucureşti aprobă lista profesorilor care vor participa la tragerea la sorţi cu cel puţin două săptămâni înainte de începerea examenului. Lista aprobată va cuprinde cadre didactice cu prestanţă şi autoritate profesională şi morală.
(8)Tragerea la sorţi se efectuează în şedinţă publică. Repartizarea pe comisii a cadrelor didactice se consemnează într-un proces-verbal, în care se vor menţiona şi persoanele aparţinând societăţii civile care au participat la şedinţa publică de tragere la sorţi.
(9)Informaticienii care fac parte din comisiile de bacalaureat, conform alin. (2), vor fi nominalizaţi de comisia judeţeană, cel mai târziu până la data de 15 aprilie, de preferinţă dintre cadrele didactice de specialitate/informaticienii din unitatea de învăţământ în care se organizează centrul de examen, respectiv centrul de evaluare. Persoanele nominalizate dau declaraţii pe propria răspundere că nu au rude sau soţul/soţia în examen şi că nu vor face publice datele legate de examenul de bacalaureat.
(10)Nu vor fi numite în comisiile de bacalaureat şi nu vor primi nici o sarcină legată de examen persoanele care au rude sau soţul/soţia în rândul candidaţilor. Toţi membrii comisiilor de bacalaureat vor da declaraţii scrise în acest sens, declaraţii care vor fi păstrate alături de celelalte documente de examen.
(11)În vederea respectării prevederilor din prezenta metodologie şi pentru asigurarea corectitudinii desfăşurării examenului de bacalaureat, preşedinţii comisiilor din centrele de bacalaureat vor solicita declaraţii scrise de la fiecare membru al comisiei. În declaraţia-tip, cadrul didactic precizează că nu are rude sau soţul/soţia în rândul candidaţilor şi îşi asumă responsabilitatea pentru respectarea întocmai a prevederilor legale. De asemenea, declaraţia cadrului didactic cuprinde menţiunea că, în cazul constatării unor nereguli în activitatea sa din cadrul comisiei de bacalaureat, ştie că se vor lua măsuri de sancţionare, care pot merge până la excluderea din învăţământ.
Art. 14
(1)Numărul candidaţilor înscrişi într-o comisie de examen va fi decis ţinând cont de desfăşurarea în condiţii optime a examenului şi va fi cuprins între 250 şi 450. În cazuri excepţionale, bine motivate, se pot organiza şi centre de examen cu mai puţin de 250 sau mai mult de 450 de elevi, cu aprobarea Comisiei Naţionale de Bacalaureat.
(2)Pentru centrele de examen care au arondate unităţi de învăţământ situate la distanţă mare de centru, se pot organiza subcomisii, având un efectiv de cel puţin 75 de candidaţi, care îşi pot desfăşura activitatea în altă locaţie sau chiar în altă localitate decât cea în care îşi are sediul centrul de examen. Pentru aceste subcomisii, ca şi pentru situaţiile în care o parte din candidaţi susţin proba în alt local decât cel în care îşi are sediul centrul de examen, va fi desemnat cel puţin un membru al comisiei de examen care se va afla la locul desfăşurării probei, pe toată durata acesteia. Alături de acesta, va fi delegat, pe toată perioada desfăşurării examenului, şi un membru al comisiei judeţene de bacalaureat.
(3)Centrele zonale de evaluare se organizează pentru minimum 750 de candidaţi.
(4)Organizarea de comisii, subcomisii sau centre zonale de evaluare sub sau peste efectivul prevăzut de prezenta metodologie nu se poate face decât în cazuri foarte bine justificate, cu aprobarea Comisiei Naţionale de Bacalaureat.
(5)În a doua sesiune a examenului de bacalaureat, în cazul în care numărul total de candidaţi pe judeţ este mai mic decât 250, respectiv 750, comisia judeţeană va organiza un singur centru de examen, respectiv de evaluare, fără a mai solicita aprobarea Comisiei Naţionale.
Art. 15
Dacă numărul candidaţilor dintr-o localitate este sub efectivul minim stabilit pentru a organiza o comisie sau o subcomisie, aceştia vor fi, de regulă, repartizaţi de către comisia judeţeană, la centre de examen din alte localităţi, la care se organizează examenul de bacalaureat. În aceste cazuri, inspectoratul şcolar judeţean este obligat să asigure, pe toată durata examenului, cazarea candidaţilor care se prezintă prima sau a doua oară la bacalaureat.
Art. 16
În cadrul comisiilor de examen se pot organiza subcomisii pe profiluri, respectiv pe specializări, eventual în funcţie de limba de predare. În fiecare comisie sau subcomisie, candidaţii sunt înscrişi în ordine alfabetică, indiferent de forma de învăţământ la care au absolvit ultima clasă învăţământ de zi, seral sau cu frecvenţă redusă.
Art. 17
În comisiile organizate pentru candidaţii aparţinând minorităţilor naţionale care au studiat în limba maternă şi care solicită susţinerea probelor de examen în limba respectivă la obiectele studiate în această limbă în liceu - vor fi numiţi profesori de specialitate care au predat disciplina respectivă în limba maternă. Comisia judeţeană va desemna un profesor de limba maternă, pentru a fi prezent la fiecare dintre probele pentru care sunt necesare traduceri, pentru a sprijini profesorii de specialitate la realizarea traducerii.
Art. 18
Atribuţiile comisiilor de bacalaureat din centrele de examen sunt următoarele:
(1)organizează şi răspund de desfăşurarea examenului de bacalaureat în centrul respectiv;
(2)preiau, sub semnătura preşedinţilor, de la directorul unităţii de învăţământ în care se află centrul de examen, documentele necesare desfăşurării examenului de bacalaureat. Conducerile unităţilor de învăţământ arondate centrului de examen răspund de corectitudinea datelor transmise, a
actelor predate, a listelor de înscriere la examenul de bacalaureat. Conducerea unităţii de învăţământ în care este organizat centrul de examen asigură condiţiile necesare organizării şi desfăşurării bacalaureatului - sălile de concurs, imprimatele pentru lucrările scrise, foto-copiatoare, fişete pentru păstrarea documentelor de bacalaureat în deplină siguranţă;
(3)verifică autenticitatea actelor, respectarea condiţiilor de participare la examen şi întocmirea listelor de înscriere;
(4)completează cataloagele de examen tipizate cu numele, iniţiala tatălui şi prenumele candidaţilor, disciplinele de examen pe care aceştia le susţin. Cataloagele de examen tipizate se completează în două exemplare identice: se numerotează şi se ştampilează fiecare pagină.
(5)repartizează candidaţii pe săli, pentru probele scrise, în ordine alfabetică, afişează listele respective, cu 24 de ore înainte de prima probă, la avizierul liceului şi pe uşile sălilor în care se desfăşoară probele; pentru probele d), e) şi f) repartizarea pe săli se va face în ordine alfabetică, ţinând cont de opţiunile candidaţilor pentru disciplinele de examen aprobate pentru fiecare probă;
(6)preiau, la momentul stabilit de către Comisia Naţională de bacalaureat sau de cea judeţeană/a municipiului Bucureşti, sub semnătura preşedintelui şi a celui de al doilea delegat al comisiei, subiectele şi baremele de evaluare, pe care le păstrează în condiţii de securitate deplină, la sediul unităţii de învăţământ în care se găseşte centrul de examen, în case de fier sau în fişete metalice sigilate. Comisiile vor respecta prevederile metodologiei în ceea ce priveşte păstrarea secretă a subiectelor şi a baremelor de evaluare, deschiderea acestora şi resigilarea lor;
(7)sesizează imediat comisiei judeţene orice situaţie deosebită apărută în timpul desfăşurării examenului şi solicită, dacă este cazul subiecte de rezervă;
(8)stabilesc, prin tragere la sorţi, în dimineaţa fiecărei probe, repartizarea pe săli a cadrelor didactice supraveghetoare;
(9)instruiesc cadrele didactice care asigură supravegherea în sălile de examen;
(10)multiplică, pentru fiecare candidat, subiectul pentru proba scrisă, imediat după extragerea variantei de examen, sigilând apoi plicul care conţine originalul;
(11)distribuie candidaţilor subiectele multiplicate pentru probele scrise;
(12)controlează, îndrumă şi asigură organizarea şi desfăşurarea corespunzătoare a probelor scrise;
(13)controlează şi îndrumă activitatea tuturor persoanelor din centru care au sarcini privind organizarea şi desfăşurarea bacalaureatului;
(14)iau măsuri pentru ca în spaţiile în care îşi desfăşoară activitatea comisia de bacalaureat sau se desfăşoară probele scrise de examen să nu pătrundă persoane străine, neautorizate de comisia judeţeană, de Comisia Naţională de Bacalaureat sau neprevăzute de prezenta metodologie;
(15)alcătuiesc şi afişează lista alfabetică a candidaţilor pentru probele orale şi practice, cu precizarea orei la care trebuie să se prezinte candidaţii;
(16)examinează candidaţii la probele orale şi la cele practice; trec nota la fiecare probă orală sau practică în fişa individuală a candidatului, imediat după susţinerea acesteia;
(17)afişează zilnic rezultatele la probele orale şi la cele practice, precum şi rezultatele finale, la încheierea evaluării tuturor lucrărilor scrise;
(18)transcriu în catalog notele la probele orale şi practice;
(19)transcriu în catalog notele obţinute la probele pe care candidaţii le-au susţinut în sesiunile anterioare şi pentru care aceştia au solicitat recunoaşterea în sesiunea respectivă, conform art. 3, din prezenta metodologie. Transcrierea în catalog a acestor note se face pe baza adeverinţelor depuse de candidaţi la înscriere. Adeverinţele rămân anexă la cataloagele de examen şi se păstrează permanent, ca şi acestea. Notele recunoscute din sesiunile anterioare se marchează în catalog cu un asterisc şi se va preciza, ca notă de subsol, că au fost obţinute în sesiunile anterioare;
(20)asigură, prin preşedinte, însoţit de vicepreşedinte, de secretar sau de un membru al comisiei, transportul în deplină siguranţă şi predarea, cu proces-verbal, la centrele zonale de evaluare, a lucrărilor scrise şi a cataloagelor de examen, completate cu numele candidaţilor şi denumirea probelor susţinute de aceştia. Pentru fiecare disciplină şi tip de subiect, pentru care s-a susţinut probă scrisă în centrul respectiv de examen, se asigură pentru centrul zonal de evaluare o copie a subiectului;
(21)preiau, de la centrele zonale de evaluare, cu ocazia predării lucrărilor scrise, baremele de evaluare şi de notare şi le afişează la întoarcerea în centrul de examen;
(22)primesc de la centrele zonale de evaluare, cu proces-verbal, prin preşedinte şi vicepreşedinte, secretar sau un membru al comisiei din centrul de examen, cataloagele completate cu notele obţinute de candidaţi, asigurând transportul acestora, în deplină siguranţă, la centrul de examen;
(23)afişează listele cu rezultatele obţinute de candidaţi, după primirea acestora de la centrele zonale de evaluare;
(24)primesc eventualele contestaţii la probele scrise;
(25)transmit comisiilor din centrele zonale de evaluare cererile candidaţilor care contestă notele obţinute la evaluarea iniţială;
(26)afişează rezultatele definitive, după rezolvarea contestaţiilor la comisia de contestaţii;
(27)întocmesc extrase din catalog, care cuprind situaţia la examen a candidaţilor proveniţi de la alte licee decât cel în care este organizat centrul de examen, şi le transmit liceelor respective, în vederea completării diplomelor de bacalaureat;
(28)elaborează şi transmit comisiilor judeţene, în termen de 4 zile de la încheierea respectivei sesiuni de examen, rapoarte privind organizarea şi desfăşurarea acestuia;
(29)predau directorului unităţii de învăţământ în care s-a organizat centrul de examen, cu proces-verbal, cataloagele şi celelalte documente întocmite pentru organizarea examenului.
Art. 19
Atribuţiile comisiilor de bacalaureat din centrele zonale de evaluare sunt următoarele:
(1)preiau plicurile cu baremele de evaluare şi de notare de la comisia judeţeană de bacalaureat, prin preşedinte, însoţit de vicepreşedinte, secretar sau un alt membru al comisiei, şi le păstrează în condiţii de securitate deplină, la sediul unităţii de învăţământ în care se găseşte centrul de evaluare, în case de fier sau în fişete metalice sigilate;
(2)primesc, în zilele în care se susţin probe scrise, prin proces-verbal semnat de preşedinte şi de un vicepreşedinte, secretar sau membru, lucrările scrise aduse de delegaţii de la fiecare centru de examen arondat, spre a fi evaluate, şi predau acestora baremele de evaluare şi de notare, pentru a fi afişate în centrul de examen;
(3)răspund de securitatea lucrărilor scrise, pe perioada în care acestea se află în centrul de evaluare;
(4)evaluează lucrările scrise, respectând baremul de evaluare şi de notare;
(5)calculează şi trec pe lucrări notele celor doi evaluatori şi nota finală;
(6)transcriu în cataloage notele la fiecare probă scrisă, pentru fiecare candidat arondat centrului;
(7)calculează mediile generale şi le trec în cataloagele de examen;
(8)predau, prin preşedinte şi vicepreşedinţi, cu proces-verbal, cataloagele de examen completate şi semnate de profesorii evaluatori, către delegaţii centrului de examen;
(9)primesc, de la delegaţii centrelor de examen arondate centrului de evaluare, cererile candidaţilor care contestă notele obţinute la evaluarea iniţială;
(10)transmit către comisia judeţeană de bacalaureat, în deplină siguranţă, lucrările scrise sigilate, ale căror note iniţiale au fost contestate;
(11)primesc, de la comisia judeţeană de bacalaureat, lucrările scrise care au fost reevaluate de comisia de contestaţii şi o copie de pe procesul-verbal cuprinzând deciziile acesteia;
(12)predau cu proces-verbal, prin preşedinte şi vicepreşedinţi, lucrările scrise, borderourile de evaluare originale şi celelalte documente de examen, către directorul unităţii de învăţământ în care s-a organizat centrul zonal de evaluare.