Capitolul viii - Dispoziţii finale - Metodologie din 2002 de organizare si desfasurare a examenelor de absolvire a invatamantului profesional si postliceal

M.Of. 257

În vigoare
Versiune de la: 14 Aprilie 2003
CAPITOLUL VIII:Dispoziţii finale
Art. 50
Comisiile de examinare şi comisiile de evaluare judeţene/a municipiului Bucureşti au obligaţia să informeze telefonic şi în cel mai scurt timp Comisia naţională de evaluare şi certificare cu privire la neregulile apărute în organizarea şi desfăşurarea examenelor de absolvire.
Art. 51
(1)Toate documentele şi lucrările scrise din cadrul centrelor de examen se păstrează în arhiva acestora timp de 3 ani, cu excepţia cataloagelor, care se păstrează permanent.
(2)Plicurile care se deschid la comisiile de examinare poartă pe ele semnăturile preşedintelui, vicepreşedintelui şi ale membrilor comisiei de examinare, ora şi data deschiderii; acestea se ştampilează şi se păstrează timp de 2 ani în arhiva centrului de examen.
Art. 52
(1)Raportul CJE privind rezultatele examenelor de absolvire a învăţământului profesional şi postliceal se transmite, prin delegat sau prin poştă, la Ministerul Educaţiei şi Cercetării - Direcţia generală pentru învăţământ preuniversitar, în două exemplare, în termen de 15 zile de la afişarea rezultatelor.
(2)Raportul prevăzut la alin. (1) se întocmeşte atât pentru învăţământul de stat, cât şi pentru cel particular, după modelul prevăzut în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezenta metodologie.
(3)Raportul CJE pentru învăţământul postliceal, domeniul sanitar, se transmite şi direcţiei judeţene de sănătate publică şi organizaţiei Ordinul Asistenţilor Medicali din România.
Art. 53
(1)Inspectoratele şcolare întocmesc un raport cu privire la organizarea şi desfăşurarea examenelor de absolvire a învăţământului profesional şi postliceal din anul în curs, care se trimite, în copie, şi la Ministerul Educaţiei şi Cercetării - Direcţia generală pentru învăţământ preuniversitar până la data de 1 septembrie. Un exemplar al raportului anual se trimite şi tuturor unităţilor de învăţământ din judeţ.
(2)Raportul cuprinde informaţii privitoare la monitorizarea desfăşurării examenelor de absolvire, date despre eşantioanele de lucrări recorectate la decizia CNEC sau CJE, sancţiunile aplicate persoanelor implicate în organizarea şi desfăşurarea acestora, precum şi numele acestora, cadrele didactice cărora CJE le-a retras dreptul de a participa la examenele de absolvire etc.
(3)În vederea întocmirii raportului prevăzut la alin. (2), numărul minim de lucrări recorectate este de 10 % pentru fiecare domeniu de pregătire de bază/specializare, criteriile de selectare a lucrărilor fiind stabilite de CJE. Coordonarea recorectării lucrărilor selectate se asigură de inspectorii şcolari de specialitate. După finalizarea recorectării aceştia prezintă inspectorului şcolar general concluzii scrise cu privire la desfăşurarea acesteia. În urma recorectării inspectorul şcolar general poate decide, în situaţii bine justificate, aplicarea de sancţiuni, conform Statutului personalului didactic şi prezentei metodologii.
Art. 54
(1)Respectarea prezentei metodologii este obligatorie pentru toate persoanele implicate în organizarea şi desfăşurarea examenelor de absolvire a învăţământului profesional şi postliceal.
(2)Încălcarea dispoziţiilor prezentei metodologii se sancţionează astfel:
a)candidaţii care, în timpul desfăşurării probelor de examen, introduc în sălile de examen materiale ajutătoare sau mijloace electronice, care sunt surprinşi copiind ori transmiţând soluţii ale subiectelor sunt eliminaţi din examen, pierzând sesiunea respectivă;
b)cadrele didactice care, în timpul supravegherii candidaţilor, furnizează soluţiile problemelor, înlocuiesc lucrări, falsifică lucrări sau au manifestări care atestă neglijenţă în îndeplinirea atribuţiilor de supraveghetor, precum tolerarea unor acţiuni sau intenţii de fraudă ale candidaţilor, părăsirea nejustificată a sălii de examen, transcrierea subiectelor pe tablă cu erori etc., se sancţionează, după caz, material, disciplinar, contravenţional sau penal;
c)profesorii corectori care săvârşesc fapte, precum înlocuiri de lucrări, falsificări de lucrări, modificări de note etc., sau manifestă neglijenţă în îndeplinirea sarcinilor ce le revin în calitate de membru în comisia de examinare se sancţionează conform prevederilor lit. b).
(3)Cadrele didactice sancţionate conform dispoziţiilor alin. (2) nu mai pot participa la examenele de absolvire din sesiunile următoare, ca membri în comisiile prevăzute de prezenta metodologie.
(4)Constatarea de nereguli grave sau repetate în desfăşurarea activităţii uneia dintre comisiile prevăzute de prezenta metodologie atrage diminuarea cu 20-70 % a indemnizaţiei vicepreşedintelui şi a preşedintelui acesteia.
Art. 55
Candidaţii care au fost înscrişi la examenele de absolvire fără a îndeplini condiţiile legale de înscriere la acestea sau care au beneficiat de părtinire frauduloasă sunt eliminaţi din examen, pierzând sesiunea respectivă, sau, după caz, acestora li se anulează actele de studii obţinute fraudulos.
Art. 56
(1)Examenele de absolvire din unităţile de învăţământ care şcolarizează elevi cu deficienţe de toate categoriile se organizează şi se desfăşoară cu respectarea următoarelor dispoziţii speciale:
a)vicepreşedintele comisiei de examinare este un profesor cu specialitatea psihopedagogie specială, pedagogie, psihologie sau, în lipsa acestuia, un profesor de specialitate pentru pregătirea de bază şi în meserie, având cel puţin gradul didactic II;
b)comisiile de examinare asigură condiţii de egalizare a şanselor pentru candidaţii cu deficienţe, prin adaptarea procedurilor de examinare la probele de concurs, în funcţie de particularităţile individuale şi de cele specifice deficienţei respective. Exemple de adaptare a procedurilor de examinare la deficienţele elevilor sunt prevăzute în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezenta metodologie.
(2)Candidaţii cu deficienţe din unităţile de învăţământ de masă pot beneficia, după caz, de dispoziţiile prevăzute la alin. (1), pe baza certificatului de persoană cu handicap sau a unei adeverinţe medicale. În cazul în care nu se pot asigura condiţii de egalizare a şanselor, candidaţii sunt orientaţi spre comisia de examinare dintr-o unitate de învăţământ special.
(3)În situaţii excepţionale, pentru elevii imobilizaţi la pat, temporar sau definitiv, CJE poate organiza, la cererea acestora şi pe baza unui document medical care să ateste imposibilitatea deplasării, susţinerea probelor la locul imobilizării, simultan cu toţi candidaţii din ţară; de aceleaşi reguli beneficiază şi absolvenţii cu deficienţe şcolarizaţi la domiciliu.
(4)CNEC poate aproba şi alte proceduri de susţinere a examenului de absolvire pentru candidaţii cu deficienţe/handicap, la propunerea CJE.
Art. 57
Pentru marcarea documentelor întocmite cu ocazia desfăşurării examenelor de absolvire, precum lucrări scrise, cataloage, bilete pentru proba practică, inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti confecţionează ştampile rotunde, speciale, cu înscrisul "Examen de absolvire****-CJE", care se pun la dispoziţie preşedintelui fiecărei comisii de examinare.
Art. 58
Colectarea unor fonduri materiale sau băneşti de la candidaţi, de la părinţii sau rudele acestora este interzisă. Încălcarea acestei dispoziţii atrage sancţionarea în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare.