Capitolul vii - Depunerea şi rezolvarea contestaţiilor - Metodologie din 2002 de organizare si desfasurare a examenelor de absolvire a invatamantului profesional si postliceal

M.Of. 257

În vigoare
Versiune de la: 14 Aprilie 2003
CAPITOLUL VII:Depunerea şi rezolvarea contestaţiilor
Art. 46
(1)Contestaţiile la proba scrisă se depun şi se înregistrează la centrul de examen, în ziua prevăzută în graficul de desfăşurare a examenului de absolvire. Acestea se rezolvă în două etape, astfel:
a)de comisia de examinare din centrul de examen, etapă în care nota nu poate fi modificată;
b)de comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti de contestaţii.
(2)În prima etapă de rezolvare a contestaţiilor preşedintele comisiei de examinare din centrul de examen repartizează contestaţiile de la fiecare disciplină membrilor subcomisiei pentru a recorecta lucrările.
(3)Profesorii de specialitate prezintă candidatului lucrarea în cauză, urmărind exactitatea aplicării baremelor de corectare şi notare şi precizia calculelor efectuate pentru stabilirea notei. La convorbirea cu candidaţii pot asista şi părinţii, fără dreptul de a interveni în discuţii.
(4)În cazul în care între nota contestată şi nota de la recorectare există diferenţe de notare mai mici de 0,50 puncte, concluziile sunt comunicate candidaţilor, cu argumentaţia necesară care să dovedească netemeinicia contestaţiei. Candidatul consemnează în cerere dacă îşi menţine sau îşi retrage contestaţia. În cazul în care se constată o diferenţă de cel puţin 0,50 puncte între nota iniţială şi nota de la recorectare sau în cazul în care candidaţii ale căror lucrări nu prezintă diferenţe în notare de cel puţin 0,50 puncte îşi menţin totuşi cererea de contestaţie, lucrările contestate se închid pentru a deveni secrete atât în ceea ce priveşte numele candidatului, cât şi notele acordate, după care se aplică ştampila de examen de absolvire şi se înaintează, cu baremele de corectare şi notare, prin delegat, comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti de contestaţii. În acelaşi timp se transmite un borderou în care se menţionează obiectul de studiu, numărul de ordine al lucrărilor şi numărul de pagini pentru fiecare lucrare. Secretizarea lucrărilor se va face cu acelaşi tip de hârtie, pusă la dispoziţie de comisia de evaluare judeţeană/a municipiului Bucureşti.
Art. 47
(1)Comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti de contestaţii au următoarea componenţă:
a)preşedinte - inspectorul şcolar general;
b)vicepreşedinte - inspector şcolar de specialitate;
c)1-2 secretari - inspectori şcolari, cadre didactice;
d)membri - profesori de specialitate pentru fiecare domeniu de bază/specializare.
(2)În fiecare an membrii comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti de contestaţii sunt alţi profesori decât cei din anul anterior. Alegerea profesorilor corectori se face prin tragere la sorţi, dintr-o listă de profesori recunoscuţi pentru competenţa profesională şi probitatea lor morală şi care nu au făcut parte în sesiunea respectivă din comisiile de examinare.
Art. 48
(1)Comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti de contestaţii recorectează lucrările primite şi acordă note conform baremelor pentru proba scrisă.
(2)Dacă nota acordată iniţial este mai mică sau egală cu 9,50, aceasta se modifică, prin creştere sau descreştere, dacă între nota iniţială şi nota acordată de comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti de contestaţii se va constata o diferenţă de cel puţin 0,50 puncte. Dacă diferenţa dintre cele două note este mai mică de 0,50 puncte, nota iniţială rămâne neschimbată. Dacă nota acordată iniţial este de cel puţin 9,51, atunci nota finală este nota obţinută la recorectare.
(3)În cazul în care se constată diferenţe mai mari de 1,50 puncte - în plus sau în minus - între nota iniţială şi nota de la contestaţie, inspectoratele şcolare analizează situaţia în termen de 30 de zile de la terminarea contestaţiilor, consultând profesorii corectori din ambele comisii şi iau măsuri în vederea sancţionării celor vinovaţi. Comisia naţională de evaluare şi certificare este înştiinţată de sancţiunile aplicate, până la data de 1 octombrie a anului în care s-a desfăşurat examenul.
(4)Hotărârile comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti de contestaţii se consemnează într-un proces-verbal semnat de toţi membrii acesteia.
(5)Lucrările scrise, baremele de corectare şi notare şi borderourile se restituie comisiilor de examinare împreună cu o copie de pe procesul-verbal prevăzut la alin. (4).
(6)În perioada de corectare a probelor scrise sau ulterior Comisia naţională de evaluare şi certificare poate desemna, după caz, comisii de recorectare prin sondaj a unui număr de lucrări, urmărindu-se corectitudinea respectării baremelor. CNEC poate propune inspectoratelor şcolare sancţiuni, în cazul constatării unor nereguli flagrante.
Art. 49
(1)Comisiile de examinare operează în cataloage schimbările ce se impun după aflarea rezultatelor la contestaţii, recalculează, după caz, media generală de absolvire şi rectifică în mod corespunzător rezultatul examenului.
(2)Rezultatele la contestaţii se comunică celor în drept prin afişare la avizierul centrului de examen, conform graficului.