Capitolul i - Dispoziţii generale - Metodologie-Cadru din 2025 privind înfiinţarea ''Şcolii din spital''

M.Of. 562

În vigoare
Versiune de la: 18 Iunie 2025
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale
Art. 1
Prezenta metodologie-cadru reglementează înfiinţarea "Şcolii din spital", ca formă de educaţie adaptată pentru beneficiarii primari ai sistemului de învăţământ, care au dreptul de a fi susţinuţi în conformitate cu nevoile educaţionale sau sociale, în vederea finalizării învăţământului obligatoriu.
Art. 2
În înţelesul prezentei metodologii, următorii termeni se definesc după cum urmează:
a)adaptare curriculară - corelarea conţinuturilor componentelor curriculumului naţional cu posibilităţile elevului cu cerinţe educative speciale, din perspectiva finalităţilor procesului de adaptare şi de integrare şcolară şi socială a acestuia. Aceasta se realizează de către cadrele didactice de sprijin/itinerante sau de cadrele didactice de la clasa respectivă;
b)cadru didactic monitor - cadru didactic desemnat cu organizarea şi desfăşurarea întregului proces de învăţământ din spital, cu monitorizarea parcursului educaţional al copilului/elevului, cu progresul acestuia în învăţare şi care colaborează cu şcoala de provenienţă la care acesta a fost înmatriculat înainte de spitalizare şi poate propune orice măsură educaţională în interesul copilului/elevului, corespunzător nivelului educaţional şi cu acordul părinţilor acestuia;
c)cerinţe educative speciale (CES) - necesităţi educaţionale suplimentare, complementare obiectivelor generale ale educaţiei, adaptate particularităţilor individuale şi celor caracteristice unei anumite deficienţe sau tulburări/dificultăţi de învăţare, precum şi o asistenţă complexă de natură medicală, socială şi/sau educaţională;
d)Corpul naţional al profesorilor pentru "Şcoala din spital" - o categorie de cadre didactice, care au competenţe stabilite prin regulamente, care sunt formate şi instruite special, pentru a desfăşura activităţile didactice din şcoala din spital;
e)certificatul de orientare - documentul emis de centrul judeţean de resurse şi asistenţă educaţională/Centrul Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE/CMBRAE) la cererea pentru şcolarizarea în spital şi cuprinde detaliile privind nevoile de învăţare ale elevului;
f)dosarul elevului reprezintă documente care conţin informaţii medicale, planuri de învăţare adaptate şi alte documente relevante pentru procesul de învăţământ al elevului care necesită şcolarizare în spital;
g)integrare şcolară - proces de adaptare a copilului la cerinţele şcolii pe care o urmează, de stabilire a unor raporturi afective pozitive cu membrii grupei/clasei şi de desfăşurare cu succes a prestaţiilor şcolare;
h)personalul suport pentru procesul de învăţământ este reprezentat de orice specialist sau student, care, prin profilul profesional dobândit sau în curs de formare, poate contribui la optima desfăşurare a unor activităţi educaţionale din spital şi poate stimula starea de bine la elevii pacienţi;
i)planul educaţional individualizat (PEI) este parte componentă a pachetului de documente curriculare, care asigură adaptarea conţinuturilor ştiinţifice ale disciplinelor, a metodelor şi tehnicilor utilizate la nevoile medicale, emoţionale, psihologice ale elevului pacient, în vederea dezvoltării lui psihofizice, în funcţie de potenţialul propriu;
j)profesorii din şcoala din spital sunt cadrele didactice care fac parte din Corpul naţional al profesorilor din spital, care desfăşoară procesul de învăţământ din saloane, fiind specializate în predarea în mediul spitalicesc;
k)prin programe de relaxare se înţeleg activităţi de relaxare pentru beneficiarii primari, precum: jocuri interactive şi antistres, scriere creativă, audiţii, vizionări de emisiuni de tip documentar/lungmetraje pentru copii/filme artistice, confecţionare de obiecte decorative, de păpuşi/marionete, desene animate, întâlniri cu personalităţi îndrăgite de copii.
Art. 3
(1)Beneficiarii acestei forme de educaţie sunt antepreşcolarii, preşcolarii şi elevii din învăţământul preuniversitar, cu boli cronice, boli maligne sau alte afecţiuni care necesită spitalizare şi/sau tratament/monitorizare ori aflaţi la recuperare, pentru o perioadă mai mare de 4 săptămâni şi care, temporar sau permanent, nu pot fi şcolarizaţi în unităţile de învăţământ preuniversitar la care aceştia sunt înmatriculaţi.
(2)Scopul şcolarizării în spital este acela de a le facilita beneficiarilor aflaţi în imposibilitatea frecventării cursurilor, din cauza unor afecţiuni medicale, în unitatea de învăţământ preuniversitar unde sunt înmatriculaţi, atingerea unui nivel de educaţie corespunzător particularităţilor individuale, premisă a unei bune integrări sociale şi profesionale.
(3)Procesul didactic din "Şcoala din spital" se desfăşoară cu prezenţa fizică a cadrului didactic, în secţiile de pediatrie, în limba română şi în limbile minorităţilor naţionale şi este adaptat obligatoriu la situaţia medicală a fiecărui beneficiar, fiind corespunzător particularităţilor individuale şi profesionale, în funcţie de care, la solicitarea părintelui şi a medicului curant, putând fi organizat şi online.
(4)Obiectivele urmărite prin şcolarizarea în spital sunt:
a)asigurarea începerii/continuităţii şcolarizării, care să permită beneficiarului să frecventeze, să promoveze anul de studiu în curs sau să participe la evaluările/examenele organizate pentru finalizarea fiecărui nivel de învăţământ;
b)crearea şi dezvoltarea unei bune relaţii de comunicare între mediul şcolar şi cel al copiilor, adolescenţilor şi tinerilor şcolarizaţi în spital;
c)asigurarea cadrului de acţiune comună a personalului didactic, a personalului medical, a altor persoane implicate în recuperarea şi educaţia copiilor.